quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:15 schreef Appelboom het volgende:...dat iemand die een ander taaltechnisch corrigeerd in een discussie per definitie de discussie verloren heeft.
Ik denk dat het klopt. Het is onbeleefd om iemand te corrigeren. Dat doe je niet. Daar sta je, zogezegd, 'boven'. Dus als iemand een fout maakt, heb je misschien wel de aanvechting om te roepen: "Nee! Fout!", maar je houdt je in, je bijt op je tong.
Want een correctie - en plein public - is een zwaktebod. Je moet ervan uitgaan dat iedereen de Nederlandse taal (en grammatica) machtig is. Iemand die een fout maakt... tja... dat is inderdaad pijnlijk, maar door er een opmerking over te maken, stel je je superieur op. Superieur op een verkeerde manier. Belerend. (Elke debiel kan Nederlands leren. Zo moeilijk is dat niet. Het is dus een beetje triest om dáár punten mee te scoren).
Maar dat geldt vooral in een
mondelinge discussie. Op papier kun je er nog wel iets van opsteken, vind ik zelf. Ik ben altijd wel blij als mensen mij wijzen op fouten - er zijn nog altijd een hoop woorden waarvan ik niet honderd procent zeker ben.