Grappig..quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:47 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Belachelijk eigelijk. Eén dag kutweer en heel Nederland ligt plat.
Ja, typisch Nederlands. Je hoort nooit dat men in andere landen problemen heeft bij extreem weer.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:14 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Grappig..
Daar had ik het net over, toen ik een maat aan de telefoon had.
Het is idd nogal "typisch Nederlandsch"![]()
Hier ook maar het is niet vreemd dat met zo veel sneeuw er hoogspannings leidingen knappen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:29 schreef veldmuis het volgende:
hier knippert het ook, 't is dus in het hele land.
Niet?quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:43 schreef Martijn_77 het volgende:
Hier ook maar het is niet vreemd dat met zo veel sneeuw er hoogspannings leidingen knappen.
Heeft niks met onderhoud te maken. Heeft met de wind en het gewicht van de aangevroren sneeuw te makenquote:Op vrijdag 25 november 2005 20:46 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Niet?
Kwestie van investeren in onderhoud.
Dan moet je die krengen wat dikker maken.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft niks met onderhoud te maken. Heeft met de wind en het gewicht van de aangevroren sneeuw te maken
inderdaad, dat aanvriezen is de pest, daar helpt niets tegen. Jaartje of 20 terug was er in het noorden ook zoiets met zware ijzel.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:51 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Heeft niks met onderhoud te maken. Heeft met de wind en het gewicht van de aangevroren sneeuw te maken
Wat dunner maken, dan warmen ze genoeg op om ijsvrij te blijven.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:52 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dan moet je die krengen wat dikker maken.
Zo absurd sneeuwt het niet.
Goed idee wel, maar waarschijnlijk worden ze dan te dun om aan de geeiste capaciteit te voldoenquote:Op vrijdag 25 november 2005 20:55 schreef Doderok het volgende:
[..]
Wat dunner maken, dan warmen ze genoeg op om ijsvrij te blijven.
De stroom opvoeren. Meer stroom = meer warmte. Dat zal nu wel lukken aangezien het stroom 'omgeleid' moet worden door de onderbrekingen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:55 schreef Doderok het volgende:
Wat dunner maken, dan warmen ze genoeg op om ijsvrij te blijven.
HEt wordt ook niet electronisch geregeld, toevallig?quote:Op vrijdag 25 november 2005 21:19 schreef classpc het volgende:
Ik heb hier helemaal nergens last van gelukkig
En de verwaring gaat hier op gas en niet op stroom. Dus ik heb geen problemen als de stroom uit gaat.
Er is wel stroom grapjurkquote:Op vrijdag 25 november 2005 22:30 schreef PLAE@ het volgende:
De oplaadbare zaklamp aan de lader doen nadat de stroom uitgevallen is.
Sommige mensen zijn ook zo slim he![]()
Hetzelfde hier, het knipperen gebeurt de laatste tijd wel wat vaker.quote:Op vrijdag 25 november 2005 22:37 schreef alwaysthebest het volgende:
Dat knipperen is hier ook, steeds maar heel even en maar 1 keer, de lampen binnen en de straatlampen. Nog geen last van gehad met de computer.
quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:18 schreef barman het volgende:
Mijn gedachte gaan uit naar Fokkers die nu zonder stroom zitten en dat hier nu niet kunnen posten.![]()
block brechtje?quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:45 schreef yvonne het volgende:
[..]ik blijf bezig met x-jes voor m'n MSN naam
Doei!quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:48 schreef von_manstein het volgende:
Paar stroom dipjes gehad hier.
dankzij UPS is deze keer niks kapot gegaan wat pc hardware betreft.
Update:
Stroom is nu compleet uit gevallen in onze straat...
Moet nu binnen 7 minuten afsluiten anders is accu leeg indien stroom niet terug komt op de leidingen.
Gegroet.
heeft jouw modem geen stroom nodigquote:Op vrijdag 25 november 2005 23:48 schreef von_manstein het volgende:
Paar stroom dipjes gehad hier.
dankzij UPS is deze keer niks kapot gegaan wat pc hardware betreft.
Update:
Stroom is nu compleet uit gevallen in onze straat...
Moet nu binnen 7 minuten afsluiten anders is accu leeg indien stroom niet terug komt op de leidingen.
Gegroet.
Wat meer hout op de kachel gooien.quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:45 schreef ACT-F het volgende:
En wat doen jullie eraan voor het geval dat?
Hout op de kachel. En het noodaggregaat achter de trekker.quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:45 schreef ACT-F het volgende:
En wat doen jullie eraan voor het geval dat?
Er zijn nog maar weinig mensen met een radio op batterijen, laat staan een TVquote:Grote stroomstoring treft 17.000 huishoudens
Momenteel is er in de omgeving van Eibergen, Haaksbergen, Neede en Rekken een stroomstoring gaande. De stroomstoring kan wel tot zaterdagmiddag duren. Houdt radio en TV in de gaten. Indien u langer dan vier uur geen stroom heeft gehad heeft u recht op een compensatievergoeding.
Yep, hier in EHVN ook gehad. Al vanaf begin van de avond knipperde de verlichting soms net alsof er een zware verbruiker ingeschakeld werd. En later op de avond was er idd een korte stroomonderbreking. Alleen de xbox was de netwerkverbinding even kwijt, maar verder bleef alles aan. Sindsdien geen vreemde dingen meer gezien.quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:45 schreef ACT-F het volgende:
Toen net was het zover, de stroomonderbreking die mijn PC deed resetten. Ik was er al bang voor, want het licht knipperde me iets te vaak. Sneeuw moet nog wel leuk blijven ja
Ik begin voorzichtig maatregelen te treffen, want zonder stroom ook geen CV. De oplaadbare zaklamp ligt nu aan de lader, en verwarmen? Dat kan alleen nog in de keuken d.m.v. gaspitjes
Nog meer mensen met stroomproblemen? En wat doen jullie eraan voor het geval dat?
En op straat waren een aantal lantaarnpalen uit.quote:Op zaterdag 26 november 2005 01:33 schreef Juup© het volgende:
[..]
Yep, hier in EHVN ook gehad. Al vanaf begin van de avond knipperde de verlichting soms net alsof er een zware verbruiker ingeschakeld werd. En later op de avond was er idd een korte stroomonderbreking. Alleen de xbox was de netwerkverbinding kwijt, maar verder bleef alles aan. Sindsdien geen vreemde dingen meer gezien.
Sterktequote:Op zaterdag 26 november 2005 19:43 schreef grolschtukker2 het volgende:
Hier een bericht uit Haaksbergen. Nog steeds zit heel Haaksbergen zonder stroom. Ik woon in een straat met veel oudjes, en daardoor hebben wij noodstroom gekregen. WIj hebben van 1 uur smiddags tot 10 uur de volgende ochtend geen stroom gehad. Koud dat het thuis was. Vanaf 7 uur savonds in bed.
Ik maak me meer zorgen over de mensen die geen verwarming hebbenquote:Op zaterdag 26 november 2005 20:35 schreef Renesite het volgende:
Al die vriezers en koelkasten!!!!!!
Dan leg je die vries spullen in dozen of kisten met een deksel erop buiten, probleem opgelostquote:Op zaterdag 26 november 2005 20:35 schreef Renesite het volgende:
ach het vriest geen 20 graden, dus het valt nog mee.quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:39 schreef grolschtukker2 het volgende:
[..]
Ik maak me meer zorgen over de mensen die geen verwarming hebben![]()
Er zijn al boeren uit andere plaatsen hier heen gekomen, en samen met de boeren hier worden die met de hand gemolken. Daarnaast hebben Agrarische bedrijven ook wel stroom, door noodstroom.quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind de koeien die niet gemolken kunnen worden eigenlijk nog sneuer
mijn ouders wonen ook in Haaskbergen, inderdaad sinds gistermiddag zonder stroom, alleen zij zijn wat ongelukkiger. Waarschijnlijk zitten ze tot dinsdag zonder stroom. En koud dat ze het hebben, en ze kunnen niet koken, niets. Ik heb zo'n medelijkden met ze!quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:26 schreef grolschtukker2 het volgende:
Hier wordt het nog erger. Burgermeester heeft vanmiddag een persconferentie gegeven. Daarin was hij enorm kwaad op Essent. Waarschijnlijk kan de stroomstoring nog enkele (!) dagen duren.. To be continued
Hebben ze geen gas? Of zitten ze in een buiten gebied? Anders kun je je warm houden door de gaspitjes volop aan te zetten.quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:00 schreef AKnynke het volgende:
en ze kunnen niet koken, niets.
Das inderdad vervelend, zeker als je geen openhaard of houtkachel hebt!quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:00 schreef AKnynke het volgende:
[..]
mijn ouders wonen ook in Haaskbergen, inderdaad sinds gistermiddag zonder stroom, alleen zij zijn wat ongelukkiger. Waarschijnlijk zitten ze tot dinsdag zonder stroom. En koud dat ze het hebben, en ze kunnen niet koken, niets. Ik heb zo'n medelijkden met ze!
waarom komen ze niet naar jouw toe, of andere familie?quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:00 schreef AKnynke het volgende:
[..]
mijn ouders wonen ook in Haaskbergen, inderdaad sinds gistermiddag zonder stroom, alleen zij zijn wat ongelukkiger. Waarschijnlijk zitten ze tot dinsdag zonder stroom. En koud dat ze het hebben, en ze kunnen niet koken, niets. Ik heb zo'n medelijkden met ze!
Heb ik ook voorgesteld. Willen ze niet. Mijn vader moet zowieso daar blijven, voor z'n werk, die moet bedenken waar alle noodagregaten geplaatst moeten worden. Die moet dus met de auto overal heen, en ze hebben maar 1 auto. Verder moeten mijn zusjes maandag naar school, die wel een noodagregaat heeft. En, mijn moeder maakt zich zorgen over de hond. Verder woon ik in Maastricht, en alle andere familie in Friesland. Vrij ver weg allemaal!quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waarom komen ze niet naar jouw toe, of andere familie?
quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:47 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Belachelijk eigelijk. Eén dag kutweer en heel Nederland ligt plat.
quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:31 schreef Keromane het volgende:
Sommige mensen denken dat het weerbeeld van de afgelopen dagen niet zo extreem is, vinden het kennelijk normaal dat electriciteitsmasten en bomen omvallen na een sneeuwbui.
Het zal denk ik komen door zeer plaatselijke waarnemingen, een gebrek aan voorstellingsvermogen, of zelfs een snelle gewenning aan 40-50cm sneeuw in de nieuwsberichten. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is om meer dan 5cm sneeuw te zien in een jaar. Als je geluk hebt. Dat een storm voor de kust een dag lang 10bft geeft met windstoten van orkaankracht klinkt misschien doodgewoon na de beelden van cat.5 orkanen. Of zo.
Kijk, de weersomstandigheden nu zijn zeer extreem. Het is de combinatie van factoren die de situatie zo ernstig maakt. Ik zeg bewust 'ernstig' omdat er nog steeds vele mensen zonder stroom zitten en omdat er allerlei diensten dreigen 'om te vallen'. Ook landelijk. Er wordt op dit moment keihard gewerkt, vergis je niet. Het is geen kwestie van wat pittige sneeuwbuien die ons land even aandoen, maar een diepe depressie van polaire oorsprong. Het ding weet van geen wijken waardoor neerslag door blijft gaan, hetgeen reparaties e.d. bemoeilijkt.
Om even aan te geven hoe uitzonderlijk het weer op dit moment is, even een wat groter plaatje. Tropische storm Delta, de recordhouder qua tropische stormen op de Atlantische Oceaan, trekt op dit moment weer terug naar het oosten. Niet naar het westen dus. Hij wordt verwacht bij de Canarische Eilanden. Sinds er officiele waarnemingen zijn is zoiets slechts eenmaal eerder voorgekomen.
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, zet je gewoon ff je cv ketel naast je auto
Ik ben niet zo slim als jijquote:Op vrijdag 25 november 2005 21:49 schreef veldmuis het volgende:
[..]
HEt wordt ook niet electronisch geregeld, toevallig?.
Je brengt me op een idee, de warmtekrachtkoppeling. Da's niets anders dan een verbrandingsmotor die op aardgas werkt. De warmte uit de koelvloeistof wordt aangesloten op de CV leidingen, eventueel extra naverwarmd door een CV ketel. Op de motor wordt een generator aangesloten. En zo kun je met slechts alleen aardgas jezelf van elektriciteit voorzien. Een handig beun bouwt zo een benzinemotor om voor aargas. Even naar de sloperij om een oude benzinemotor te scoren en een oude wasmachinemotor die als generator dient. Tadaa, je hebt weer stroom.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, zet je gewoon ff je cv ketel naast je auto
Maar wel gruwelijk effectief, en moet je niet zien als een noodagregaat, maar als vervanging van je hoogrendamentsketel.quote:Op zondag 27 november 2005 01:13 schreef ACT-F het volgende:
Brandstofcellen zijn nog een beetje duur en moeilijker verkrijgbaar.
Dat wel, maar Haaksbergen is hiermee niet geholpenquote:Op zondag 27 november 2005 01:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar wel gruwelijk effectief, en moet je niet zien als een noodagregaat, maar als vervanging van je hoogrendamentsketel.
