Amsterdam heeft een UITZONDERINGSPOSITIE t.a.v. het invoeren van het z.g. belanghebbendenparkeren zoals het in heel veel gemeenten en Europeesche steden bestaat.
De politieke partijen (behoudens Mokummobiel en de VVD) zijn mordicus tegen het invoeren van het belanghebbendenparkeren in de woonbuurten maar het is een GOTSPE dat ze gelijkterijd roepen dat de luchtvervuiling in Amsterdam een halt moet worden toegeroepen !!
Elke Amsterdammer kent het verschijnsel elke avond doordeweeks na 18.00 uur van de carroussel van rondrijdende auto,s van bewoners die thuiskomen op zoek naar een parkeerplek die er gewoon dan niet is en veroorzaakt een enorme uitstoot aan uitlaatgassen. Overdag kan men in de regel overal wel een parkeerplek vinden ( behoudens het centrum) maar juist na 18.00 uur begint de ellende als de bewoners thuiskomen van hun werk en hun parkeerplek is bezet door stadsbezoekers en/of anderen die er niet wonen.
Onder het mom van te bouwen parkeergarages schuift de politiek de ernst van de zaak voor zich uit en moet b.v. een plek in de nog te bouwen parkeergarage in de Rivierenbuurt straks 200 euro per maand gaan kosten en wordt nu al verteld dat dat vnl. voor de tweede auto zal zijn. De reeds gebouwde parkeergarage onder het Staringsplein in Oud-West staat nu zelf als voor een sterk gereduceerd tarief half leeg.
Uiteraard ben ik het eens met die degenen die zeggen dat Amsterdam het beste helemaal autovrij gemaakt kan worden binnen de ring en zouden grote parkeerplaatsen aan de rand van de stad en gratis openbaar vervoer een grote oplossing zijn maar voorlopig is en blijft dit een utopie en droom en kan de gemeente de inkomsten van de parkeermeters niet missen om te kunnen voldoen aan het
volstorten/financiëren van de bouwput waar Amsterdam momenteel op lijkt overal.
Waar het mij om gaat is dat de politiek in Amsterdam 25 november 2004 met de invoering van de Menukaart Parkeerregelingen alle reeds bestaande Belanghebbendeparkerensituaties hebben verboden en NIET openstaat voor de geachte dat ALS na 18.00 ( dus alleen maar na 18 uur!!)
het vergunningsparkeren wordt ingevoerd voor de bewoners van woonbuurten de parkeerellende
een stuk minder is, men snel een plek heeft, dus een heel stuk minder luchtverontreiniging omdat nu men soms een half uur moet rondrijden voor een parkeerplaats en dan nog niet eens meegenomen dat de gestresste automobolisten vaak hard door de straten jakkeren op zoek naar een parkeerplek met alle gevaarlijk consequenties van dien
Graag hoor ik eens UW mening en/of hoe het in uw gemeente toegaat.
Vriendelijke groet.
Ben gewoon die politiek zat in Amsterdam met zijn vriendjespolitiek en gesjoemel