abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32593891
Mijn naam is Lukas, en ik studeer Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.
Op dit moment ben ik bezig met een opdracht om te constateren hoe groot de fossiele brandstof voorziening was in 1900, hoe deze tegenwoordig is, en wanneer deze uitgeput zal zijn voor gebruik zoals we dat hebben in ons "olie"tijdperk.
Met behulp van extrapolatie moeten wij dit nulpunt weergeven, rekening houdend met alle factoren die meespelen.
De extrapolatie zal dus niet lineair kunnen zijn o.a. vanwege het groeiende gebruik van landen als China en India.
Heeft iemand hier een leuk onderzoek van op het internet, of weet iemand een relevante website waar ik informatie vandaan kan halen dan mij kan helpen met mijn verslag?
De grafiek vind ik ook erg moeilijk om te maken omdat er zo vreselijk veel facetten komen kijken die afgewogen moeten worden...

Een klein beetje hulp is al mooi meegenomen in ieder geval!

Met vriendelijke groet,

Lukas Geurts

pi_32594072
Het nulpunt is niet eens zo interessant. Kijk hier eens: helaas....peak oil lijkt geen propaganda. en huiver.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_32594246
Jammer dat de plaatjes corrupt zijn in de eerste post.
pi_32595262
Hey Luuk,

In 1855 werd er al voorspeld dat er nog maar voor 10 jaar olie zou zijn. Goed voor je extrapolatie :-)
Exploratie van olie heeft momenteel meer bewezen reserves opgeleverd dan er nodig is. Het olietekort lijkt dus een olie overschot te zijn: we kunnen nog wel een paar honderd jaar vooruit. Beetje raar? In onder meer Iran, Iraq en SA vallen de oliereserves onder het staatsgeheim waardoor hiermee commercieel gemanipuleerd kan worden.

De prijs stijgt als iets schaars wordt. Dat is een normaal economisch mechanisme. Nu is de olieprijs onlangs enorm gestegen. Is dat door tijdelijke schaarste (door bv. die orkanen)? Of is dit doordat de olie echt op raakt? Volgens Hans Labohm op Vrijheidsradio kunnen we nog heel lang vooruit met de olie, luister hier naar het interview (20 minuten, mp3).
pi_32597003
Ik zou de voorspellingen van bijvoorbeeld Hubbert gebruiken... Die heeft 50 jaar geleden de piek in de wereldproductie van fossiele brandstoffen rond het jaar 2000 geschat; wat hij heeft ontdekt etc. lijkt aardig te kloppen. Als je hem googelt zul je genoeg grafieken e.d. vinden
if you are so smart, then why aren't you rich?
pi_32619184
er is nog genoeg olie om een lange tijd mee te doen.
het vervelende is alleen dat het steeds moeilijker wordt om
het naar boven te pompen. en er wordt niet 100% olie naar
boven gepompt maar ook een aanzienlijk deel water, dat drukt
de kosten natuurlijk niet :p
the best is yet to come undone
  zondag 27 november 2005 @ 15:32:42 #7
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_32619297
Heel misschien heb je hier iets aan, het gaat over de olievoorraad... en brengt je hopelijk verder!
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_32619563
Dank, donroyco, maar het artikel is wel behoorlijk oud.
  zondag 27 november 2005 @ 15:48:33 #9
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_32619737
quote:
Op zondag 27 november 2005 15:42 schreef joffelschoffel het volgende:
Dank, donroyco, maar het artikel is wel behoorlijk oud.
Ja, het gaat vooral om de film, daarin praat een Amerikaan die (verschillende) theorie(ėn) over de voorraad enz. heeft. En theorieėn zijn nooit oud (De naam weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar ik heb de film verschillende keren gezien)
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_32632525
Over die film van donroyco: dan is de documentaire van Tegenlicht die vorige week werd uitgezonden en gister werd herhaald ook wel zinnig: de dag dat de dollar valt. Daarin wordt onder meer aangegeven hoe de VS onder het mom van veiligheid van burgers oliebronnen in de wereld veilig wil stellen en waarom.

VPRO Tegenlicht - De dag dat de dollar valt en de stream (windows media player).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')