abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32598542
Dat er weer een paar cm sneeuw gaat vallen in Noord Nederland? (gokje )
pi_32598583
Gaat het droog blijven in prov Utrecht aankomende uren ( en morgen??)
Punk !
pi_32598635
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 17:26 schreef Clint_Eastwood het volgende:
Ik denk dat de komende uren niet veel neerslag zal vallen in Utrecht, over morgen is nu nog niks te zeggen...
  zaterdag 26 november 2005 @ 17:28:59 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32598645
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 17:26 schreef Clint_Eastwood het volgende:
www.weeronline.nl zegt van niet, eerst regen, later sneeuw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32598852
pi_32598903
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:50 schreef Skwish het volgende:
Sneeuwt nu ook in Friesland

hopen dat het blijft liggen.
Dat stelde niks voor, misschien 2 sneeuw vlokken gezien en die waren al weg voordat ze de grond raakten
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32599043
Goed nieuws voor de sneeuwliefhebbers in het westen?

Het lijkt er stiekum op dat deze depressie nog leuke verrassingen in petto heeft. Let wel: niets is zeker en het is afwachten.

Ontwikkelingen nu wijzen erop dat het dan toch een stukje kouder kan gaan worden, genoeg voor sneeuwval in een groot gedeelte van het land. De fronten blijven behoorlijk actief en draaien hun rondjes rond de kern.

Noord- en Zuid Holland mogen alvast voorzichtig hun portie gaan verwachten, met name de oostelijke delen van die provincies. Morgen kan het er een witte wereld zijn. Matige tot zware sneeuwval mogelijk.

Het ligt er helemaal aan hoe de kern zich gaat verplaatsen. Verwacht gewoon niets, maar hou het in de gaten.
pi_32599065
@Karomane, yeah yeah yeah
pi_32599185
Let op: ik beloof of voorspel niets

Het kan net zo goed een dooie mus zijn omdat het uiteindelijk net weer iets anders loopt. Vooralsnog zijn de kansen aanzienlijk. Niet alle hoop is verloren. Mocht het gebeuren: de mogelijke overlast en schade is de keerzijde van zo'n medaille.

Kijk regelmatig naar de neerslagradars, die geven richtingen aan van buiengebieden en kunnen een indicatie geven van intensiever worden of uitdoven. Zo snel dat een gebied ontstaat, zo snel kan ook de fut eruit verdwijnen. Stel vooralsnog niet al te hoge verwachtingen.
pi_32599258
Nee, ik woon ook niet int westen, maar zou het mooi vinden als zei wat zouden krijgen
pi_32599273
ik hoop helemaal niet op sneeuw
strx gaat FC Utrecht - Ajax daardoor niet door !
Punk !
pi_32599397
Het sneeuwt alweer een tijdje als een dolle in Enschede.
A mind with a heart of it's own
  zaterdag 26 november 2005 @ 18:02:19 #263
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_32599414
Heb je een goede site met radarbeelden die we in de gaten kunnen houden Keromane?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_32599482
Het is wel lastig met 2 van die weer topics. Ik denk dat alle discussies over het weer op dit moment in het volgende topic horen:
De atmosfeer staat op ontploffen #129

Dan kunnen we hier verder praten over de verwachting van de winter in zijn geheel.
Do what you love, love what you do!
pi_32599769
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 18:05 schreef kree het volgende:
Het is wel lastig met 2 van die weer topics. Ik denk dat alle discussies over het weer op dit moment in het volgende topic horen:
De atmosfeer staat op ontploffen #129

Dan kunnen we hier verder praten over de verwachting van de winter in zijn geheel.
Mee eens
Anders moet je steeds 2 topics lezen
  zaterdag 26 november 2005 @ 18:20:41 #266
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_32599867
Zie eindelijk strooiwagens rijden in Enschede
pi_32599940
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 17:52 schreef Keromane het volgende:

Het kan net zo goed een dooie mus zijn ..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_32599945
quote:
(Novum) - De Koninklijke Landmacht heeft zaterdag twee pelotons van de Nationale Reserve (Natres) beschikbaar gesteld om de politie in Zeeland te assisteren met het regelen van het verkeer. Dat maakt het ministerie van Defensie zaterdag bekend.

De inzet van de militairen is nodig omdat vanwege een stroomstoring in de provincie op sommige plaatsen straatverlichting en verkeerslichten zijn uitgevallen. Nog eens twee Natres-pelotons worden achter de hand gehouden om desgewenst bij te springen.
Politie adviseert mensen in het oosten van het land niet de weg op te gaan door de zware sneeuwval.

---
En vers van het mes... de lange termijnprognoses komen steeds vaker met een voortzetting van de winter. En hoe. Mocht het zo lopen... de eerste dagen nog kwakkelend winters, daarna wat zachter, maar medio December wordt in het verre noorden een grommende ijsbeer met een stel ijzige klauwen wakker. Een sneeuwstorm in de tweede week van December lijkt nu tot de mogelijkheden te behoren. Maar laten we niet teveel op de zaken vooruit lopen.

Hoe dan ook, globale drukverdelingen en ontwikkelingen die te zien zijn kunnen wijzen op aanhoudende kou en gaanderweg behoorlijk wat sneeuw. Zo'n beetje wat we de afgelopen dagen hebben gezien en nog steeds zien, meestal zonder windkracht 10 natuurlijk, maar wel een stukje kouder. Koud genoeg voor sneeuw in vrijwel heel het land.

Er zijn allerlei scenario's mogelijk en ver vooruit kijken komt al gauw in de buurt van gokken. Toch, afgaande op wat er zich lijkt af te tekenen en ervanuitgaande dat dit scenario doorzet durf ik op dit moment te gokken dat we ergens in Nederland onder de -20 gaan duiken komende winter. Misschien in December al zelfs. Ook regelmatig sneeuw van betekenis. Let wel: een gok en geen voorspelling of wat dan ook.

We lijken op dit moment onze eerste echte schreden te hebben gezet in een typische Groenlandwinter waarbij de weersomstandigheden op grote schaal tekenend zijn voor herhalingen van patronen. Telkens arctische koudeuitbraken, polar expresstreinen die storingen en depressies uit het hoge noorden aanvoeren. Instabiele bellen extreem koude lucht. De ene keer aan de kille kant -te vergelijken met de situatie nu-, de andere keer aan de ronduit koude kant: zoals nu, maar dan met lichte tot zelfs matige vorst. Tussendoor rustige periodes waarbij de koude variant (stralingsvorst, koude lucht uit Europa) er vaker in zit dan een wat zachtere (doorzettende zuidwesten wind).

We zullen zien.
pi_32600050
ned 2!! sneeuwinfo
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.

De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.

Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- JMA: donderdag t/m zondag matige tot zware sneeuwval, 30-60 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.

Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.

Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
wie/wat is JMA??
Hell To The Liars
  zaterdag 26 november 2005 @ 18:32:43 #270
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32600125
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 18:29 schreef Droopie het volgende:
ned 2!! sneeuwinfo
[..]

wie/wat is JMA??
En wat voorspeld het KNMI?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32600416
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 18:32 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En wat voorspeld het KNMI?
't is een quote van afgelopen zondag.
Toen zag dat model dus aardig goed.. in tegenstelling tot het KNMI dat pas over sneeuw begon te praten toen heel Nederland er al door overvallen was.

Wel grappig.. ik loop al een week tegen mijn ouders te roepen dat het gaat sneeuwen.
"daar zegt het weerbericht anders niks van"

Het sneeuwt hier trouwens al sinds 15:00 aan 1 stuk door.
De laag schat ik nu op zo'n 15 cm.
Vanmorgen lag er nog niks.
pi_32600440
quote:
Leger helpt Haaksbergen bij stroomstoring

HAAKSBERGEN - Haaksbergen heeft zaterdagavond de hulp ingeroepen van het leger nu het grootste gedeelte van de gemeente de tweede nacht zonder stroom in gaat. Het leger is gevraagd zo veel mogelijk noodaggregaten te leveren, want alleen het centrum van Haaksbergen en het buitengebied hadden zaterdag noodstroom. Dat werd bekendgemaakt tijdens een persconferentie van de gemeente.

Bij ongeveer 40.000 inwoners van de gemeenten Haaksbergen en Berkelland viel vrijdagmiddag rond 13.00 uur de stroom uit door een geknapte elektriciteitskabel. Verzorgingstehuizen kregen prioriteit bij het uitdelen van de noodaggregaten en ook een aantal pluimvee- en veehouders in de buitengebieden werd van van stroom voorzien. In Berkelland konden zaterdag om 16.00 uur de lichten wel weer aan, want daar was toen de noodstroom aanwezig.

Geen schot

Burgemeester K. Loohuis van Haaksbergen toonde zich verontwaardigd dat hij pas zo laat door energieleverancier Essent ervan op de hoogte was gesteld dat er geen schot zat in de reparatie. Eerder die dag had Essent nog gezegd te verwachten dat Haaksbergen zaterdag om 18.00 uur weer stroom zou hebben.

IJsafzetting

Volgens de gemeente spreekt Essent van een uitzonderlijke situatie en blijken minimaal vier hoogspanningsmasten door te buigen onder ijsafzetting. Wegens het gevaar dat dat oplevert, moet in elk geval een woning worden geėvacueerd. Door ijsvorming en sneeuw was het ook te gevaarlijk om de kabel te herstellen.

Noodaggraten

Van Loohuis werd daarom verwacht dat hij zaterdagavond snel maatregelen nam en op korte termijn een groot aantal noodaggregaten regelde. Binnen de gemeenten bleken die vooralsnog niet voorhanden. Zaterdagavond rijden er geluidswagens door Haaksbergen om inwoners erop te wijzen dat ze vanaf 20.00 uur terechtkunnen in sporthallen de Els en de Bouwmeester. Daar wordt met hulp van het leger en het Rode Kruis een nog onbekend aantal veldbedden neergezet.
  zaterdag 26 november 2005 @ 18:47:45 #273
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32600497
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 18:44 schreef logisnack het volgende:
Het sneeuwt hier trouwens al sinds 15:00 aan 1 stuk door.
De laag schat ik nu op zo'n 15 cm.
Vanmorgen lag er nog niks.
Hier heeft het net hard geregend maar verder nog geen sneeuw gezien hier vandaag.

Alles is een gore natte drek geworden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32600559
JMA is de Japanse dienst. Die hadden de sneeuwval al weken in de smiezen, ook de sneeuw van vandaag. In GFS (US) kwam een dergelijk scenario ook regelmatig naar voren, maar wisselde steeds.
  zaterdag 26 november 2005 @ 18:53:37 #275
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_32600646
Keromane, is er nog een kans(je) dat Rotterdam nog wat gaat krijgen? En dan geen regen .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')