ach, makelaars gaan in het hiernamaals sowieso naar de hel, net als telemarketeers en autoverkopers btwquote:Op vrijdag 25 november 2005 16:27 schreef sirrom het volgende:
Juridisch heb ik geen poot om op te staan maar ik zou die makelaar en de eigenaar graag naar de hel sturen.
Juist. Een voorlopig koopcontract wordt idd eerst getekend door de verkoper en je tekent dat gewoon bij de makelaar.quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:43 schreef rieski het volgende:
Op zich is het ook wel merkwaardig dat de kopende partij eerder getekend heeft dan de verkopende partij. En daarnaast is het toch niet nodig om je ''voorlopige'' koopovk te ondertekenen bij een notaris?
Daarom, dit zaakje stinkt behoorlijkquote:Op vrijdag 25 november 2005 16:45 schreef MUUS het volgende:
[..]
Het uiteindelijke contract wordt uiteraard wel bij de notaris getekend.
Dat is wel lekker. Als je al uitgaat van 300.000 dan kan je lekker 30.000 innen. Gratisch ototje ofnietquote:Op vrijdag 25 november 2005 16:46 schreef 80-jb-gl het volgende:
10% van het totale bedrag kan je krijgen volgens mij, andersom is het namelijk ook zo.
Ga er maar niet vanuit dat je 10% krijgt! Dan valt het altijd mee... al blijft het klote! Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord, wel als de koopakte al getekend is en de bedenktijd van 3 dagen is voorbij, dan krijgen de verkopers wel 10% (lees bankgarantie), maar andersom is dat niet zo lijkt mij!quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:54 schreef 455H07E het volgende:
[..]
Dat is wel lekker. Als je al uitgaat van 300.000 dan kan je lekker 30.000 innen. Gratisch ototje ofniet
Ik begrijp het ook niet. Weet je zeker dat het een notaris was gezien de rest van je verhaalquote:Op vrijdag 25 november 2005 17:16 schreef Starlie het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je bij de notaris bent geweest voor het tekenen van de koopakte...!!
Ja.... zeg dat dan zeg!!!!! BELG! (nee hoor!).quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:39 schreef sirrom het volgende:
TS aanvulling:
Ik heb mijn verhaal hier verteld uit kwaadheid, het is echter niet helemaal volledig: Ik ben namelijk een nederlander die in Belgie een huis wilde kopen via een Belgische makelaar die het huis te koop aanbood. Ik heb nooit eerder een huis gekocht en met belgische regels ben ik al helemaal niet bekend.
Enfin, ik heb de makelaar (die ik zelf had gekozen) in Belgie nog even gebeld om te vragen hoe sterk ik jurisch stond maar dat kon ik wel vergeten: Zolang de eigenaar niet getekend heeft voor akkoord zou ik mijn zaak bij een belgische vredesrechter absoluut verliezen.
Ach beste mensen... Wat voor zin heeft het? Ik kan moeilijk de eigenaar dwingen om toch aan mij te verkopen en de landsgrenzen werken niet in mijn voordeel. Ik wil het eigenlijk weer zo snel mogelijk proberen te vergeten maar ik moet wel mijn woede ergens kwijt. Op papier dan maar in de klaagbaak. Even stoom afblazen. [in gedachten doe ik hele akelige folterachtige dingen met de makelaar en de eigenaar....]![]()
![]()
De Belgische NVM??quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:49 schreef rieski het volgende:
Je zou de Belgische NVM kunnen contacten wat de gebruikelijke gang van zaken is van zo`n transactie.
Ik weet hetquote:Op vrijdag 25 november 2005 18:26 schreef rieski het volgende:
De BVM dan![]()
Ik bedoelde eigenlijk een soortgelijke organisatie....
er is sprake (in juridische zin) van een overeenkomst en dat het huis in kwestie niet kan worden overgedragen naar jou als nieuwe eigenaar is het probleem van de huidige eigenaar; die is daarmee schadeplichtig aan jou.quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:27 schreef sirrom het volgende:
Gisterochtend heb ik een voorlopig koopcontract getekend bij de notaris van een huis dat ik wild kopen. Het contract zou daarna zou door de makelaar opgehaald worden en naar de eigenaar gebracht worden die het ook moest tekenen, bij zijn eigen makelaar.
Vandaag belt de makelaar dat het huis verkocht is aan een ander die de dag VOOR ons getekend had en meer wilde betalen. Ook de eigenaar zou al getekend hebben.
Ik heb dus voor jan met de korte achternaam bij de notaris gezeten. Alles was al geregeld met een ander..
De eigenaar was telefonisch akkoord gegaan met ons bod enkele weken geleden. De makelaar heeft het kennelijk toch nog beter verkocht en mij 'achter de hand gehouden'.
Juridisch heb ik geen poot om op te staan maar ik zou die makelaar en de eigenaar graag naar de hel sturen.
![]()
Tering wat ben ik kwaad zeg.
![]()
realiseer je je wel hoe dom je hierin redeneert ; die makelaar is geen advocaat en de wetgeving in België is echt niet zo verschillend van die in Nederland. Bovendien is het EG-recht van toepassing op alle wetgeving in NL èn B. en dus ook in dit geval ; mogelijk valt daar ook wat uit te halen, wat ik zeker wel verwacht.quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:39 schreef sirrom het volgende:
TS aanvulling:
Ik heb mijn verhaal hier verteld uit kwaadheid, het is echter niet helemaal volledig: Ik ben namelijk een nederlander die in Belgie een huis wilde kopen via een Belgische makelaar die het huis te koop aanbood. Ik heb nooit eerder een huis gekocht en met belgische regels ben ik al helemaal niet bekend.
Enfin, ik heb de makelaar (die ik zelf had gekozen) in Belgie nog even gebeld om te vragen hoe sterk ik jurisch stond maar dat kon ik wel vergeten: Zolang de eigenaar niet getekend heeft voor akkoord zou ik mijn zaak bij een belgische vredesrechter absoluut verliezen.
-> rechter en mogelijk eerder al door druk uit te oefenen, als je er tenminste niet als een lamme zak hooi jezelf bij neer gaat leggen, zoals je nu doet.quote:Ach beste mensen... Wat voor zin heeft het? Ik kan moeilijk de eigenaar dwingen om toch aan mij te verkopen
quote:realiseer je je wel hoe dom je hierin redeneert
en als je niks doet, dan gebeurt er ook niks... je kunt ook even kijken hoe de verhaalbaarheid is van advocaatkosten in België ; in Nederland kun je wat betreft non-incassozaken best veel verhalenquote:Op woensdag 30 november 2005 00:28 schreef sirrom het volgende:
Ik ben helemaal niet blij met de gang van zaken en me erbij neerleggen wil ik ook niet. Ik heb woensdag een afspraak met een Belgische advocaat. Er is al een redelijk positief telefonisch overleg geweest waarbij deze zaak kort uiteen is gezet. Er werd gesproken over een mogelijke schadevergoeding.
Gelijk krijgen is ook vaak een financiele kwestie: vaak is een advocaat nodig en die kost honderden eurootjes per uur... die gasten declareren maar wat graag hun kostbare uurtjes.
voor beide geldt: graag gedaan ; je was gewoon dom aan zwammen, had het al opgegeven en je had een schop onder je reet nodig om jezelf te vermannen en te doen wat je moest doen, namelijk meteen naar een advocaat stappen ; ik sta altijd klaar om in zulke gevallen m'n zoolafdruk op je reet achter te latenquote:@dr.dunno
Bedankt voor je advies! Maar overigens niet voor deze opmerking:
[..]
België ?quote:Op zaterdag 3 december 2005 09:01 schreef Echo99 het volgende:
Een mondelinge overeenkomst bij de verkoop van een woning is GEEN overeenkomst. De verkoop van een registergoed moet volgens de nederlandse wet voldoen aan een aantal vormeisen, één van die vormeisen is dat er sprake moet zijn van een schriftelijke overeenkomst.
Verder ben je zwaar genaaid inderdaad.
Huh? Jij zou je niet kunnen beroepen op levering van het huis, want het huis is aan een ander verkocht, maar de koper kan zich wel beroepen op jouw verplichtingen uit een koopovereenkomst, die dus kennelijk niet bestaat? Als hij dat doet, dan vorder je toch gewoon in reconventie overdracht van het huis c.q. nakoming van de koopovereenkomst?quote:Op vrijdag 2 december 2005 04:47 schreef sirrom het volgende:
ad B
als de eigenaar over een paar maanden de door mij getekende papieren zou willen misbruiken, zou die dat kunnen. Hoe? Door te zeggen dat ik mij niet aan de koopovereenkomst heb gehouden... Hij bezit namelijk een door mij getekend kopietje hiervan. Die zou hij alsnog ff kunnen tekenen en vervolgens roepen dat ik het contract niet ben nagekomen. (=huis gekocht, niet betaald). Dat zou mij op 10% schadeverg. aan hem komen te staan. Die advocaat is nu formeel bezig de stukken te laten vernietigen en/of nietig te laten verklaren.
Jep. Was meer een reactie op die eerste schreeuw-posts toen TS nog niks had gezegd over Belgiëquote:
Kijk je stukken er nog eens op na. Zodra er een mondelinge overeenkomst is gesloten, is de koop rond. Vervolgens is het nog wel zo dat beide partijen verplicht zijn om hetgeen afgesproken is nog eens schriftelijk op te stellen. Dit doet overigen in tegenstelling tot wat altijd gedacht wordt vanuit het initiatief van de koper.quote:Op zaterdag 3 december 2005 09:01 schreef Echo99 het volgende:
Een mondelinge overeenkomst bij de verkoop van een woning is GEEN overeenkomst. De verkoop van een registergoed moet volgens de nederlandse wet voldoen aan een aantal vormeisen, één van die vormeisen is dat er sprake moet zijn van een schriftelijke overeenkomst.
Verder ben je zwaar genaaid inderdaad.
Volgens mij is er een belangrijke wetswijziging aan jou voorbij gegaan.quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:19 schreef DRA het volgende:
[..]
Kijk je stukken er nog eens op na. Zodra er een mondelinge overeenkomst is gesloten, is de koop rond. Vervolgens is het nog wel zo dat beide partijen verplicht zijn om hetgeen afgesproken is nog eens schriftelijk op te stellen.
Niet bij de koop van een huis toch?quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:32 schreef zoalshetis het volgende:
een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. ga anders ff met je jurist praten, je hebt een flinke poot om op te staan. aldus deze ex-makelaar.
Je bedoelt september 2003?quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:23 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Volgens mij is er een belangrijke wetswijziging aan jou voorbij gegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |