quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:29 schreef dennistd het volgende:
Ach, hier vlakbij in Haaksbergen zitten ze al meer dan 24 uur zonder stroom.
Haaksbergenquote:Op zaterdag 26 november 2005 14:29 schreef dennistd het volgende:
Ach, hier vlakbij in Haaksbergen zitten ze al meer dan 24 uur zonder stroom.
Je stookt nog op een kolen kachel?quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:35 schreef Xanthe het volgende:
Ach mij maakt het niet zoveel uit als de stroom uitvalt , mijn verwarming en warm water voorziening hebben hier geen last van.
Dan heb je die enorme centrales daar nog niet gezienquote:Op zaterdag 26 november 2005 14:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
ZeelandHet verbaast me dat ze daar überhaupt stroom hadden.
Dat van jou werkt allemaal op batterijen?quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:35 schreef Xanthe het volgende:
Ach mij maakt het niet zoveel uit als de stroom uitvalt , mijn verwarming en warm water voorziening hebben hier geen last van.
Hamsters die in kleine molentjes rondjes lopen. En die worden dan weer gevoerd door een heel leger kabouters met kleine puntmutsjesquote:Op zaterdag 26 november 2005 14:42 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
Dat van jou werkt allemaal op batterijen?
Ik heb 'n oplader die kan functioneren zonder stroom.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:49 schreef Fatality het volgende:
[..]
Kijk uit, jij!
Bij stroomuitval blijken analoge telefoons opeens verdomd handig trouwens.
hoe pompt de verwarmingspomp dan zonder electriciteit?quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:35 schreef Xanthe het volgende:
samen met een laptop kan je dan idd nog online, gsm kan ook maar dat is weer stukie duurder..quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:49 schreef Fatality het volgende:
[..]
Kijk uit, jij!
Daar sta je dan met je groene stroomquote:Op zaterdag 26 november 2005 14:34 schreef Baseboy het volgende:
*Update omroep Zeeland*
"Zeeland komt niet zonder stroom"
Al valt de stroom in heel Nederland
uit, dan nog kunnen de Zeeuwse
huishoudens en bedrijven rekenen op
stroom. Dat zegt plaatsvervangend
Commissaris van de Koningin en
coördinerend bestuurder Toine
Poppelaars in reactie op berichten van
stroombeheerder Tennet. Die meldde dat
er kans is dat heel Zeeland zonder
stroom komt te zitten.
Volgens Poppelaars kan in dat geval de
stroomlevering worden overgenomen door
de kerncentrale in Borssele en andere
centrales van EPZ.
Voor gemeente Terneuzen is Elsta bij dow de centraale.
Gemeente Hulst heb pech haha
quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
ZeelandHet verbaast me dat ze daar überhaupt stroom hadden.
Ze gaan een hoogspanningskabel echt niet onder grond leggen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:31 schreef __Saviour__ het volgende:
'een landelijke lijn'
die loopt dan toch ondergrond en zou nergens last van moeten hebben?
Mwah er zijn de laatste jaren zat stormen geweest en nooit is er iets mis gegaan, geldt ook voor sneeuwval. Het was de combinatie van sneeuwval en harde wind die het hem deed. Door de wind vormt zich dan een soort vleugelprofiel rond de kabels, daardoor gaan de kabels op en neer zwiepen en trekken ze zich stuk onder hun eigen gewicht. Daar kun je vrij weinig tegen doen behalve verwarmen dan maar dat zal wel te duur zijn.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is toch wel frappant dat bij een beetje sneeuw en storm alles het meteen begeeft. Dat zegt wel wat over de kwaliteit van bepaalde infrastructuur.
Helaas, kabel ligt re nog steeds uit,ik zit nu dan ook in Utrecht.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:52 schreef Baseboy het volgende:
[..]
samen met een laptop kan je dan idd nog online, gsm kan ook maar dat is weer stukie duurder..
Nee, dat zegt meer iets over de weersomstandigheden die er geweest zijn! Daar is de hele infrastructuur niet opgebouwd.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is toch wel frappant dat bij een beetje sneeuw en storm alles het meteen begeeft. Dat zegt wel wat over de kwaliteit van bepaalde infrastructuur.
quote:Leger helpt Haaksbergen bij stroomstoring
HAAKSBERGEN - Haaksbergen heeft zaterdagavond de hulp ingeroepen van het leger nu het grootste gedeelte van de gemeente de tweede nacht zonder stroom in gaat. Het leger is gevraagd zo veel mogelijk noodaggregaten te leveren, want alleen het centrum van Haaksbergen en het buitengebied hadden zaterdag noodstroom. Dat werd bekendgemaakt tijdens een persconferentie van de gemeente.
Bij ongeveer 40.000 inwoners van de gemeenten Haaksbergen en Berkelland viel vrijdagmiddag rond 13.00 uur de stroom uit door een geknapte elektriciteitskabel. Verzorgingstehuizen kregen prioriteit bij het uitdelen van de noodaggregaten en ook een aantal pluimvee- en veehouders in de buitengebieden werd van van stroom voorzien. In Berkelland konden zaterdag om 16.00 uur de lichten wel weer aan, want daar was toen de noodstroom aanwezig.
Geen schot
Burgemeester K. Loohuis van Haaksbergen toonde zich verontwaardigd dat hij pas zo laat door energieleverancier Essent ervan op de hoogte was gesteld dat er geen schot zat in de reparatie. Eerder die dag had Essent nog gezegd te verwachten dat Haaksbergen zaterdag om 18.00 uur weer stroom zou hebben.
IJsafzetting
Volgens de gemeente spreekt Essent van een uitzonderlijke situatie en blijken minimaal vier hoogspanningsmasten door te buigen onder ijsafzetting. Wegens het gevaar dat dat oplevert, moet in elk geval een woning worden geëvacueerd. Door ijsvorming en sneeuw was het ook te gevaarlijk om de kabel te herstellen.
Noodaggraten
Van Loohuis werd daarom verwacht dat hij zaterdagavond snel maatregelen nam en op korte termijn een groot aantal noodaggregaten regelde. Binnen de gemeenten bleken die vooralsnog niet voorhanden. Zaterdagavond rijden er geluidswagens door Haaksbergen om inwoners erop te wijzen dat ze vanaf 20.00 uur terechtkunnen in sporthallen de Els en de Bouwmeester. Daar wordt met hulp van het leger en het Rode Kruis een nog onbekend aantal veldbedden neergezet.
Zo heftig waren deze omstandigheden echt niet. Het kan allemaal nog veel heftiger.quote:Op zaterdag 26 november 2005 19:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, dat zegt meer iets over de weersomstandigheden die er geweest zijn! Daar is de hele infrastructuur niet opgebouwd.
Het kan altijd heftiger. Maar deze omstandigheden komen simpelweg niet vaak voor in Nederland.quote:Op zaterdag 26 november 2005 19:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Zo heftig waren deze omstandigheden echt niet. Het kan allemaal nog veel heftiger.
ja hier vallen delen los van het landelijk net, ipv dat er een centrale uit valt,quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
al met al is het stroom net in NL goed betrouwbaar, probleem is een beetje dat onze afhankelijkheid van stroom steeds groter wordt.
wonen daar nog nederlanders dan?quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:45 schreef Baseboy het volgende:
oke Zeeland weer de beste zoals vele records:
warmst...
koudst....
meeste regen.....
minste stroom.....
Laat nu amsterdam dat maar eens nadoen gaat ze niet lukken![]()
I Like Zeeland.....................
Wij hebben hier ook zo'n ding, wordt aangedreven door de trekker. Een indirecte dieselgenerator eigenlijk. Het is al een oud beestje, maar we hebben hem gelukkig nooit hoeven te gebruiken voor het melken. We testen het aggregaat wel elk jaar door de hele "melkstalgroep" er op aan te sluiten. Doet het altijd probleemloos. Je wil ook geen 80 koeien met de hand gaan melken.quote:Op zaterdag 26 november 2005 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ken een paar boeren hier in de omgeving, die niet voor niets een dieselagregaat hebben.
Bestaan er boeren die niet kunnen melken?quote:Op zondag 27 november 2005 01:45 schreef freako het volgende:
[..]
Wij hebben hier ook zo'n ding, wordt aangedreven door de trekker. Een indirecte dieselgenerator eigenlijk. Het is al een oud beestje, maar we hebben hem gelukkig nooit hoeven te gebruiken voor het melken. We testen het aggregaat wel elk jaar door de hele "melkstalgroep" er op aan te sluiten. Doet het altijd probleemloos. Je wil ook geen 80 koeien met de hand gaan melken..
Bij elke grote stroomstoring is het ook weer hetzelfde verhaal, boeren die niet kunnen melken. Ik snap echt niet waarom ze geen aggregaat aanschaffen, desnoods gezamenlijk met een groep boeren. Kun je rouleren.
Gelukkig maarquote:Groot deel Haaksbergen heeft weer stroom
AMSTERDAM - Meer dan de helft van de huishoudens in de gemeente Haaksbergen heeft weer stroom. Dat meldt de gemeente zondagochtend. Met behulp van noodaggregaten worden 7.250 van de elfduizend huishoudens van stroom voorzien. Energieleverancier Essent verwacht zondag in de loop van de middag alle huishoudens te hebben aangesloten. Haaksbergen kampt vanaf vrijdagmiddag met een stroomstoring.
In opvangcentra was het vannacht rustig, zegt de gemeente. 'Slechts twee mensen' maakten gebruik van de mogelijkheid in een sporthal te overnachten. Het gemeentebestuur heeft supermarkten gevraagd zondag open te zijn, zodat mensen boodschappen kunnen doen. Alle agrarische bedrijven zijn aangesloten op een noodstroomvoorziening. Andere bedrijven en industrieën worden volgens Essent in de loop van de komende nacht aangesloten.
De stroomstoring in Haaksbergen werd vrijdagmiddag veroorzaakt door gebroken kabels. Essent is bezig met het herstellen van de gebroken kabels in de hoogspanningsmasten.
Ja, maar niet naar overal, alleen de backbone is een ringquote:Op zondag 27 november 2005 11:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
Was het hoogspannings net trouwens geen ring structuur?
als de stroom uitvalt kan je niet melken, en met de hand 80 koeien melken, ga maar eens 1 koe melken, dan heb je mischien een idee waar je het over hebt.quote:Op zondag 27 november 2005 01:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Bestaan er boeren die niet kunnen melken?![]()
Vreemd ik woon ook in Rekken, en analoge telefoon werkte gister gewoon toen we nog zonder stroom zaten.quote:Op zondag 27 november 2005 11:43 schreef nickybol het volgende:
Ik kom uit Rekken, plaatsje bij Haaksbergen en Eibergen. Ik heb 32 uur zonder stroom gezeten, sinds vrijdagmiddag 1 uur. Je leert wel hoe afhankelijk we nou eigenlijk zijn zonder stroom. Niets doet het. Mobiele telefoonverkeer is niet mogelijk omdat de palen geen stroom hebben, pas zaterdagmiddag was er iets bereik en dan was meestal het netwerk overbelast. Niets doet het. Geen verwarming, geen magnetron, geen vriezer, geen warme douche, geen televisie, geen computer, geen deurbel..
En ook geen telefoon, ook met een analoge telefoon niet, gister was de lijn gewoon dood.
Mischien verschilt dat per wijk, en een huiscentrale heeft stroom nodigquote:Op zondag 27 november 2005 11:55 schreef Bartolomew het volgende:
[..]
Vreemd ik woon ook in Rekken, en analoge telefoon werkte gister gewoon toen we nog zonder stroom zaten.
Rekken is gewoon één wijkquote:Op zondag 27 november 2005 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mischien verschilt dat per wijk, en een huiscentrale heeft stroom nodig
Als je al een jaar of veertig een melkmachine hebt, verleer je het ook wel.quote:Op zondag 27 november 2005 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
als de stroom uitvalt kan je niet melken, en met de hand 80 koeien melken, ga maar eens 1 koe melken, dan heb je mischien een idee waar je het over hebt.
Vrees dat veel nederlanders geen idee hebben waar hun eten en drinken vandaan komt en geen idee hebben hoe een moderne boerderij werk. Vriend van mij was verrast dat aardappels onder de grond groeide, en een collega van mij stomverbaasd dat melk uit een koe kwam, hij vond het walgelijk en dronk het niet meer.quote:Op zondag 27 november 2005 14:01 schreef freako het volgende:
[..]
Als je al een jaar of veertig een melkmachine hebt, verleer je het ook wel..
m'n nichtje was dol op kroepoek, tot we haar vertelden dat het garnalen warenquote:Op zondag 27 november 2005 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vrees dat veel nederlanders geen idee hebben waar hun eten en drinken vandaan komt en geen idee hebben hoe een moderne boerderij werk. Vriend van mij was verrast dat aardappels onder de grond groeide, en een collega van mij stomverbaasd dat melk uit een koe kwam, hij vond het walgelijk en dronk het niet meer.
Altijd lachen zulke mensenquote:Op zondag 27 november 2005 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vrees dat veel nederlanders geen idee hebben waar hun eten en drinken vandaan komt en geen idee hebben hoe een moderne boerderij werk. Vriend van mij was verrast dat aardappels onder de grond groeide, en een collega van mij stomverbaasd dat melk uit een koe kwam, hij vond het walgelijk en dronk het niet meer.
Hehe, inderdaad...wij hadden er ook nog 1. Alleen jammer dat die in de voorkamer moest staan (alleen daar een telefoonaansluiting) en we in de keuken zaten (aangezien dat de kleinste ruimte was en je die dus het snelst warm kon krijgen) en je de deur dichthield...quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:49 schreef Fatality het volgende:
[..]
Kijk uit, jij!
Dokken omdat er overmacht in het spel is?quote:Op zondag 27 november 2005 19:46 schreef Jurrio het volgende:
Essent heeft gisteren nog gezegd dat het geen inschattingsfout is geweest (dat we om 18:00 uur al stroom zouden hebben)...maar wat zou het dan wel zijn geweest! Vanmorgen werd inderdaad toegegeven dat het een inschattingsfout was....van mij mogen ze flink dokken, die lui van Essent. En die topman maar salaris binnenhalen!
![]()
*Heeft nog steeds ijskoude voeten* De achterkamer wil niet warm worden![]()
Ik bedoel de kosten van de opgelopen schade van particulieren dokken, omdat het uiteindelijk hun fout was, zěj hebben niet op tijd nood-aggegraten geregeld, waardoor 15.000 man 2 dagen zonder stroom zat.quote:Op zondag 27 november 2005 20:45 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Dokken omdat er overmacht in het spel is?![]()
Amerika cultuur![]()
Laat ze eerst het geld maar eens effectiever spenderen, voordat ze particulieren meer laten betalen. Zoals een extra lijn van Haaksbergen naar een andere stad bouwen (tot nu toe is Haaksbergen qua electriciteitsvoorziening een eiland, alleen verbonden met Eibergen en dus nogal afhankelijk van 1 rij hoogspanningsmasten).quote:Op zondag 27 november 2005 21:41 schreef nickybol het volgende:
Als ze moeten dokken krijgen ze minder geld, en wordt de kwaliteit van het netwerk steeds slechter.
Het lijkt me toch HEEL sterk dat je als volwassen vent niet weet waar aardappelen of melk vandaan komtquote:Op zondag 27 november 2005 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou ze de kost toch niet willen geven . De gene die dat niet weten.quote:Op zondag 27 november 2005 22:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het lijkt me toch HEEL sterk dat je als volwassen vent niet weet waar aardappelen of melk vandaan komt
Ik weiger het te geloven. Ik ken ook werkelijk niemand die dat niet weet. En twee in je direkte omgeving lijkt me simpelweg godsonmogelijk.quote:Op zondag 27 november 2005 22:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik zou ze de kost toch niet willen geven . De gene die dat niet weten.
Wat voor schade je lijdt als particulier? Wat dacht je van de vele mensen die met een diepvriezer vol met o.a. vlees zitten? Dat is na 2 dagen toch echt niet meer bruikbaar en kan weggegooit worden. En wat denk je van mensen met terraria met b.v slangen die absoluut warmte nodig hebben omdat ze anders dood gaan (zeker met de gemiddelde 5 graden die het bij de meeste mensen thuis was).quote:Op zondag 27 november 2005 22:17 schreef nickybol het volgende:
De opgelopen schade van de particulieren kunnen ze dokken, maar wat voor een schade lijdt je nou als particulier. Essent moet gewoon verplicht worden om de stroomvoorziening te verbeteren voor Haaksbergen/Eibergen/Neede/Rekken. Gewoon opleggen: jullie moeten de voorziening verbeteren binnen een jaar, en anders een dikke boete.
oh juist, wij zitten hier vlak bij een onderstation en krijgen dus direct vanaf het onderstation de prik voor t dorp.quote:Op zondag 27 november 2005 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar niet naar overal, alleen de backbone is een ring
Geloof me het is waar, ik was er ook stomverbaasd over.quote:Op zondag 27 november 2005 22:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het lijkt me toch HEEL sterk dat je als volwassen vent niet weet waar aardappelen of melk vandaan komt
'Alles'? En 'een beetje sneeuw en storm'? Lekker suggestief!quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
quote:Op maandag 28 november 2005 23:43 schreef Braamhaar het volgende:
Hoor net op de radio dat Brinkhorst 'al' vanmorgen op de hoogte werd gesteld van de stroomstoring...![]()
Hoe oud was die collegaquote:Op zondag 27 november 2005 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |