structuur en een agenda bijhouden doen wonderenquote:op vrijdag 30 december 2005 14:20 schreef roeji het volgende:
iemand nog tips om het leven te vergemakkelijken als adhd-er? en dan met name hulp om dingen niet te vergeten of te laten liggen. (briefjes maken helpt niet, die vind ik meestal maanden later terug en dan heb ik geen flauw benul meer waar t over ging).
dat papierwerk hoort daar niet eens te liggen. als je het in je handen hebt ruim je het ook gelijk goed op. probleemvermijdend, maar het werktquote:op zaterdag 31 december 2005 11:28 schreef roeji het volgende:
ik heb een pda, dat ding jengelt als ik iets moet doen. dus afspraken vergeet ik niet zo snel. ik heb geprobeerd om daar mn hele dag in te plannen, maar het lukt me gewoon niet om me er aan te houden. dan ga ik weer even achter mn pc zitten en vergeet ik de tijd en heb ik aan het eind van de dag misschien een kwart gedaan van wat ik moet doen.
ook als er iets van bijv papierwerk ligt wat opgeruimd moet worden en ik ben dat al een paar dagen vergeten of uit aan t stellen. dan is het opeens iets wat daar gewoon ligt, dan valt t me niet meer op. alsof het bij het interieur hoort.![]()
ik word er langzamerhand gek van. voor zover ik dat nog niet was. eigenlijk moet ik gewoon gaan samenwonenzodat die ander me een schop onder mn kont kan geven als ik iets moet doen. maar dat zal nog wel even op zich laten wachten, eerst maar iemand vinden die het met me uit houd
![]()
vergeten afhandelen? ik heb die theorie niet gehad op mijn cursus dacht ik.quote:op zaterdag 31 december 2005 10:51 schreef aquadigio het volgende:
agenda gebruiken, en er ook elke dag inkijken (anders heeft het geen zin).
op adhd-cursus kwam de "duva"-methode naar voren. ik kan daar alleen niks over op internet vinden. het is iig een methode om te kijken wat voor handelingen prioriteit hebben en welke je beter uit kunt stellen, of zelfs verwijderen. de eerste 2 letters staan voor doen en uitstellen, de rest ben ik vergeten
probeer eerst je ritalin maar eens bij mij was het zo dat ik in 1 keer geweldig veel tijd had... ik kon in één keer zoveel doen binnen 1 uur.... was even heel erg wennen.quote:op zaterdag 31 december 2005 12:09 schreef roeji het volgende:
leg me eens in t kort uit wat die duva-methode inhoud. als jullie willen, tenminste. ik ben er wel eens benieuwd naar wat t is.
*telt ondertussen af, begin morgen met de ritalin. hopelijk geeft t me tijdelijk wat rust in mn kop. ik moet nu gewoon íets gaan doen, anders gaat t mis op mn werk. en nee, ik ben er niet blij mee. ik ben geen voorstander van medicijnen. maar ik wil t wel proberen. ik ga het sowieso (na de instelperiode althans) niet fulltime slikken. alleen op de dagen dat ik werk. als het me tenminste helpt om mn kop er beter bij te houden.
maar hoe kun je dat dat niet-dagelijks gebruiken? het duurt toch even voor het begint te werken?quote:op zaterdag 31 december 2005 13:43 schreef vinnie_31 het volgende:
[..]
probeer eerst je ritalin maar eens bij mij was het zo dat ik in 1 keer geweldig veel tijd had... ik kon in één keer zoveel doen binnen 1 uur.... was even heel erg wennen.
maar wel prettig en net als jij gebruik ik het ook niet dagelijks soms vind ik mijn adhd wel prettig en soms moet je even rust in je hoofd.
dan wordt het ontzettend verleidelijk om toch eens wat te gaan graven.quote:op zaterdag 31 december 2005 13:54 schreef roeji het volgende:
wat ik er van weet is dat je eerst een instel-periode hebt, je gaat de voor jou juiste dosis uitvogelen. als je die weet kun je het gewoon nemen wanneer nodig. ritalin is na 3 tot 4 uur weer uitgewerkt. je kunt dan wel even last krijgen van een soort van terugval, je adhd zou dan wat erger worden. althans de drukte/hyper. maar dat hoeft dus niet altijd. dan is ook meestal de dosis net wat te hoog. je moet er een beetje mee 'spelen' in t begin (weet er even geen andere uitdrukking voor). gewoon uitproberen wanneer t wel nog en wanneer t niet meer werkt.
en de ritalintabletten werken normaal binnen een half uur.
of t allemaal klopt, weet ik nog niet. ik heb het van horen zeggen en een hoop van internet. er zijn eigenlijk 2 kampen; het ene zegt je kunt het af en toe innemen. het andere zegt je moet t continu innemen.
yep, met pilletkes en spuitjes.quote:op zondag 27 november 2005 19:50 schreef boschjesman het volgende:
is add/adhd eigenlijk te behandelen?
ik weet dat ritalin iets tegen de hyperactiviteit doet, maar ik weet niet of het ook wat aan het aandachtstekort doet.
ik heb zelf af en toe het gevoel alsof ik dat heb, maar ik denk dat ik me er maar eens voor laat testen.
er bestaat ook een langwerkende variant van ritalin, dat heet concerta en die slik ikquote:op zaterdag 31 december 2005 13:54 schreef roeji het volgende:
wat ik er van weet is dat je eerst een instel-periode hebt, je gaat de voor jou juiste dosis uitvogelen. als je die weet kun je het gewoon nemen wanneer nodig. ritalin is na 3 tot 4 uur weer uitgewerkt. je kunt dan wel even last krijgen van een soort van terugval, je adhd zou dan wat erger worden. althans de drukte/hyper. maar dat hoeft dus niet altijd. dan is ook meestal de dosis net wat te hoog. je moet er een beetje mee 'spelen' in t begin (weet er even geen andere uitdrukking voor). gewoon uitproberen wanneer t wel nog en wanneer t niet meer werkt.
en de ritalintabletten werken normaal binnen een half uur.
of t allemaal klopt, weet ik nog niet. ik heb het van horen zeggen en een hoop van internet. er zijn eigenlijk 2 kampen; het ene zegt je kunt het af en toe innemen. het andere zegt je moet t continu innemen.
nou, niet direct over ritalin zelf. ik heb sinds een jaar of 5 het idee dat het goed zou kunnen dat ik add zou hebben. beter gezegd, ik herken veel trekjes (positief+negatief) ervan duidelijk in mezelf. maar omdat ik niet in de geest van andere mensen kan kruipen kan ik mezelf moeilijk op dat punt vergelijken met anderen en dus ook niet inschatten of ik wel of niet in het hokje zou vallen. het is immers een grijs overgangsgebied en er zijn geen verkleurende staafjes voor.quote:op zaterdag 31 december 2005 17:21 schreef roeji het volgende:
oh je twijfelt zelf over de ritalin? ik zal eens kijken wat ik aan sites heb gevonden morgen of overmorgen en dan zet ik ze wel hier neer. misschien kun je er iets mee. misschien ook niet.
maar met een diagnose, of iig iets meer duidelijkheid, kan je er wel meer rekening mee houden. nu red je het toch ook zonder ritalin? je slikt die dingen nog altijd zelf door hoor!quote:op zondag 1 januari 2006 15:00 schreef mouseover het volgende:
[..]
nou, niet direct over ritalin zelf. ik heb sinds een jaar of 5 het idee dat het goed zou kunnen dat ik add zou hebben. beter gezegd, ik herken veel trekjes (positief+negatief) ervan duidelijk in mezelf. maar omdat ik niet in de geest van andere mensen kan kruipen kan ik mezelf moeilijk op dat punt vergelijken met anderen en dus ook niet inschatten of ik wel of niet in het hokje zou vallen. het is immers een grijs overgangsgebied en er zijn geen verkleurende staafjes voor.
en omdat ik mezelf er redelijk mee kon redden en altijd meende dat permanent ritalin slikken de enige oplossing was heb ik ook nooit moeite gedaan om eventueel een diagnose te laten stellen. die diagnose wilde ik eigenlijk juist niet eens omdat ik er zelfs alleen maar nadelen in zag. en permanent ritalin slikken wil ik trouwens ook niet, maar tijdens m'n werk wat meer concentratie zou zeer welkom zijn. ik ben ondertussen wel aan m'n eigenaardigheden gewend en wil ze niet anders. eigenlijk ben ik er juist wel blij mee.
ik heb me tot een tijd geleden eigenlijk ook altijd prima kunnen redden zonder medicatie. maar dit was ook omdat ik totaal geen idee had wat er aan de hand was. en maar heel krampachtig heb geprobeerd te leven zoals andere mensen om me heen dat ook deden. ik 'kopieerde' hun gedrag maar, aangezien ik met mn eigen gedrag veel vragende ogen en afkeurende blikken en opmerkingen kreeg. oftewel ik heb heel lang een leven geleid wat niet mijn leven was. nu de laatste jaren liep ik steeds meer vast, ik voelde me gevangen. kon mn draai niet vinden. en die orkaan in mn kop bleef maar doorgaan. en weet ik wat nog meer allemaal. toen heb ik uiteindelijk besloten dat het zo niet langer kon. ik was mezelf en iedereen om me heen gek aan het maken. resultaat: relatie kapot, vrienden kwijt, opleiding naar zn grootje geholpen, functioneer slecht op mn werk, mn ouders kregen de zenuwen van me. etc etc.quote:op zondag 1 januari 2006 15:00 schreef mouseover het volgende:
[..]
nou, niet direct over ritalin zelf. ik heb sinds een jaar of 5 het idee dat het goed zou kunnen dat ik add zou hebben. beter gezegd, ik herken veel trekjes (positief+negatief) ervan duidelijk in mezelf. maar omdat ik niet in de geest van andere mensen kan kruipen kan ik mezelf moeilijk op dat punt vergelijken met anderen en dus ook niet inschatten of ik wel of niet in het hokje zou vallen. het is immers een grijs overgangsgebied en er zijn geen verkleurende staafjes voor.
en omdat ik mezelf er redelijk mee kon redden en altijd meende dat permanent ritalin slikken de enige oplossing was heb ik ook nooit moeite gedaan om eventueel een diagnose te laten stellen. die diagnose wilde ik eigenlijk juist niet eens omdat ik er zelfs alleen maar nadelen in zag. en permanent ritalin slikken wil ik trouwens ook niet, maar tijdens m'n werk wat meer concentratie zou zeer welkom zijn. ik ben ondertussen wel aan m'n eigenaardigheden gewend en wil ze niet anders. eigenlijk ben ik er juist wel blij mee.
mij kost het ongeveer 90 euro per maand, maar ik krijg het vergoed door de awbz.quote:op maandag 2 januari 2006 11:03 schreef roeji het volgende:
@ conflict: klopt dat concerta langwerkend is. alleen het word niet vergoed (of grotendeels niet) door de meeste verzekeringen. op de site van de producent staan trouwens een aantal verzekeringen die t wel gaan vergoeden. (misschien een idee om van verzekering te switchen?? t is toch een berg geld).
nouja, het had ook viva kunnen worden zullen we maar zeggenquote:op maandag 2 januari 2006 16:43 schreef vava het volgende:
@ mouseover, ik ben vava hoor![]()
maar denk je niet dat je jezelf dan een beetje voor de gek houdt? als je nu al vreest dat je problemen gaat krijgen met je concentratie, zou je er alvast wat mee kunnen doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |