Het is al gezegd, maar ook ik raad je aan niet je vingers extra te gaan verwarmen ofzo. Als je binnen bent warmen ze vanzelf weer op, en dat gaat meestal al snel genoeg.
Ikzelf heb er ook erg vaak last van, als ik meer dan 20 minuten buiten fiets (met handschoenen) dan begint de doorbloeding af te nemen. Als ik noodgedwongen echt lang (>45 min. ofzo) buiten ben, worden ze gevoelloos. Zit ik dan vervolgens binnen of in de bus oid, dan komt het weer op gang en wel zo snel dat ze helemaal rood worden, en het voelt of ze in brand staan. Dit kan zo veel pijn doen dat ik flauwval. Dat is overigens ook het geval als ik lang genoeg in de kou blijf staan.
Mede door die pijn als mn vingers zich weer aanpassen aan een omgevingstemperatuur van ongeveer 20 graden peins ik er niet over om ze in warm water te stoppen oid. Dan warm je ze nog sneller op, met alle gevolgen van dien (kan schade veroorzaken, geloof ik).
Ik kom voor iets anders sporadisch in het ziekenhuis, en ik heb dit meerdere malen aan verschillende mensen gemeld, maar niemand die echt een bruikbaar antwoord heeft.
Het is trouwens haast eng wat voor kleuren je op zulke momenten te zien krijgt... ze worden eerst wit, en als je echt lang wacht neigt het haast naar blauw toe. Warm je ze dan weer op, dan worden ze heel erg rood, haast op het paarse af.
Als alles op een gegeven moment weer normaal is, zie ik aan mn vingertoppen nog steeds wat iets donkerdere plekjes, en doen ze ook pijn bij aanraking. Dit gaat altijd vrij snel weer weg.
[ Bericht 12% gewijzigd door Maethor op 28-11-2005 11:32:00 ]
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...