abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 december 2005 @ 16:54:43 #151
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33545595
quote:
op vrijdag 30 december 2005 14:20 schreef roeji het volgende:
iemand nog tips om het leven te vergemakkelijken als adhd-er? en dan met name hulp om dingen niet te vergeten of te laten liggen. (briefjes maken helpt niet, die vind ik meestal maanden later terug en dan heb ik geen flauw benul meer waar t over ging).
structuur en een agenda bijhouden doen wonderen
Vampire Romance O+
  zaterdag 31 december 2005 @ 10:32:29 #152
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_33572236
een agenda heb ik. maar die structuur lukt me dus niet. ik begin ergens aan, draai me bij wijze van een keer rond. en ik ben kwijt waar ik mee bezig was of zie iets anders wat mn aandacht trekt en begin daaraan.
ik heb met mn psych besproken dat hij me gaat coachen, maar hoe dat moet gaan lukken als ik m maar 1 keer per 2 weken zie. dan heb ik denk ik, niet echt een stok achter de deur.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_33572531
agenda gebruiken, en er ook elke dag inkijken (anders heeft het geen zin).

op adhd-cursus kwam de "duva"-methode naar voren. ik kan daar alleen niks over op internet vinden. het is iig een methode om te kijken wat voor handelingen prioriteit hebben en welke je beter uit kunt stellen, of zelfs verwijderen. de eerste 2 letters staan voor doen en uitstellen, de rest ben ik vergeten
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zaterdag 31 december 2005 @ 11:28:25 #154
63411 Roeji
pi_33573311
ik heb een pda, dat ding jengelt als ik iets moet doen. dus afspraken vergeet ik niet zo snel. ik heb geprobeerd om daar mn hele dag in te plannen, maar het lukt me gewoon niet om me er aan te houden. dan ga ik weer even achter mn pc zitten en vergeet ik de tijd en heb ik aan het eind van de dag misschien een kwart gedaan van wat ik moet doen.

ook als er iets van bijv papierwerk ligt wat opgeruimd moet worden en ik ben dat al een paar dagen vergeten of uit aan t stellen. dan is het opeens iets wat daar gewoon ligt, dan valt t me niet meer op. alsof het bij het interieur hoort.

ik word er langzamerhand gek van. voor zover ik dat nog niet was. eigenlijk moet ik gewoon gaan samenwonen zodat die ander me een schop onder mn kont kan geven als ik iets moet doen. maar dat zal nog wel even op zich laten wachten, eerst maar iemand vinden die het met me uit houd
Ik ben zo blij, zo blij
  zaterdag 31 december 2005 @ 11:36:32 #155
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33573548
quote:
op zaterdag 31 december 2005 11:28 schreef roeji het volgende:
ik heb een pda, dat ding jengelt als ik iets moet doen. dus afspraken vergeet ik niet zo snel. ik heb geprobeerd om daar mn hele dag in te plannen, maar het lukt me gewoon niet om me er aan te houden. dan ga ik weer even achter mn pc zitten en vergeet ik de tijd en heb ik aan het eind van de dag misschien een kwart gedaan van wat ik moet doen.

ook als er iets van bijv papierwerk ligt wat opgeruimd moet worden en ik ben dat al een paar dagen vergeten of uit aan t stellen. dan is het opeens iets wat daar gewoon ligt, dan valt t me niet meer op. alsof het bij het interieur hoort.

ik word er langzamerhand gek van. voor zover ik dat nog niet was. eigenlijk moet ik gewoon gaan samenwonen zodat die ander me een schop onder mn kont kan geven als ik iets moet doen. maar dat zal nog wel even op zich laten wachten, eerst maar iemand vinden die het met me uit houd
dat papierwerk hoort daar niet eens te liggen. als je het in je handen hebt ruim je het ook gelijk goed op. probleemvermijdend, maar het werkt
Vampire Romance O+
  zaterdag 31 december 2005 @ 11:41:33 #156
63411 Roeji
pi_33573692
het klinkt zo makkelijk; meteen opruimen als ik het in mn handen heb. maar vaak open je je post en leg je het eventjes weg. met de gedachte dat doe ik dadelijk wel als ik klaar ben met .... wat dan ook. en dan *poef* is het uit mn hoofd.
ik ga denk ik het eens proberen met door mn hele huis briefjes op te hangen. met teksten zoals: ruim op, doe eerst ... voor je gaat tv kijken/computeren.

maar er is niemand die me controleert en dan ga je soms even te ver in het niet doen of vergeten.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_33573994
quote:
op zaterdag 31 december 2005 10:51 schreef aquadigio het volgende:
agenda gebruiken, en er ook elke dag inkijken (anders heeft het geen zin).

op adhd-cursus kwam de "duva"-methode naar voren. ik kan daar alleen niks over op internet vinden. het is iig een methode om te kijken wat voor handelingen prioriteit hebben en welke je beter uit kunt stellen, of zelfs verwijderen. de eerste 2 letters staan voor doen en uitstellen, de rest ben ik vergeten
vergeten afhandelen? ik heb die theorie niet gehad op mijn cursus dacht ik.
Delivered without an information leaflet
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:09:40 #158
63411 Roeji
pi_33574628
leg me eens in t kort uit wat die duva-methode inhoud. als jullie willen, tenminste. ik ben er wel eens benieuwd naar wat t is.

*telt ondertussen af, begin morgen met de ritalin. hopelijk geeft t me tijdelijk wat rust in mn kop. ik moet nu gewoon íets gaan doen, anders gaat t mis op mn werk. en nee, ik ben er niet blij mee. ik ben geen voorstander van medicijnen. maar ik wil t wel proberen. ik ga het sowieso (na de instelperiode althans) niet fulltime slikken. alleen op de dagen dat ik werk. als het me tenminste helpt om mn kop er beter bij te houden.
Ik ben zo blij, zo blij
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:43:48 #159
137234 Vinnie_31
Tja, whatever
pi_33577972
quote:
op zaterdag 31 december 2005 12:09 schreef roeji het volgende:
leg me eens in t kort uit wat die duva-methode inhoud. als jullie willen, tenminste. ik ben er wel eens benieuwd naar wat t is.

*telt ondertussen af, begin morgen met de ritalin. hopelijk geeft t me tijdelijk wat rust in mn kop. ik moet nu gewoon íets gaan doen, anders gaat t mis op mn werk. en nee, ik ben er niet blij mee. ik ben geen voorstander van medicijnen. maar ik wil t wel proberen. ik ga het sowieso (na de instelperiode althans) niet fulltime slikken. alleen op de dagen dat ik werk. als het me tenminste helpt om mn kop er beter bij te houden.
probeer eerst je ritalin maar eens bij mij was het zo dat ik in 1 keer geweldig veel tijd had... ik kon in één keer zoveel doen binnen 1 uur.... was even heel erg wennen.

maar wel prettig en net als jij gebruik ik het ook niet dagelijks soms vind ik mijn adhd wel prettig en soms moet je even rust in je hoofd.
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:44:38 #160
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33578005
quote:
op zaterdag 31 december 2005 13:43 schreef vinnie_31 het volgende:

[..]

probeer eerst je ritalin maar eens bij mij was het zo dat ik in 1 keer geweldig veel tijd had... ik kon in één keer zoveel doen binnen 1 uur.... was even heel erg wennen.

maar wel prettig en net als jij gebruik ik het ook niet dagelijks soms vind ik mijn adhd wel prettig en soms moet je even rust in je hoofd.
maar hoe kun je dat dat niet-dagelijks gebruiken? het duurt toch even voor het begint te werken?
Vampire Romance O+
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:54:55 #161
63411 Roeji
pi_33578477
wat ik er van weet is dat je eerst een instel-periode hebt, je gaat de voor jou juiste dosis uitvogelen. als je die weet kun je het gewoon nemen wanneer nodig. ritalin is na 3 tot 4 uur weer uitgewerkt. je kunt dan wel even last krijgen van een soort van terugval, je adhd zou dan wat erger worden. althans de drukte/hyper. maar dat hoeft dus niet altijd. dan is ook meestal de dosis net wat te hoog. je moet er een beetje mee 'spelen' in t begin (weet er even geen andere uitdrukking voor). gewoon uitproberen wanneer t wel nog en wanneer t niet meer werkt.

en de ritalintabletten werken normaal binnen een half uur.

of t allemaal klopt, weet ik nog niet. ik heb het van horen zeggen en een hoop van internet. er zijn eigenlijk 2 kampen; het ene zegt je kunt het af en toe innemen. het andere zegt je moet t continu innemen.
Ik ben zo blij, zo blij
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:58:55 #162
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33578637
quote:
op zaterdag 31 december 2005 13:54 schreef roeji het volgende:
wat ik er van weet is dat je eerst een instel-periode hebt, je gaat de voor jou juiste dosis uitvogelen. als je die weet kun je het gewoon nemen wanneer nodig. ritalin is na 3 tot 4 uur weer uitgewerkt. je kunt dan wel even last krijgen van een soort van terugval, je adhd zou dan wat erger worden. althans de drukte/hyper. maar dat hoeft dus niet altijd. dan is ook meestal de dosis net wat te hoog. je moet er een beetje mee 'spelen' in t begin (weet er even geen andere uitdrukking voor). gewoon uitproberen wanneer t wel nog en wanneer t niet meer werkt.

of t allemaal klopt, weet ik nog niet. ik heb het van horen zeggen en een hoop van internet. er zijn eigenlijk 2 kampen; het ene zegt je kunt het af en toe innemen. het andere zegt je moet t continu innemen.
dan wordt het ontzettend verleidelijk om toch eens wat te gaan graven.
Vampire Romance O+
  zaterdag 31 december 2005 @ 17:21:49 #163
63411 Roeji
pi_33585677
oh je twijfelt zelf over de ritalin? ik zal eens kijken wat ik aan sites heb gevonden morgen of overmorgen en dan zet ik ze wel hier neer. misschien kun je er iets mee. misschien ook niet.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_33599610
quote:
op zondag 27 november 2005 19:50 schreef boschjesman het volgende:
is add/adhd eigenlijk te behandelen?
ik weet dat ritalin iets tegen de hyperactiviteit doet, maar ik weet niet of het ook wat aan het aandachtstekort doet.

ik heb zelf af en toe het gevoel alsof ik dat heb, maar ik denk dat ik me er maar eens voor laat testen.
yep, met pilletkes en spuitjes.
Amstelveen de beste
pi_33599697
quote:
op zaterdag 31 december 2005 13:54 schreef roeji het volgende:

er bestaat ook een langwerkende variant van ritalin, dat heet concerta en die slik ik

ik slik het niet iedere dag, alleen op dagen waarop ik denk het nodig te hebben.
  zondag 1 januari 2006 @ 15:00:55 #166
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33602163
quote:
op zaterdag 31 december 2005 17:21 schreef roeji het volgende:
oh je twijfelt zelf over de ritalin? ik zal eens kijken wat ik aan sites heb gevonden morgen of overmorgen en dan zet ik ze wel hier neer. misschien kun je er iets mee. misschien ook niet.
nou, niet direct over ritalin zelf. ik heb sinds een jaar of 5 het idee dat het goed zou kunnen dat ik add zou hebben. beter gezegd, ik herken veel trekjes (positief+negatief) ervan duidelijk in mezelf. maar omdat ik niet in de geest van andere mensen kan kruipen kan ik mezelf moeilijk op dat punt vergelijken met anderen en dus ook niet inschatten of ik wel of niet in het hokje zou vallen. het is immers een grijs overgangsgebied en er zijn geen verkleurende staafjes voor.

en omdat ik mezelf er redelijk mee kon redden en altijd meende dat permanent ritalin slikken de enige oplossing was heb ik ook nooit moeite gedaan om eventueel een diagnose te laten stellen. die diagnose wilde ik eigenlijk juist niet eens omdat ik er zelfs alleen maar nadelen in zag. en permanent ritalin slikken wil ik trouwens ook niet, maar tijdens m'n werk wat meer concentratie zou zeer welkom zijn. ik ben ondertussen wel aan m'n eigenaardigheden gewend en wil ze niet anders. eigenlijk ben ik er juist wel blij mee.
Vampire Romance O+
pi_33610867
quote:
op zondag 1 januari 2006 15:00 schreef mouseover het volgende:

[..]

nou, niet direct over ritalin zelf. ik heb sinds een jaar of 5 het idee dat het goed zou kunnen dat ik add zou hebben. beter gezegd, ik herken veel trekjes (positief+negatief) ervan duidelijk in mezelf. maar omdat ik niet in de geest van andere mensen kan kruipen kan ik mezelf moeilijk op dat punt vergelijken met anderen en dus ook niet inschatten of ik wel of niet in het hokje zou vallen. het is immers een grijs overgangsgebied en er zijn geen verkleurende staafjes voor.

en omdat ik mezelf er redelijk mee kon redden en altijd meende dat permanent ritalin slikken de enige oplossing was heb ik ook nooit moeite gedaan om eventueel een diagnose te laten stellen. die diagnose wilde ik eigenlijk juist niet eens omdat ik er zelfs alleen maar nadelen in zag. en permanent ritalin slikken wil ik trouwens ook niet, maar tijdens m'n werk wat meer concentratie zou zeer welkom zijn. ik ben ondertussen wel aan m'n eigenaardigheden gewend en wil ze niet anders. eigenlijk ben ik er juist wel blij mee.
maar met een diagnose, of iig iets meer duidelijkheid, kan je er wel meer rekening mee houden. nu red je het toch ook zonder ritalin? je slikt die dingen nog altijd zelf door hoor!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 2 januari 2006 @ 11:03:51 #168
63411 Roeji
pi_33619845
@ conflict: klopt dat concerta langwerkend is. alleen het word niet vergoed (of grotendeels niet) door de meeste verzekeringen. op de site van de producent staan trouwens een aantal verzekeringen die t wel gaan vergoeden. (misschien een idee om van verzekering te switchen?? t is toch een berg geld).

voorlopig probeer ik even te wennen aan de ritalin en als het innemen me te omslachtig gaat worden (anders gezegd; ik het ga vergeten) dan stap ik mettertijd ook over op de concerta.

ik heb vanmorgen de eerste genomen, maar het enige wat ik nu merk is een beetje hoofdpijn en duizeligheid (kan ook door wat slaapgebrek komen van de afgelopen dagen). lijkt me eigenlijk sterk bij de dosis waar ik nu mee ben begonnen (3 maal daags halve tablet) dat dat al bijwerkingen kan geven. maar goed, ik wacht t af. over een uurtje 2e innemen.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 2 januari 2006 @ 11:17:37 #169
63411 Roeji
pi_33620050
quote:
op zondag 1 januari 2006 15:00 schreef mouseover het volgende:

[..]

ik heb me tot een tijd geleden eigenlijk ook altijd prima kunnen redden zonder medicatie. maar dit was ook omdat ik totaal geen idee had wat er aan de hand was. en maar heel krampachtig heb geprobeerd te leven zoals andere mensen om me heen dat ook deden. ik 'kopieerde' hun gedrag maar, aangezien ik met mn eigen gedrag veel vragende ogen en afkeurende blikken en opmerkingen kreeg. oftewel ik heb heel lang een leven geleid wat niet mijn leven was. nu de laatste jaren liep ik steeds meer vast, ik voelde me gevangen. kon mn draai niet vinden. en die orkaan in mn kop bleef maar doorgaan. en weet ik wat nog meer allemaal. toen heb ik uiteindelijk besloten dat het zo niet langer kon. ik was mezelf en iedereen om me heen gek aan het maken. resultaat: relatie kapot, vrienden kwijt, opleiding naar zn grootje geholpen, functioneer slecht op mn werk, mn ouders kregen de zenuwen van me. etc etc.

nu loop ik iets meer dan een jaar bij een psych en die heeft een maand of 3 geleden vastgesteld dat ik adhd heb/ben. ik kan daardoor mezelf weer een beetje terug gaan vinden, dat hele naapen van anderen loslaten en mijn eigen ding doen. het heeft me veel rust gegeven. mijn huidige vrienden hebben er heel positief op gereageerd. ze accepteren mijn 'anders zijn' nu gewoon. een vriendin van zegt altijd: 'ach jee, ze heeft haar stuiter-uurtje weer'. meestal maakt me dat weer even 'wakker' en kalmeer ik weer. maar ik ben nu ik, met mn gekkigheden en mn soms idiote gedrag en soms ook mn vermogen om ontzettend creatief te zijn/om te gaan met problemen. ik vind bijna overal wel een oplossing voor, niet altijd de beste of de slimste. maar een begin is er dan gemaakt.

de diagnose heeft voor mij dus alleen maar positieve dingen opgeleverd. met name het zelf accepteren dat je anders bent/denkt.
dus als je eraan twijfelt, laat het gewoon uitzoeken. heb je t, dan heb je alleen de bevestiging gekregen en kun je er iets mee gaan doen. heb je t niet, tja dan heb je geluk en ben je gewoon mouseover met zn eigenzinnigheden

veel succes ermee.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 2 januari 2006 @ 13:37:20 #170
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33623485
@vivi en roeji

wat de uitslag van een diagnose nu ook zou zijn, ik verander er als mens niet door. in die zin is zou het dus niet positief of negatief zijn, zie ik het ook niet als "geluk" als ik niet het etiketje op m'n kop krijg en ik zou er verder ook niets door kunnen dat ik nu niet al kan. ik voel me verder ook niet meer onbegrepen ofzo.

ik red me voor de rest ook best goed, ook al omdat ik me ervan bewust ben. en ik maak juist gebruik van meegeleverde pluspunten zoals out of the boxdenken en perfectionisme. voor de rest maak ik veel lijstjes en hou ik dingen op centrale plekken bij. dat werkt erg goed. alleen die concentratie valt enorm tegen, en dat is de reden dat ik per uur niet erg productief ben. ik vrees dat me dat nog eens in een baan kan gaan opbreken als ik klaar ben met school, vooral door de aard van het werk. ik ben nu opnieuw naar school gegaan en bij de baan die ik voor m'n school had heeft het me ook flink parten gespeeld.

dat verhaaltje over vergoeden.. geldt dat alleen voor concerta of ook voor ritalin?
Vampire Romance O+
pi_33629746
@ mouseover, ik ben vava hoor

maar denk je niet dat je jezelf dan een beetje voor de gek houdt? als je nu al vreest dat je problemen gaat krijgen met je concentratie, zou je er alvast wat mee kunnen doen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33629786
quote:
op maandag 2 januari 2006 11:03 schreef roeji het volgende:
@ conflict: klopt dat concerta langwerkend is. alleen het word niet vergoed (of grotendeels niet) door de meeste verzekeringen. op de site van de producent staan trouwens een aantal verzekeringen die t wel gaan vergoeden. (misschien een idee om van verzekering te switchen?? t is toch een berg geld).
mij kost het ongeveer 90 euro per maand, maar ik krijg het vergoed door de awbz.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:49:23 #173
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33629925
quote:
op maandag 2 januari 2006 16:43 schreef vava het volgende:
@ mouseover, ik ben vava hoor

maar denk je niet dat je jezelf dan een beetje voor de gek houdt? als je nu al vreest dat je problemen gaat krijgen met je concentratie, zou je er alvast wat mee kunnen doen
nouja, het had ook viva kunnen worden zullen we maar zeggen

maar tijdig maatregelen nemen is nu inderdaad net de insteek. ritalin. mogelijk.
ik heb tot nu toe genoeg alternatieve maatregelen voor de meeste gerelateerde problemen gezien, maar voor concentratie schijnt er geen echte workaround te zijn. het doet soms gewoon haast gewoon lichamelijk pijn om me te concentreren. en nog vaker gaat het zelfs dan nog niet.

edit: punt is eigenlijk dat ik me best even kan concentreren, als ik me ertoe gezet heb. maar niet de hele dag, het is echt zwaar uitputtend.
Vampire Romance O+
pi_33635272
bij mij hebben ze ooit ook de diagnose add gesteld..
ik heb mezelf er byvoorbeeld nooit toe kunnen zetten om huiswerk te maken.. ik wou t altijd wel, maar raakte door alles afgeleid (dingen die ik om me heen hoorde, zag las, dacht etc) raakte er altijd erg gefrustreerd van dat ik aan t eind van de dag alleen maar nutteloze dingen gedaan had..
kan bijna nooit een film volgen op tv, ben erg chaotisch etc
met speed op kan ik me altijd wel heelgoed concentreren.. maarja dat spul is tering slecht voor je, dus ookniet echt een oplossing
zodra je je eigen gedragspatronen een beetje begint door te krijgen valt er prima te leven met add
  maandag 2 januari 2006 @ 20:06:26 #175
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_33635917
ik slik sinds een aantal jaar ritalin, 4 x daags 1,5 heb ook een tijdje concerta gebruikt, daar werd ik niet zo lekker van. ik moet toegeven dat de ritalin wel heel veel mijn leven heeft kunnen redden, ik ben minder impulsief en mijn concentratie is veel hoger, maar zonder ritalin kan ik ook wel stil zitten.

ik zit bij het adhd programma voor volwassenen in den haag, de begeleiding is echt top!
don't give me that fucking bullshit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')