...en dit heeft dus gevolgen.
quote:
BRUSSEL - De provincie Groningen heeft teleurgesteld gereageerd op het akkoord van de EU-ministers. Gedeputeerde Bleker sprak over een 'te harde hervorming die hem zeer aan het hart gaat'.
De landbouwministers bereikten donderdag in Brussel een akkoord over de daling van de suikerprijs van 36 procent.
Donderdag uitte landbouwvoorman Aike Maarsingh al zijn ongenoegen over het akkoord. 'Een bitter pil', zo betitelde hij de uitkomst. Hij kon donderdag nog niet zeggen wat de gevolgen zullen zijn voor de Groningse suikerfabrieken en de suikerbietentelers. Wel vreest hij dat de sector een zware klap krijgt. Maarsingh is vooral boos, omdat bijvoorbeeld de Italiaanse boeren volledig gecompenseerd worden voor de prijsdaling. Ook de Engelse en de Finse boeren krijgen een 'cadeautje', maar de Nederlandse boeren ontvangen niets.
De Franse minister van Landbouw bood zijn Nederlandse collega Veerman voor de grap asiel aan, omdat hij met slecht nieuws naar huis gaat. Veerman sprak echter van een 'dragelijk compromis'.
De suikersector wordt geliberaliseerd vanwege de wereldvrijhandel. Wereldhandelsorganisatie WTO eist dat Brussel de bescherming van de suikersector in de Europese Unie afbouwt.
bron:
RTV NoordMooi hè, die EU...
Boeren in Nederland worden aangepakt, twee grote suikerfabrieken zullen het gigantisch zwaar krijgen vanwege deze beslissing en het zou me niks verbazen als de Suikerunie en CSM de boel moeten sluiten. Ik ben natuurlijk voor liberalisering van de wereldmarkt, maar op deze manier wordt de ene EU-burger de nek omgedraait en de ander met subsidies gecompenseerd. Kan iemand mij uitleggen waar dit op slaat? Waarom zouden Italiaanse boeren wel compensatie mogen krijgen en Nederlandse niet? En hoe groot is dat cadeautje die Groot Brittanië en Finland zullen ontvangen? Groot Brittannië lijkt mij niet echt een land dat subsidies nodig heeft, maar toch krijgen zij dingen voor elkaar wat wij dus niet kunnen (EU bijdrage om nog iets te noemen).
Die hele EU is zo onrechtmatig als de pest (maar da's niks nieuws). Dus door deze aktie zal het noorden van het land, wat het al behoorlijk zwaar heeft qua werkgelegenheid, nog meer fabrieken moeten sluiten...
quote:
GRONINGEN - Het nieuwe suikerbeleid zou ook wel eens gevolgen kunnen hebben voor de productie van suiker en dus voor de werkgelegenheid in Groningen. Dat zegt directeur Paul Schwirtz van de Suikerunie Groningen.
De kans bestaat immers dat veel boeren ophouden suikerbieten te verbouwen, nu ze er ruim eenderde minder voor betaald krijgen. De beide suikerfabrieken in de stad, de Suikerunie en de CSM, kunnen alleen maar hopen dat ze genoeg aanvoer van bieten krijgen.
Een optie zou kunnen zijn dat boeren die het hoofd niet meer boven water kunnen houden en de pijp aan Maarten geven, hun land overdoen aan andere bietenboeren. Zo blijft er in ieder geval aanvoer, aldus directeur Schwirtz. Wellicht zouden ook buitenlandse bietenboeren soelaas kunnen bieden.
Als je een eerlijke wereldmarkt wil, zorg dan eerst voor een eerlijke markt binnen de EU