Dat omschrijft goed waarom kerk en staat gescheiden is, maar het artikel heeft het over de invloed van grootheden uit die periode van de geschiedenis. Nu zijn er er andere grootheden zoals bedrijven, lobbyisten van belangenorganisaties en ideologische partijen die juist veel invloed uitoefenen.quote:Van scheiding van kerk en staat is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen...Het gaat bij deze scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden...De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek.
Zo onderscheid een politieke partij zich.quote:Waarom zijn het persoonlijke en ideologische belangen
Maar de uitvoerende macht en controlerende macht dient ook het belang van het volk maar dan op een objectieve, billijke en rechtvaardige wijze. De scheiding tussen de overheid en kerk is er nou eenmaal ook vanwege die invloed die de kerk had. Laat ik de vraag anders stellen? Waarom is de overheid, net zoals rechters en politie, niet bevooroordeeld ten opzichte van degene die zij dienen? Waarom zijn alleen enkele ideologisch leidend? Is dat het idee van een rechtvaardige samenleving?quote:Op zondag 27 november 2005 12:11 schreef KieWie het volgende:
De staat is er om de belangen van mensen te dienen. Deze mensen bundelen hun krachten in de door jouw genoemde verbanden om zodoende hun belangen beter voor het voetlicht te krijgen.
Stel dat de staat geen enkel belang meer zou dienen: waarom bestaat hij dan nog?
Onbevooroordeeld bestaat niet. Die zogenaamde "onbevooroordeeldheid" van politie en rechterlijke macht in Nederland is de grootste fopspeen die het Nederlandse volk wordt voorgehouden.quote:Op zondag 27 november 2005 12:20 schreef welck het volgende:
[..]
Maar de uitvoerende macht en controlerende macht dient ook het belang van het volk maar dan op een objectieve, billijke en rechtvaardige wijze. De scheiding tussen de overheid en kerk is er nou eenmaal ook vanwege die invloed die de kerk had. Laat ik de vraag anders stellen? Waarom is de overheid, net zoals rechters en politie, niet bevooroordeeld ten opzichte van degene die zij dienen? Waarom zijn alleen enkele ideologisch leidend? Is dat het idee van een rechtvaardige samenleving?
Nee nee, het gaat hiet niet om de discussie van vertegenwoordiging maar om invloed; willen wij een rechtvaardig, objectief en kwalitief beter systeem of een die wordt beinvloed door allerlei ideologieen?quote:Daar, op landelijk niveau, alle verschillende meningen van alle verschillende Nederlanders een beetje veralgemeniseerd moeten worden tot 150 vertegenwoordigers. Er zijn te weinig bankjes om elke keer met z'n allen te komen opdraven.
Dat staat hier los van. Het gaat om het streven voor een beter systeem.quote:Onbevooroordeeld bestaat niet. Die zogenaamde "onbevooroordeeldheid" van politie en rechterlijke macht in Nederland is de grootste fopspeen die het Nederlandse volk wordt voorgehouden.
quote:Op zondag 27 november 2005 14:04 schreef welck het volgende:
[..]
Nee nee, het gaat hiet niet om de discussie van vertegenwoordiging maar om invloed; willen wij een rechtvaardig, objectief en kwalitief beter systeem of een die wordt beinvloed door allerlei ideologieen?
[..]
Dat staat hier los van. Het gaat om het streven voor een beter systeem.
Politiek is niks anders dan belangenbehartiging. Die twee zijn niet van elkaar te scheiden.quote:Op zondag 27 november 2005 11:32 schreef welck het volgende:
Een stuk uit Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staat)
[..]
Dat omschrijft goed waarom kerk en staat gescheiden is, maar het artikel heeft het over de invloed van grootheden uit die periode van de geschiedenis. Nu zijn er er andere grootheden zoals bedrijven, lobbyisten van belangenorganisaties en ideologische partijen die juist veel invloed uitoefenen.
Nu stelt het artikel het volgende; "De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek" Maar iedereen verwacht van de uitvoerende en controlerende macht dat deze objectief, rechtvaardig en billijk te werk gaat; het staat zelfs in onze grondwet.
Waarom geldt dit dat niet voor onze politiek? Waarom is onze politiek niet objectief, rechtvaardig en billijk? Waarom zijn het persoonlijke en ideologische belangen die juist invloed uitoefenen op onze samenleving? Wordt het niet tijd voor een scheiding tussen staat en belangen?
Wat niet bestaat? Is het zo vreemd idee voor je om je af te vragen hoe onze democratie en ons politieke stelsel zich verder moet ontwikkelen? Juist nu de kloof tussen de kiezers en de politiek het grootst is lijkt me dit een goed moment om dit te kijken wat goed en wat slecht is aan de politek.quote:staat er los van?
Waarom iets willen wat niet bestaat? Je lijkt wel een enge religieuze idealist. Wie bepaald wat "objectief" en kwalitatief beter is?
Er bestaat geen definitie van wat het is; er is alleen een waarneming geweest van hoe het werkt. Ook heeft niemand ooit bepaald welk politiek stelsel het meest toepasselijk is voor een maatschappij. Onze huidige politieke is ontstaan door verschillende zuilen die hun belangen moesten bemiddelen naar mijn inziens.quote:Politiek is niks anders dan belangenbehartiging. Die twee zijn niet van elkaar te scheiden.
Volgens mij gaat jouw logica mank als je aan de ene kant stelt dat de overheid in ieders belang moet handelen maar tegelijkertijd stel je dat het bepaalde belangen niet moet mee nemen in hun beleid.quote:Op maandag 28 november 2005 12:09 schreef welck het volgende:
Naar mijn mening, waar toevallig ook nu de discussie over artikel 23 van het onderwijs over gaat, moet de overheid voor iedereen zijn; niet alleen coalities die elk nu hooguit 20% van de bevolking van het volk vertegenwoordigt en 50% van de vertegenwoordiging uitsluit van beleidvoering. De poltiek moet ongeacht geloof, afkomst en geslacht in ieders belang handelen. Dus de vraag anders gesteld;wordt het niet tijd om staat en ideologie te scheiden?
Kamerleden worden helemaal niet op naam gekozen, er is nu de mogelijkheid van een voorkeursstem maar in Nederland stemmen we op partijen met een partijprogramma. Vraag maar eens aan Wilders wat er gebeurt als jij je als Kamerlid niet langer aan het partij programma houdt, dan is het exit en daarmee is ook de politieke toekomst vaak exit.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:34 schreef nikk het volgende:
Op zich heeft TS een punt. Waarom kunnen we niet via de 150 volksvertegenwoordigers objectief het beleid laten uitstippelen? Vergeet niet dat Kamerleden nog steeds op naam gekozen worden en de zetel niet aan partijen gegeven wordt. Waarbij de vertegenwoordigers een regering vormen die volstrekt onafhankelijk en onpartijdig het beleid uitvoert (zoals bijvoorbeeld de EC).
Je stemt op partijen omdat het handiger is. Maar in principe kies je nog 150 Kamerleden (via partijen dus weliswaar). Wilders is immers niet zijn zetel kwijtgeraakt, hij is nog steeds een gekozen volsvertegenwoordiger.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kamerleden worden helemaal niet op naam gekozen, er is nu de mogelijkheid van een voorkeursstem maar in Nederland stemmen we op partijen met een partijprogramma. Vraag maar eens aan Wilders wat er gebeurt als jij je als Kamerlid niet langer aan het partij programma houdt, dan is het exit en daarmee is ook de politieke toekomst vaak exit.
We kunnen er wel een quasi-filosofische discussie van maken, maar er is natuurlijk wel een zekere vorm van objectiviteit in handelen te bereiken. Zie bijvoorbeeld de EC.quote:Wat voor objectiviteit had jij in gedachten dan? Het meervoud van subjectieve visies is niet objectief overigens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |