Kan voor mij maar 1 moment zijn natuurlijk:
sorry dat ie een beetje uitgebreid is gewordenPROMOTIE NAAR DE EREDIVISIEWat ging er aan vooraf?afgelopen deceniumNou ben ik zo'n jaartje of 12 'echt' voor Sparta, en heb in die tijden voornamelijk de bittere ineenstorting van een ooit roemruchte club meegemaakt. Echte successen zoals Europees voetbal was iets wat ik alleen kende uit verhalen van vroeger, en op een veel te grote Schietribune wegtochten met 4000 man was het mooiste wat ik had meegemaakt.
Het enige hoogtepuntje was natuurlijk de bekerfinale van '96, maar helaas, ik zat toen in Engeland voor school, dus ook dat feestje was me blijkbaar niet gegund.
Het echte dieptepunt moest nog komen, waar Willem van Hanegem de veel te magere selectie nog in de eredivisie hield, was hetzelfde kunstje voor Frank Rijkaard teveel gevraagd. De club die niet kon degraderen, degradeerde na 87 jaar non-stop op het hoogste niveau te hebben gespeeld kei- en keihard naar de eerste divisie.
Financiele problemen staken de kop op, en de club balanceerde op de rand van de afgrond, en was daar zonder financiele constructie met de gemeente ook keihard overheen gedonderd.
En daar zat de ooit trotste oude dame van Nederland, die altijd te arrogant was om in te zien dat het ook bij Sparta fout kon gaan, 3 jaar lang in de verdoemenis die 1e divisie heet.
Afgelopen jaarMike Snoei en supporters geloofden er niet zo in. Sparta was na het succesvolle bekeravontuur en de 3e plaats in de 1e divisie afgeroomd. Kiran Bechan en David Mendes werden verkocht, David Nascimento moest met een wiplash als gevolg van een aanrijding stoppen met voetbal. En versterkingen kon iedereen op zijn of haar buik schrijven.
Maar dit matige vertrouwen in de selectie bleek ongegrond. Na een langdurige blessure van Danny Koevermans ontpopte Ricky van den Bergh zich als ultieme goaltjesdief, en de vervloekte Riga Mustapha kreeg het in zijn heupen, en hoe!
De wintermaanden waren voor de Spartaan (die toch zeker wist dat voetbalgeluk voor hen niet meer was weggelegd) uitzonderlijk. Je bezocht een wedstrijd van Sparta en ging geduldig wachten tot de 3 punten met enkele doelpunten verschil veilig werden gesteld. Uit, thuis, titelkandidaten, laagvliegers, het maakte niet uit. Sparta domineerde, en het supertrio Van den Bergh, Koevermans en Riga namen elkaars toppositie over in de topscorers lijst.
Tegenstanders wisten van gekheid niet meer wie ze dubbele dekking moesten geven in de aanval bij Sparta. De nummer 1, de nummer 2 of de nummer 3 van de topscorerslijst?En toen kwam de klad er weer in. Wederom, voetbalgeluk leek niet te zijn weggelegd in Rotterdam-West. Heracles Almelo, die verfoeide boerenclub die iedere wedstrijd in de 90ste minuut won, die club die 'wij' 'gewoon' met 0-4 weg liepen te vagen bleef constant in onze slipstream, en Sparta stotterde en haperde. In 1 week in maart werden 6 punten weggegooid, bam, weg veilige voorsprong.
Toen alles goed leek te komen, en 1200 Spartanen afreisden naar Fortuna om hun club daar een beslissende slag te zien uitdelen bleek wederom dat het voor Spartanen niet was weggelegd: 0-3.
De positie van Snoei wankelde, maar veel schokkender nieuws deed de sportieve mallaise naar de achtergrond verdringen. Hoofd jeugdopleidingen Robert Kiebert verongelukte de dag na Fortuna-Sparta.
Ook in de directe confrontatie met Heracles haperde de doelpuntenmachine, Heracles sleepte een 0-0 eruit en kon het kampioenschap niet meer mislopen.
Lijdzaam moesten de rood-witten toezien hoe het kampioensfeest dan toch aan het eind van het seizoen leek los te barsten op Het Kasteel, maar dan wel in het uitvak.
Kon het allemaal nog erger?
Jawel, Sparta voor de eerste wedstrijd van de nacompetitie thuis van Helmond Sport, en de eredivisie leek weer verder weg dan ooit. Snoei werd ontslagen en 'de spijker' Adri van Tiggelen en David Nascimento werden voor de groep gezet. En dat werkte!
Sparta won, en won, en won en in de directe confrontatie met Helmond Sport, in Helmond, moest het gebeuren.
De promotieMaar zoals iedere supporters van de echte Rood-Witten voelde je aan je sloffen aan dat het ook finaal mis kon gaan. Sparta kwam op 0-1 achterstand. Ging Sparta dan weer niet promoveren? Was het de Spartaan niet gegund?
0-1, zure gezichten, Spartanen lijken voetbalgeluk nimmer meer te zullen tegenkomenWederom stootte ik mijn buurman aan, zelfde leeftijd, vergelijkbare Sparta-fangeschiedenis. Een jaar hiervoor hadden we toen we de bekerfinale 3x uit handen zagen glippen vastgesteld dat er bovennatuurlijke krachten waren die het ons niet gunde. Oprecht hadden we het gevoel dat het ons niet gegund was, en dat we in de voetballerij eeuwig naar supporters van de tegenpartij moesten kijken die hun geluk niet opkonden.
Maar ditmaal was de thrillerschrijver van de laatste Sparta-net-niet-momtenten ons gunstig gezind. Alles hoorde erbij, eerst een 0-1 achterstand om vervolgens toch nog gelijk te komen na een rare acrobatische actie van Riga!
Het uitvak en de honderden op de overige tribunes ontploften, Het Kasteel waar een groot scherm was neergezet ontplofte, en weg was dat gevoel van onrecht, want Sparta zou gewoon gaan winnen wisten we ditmaal zeker.
En daar was dan ook de verketterde Rachid Bouaouzan, door Adri van Tiggelen weer bij de selectie gehaald, die Sparta vlak voor tijd verloste van de 1e Divisie. Sparta was vanaf volgend seizoen 'weer gewoon' te zien op Talpa!
En dan eindelijk feest in het uivakEn toen eindelijk, 12 jaar na m'n eerste wedstrijd bezoek was er een oprecht feest bij mijn club! Ongehoord, we hadden na vele bittere teleurstellingen, en een surrogaatfeestje omdat we destijds in de eredivisie bleven, gewoon een feest!
Huldiging spelers
En dan een feest van een sportieve prestatie, waar de club en de supporters zo vele jaren op moesten wachten
En de held van de nacompetitie Adri van Tiggelen op de schouders.Hoe lekker voelde dat? Bleek het (vloekerdervloek!) toch ook voor ons zijn weggelegd!
Zoals ieder feest het voor velen herkenbare scenario: Het werd laat, de alcohol vloeide, en met een kater hoorde ik de wekker hoorde gaan die me tot de noeste arbeid dwong:
Komkommertijd, 1e nieuwsitem: Sparta gepromoveerd. Met een bonkend hoofd stond ik binnen een halve seconde naast m'n bed gevoed door de hernieuwde adrenalinestoot die dit nieuws me gaf.
Ik werd zoals vaker na een belangrijke wedstrijd van mijn SP-AR-TA wakker met een kater, maar dit keer de allerlekkerste kater die je iedereen toewenst.