Gezellig tochquote:Op zondag 27 november 2005 03:37 schreef erikkll het volgende:
Stroom doet het daar overigens nog steeds niet, m'n moeders vriend slaapt vannacht hier
kweenie, maar de openhaard van me opa en oma werkt niet op electriciteit hoor.......quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:15 schreef AKnynke het volgende:
de openhaard werkt op electriciteit, net zoals de ontsteker van het gasfornuis. Komt dus geen gas vrij.
Ze hebben nu de skottelbraai binnen neergezet. Ze zijn al heel trots dat het nu al 16 graden is binnen. Vinden ze lekker warm.
Meestal werkt een fornuis ook wel zonder stroom hoor. Ik dacht dat daar van die piëzo(?) elementen inzitten (hetzelfde als in een aansteker, daar zitten heus geen batterijen in)quote:Op zondag 27 november 2005 11:01 schreef gateway het volgende:
[..]
kweenie, maar de openhaard van me opa en oma werkt niet op electriciteit hoor.......
En hun gasfornuis ook niet.... Die steek je zo aan met een aansteker.
Het gasfornuis is zo'n eentje waar er pas gas vrij komt als je op een knopje drukt, en blijkbaar is daar stroom voor nodig. Vraag mij niet naar de technische details, want die weet ik ook niet! Het is gewoon ontzettend shit voor ze, ze kunnen geen kant op, ze kunnen niets doen.quote:Op zondag 27 november 2005 11:01 schreef gateway het volgende:
[..]
kweenie, maar de openhaard van me opa en oma werkt niet op electriciteit hoor.......
En hun gasfornuis ook niet.... Die steek je zo aan met een aansteker.
Sommige luxe gasfornuizen zijn zo gemaakt dat ze pas werken zodra de ontsteking het doet, anders komt er geen gas uit.quote:Op zondag 27 november 2005 11:21 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Meestal werkt een fornuis ook wel zonder stroom hoor. Ik dacht dat daar van die piëzo(?) elementen inzitten (hetzelfde als in een aansteker, daar zitten heus geen batterijen in)
Lucifer erbij?quote:Op zondag 27 november 2005 11:38 schreef Conflict het volgende:
[..]
Sommige luxe gasfornuizen zijn zo gemaakt dat ze pas werken zodra de ontsteking het doet, anders komt er geen gas uit.
Dat heeft geen zin als er geen gas uitkomt.quote:
ja idd godverdomme, die lampen knipperden de hele tijd en op een gegeven moment starte mijn hele pc opnieuw op. hoe krijgen die bedrijven het in hemelsnaam voor elkaar om door een sneeuwbuitje de hele zooi zo erg te verkankeren?quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:45 schreef ACT-F het volgende:
Toen net was het zover, de stroomonderbreking die mijn PC deed resetten. Ik was er al bang voor, want het licht knipperde me iets te vaak. Sneeuw moet nog wel leuk blijven ja
Ik begin voorzichtig maatregelen te treffen, want zonder stroom ook geen CV. De oplaadbare zaklamp ligt nu aan de lader, en verwarmen? Dat kan alleen nog in de keuken d.m.v. gaspitjes
Nog meer mensen met stroomproblemen? En wat doen jullie eraan voor het geval dat?
Ze zijn er pessimistisch over in Haaksbergen. Essent zei dat gister namenlijk ook, dat iedereen gisteravond voor zes uur weer stroom zou hebben. Mijn moeder gelooft er nog niet zo heel erg in. Ondertussen is het alweer 14 graden in de woonkamer. Gister hebben ze een max gehaald van 17.5 graden!quote:Op zondag 27 november 2005 12:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat heeft geen zin als er geen gas uitkomt.
Teletekst vermeldt dat Essent verwacht dat iedereen in Haaksbergen vanmiddag weer stroom heeft.
update:quote:Op zondag 27 november 2005 13:36 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Ze zijn er pessimistisch over in Haaksbergen. Essent zei dat gister namenlijk ook, dat iedereen gisteravond voor zes uur weer stroom zou hebben. Mijn moeder gelooft er nog niet zo heel erg in. Ondertussen is het alweer 14 graden in de woonkamer. Gister hebben ze een max gehaald van 17.5 graden!
daarom nemen velen draadloosquote:Op zaterdag 26 november 2005 01:06 schreef jaguar het volgende:
[..]
heeft jouw modem geen stroom nodig
die hebben we nu niet nodig ik zet alle melk en vleeswaren gewoon in de sneeuw in mijn tuinquote:Op zaterdag 26 november 2005 20:35 schreef Renesite het volgende:
* profiel checktquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |