Nee, valt me niet op. Ik maak niet elk jaar een examen en zie er niet elk jaar eentje in, en ben niet elk jaar op hetzelfde niveau.quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:14 schreef Gargoylesla het volgende:
Valt het jullie ook niet op dat tegenwoordig het behalen van een diploma steeds makkelijker wordt ??
Dat ligt dan ook gedeeltelijk aan jezelf. School de schuld geven is makkelijkquote:Op zaterdag 26 november 2005 03:11 schreef PLAE@ het volgende:
Ik ben verpest op de middelbare school. Een verspeelde tijd waarin ik zoveel meer had kunnen leren. Maar het heeft me vooral lui gemaakt.
Dat verschilt per persoon; er zijn zat mensen die naast hun middelbare schooltijd meer dan genoeg tijd hebben/ hadden om andere dingen te doen. Maar de school heeft natuurlijk wel een behoorlijke verantwoordelijkheid. Wat ik me dan afvraag, is waarom je dan niet naar een andere school bent gegaan, als iemand zich er zo nutteloos voelde.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:27 schreef Neuralnet het volgende:
Dat de school zijn handen in onschuld wast is OOK makkelijk. Feit is dat je als scholier naar school MOET en nauwelijks alternatieven hebt om ervoor te kiezen om elders je kennis op te doen. Als je de uren beter wilt besteden door bijvoorbeeld in de bibliotheek te gaan zitten, dan mag dat niet.
Natuurlijk kan je stellen dat er NA school nog ruimte is, maar een mens heeft ook vrije tijd en ontspanning nodig. Zeggen dat je na school je tijd OOK in leren kan stoppen is mijn inziens net zo belachelijk als stellen dat iemand na 40 uur werken de avonden en de weekenden ook nog eens kan gebruiken om bezig te zijn. Er zit een grens aan wat redelijk is. Jezelf kapot werken zodat je op je 20ste een burnout hebt lijkt me geenzins redelijk.
Nee, er moet nog wel een beetje toezicht blijven natuurlijk. Bij ons op school hebben we genoeg tussenuren waar je wat kan doen, bijvoorbeeld boeken lezen of zelfstudie. Velen doen dit al niet, die gebruiken dat uur om even naar de C1000 te lopen om vervolgens een zak chips, fles cola en een pak koekjes naar binnen te werken. Dus het feit dat je naar school moet vind ik wel een goede zaak.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:27 schreef Neuralnet het volgende:
Dat de school zijn handen in onschuld wast is OOK makkelijk. Feit is dat je als scholier naar school MOET en nauwelijks alternatieven hebt om ervoor te kiezen om elders je kennis op te doen. Als je de uren beter wilt besteden door bijvoorbeeld in de bibliotheek te gaan zitten, dan mag dat niet.
'quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ligt dan ook gedeeltelijk aan jezelf. School de schuld geven is makkelijkJe kunt zoveel leren buiten school/studie om.
Ja, kom op, deed/doe jij dat? Hoeveel pubers zullen elk vrij uurtje willen gebruiken voor leertaken terwijl ze daar al de hele week mee bezig zijn? Omgaan met sociale contacten vinden zij net even belangrijker. Leren kan je je hele leven nog, een goede vriendengroep opdoen niet. Ik ging vooral naar school voor het sociale leven. Het is de taak van de school om de leerling tussendoor ook nog iets te leren.quote:Velen doen dit al niet, die gebruiken dat uur om even naar de C1000 te lopen om vervolgens een zak chips, fles cola en een pak koekjes naar binnen te werken. Dus het feit dat je naar school moet vind ik wel een goede zaak.
We zijn niet allemaal nerds.quote:Er is genoeg tijd om na school leuke dingen te doen én aan zelfstudie te doen.
Nee, dat kan ik niet eens op joh. Mensen die in 5e/6e zitten doen dat wel ja. Ik dus ook. Sociale contacten zijn ook belangrijk, maar dat kan ook in je vrije tijd. Na school bijvoorbeeld. (En dat is dus rond 1 uur ofzo)quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:42 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Ja, kom op, deed/doe jij dat? Hoeveel pubers zullen elk vrij uurtje willen gebruiken voor leertaken terwijl ze daar al de hele week mee bezig zijn?
Ach, dat heet gewoon goed plannen. Ik maak ook lang niet alles, maar ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat het wel mogelijk is om vrijetijd te hebben én aan zelfstudie te doen. Vooral in het examenjaar, want dan heb je zeeen van tijd over.quote:We zijn niet allemaal nerds.In de praktijk werkt het andersom: school en leren is niet leuk en er zijn 1000 andere dingen te doen die WEL leuk zijn.
Ja, verplichte leraren vind ik dus echt wel goed. Krijg jij maar eens eerste/tweede klassers aan het werk als er geen leraar bij is. Onze school heeft hele dunne wandjes en als de leraar ook maar 5 min. afwezig is, dan staat de klas al helemaal op zijn kop. Ik vind het wel goed als examenklas leerlingen meer vrijheid krijgen.quote:Verder vind ik het belachelijk dat leerlingen tegenwoordig alleen maar geacht worden zichzelf iets aan te leren. Waarom betalen we met z'n allen belasting om scholen in stand te houden? Schaf de school af en laat iedereen zelfstandig leren dan. Dat kan ik ook thuis. Toezicht? Leuk, maar de stelling van deze topic is juist dat scholen te kort schieten. Dat probleem lost zich niet op door verplichte aanwezigheid en het oog van een docent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |