Wat een domper de dag erna zeg. Tijdens de wedstrijd heb ik vooral moeten lachen, maar erna en vooral nu dringt het pas tot me door. Het stond bij rust 3-0. Die 3-1 is leuk voor de statestieken, maar doet verder niet terzake. Een hele vervelende avond. Die 2-1 overwinning eerder deze week op NAC is ook alleen maar leuk geweest omdat Amoah nu clubtopscorer is. Voor de rest is die jubelstemming ook helemaal niets waard gebleken. Natuurlijk was het met normaal weer een andere wedstrijd geweest, maar feit blijft: Vitesse verliest uit bij de twee promovidussen (oid). Eerste Sparta uit (1-0) en later Heracles uit (3-1). Tussendoor wint het alsnog met ietwat geluk van NAC. Daarvoor verliest het van NEC op basis van strijd en van AJAX (ja waarom eigenlijk?).
Conclusie, Vitesse kan niet omgaan met stootkracht. Als teams er opklappen haakt Vitesse af. Dan spelen ze als 11 makke lammetjes. Dit, ondanks dat we spelers als Yakubu, VD Schaaf, Janssen, Vreven in ons team hebben. Die moeten in zulke wedstrijden toch meekunnen in de strijd. Ook jongens als Knol en Dingsdag moeten daarin meegetrokken worden, want het zit niet in hun karakter. Alle snelle kleine negertjes voorin kan ik het niet kwalijk nemen, we hebben een type Vennegoor of Hesselink nodig. Dan kan je ook voorin voorop gaan in de strijd.
Ik ben het zat om telkens te kakken te worden gezet door Vitesse. Altijd achteraf maar zeiken over mentaliteit en het feit dat er te weinig strijd wordt gelevert, dat kun je na 1.5 seizoenen toch niet meer serieus nemen ofwel? Vreven altijd met zijn grote bek, "verloren van een amateurploeg" en zijn tientallen onnodige overtredingen per wedstrijd. Ik ben blij als hij na dit seizoen naar Cercle Brugge vertrekt (hardnekkig gerucht). Kan Swerts daar mooi komen te spelen, daar heb ik wel vertrouwen in. Die houd iets meer zijn kop derbij.
Dan het fenomeen Frankel. Ik heb het in zijn eigen fantopic al gezegd. Stop ermee die kerel als verdediger te gebruiken. Ik heb helemaal niets tegen hem, ik heb eerder medelijden met het feit dat hij er toch telkens komt te spelen. Als aanvaller kan hij een meerwaarde zijn, als verdediger staat hij garant voor het nodige spektakel achterin. Ik ben blij dat Jansen weer terug is, en zijn rentree is meer dan gewenst.
Ook Wapenaar zit mij totaal niet lekker. Ik weet het, hij heeft fantastische reddingen en daarmee Vitesse ook meerdere malen in de wedstrijd gehouden, maar tegelijkertijd kost hij ons ook veel punten. Hij staat te vaak te ver voor zijn goal, heeft rare kuren en is absoluut geen zekerheidje. Ik heb er totaal geen save gevoel bij. Daarnaast heb ik het idee dat hij zich ook zelf niet prettig voelt bij Vitesse.
Sturing is gewoon het Lokhoff verhaal. Ik heb hem zelf nooit zien spelen, maar hij moet een geweldige clubspeler geweest zijn en ook van een respectabel niveau. Prima, allemaal heel leuk en aardig, maar we leven in het heden en niet in het verleden. Nu moet er gepresteerd worden, en zeker gezien de financiële situatie bij Vitesse. Natuurlijk hebben we een krappe selectie, maar het ligt echt niet alleen aan de spelers dat ze niet optimaal presteren. Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht geen kampioenschap, maar iedereen ziet dat er bepaalde dingen goed fout zitten hier. Er gaan niet voor niets al langere tijd (en dan praat ik over seizoenen) geruchten dat de spelers hem niet écht serieus nemen. Ik heb ook niet het gevoel dat ze voor Sturing tot het uiterste willen gaan. Hij zal nooit is betrokken worden in een feeststemming. Hij komt gewoon te kort. Zelfs zijn 'specialiteit' voorop gaan in de strijd kan hij niet overbrengen. Dat Vitesse hard speelt in een wedstrijd tegen AJAX ligt niet aan Sturing, iedereen wil winnen van AJAX. Daar is geen motivatie voor nodig. Juist in de kleinere potjes kun je de ware aard van de ploeg zien. Sturing zal met een tactische move nooit is een (top)club verassen, hij heeft geen ballen, geen creativiteit en kan dan ook nog eens niet zijn ploeg motiveren op de juiste momenten. Sturing moet weg (ga voor mijn part de jeugd doen oid, maar voor het eerste kom je gewoon te kort).
Toen Glusevic gister moest invallen zag ik het al voor me (ik jat even een grapje van een maat van mij). Die moet zich ook rot geschrokken zijn, hij dacht de laatste wedstrijd voor Vitesse ff lekker relax op de bank onder een dekentje plaatst te kunnen nemen, wordt hij ineens wakker geschrikt door commando Sturing. "Igor, wakker worden, je moet spelen!" Hij zal zich rot geschrokken zijn. "Huh? Heb je het tegen mij?" En naast hem keken 5 andere negertjes afwachtend of Sturing daadwerkelijk Igor bedoelde of dat zij mochten dartelen in de sneeuw.
Naast Wapenaar, Vreven en Sturing ben ik tevreden met de selectie. Royer, Igor nog weg. En Knopper komt ook nog terug natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe Sturing dat gaat oplossen. Met Benson en Esajas win je de Champions Leaque niet, maar die kunnen wel bruikbaar zijn. Maarja, daar houd het dan ook direct mee op. Vitesse zal toch ook in de breedte moeten gaan denken.
Ik kap ermee, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Het meeste is allemaal al wel eens langsgekomen, maar dat is al erg genoeg. Dat het al langere tijd speelt. Ik snap heus wel dat meerdere clubs met dit soort dingen te kampen hebben (Roda, NAC, Twente, Willem II), maar laten we gewoon even in de Arnhemse keuken blijven. Daar ben ik absoluut niet tevreden over!