abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32562801
Valt het jullie ook niet op dat tegenwoordig het behalen van een diploma steeds makkelijker wordt ??
De kwaliteit waar de leraren les op geven is zeer bedroevend, in sommige gevallen weten ze zelf
nauwelijk iets van de stof af en geven je dan het advies het boek te raad plegen met als smoes:

"Ja dat moet je zelf op zoeken daar leer je meer van."

Ik ben echt bang dat over een tijdje mijn diploma's niks meer waard zijn. Bij elk examen wordt het niveau weer naar beneden gehaald omdat er teveel mensen zakken. Of krijgen veel mensen gewoon on terecht een voldoende om zo de slaginspercentage omhoog te krijgen.

We weten dat velen een slechte opleiding hebben gevolgd, en het is niet redelijk te verwachten dat iedereen dat later door zelfstudie heeft gecompenseerd. Toch zal de kritische analyse er voorlopig niet van komen. Wegens het tekort aan leraren zijn scholen blij met iedere gediplomeerde kracht die ze kunnen krijgen, aan kwaliteitscontrole hebben ze geen enkele behoefte. En als een leraar door gebrekkige kennis beperkt inzetbaar is, dan is dat altijd nog beter dan helemaal niemand voor de klas. Maar echt onderzoek daarnaar doen, daar heeft nog niemand zich aan gewaagd. Het is vreemd dat de leraren die er een beroep van hebben gemaakt anderen te beoordelen, zelf, wat betreft de kwaliteit van hun eigen functioneren, altijd buiten schot zijn gebleven

Wie kan zich hier in vinden en wie denkt er anders over ??
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:22:16 #2
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_32563001
Ik zit zelf op het VMBO, in de TGL richting (hoogste VMBO richting) maar heb zelf ook nog 3 jaar op de HAVO gezeten, en ik ben het echt helemaal met je eens. Het wordt elk jaar makkelijker.
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:25:27 #3
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_32563080
Klopt, zit ook op het VMBO - kader, omdat ik totaal geen motivatie heb voor school.
Het lukt me niet om te leren, hoewel ik het wel goed kan.

Het is inderdad zeer bedroevend hoeveel leraren les geven, je moet het maar allemaal
zelf uitzoeken , of geven een smoes van ' Ja , pak je boek maar even ,zoek het op '
Nee, uitleg geven ze niet echt goed meer.

Ahoewel , er zijn natuurlijk ook goede leraren bij , maar die komen zelden voor.
And there are still no americans in Bagdad !!
pi_32563129
Ik denk dat het eerder aan de leerlingen ligt. Ze willen zelf zo snel mogelijk hun examens halen. En daarvoor gaan ze eerder een niveau lager bv havo doen inplaats van met meer moeite het VWO halen!
I'm not the man you think I am!
pi_32563145
Schopje SES maar.

Het is voor mij alweer een tijdje geleden. Geen idee wat het niveau van de middelbare school op het moment is.
pi_32563198
Ik merk het aan de stage-lopers bij ons in het bedrijf. Ze lijken wel steeds minder geinteresseerd te zijn in het vak en kennis van het vak is er al helemaal niet. Het is echt treurig. Ze zijn nog net niet debiel.
pi_32563394
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:14 schreef Gargoylesla het volgende:
Valt het jullie ook niet op dat tegenwoordig het behalen van een diploma steeds makkelijker wordt ??
Nee, valt me niet op. Ik maak niet elk jaar een examen en zie er niet elk jaar eentje in, en ben niet elk jaar op hetzelfde niveau.

Heb je ook cijfers waaruit je dit haalt, of brabbel je maar wat?
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_32564291
wtf dit was 10 jaar geleden al zeker boeken zijn soms om te huilen
en dan de prijs
i will await death long before death awaits me
  vrijdag 25 november 2005 @ 13:19:02 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_32564467
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, nooit problemen gehad tijdens mn vervolgstudie na de Havo

Wat wel zo is is dat door de 2e fase er meer verbreding is gekomen. Dat ging ten koste van diepgang op bepaalde gebieden. Daar is wat voor te zeggen. Alleen in wiskunde hadden ze beter niet kunnen snoeien.

En ja een middelbare school diploma is zonder vervolgopleiding sowieso al niet echt veel waard.
pi_32566173
Was een onderzoek van 4 jaar geleden door het NRC ik zal wel even linkje zoeken maar
voor zo ver ik het merk hebben ze er nog steeds niets aan gedaan.
pi_32566304
Hm, toen ik toendertijd op de havo en mavo (lui!) gezeten heb, heb ik in totaal veel meer geleerd dan ik nu op het MBO doe. Ik ben nu juist weer dommer aan het worden in principe, door het slechte onderwijs. Of ben ik nog van voor de verslechtering?
pi_32566362
Ik zit zelf op het HBO, maar ben pas op latere leeftijd deze opleiding gaan doen. Heb mijn middelbare schooldiploma (VWO) ruim voor het invoeren van de tweede fase gehaald. Ik vind zelf dat veel van mijn medestudenten gewoon een bepaalde basis missen. Ik snap best dat mensen die van het MBO of de HAVO komen, wat minder diepgang bij bepaalde vakken hebben gehad, maar ik vind dat je toch wel mag verwachten dat iedereen op het HBO fatsoenlijk Nederlands spreekt en schrijft. Daar schort het wel aan.

Docenten klagen ook steen en been trouwens. "De mensen die van het studiehuis komen, zijn geweldig in het opzoeken van zaken en het combineren van informatiebronnen, maar vraag ze iets te onthouden ... ho maar." Een beetje theoretische achtergrond is volgens mij wel gewenst.

Bang dat mijn diploma's minder waard zullen zijn straks, ben ik niet. Het onderwijs zal nooit beter worden dan ik het heb gehad, als men zo doorgaat. Ik denk alleen dat er een generatie mensen komt die er wel last van heeft. De proefkonijnen van de eerste jaren, tot de mensen die de oplossing voor dit toenemende probleem (en ja, het systeem zal over niet al te lange tijd op de schop gaan), zullen niet voor vol aangezien worden.
  Moderator vrijdag 25 november 2005 @ 14:35:36 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32566896
Ik heb toppie les gehad in sommige vakken op het Middelbaar
Het niveau van het mbo is in mijn ogen een ánder punt
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_32571731
Ik heb op mijn middelbare school goed les gehad, leraren die midden in de maatschappij en grotendeels ook nog midden in het vakgebiedstonden, enkelen die nog onderzoek aan universiteiten deden etc.
De stof gingvaak verder dan het boek alleen natuurkunde was een beetje jammer door de leraar. Verder een relaxte sfeer etc.
Het was dan ook wel een school die als een van de betere staat aangeschreven in NL
pi_32587658
Het ligt niet per se aan de leraren, maar aan het hele systeem dat achter de tweede fase zit. Een kenmerk van dat systeem is zelfstandigheid. Je moet zelfstandig de stof kunnen bestuderen en zelfstandig je problemen op lossen. Een leuk ideaal, maar in de praktijk komt het erop neer dat de leraar verplicht is dat proces te ondersteunen. De leraar mag in feite niks meer uitleggen. Dat komt omdat een aantal deskundigen hebben gezegd dat uitleg de gras voor de voeten van de leerling wegmaait omdat hij er dan niet meer zelf op had kunnen komen. Dat, als hij het zelf kon, de leraar niet had geroepen komt even niet in ze op.

Tijdens de lerarenopleidingen wordt de mentaliteit de kersverse leraar ingeramd. Uitleg geven? Wel nee. Wedervragen stellen. Anders leren ze er niks van. Dat de leraar zo 3 keer zolang bij de leerling staat, hem eigenlijk geen steek verder helpt en andere leerlingen ook aan hun lot overlaat vergeet men ook even. Klassikale uitleg? Hopeloos verouderd. In groepjes, samenwerkend leren en activerende didactiek. Dat leerlingen eerst en vooral behoefte hebben aan een beetje uitleg zodat ze kunnen beginnen maakt ze ook niks uit. Ze zetten gewoon een leerling die goed is bij het groepje en die mag het uitleggen. Dat die leerling daardoor zeker niet gestimuleerd wordt zijn slechts details.

