abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32639881
Alweer gevoel in je vingers? Meneer de politieagent
pi_32640453
Het is al gezegd, maar ook ik raad je aan niet je vingers extra te gaan verwarmen ofzo. Als je binnen bent warmen ze vanzelf weer op, en dat gaat meestal al snel genoeg.

Ikzelf heb er ook erg vaak last van, als ik meer dan 20 minuten buiten fiets (met handschoenen) dan begint de doorbloeding af te nemen. Als ik noodgedwongen echt lang (>45 min. ofzo) buiten ben, worden ze gevoelloos. Zit ik dan vervolgens binnen of in de bus oid, dan komt het weer op gang en wel zo snel dat ze helemaal rood worden, en het voelt of ze in brand staan. Dit kan zo veel pijn doen dat ik flauwval. Dat is overigens ook het geval als ik lang genoeg in de kou blijf staan.

Mede door die pijn als mn vingers zich weer aanpassen aan een omgevingstemperatuur van ongeveer 20 graden peins ik er niet over om ze in warm water te stoppen oid. Dan warm je ze nog sneller op, met alle gevolgen van dien (kan schade veroorzaken, geloof ik).

Ik kom voor iets anders sporadisch in het ziekenhuis, en ik heb dit meerdere malen aan verschillende mensen gemeld, maar niemand die echt een bruikbaar antwoord heeft.

Het is trouwens haast eng wat voor kleuren je op zulke momenten te zien krijgt... ze worden eerst wit, en als je echt lang wacht neigt het haast naar blauw toe. Warm je ze dan weer op, dan worden ze heel erg rood, haast op het paarse af.

Als alles op een gegeven moment weer normaal is, zie ik aan mn vingertoppen nog steeds wat iets donkerdere plekjes, en doen ze ook pijn bij aanraking. Dit gaat altijd vrij snel weer weg.

[ Bericht 12% gewijzigd door Maethor op 28-11-2005 11:32:00 ]
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_32641384
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:17 schreef Maethor het volgende:

Het is trouwens haast eng wat voor kleuren je op zulke momenten te zien krijgt... ze worden eerst wit, en als je echt lang wacht neigt het haast naar blauw toe. Warm je ze dan weer op, dan worden ze heel erg rood, haast op het paarse af.
dat je vingers wit worden, klinkt als de aandoening RAYNAUD FENOMEEN (symptoom van Raynaud)

maar als je naar de huisarts geweest ben en het ziekenhuis en ze weten het niet naja dan weet ik het ook niet (ik ben geeneens student geneeskunde >> ik volg slechts de minor ouderenvraagstukken waarin een medisch vak zit. Al leer ik nu natuurlijk wel iets medisch ik mag dus eigenlijk niet diagnostiseren Stel je voor Dokter Irisvrede (moehahahahaa )
  maandag 28 november 2005 @ 12:02:09 #54
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_32641442
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:26 schreef longinus het volgende:
Als ze zwart worden moet je naar de dokter, en anders lekker onder de warme douche
Zwart is fout -> naar de dokter. Dit begint overigens met niet-wegtrekkend wit. Overigens: zolang je nog gevoel in je vingers hebt zal het wel meevallen (maar toch even in de gaten houden)

En met de warme douche een beetje oppassen: hoe kouder je bent, hoe rustiger je moet opwarmen!!
pi_32641480
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:59 schreef IrisVrede het volgende:

[..]

dat je vingers wit worden, klinkt als de aandoening RAYNAUD FENOMEEN (symptoom van Raynaud)
Bedankt voor de info!
Dit lijkt inderdaad precies op wat ik heb:

The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_32646526
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:17 schreef Maethor het volgende:
knipje
wow zo erg is het bij gelukkig niet.

Heb nog niet weer lang in de kou gestaan dus weet niet hoe dat zal gaan. Maar bij mij zijn het alleen mijn vingertoppen, en die zijn constant wat roder dan normaal.

Heb niet het idee dat ik ze supersnel heb opgewarmd, gewoon eerst de auto in gestapt en daarna naar binnen. Pijn hebben ze ook niet gedaan trouwens. Vreemd allemaal maar, en ik heb zo het gevoel dat een dokter er ook weinig mee kan, maar zal woensdag of donderdag wel ff langs gaan.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_32647097
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:27 schreef mcintosh het volgende:

[..]
*KNIP*
verhaal....
Maar hoe gaat het nu? Al een beetje gevoel erin?
pi_32648224
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:48 schreef Flyingdutchman het volgende:

[..]

Maar hoe gaat het nu? Al een beetje gevoel erin?
Links is het nu vrij normaal ja. Rechts is nog steeds 'apart'. Iemand omschreef het als het gevoel alsof je er net met een hamer op hebt geslagen, zoiets ..

Maar goed als links zich hersteld zal rechts ook wel goed komen neem ik aan!
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')