quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:15 schreef DarkMoon het volgende:Maar ik wil juist niet trouwen OMDAT we een kindje krijgen.. En ja, op die manier gebeurd het dan wel. Mijn vriend wil het kindje laten erkennen, alleen dan heeft hij dus geen ouderlijk gezag. Hmmm.. ik zal het er eens met hem over hebben
![]()
Google is je beste vriend
![]()
Voor het uitoefenen van ouderlijk gezag (in het geval van ongehuwde ouders), is één van de voorwaarden dat de vader het kind heeft erkend.
De andere voorwaarden zijn:
* Het verzoek moet door beide ouders gezamenlijk worden gedaan (beide ouders moeten het formulier ondertekenen);
* De ouders zijn meerderjarig. Soms kan de moeder - als zij ouder is dan 16 jaar, maar jonger dan 18 jaar - meerderjarig worden verklaard;
* De ouders zijn niet met elkaar getrouwd en zijn ook nooit met elkaar getrouwd geweest;
* Beide ouders zijn bevoegd tot het uitoefenen van gezag;
* Een van de ouders moet op het moment dat het verzoek wordt gedaan, alleen het gezag al hebben;
* Geen van de ouders is ontheven of ontzet uit het gezag;
* De ouders hebben niet al eerder een aantekening voor hetzelfde kind laten maken in het gezagsregister.
* Geen van de ouders komt voor in het curateleregister. Dit register is te raadplegen via de link aan de rechterkant van deze pagina.
De procedure om tot ouderlijk gezag te komen, is in bovenstaand geval als volgt: Ongehuwde ouders kunnen bij de griffie van elke rechtbank, sector kanton, een formulier ‘Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige’ halen. Dit levert u ingevuld weer in bij de juiste rechtbank, sector kanton, samen met een aantal bewijsstukken (bijvoorbeeld om de meerderjarigheid aan te tonen).
De griffier kijkt of aan alle voorwaarden is voldaan. Als dat het geval is, dan maakt de griffier een aantekening in het gezagsregister. In dit register wordt bijgehouden wie het gezag over een kind heeft. Vanaf het moment van de aantekening in het gezagsregister zijn beide ouders gezamenlijk verantwoordelijk voor het kind.
Vanaf 1 januari 2002 verkrijgen beide ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, automatisch vanaf de geboorte het ouderlijk gezag over hun kinderen. Voorwaarde is wél dat de vader het kind heeft erkend. Een verzoekschrift is dan niet meer nodig.