Een tweede kenmerk van het systeem is de opvatting dat kennis er eigenlijk niet toe doet omdat je alles toch wel kan opzoeken. Dat je in de maatschappij niet altijd achter je internetPC zit, dat parate kennis toch wel handig is en dat kennis associaties faciliteert die bijdragen aan het kunnen oplossen van allerlei zaken vergeten ze voor het gemak maar even. Het grote nadeel is dat het niveau daardoor daalt. Want informatie opzoeken kan zelfs het kleinste kind. Presenteren blijft op een bepaald niveau, maar wordt altijd met een voldoende beoordeeld. Werkstukken haal je gwoon van het net en voor de rest is het veel praten over jezelf en je ontwikkelingen. Ik zou het bijna het systeem van de "gegarandeerde voldoendes" willen noemen.

Er is een schrale troost: het studiehuis gaat in 2007 op de schop. Voor velen te laat, maar hopelijk draaien ze een gedeelte van het leed terug.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 26 november 2005 @ 03:11:03 #17
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32587729
Ik ben verpest op de middelbare school. Een verspeelde tijd waarin ik zoveel meer had kunnen leren. Maar het heeft me vooral lui gemaakt.
pi_32590594
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 03:11 schreef PLAE@ het volgende:


Ik ben verpest op de middelbare school. Een verspeelde tijd waarin ik zoveel meer had kunnen leren. Maar het heeft me vooral lui gemaakt.
Dat ligt dan ook gedeeltelijk aan jezelf. School de schuld geven is makkelijk Je kunt zoveel leren buiten school/studie om.
pi_32597166
Dat de school zijn handen in onschuld wast is OOK makkelijk. Feit is dat je als scholier naar school MOET en nauwelijks alternatieven hebt om ervoor te kiezen om elders je kennis op te doen. Als je de uren beter wilt besteden door bijvoorbeeld in de bibliotheek te gaan zitten, dan mag dat niet.

Natuurlijk kan je stellen dat er NA school nog ruimte is, maar een mens heeft ook vrije tijd en ontspanning nodig. Zeggen dat je na school je tijd OOK in leren kan stoppen is mijn inziens net zo belachelijk als stellen dat iemand na 40 uur werken de avonden en de weekenden ook nog eens kan gebruiken om bezig te zijn. Er zit een grens aan wat redelijk is. Jezelf kapot werken zodat je op je 20ste een burnout hebt lijkt me geenzins redelijk.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32601344
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:27 schreef Neuralnet het volgende:
Dat de school zijn handen in onschuld wast is OOK makkelijk. Feit is dat je als scholier naar school MOET en nauwelijks alternatieven hebt om ervoor te kiezen om elders je kennis op te doen. Als je de uren beter wilt besteden door bijvoorbeeld in de bibliotheek te gaan zitten, dan mag dat niet.

Natuurlijk kan je stellen dat er NA school nog ruimte is, maar een mens heeft ook vrije tijd en ontspanning nodig. Zeggen dat je na school je tijd OOK in leren kan stoppen is mijn inziens net zo belachelijk als stellen dat iemand na 40 uur werken de avonden en de weekenden ook nog eens kan gebruiken om bezig te zijn. Er zit een grens aan wat redelijk is. Jezelf kapot werken zodat je op je 20ste een burnout hebt lijkt me geenzins redelijk.
Dat verschilt per persoon; er zijn zat mensen die naast hun middelbare schooltijd meer dan genoeg tijd hebben/ hadden om andere dingen te doen. Maar de school heeft natuurlijk wel een behoorlijke verantwoordelijkheid. Wat ik me dan afvraag, is waarom je dan niet naar een andere school bent gegaan, als iemand zich er zo nutteloos voelde.
pi_32606393
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om naar een andere school te gaan. Zeker niet op jonge leeftijd. Ik hoor een 12 jarige al tegen zijn ouders zeggen: "Ja, en ik leer daar niks, ik wil weg." Dan wordt er meteen gezegd: "Waarom haal je dan geen tienen?"
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32607418
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:27 schreef Neuralnet het volgende:
Dat de school zijn handen in onschuld wast is OOK makkelijk. Feit is dat je als scholier naar school MOET en nauwelijks alternatieven hebt om ervoor te kiezen om elders je kennis op te doen. Als je de uren beter wilt besteden door bijvoorbeeld in de bibliotheek te gaan zitten, dan mag dat niet.
Nee, er moet nog wel een beetje toezicht blijven natuurlijk. Bij ons op school hebben we genoeg tussenuren waar je wat kan doen, bijvoorbeeld boeken lezen of zelfstudie. Velen doen dit al niet, die gebruiken dat uur om even naar de C1000 te lopen om vervolgens een zak chips, fles cola en een pak koekjes naar binnen te werken. Dus het feit dat je naar school moet vind ik wel een goede zaak.

En het ligt ook aan de leerling zelf natuurlijk. Er is genoeg tijd om na school leuke dingen te doen én aan zelfstudie te doen.
  zaterdag 26 november 2005 @ 23:40:34 #23
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32607635
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 11:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ligt dan ook gedeeltelijk aan jezelf. School de schuld geven is makkelijk Je kunt zoveel leren buiten school/studie om.
'

Ja dat gebeurt ook heus wel. Maar op school is er zoveel tijd om dingen met mensen te bereiken. Maar het is echt zo slapjes allemaal.
pi_32607668
quote:
Velen doen dit al niet, die gebruiken dat uur om even naar de C1000 te lopen om vervolgens een zak chips, fles cola en een pak koekjes naar binnen te werken. Dus het feit dat je naar school moet vind ik wel een goede zaak.
Ja, kom op, deed/doe jij dat? Hoeveel pubers zullen elk vrij uurtje willen gebruiken voor leertaken terwijl ze daar al de hele week mee bezig zijn? Omgaan met sociale contacten vinden zij net even belangrijker. Leren kan je je hele leven nog, een goede vriendengroep opdoen niet. Ik ging vooral naar school voor het sociale leven. Het is de taak van de school om de leerling tussendoor ook nog iets te leren.
quote:
Er is genoeg tijd om na school leuke dingen te doen én aan zelfstudie te doen.
We zijn niet allemaal nerds. In de praktijk werkt het andersom: school en leren is niet leuk en er zijn 1000 andere dingen te doen die WEL leuk zijn.

Verder vind ik het belachelijk dat leerlingen tegenwoordig alleen maar geacht worden zichzelf iets aan te leren. Waarom betalen we met z'n allen belasting om scholen in stand te houden? Schaf de school af en laat iedereen zelfstandig leren dan. Dat kan ik ook thuis. Toezicht? Leuk, maar de stelling van deze topic is juist dat scholen te kort schieten. Dat probleem lost zich niet op door verplichte aanwezigheid en het oog van een docent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32608108
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:42 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Ja, kom op, deed/doe jij dat? Hoeveel pubers zullen elk vrij uurtje willen gebruiken voor leertaken terwijl ze daar al de hele week mee bezig zijn?
Nee, dat kan ik niet eens op joh. Mensen die in 5e/6e zitten doen dat wel ja. Ik dus ook. Sociale contacten zijn ook belangrijk, maar dat kan ook in je vrije tijd. Na school bijvoorbeeld. (En dat is dus rond 1 uur ofzo)
quote:
We zijn niet allemaal nerds. In de praktijk werkt het andersom: school en leren is niet leuk en er zijn 1000 andere dingen te doen die WEL leuk zijn.
Ach, dat heet gewoon goed plannen. Ik maak ook lang niet alles, maar ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat het wel mogelijk is om vrijetijd te hebben én aan zelfstudie te doen. Vooral in het examenjaar, want dan heb je zeeen van tijd over.
quote:
Verder vind ik het belachelijk dat leerlingen tegenwoordig alleen maar geacht worden zichzelf iets aan te leren. Waarom betalen we met z'n allen belasting om scholen in stand te houden? Schaf de school af en laat iedereen zelfstandig leren dan. Dat kan ik ook thuis. Toezicht? Leuk, maar de stelling van deze topic is juist dat scholen te kort schieten. Dat probleem lost zich niet op door verplichte aanwezigheid en het oog van een docent.
Ja, verplichte leraren vind ik dus echt wel goed. Krijg jij maar eens eerste/tweede klassers aan het werk als er geen leraar bij is. Onze school heeft hele dunne wandjes en als de leraar ook maar 5 min. afwezig is, dan staat de klas al helemaal op zijn kop. Ik vind het wel goed als examenklas leerlingen meer vrijheid krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')