abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 november 2005 @ 08:32:21 #1
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_32637882
Hallo!

Binnenkort gaan mijn vriend en ik samenwonen.
Nu moet dit natuurlijk bij een aantal instanties aangegeven worden, maar welke precies?
We hadden al gedacht aan:
-Het vastgoedbedrijf waar ik mijn woning bij huur
-De belastingdienst
-De gemeente

Maar er zijn er natuurlijk nog wel een paar. Heeft iemand enig idee waar we wat precies moeten aangeven?

En kunnen we gewoon samenwonen zonder een geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract aan te gaan? Of is het aan te raden dit juist wel te doen?

Alvast badankt voor je antwoord!
pi_32638022
als je dit aangeeft bij de gemeente wordt de belastingdienst automatisch ook voorzien van de informatie. (heel makkelijk wel)

wat moet dat vastgoed bedrijf weten? die wil toch gewoon huur ontvangen,
en je kan gaan samenwonen zonder wat te regelen.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_32638033
en of het aan te raden is om het wel te doen? wat wil je dat er met het huurhuis gebeurt wanneer jij onder een auto komt?
als je niks regelt wordt je vriend het huis uit gezet,
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  maandag 28 november 2005 @ 08:54:23 #4
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_32638079
quote:
Op maandag 28 november 2005 08:49 schreef BoukeF het volgende:
en of het aan te raden is om het wel te doen? wat wil je dat er met het huurhuis gebeurt wanneer jij onder een auto komt?
als je niks regelt wordt je vriend het huis uit gezet,
Ook als hij gewoon op dit adres staat ingeschreven? Dan kunnen ze 'm er toch niet zomaar uitzetten?
  maandag 28 november 2005 @ 09:28:46 #5
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_32638513
quote:
Op maandag 28 november 2005 08:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ook als hij gewoon op dit adres staat ingeschreven? Dan kunnen ze 'm er toch niet zomaar uitzetten?
Wel hoor je moet medehuurder zijn anders heb je geen poot om op te staan
pi_32638559
Als hij in geschreven staat kunnen ze hem er niet uitgooien lijkt me.. Wel gaan zijn/jouw spullen naar de ouders. Dus als je niet overweg kan met je schoonouders, heb je een halve inboedel. Als je de bonnetjes bewaard, met wie wat heeft gekocht, kun je dit altijd nog aanhalen. Dit laatste is ook handig als jullie uit elkaar gaan.

En na 6 maanden samenwonen kun je bij de belastingdienst aangeven dat je financieel partner bent. En dat kan voordelen hebben voor de belastingaangifte (ik krijk 1800 pj, zo op mijn rekening gestort, omdat ik studeer en niet werk, voorlopige teruggave heffingskorting)

Misschien kun je alvast gas/water/electra doorgeven. Dat hebben wij na de verhuizing pas gedaan, maar dan beginnen de termijnen pas later. En moet je dus meer betalen om dat in te halen.

Natuurlijk moet je het ook doorgeven bij studie/werk/telefoonbedrijf/verzekering.

Die laatste is ook aardig. Misschien saampjes een inboedelverzekering regelen, of beide een eigen? Ik weet zelf niet wat voordeliger is. Heb nu 3 jaar een eigen verzekering gehad. Maar we gaan verhuizen en in het volgende huis nemen we waarschijnlijk samen 1 verzekering. Even bij de adviseur op bezoek...
  maandag 28 november 2005 @ 09:33:34 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_32638579
Maar wat moeten we doen dan? Samenlevingscontractje?
  maandag 28 november 2005 @ 09:39:57 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_32638673
quote:
Op maandag 28 november 2005 09:32 schreef Deepfreeze het volgende:

Natuurlijk moet je het ook doorgeven bij studie/werk/telefoonbedrijf/verzekering.
Puur vanwege de adreswijziging bedoel je?
pi_32638881
Met een geregistreerd samenlevingscontract kun je ervoor zorgen dat je partner erft. In plaats van zijn ouders. Het registreren is belangrijk voor het erf gedeelte...

Studie/werk is puur verhuisbericht
telefoonbedrijf, ligt eraan of je een vaste lijn wilt hebben, dan zou je deze aan moeten vragen. Heb je alleen mobiel, dan is het ook alleen een verhuisbericht.
En de verzekering is even een puntje omdat je samen 1 inboedel gaat opbouwen. Dan kun je misschien wel af met 1 inboedelverzekering. Maar daar zul je even met een verzekeringspersoon voor moeten opzoeken. Dat moet ik zelf ook nog doen..
  maandag 28 november 2005 @ 10:03:47 #10
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_32639003
Misschien is het handiger als ik de situatie specificeer:

Ik woon in een door mij volledig nieuw ingericht appartement. Alle voorzieningen zijn aanwezig en staan dus op mijn naam, zoals telefoon, internet, tv, water, gas, enz. Ik heb een part-time baan (waar ik prima van kan rond komen) en doe er nog een deeltijd studie naast.

Mijn vriend woont momenteel op kamers, en is dit jaar bezig met afstuderen. Hij komt bij mij wonen, maar qua inboedel neemt hij eigenlijk niets mee. We willen minimaal een half jaartje wonen waar ik nu woon, en tzt op zoek gaan naar een nieuwe woning in een andere stad. Nu lijkt ons dat nog geen goed idee; hij leeft van een studielening en ik dus van een part-time inkomen, terwijl we volgend jaar waarschijnlijk twee riante inkomens zullen hebben.

Hij verhuist dus, voor mij blijft alles min of meer hetzelfde (afgezien van het feit dat vriendlief bij mij komt wonen). Het financiele voordeel voor mij zit in het feit dat ik nu niet de hele huur hoef te betalen, maar nog maar de helft.
pi_32639044
Zodra je je adreswijziging doorgeeft aan de gemeente, verhuist de belastingdienst vanzelf met je mee. En zorgverzekeraar, bank, werk, school aangeven dat je adres gaat veranderen?
  maandag 28 november 2005 @ 10:14:44 #12
133143 Weetjewat
Wist ik het maar
pi_32639173
Tip: ga even naar http://www.tpgpost.nl/voo(...)isservice/index.jsp. Daar kun je heel veel instanties aanvinken waar een adreswijziging heenmoet. Bovendien wordt de post die nog wel op het oude adres komt een maand lang gratis doorgestuurd naar je nieuwe adres.
pi_32642516
quote:
Op maandag 28 november 2005 09:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Met een geregistreerd samenlevingscontract kun je ervoor zorgen dat je partner erft. In plaats van zijn ouders. Het registreren is belangrijk voor het erf gedeelte...
Is dat zo? Wat houdt dat registreren dan precies in? Ik heb met mijn vriendin een samenlevingscontract bij een notaris afgesloten (helemaal officieel kosten 300 euro), maar dan is er niets wat betreft het erven geregeld. Dan moet je een testament opstellen.

Het samenlevingscontract heb ik met haar afgesloten omdat ons huurhuis op mijn naam stond en zij pas na 2 jaar samenwonen samen met mij op het huurtcontract kon komen. Met een samenlevingscontract kan dat meteen. Overigens is volgens de verhuurder dit nu ook veranderd, maar wij mochten nog net. Nu is het dus zo dat als ik kom te overlijden zij wel in het huis mag blijven wonen. Anders was dit niet mogelijk geweest.
pi_32644199
Bij een samenlevingscontract erven jij of de andere partner niet automatisch van elkaar, alleen krijg je dan wel de helft van de gezamenlijke spullen als de ander overlijdt. De persoonlijke eigendommen en andere helft gaat dan naar de erfgenamen van de overledene (en als daar niks bij geregeld is, zijn dat meestal de ouders). Verder kun je in een samenlevingscontract zetten wat je wilt. Tis voornamelijk handig denk ik voor als je wilt vastleggen wie wat krijgt als je uit elkaar gaat.

Soms is zo'n contract trouwens wel een vereiste om het nabestaandenpensioen te krijgen, of een ziektekostenverzekering via het werk van je partner.

Maar je kunt ook gaan samenwonen zonder contract, en eigenlijk hoeven instanties het niet echt te weten. Wel vragen ze het bij de gemeente, als je je komt inschrijven.
The greatest thing you'll ever learn, is how to love and be loved in return
  maandag 28 november 2005 @ 15:49:20 #15
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32647129
zware tvp....
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_32647451
Bij mij zit het ingewikkelder...ik wil intrekken bij mijn vriend die een koophuis heeft, ik echter heb OOK een koopwoning. Ik wil mijn woning nog niet verkopen omdat ik de woning pas 1,5 jaar geleden heb gekocht en de kosten er nog niet uit heb.
Mijn koopwoning wil ik verhuren (wat ook de nodige haken en ogen heeft).

Ik weet dus ook niet wat ik moet doen, uitschrijven uit de gemeente lijkt me niet slim, want ik kan de huurder toch niet belasten met mijn gemeentebelastingen en OZB belasting!
Echter als mijn huurder zich inschrijft bij de gemeente, komt de Belastingdienst erachter dat ik verhuur en zal mij beboeten omdat ik geen belasting heb betaald over de ontvangen huurpenningen.

Verder is het fiscaal ook ingewikkeld denk ik, met 2 huiseigenaren die in 1 huis wonen.
Een samenlevingscontract is ook niet mogelijk, omdat je dan samen 1 adres als hoofdverblijf moet hebben, echter ik blijf ingeschreven in de gemeente waar mijn woning staat. Dus op papier wonnen we niet samen totdat mijn huis is verkocht, met alle eventuele gevolgen vandien.
Zucht, het is niet eenvoudig!
pi_32668732
Het is niet goedkoop; maar je zaakjes zijn het beste geregeld als je een samenlevingscontract hebt en een testament daarnaast. Want als één van beiden overlijdt dan gaat het geld naar de familie van de ander (en als ze het jou wel willen geven heb je een hoge belasting erover te betalen). Wij hebben het gelijk geregeld met de koop van het huis; de eerste jaren hadden we dus niks geregeld.
pi_32669310
Ik had ook nog een vraagje. Mijn vriend en ik wonen nu 2 jaar samen en verwachten in juni ons eerste kindje. Ik las ergens dat je pas na 2 jaar samenwonen je partner als medehuurder kan aanstellen. Weten jullie of dit klopt? Mijn vriend is namelijk hoofdhuurder en ja, als er iets misgaat, hij overlijd bijv. dan moet ik zeker het huis uit. En dat wil ik voorkomen. Wij hebben niks geregeld zoals een samenlevingscontract. Wat denken jullie dat het beste is?
pi_32669589
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:18 schreef DarkMoon het volgende:
Ik had ook nog een vraagje. Mijn vriend en ik wonen nu 2 jaar samen en verwachten in juni ons eerste kindje. Ik las ergens dat je pas na 2 jaar samenwonen je partner als medehuurder kan aanstellen. Weten jullie of dit klopt? Mijn vriend is namelijk hoofdhuurder en ja, als er iets misgaat, hij overlijd bijv. dan moet ik zeker het huis uit. En dat wil ik voorkomen. Wij hebben niks geregeld zoals een samenlevingscontract. Wat denken jullie dat het beste is?
Klinkt drastisch, maar: trouwen. Is an sich gratis, samenlevingscontract is veel duurder .
Ik zou me meer zorgen maken over het kind dan de woning: zonder samenlevingscontract/huwelijk is er geen sprake van gezamenijk ouderlijk gezag.
pi_32672358
Maar ik wil juist niet trouwen OMDAT we een kindje krijgen.. En ja, op die manier gebeurd het dan wel. Mijn vriend wil het kindje laten erkennen, alleen dan heeft hij dus geen ouderlijk gezag. Hmmm.. ik zal het er eens met hem over hebben
pi_32672748
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:15 schreef DarkMoon het volgende:
Maar ik wil juist niet trouwen OMDAT we een kindje krijgen.. En ja, op die manier gebeurd het dan wel. Mijn vriend wil het kindje laten erkennen, alleen dan heeft hij dus geen ouderlijk gezag. Hmmm.. ik zal het er eens met hem over hebben
Google is je beste vriend

Voor het uitoefenen van ouderlijk gezag (in het geval van ongehuwde ouders), is één van de voorwaarden dat de vader het kind heeft erkend.

De andere voorwaarden zijn:

* Het verzoek moet door beide ouders gezamenlijk worden gedaan (beide ouders moeten het formulier ondertekenen);
* De ouders zijn meerderjarig. Soms kan de moeder - als zij ouder is dan 16 jaar, maar jonger dan 18 jaar - meerderjarig worden verklaard;
* De ouders zijn niet met elkaar getrouwd en zijn ook nooit met elkaar getrouwd geweest;
* Beide ouders zijn bevoegd tot het uitoefenen van gezag;
* Een van de ouders moet op het moment dat het verzoek wordt gedaan, alleen het gezag al hebben;
* Geen van de ouders is ontheven of ontzet uit het gezag;
* De ouders hebben niet al eerder een aantekening voor hetzelfde kind laten maken in het gezagsregister.
* Geen van de ouders komt voor in het curateleregister. Dit register is te raadplegen via de link aan de rechterkant van deze pagina.

De procedure om tot ouderlijk gezag te komen, is in bovenstaand geval als volgt: Ongehuwde ouders kunnen bij de griffie van elke rechtbank, sector kanton, een formulier ‘Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige’ halen. Dit levert u ingevuld weer in bij de juiste rechtbank, sector kanton, samen met een aantal bewijsstukken (bijvoorbeeld om de meerderjarigheid aan te tonen).
De griffier kijkt of aan alle voorwaarden is voldaan. Als dat het geval is, dan maakt de griffier een aantekening in het gezagsregister. In dit register wordt bijgehouden wie het gezag over een kind heeft. Vanaf het moment van de aantekening in het gezagsregister zijn beide ouders gezamenlijk verantwoordelijk voor het kind.

Vanaf 1 januari 2002 verkrijgen beide ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, automatisch vanaf de geboorte het ouderlijk gezag over hun kinderen. Voorwaarde is wél dat de vader het kind heeft erkend. Een verzoekschrift is dan niet meer nodig.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:40:02 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_32673078
Ik heb hier ook een vraagje over:

per 1 februari ga ik samenwonen met mijn vriendin, we kopen samen een studio. We zijn samen student en ontvangen allebei de maximale zorgverzekering, als wij gaan samen wonen zouden we 300 per jaar meer krijgen. Geldt dit pas als je 6 maanden samen woont (of samenlevingscontract) of geldt dit al per direct omdat we samen (2 handtekeningen) een huis kopen?
pi_32674573
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:28 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Google is je beste vriend
mja, heb zelf ook al wat informatie gevonden alleen ja, er staat niet bij of het geld kost. En als dit ook vele euro's gaat kosten dan is het zonde van het geld als we misschien tot gaan trouwen.. ooit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')