abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32535775
Hoi,

Mijn vader is verzekerd via het IZZ (zorgverzekeraar voor werknemers in de zorg). Nu blijkt dat ik waarschijnlijk al die jaren al voor een klein bedrag op de polis van mijn vader meeverzekerd had kunnen zijn. Ik heb mij vanaf mijn 18de apart verzekerd bij een andere zorgverzekeraar, maar dat was dus waarschijnlijk niet nodig geweest, naar nu blijkt. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Nu vroeg ik me af of ik dan voor het nieuwe zorgstelsel misschien bij het izz verzekerd kon worden. Ik heb ze dus gemaild, dit kreeg ik als antwoord:

U echtgenote kan via u IZZ verzekerd zijn, zij geniet dan dezelfde voordelen die u heeft. Haar inkomen is hier niet op van toepassing. Kinderen onder de 18 jaar zijn gratis verzekerd.

Kinderen van 18 jaar en ouder kunnen onder de volgende voorwaarden bij IZZ verzekerd zijn:
Volgens artikel 1 lid 7 van het IZZ reglement 2005 mogen kinderen meeverzekerd blijven/worden op de particuliere polis van de ouders mits:
- jonger dan 30 jaar en ongehuwd, voor wie aanspraak bestaat op kinderbijslag,
- een uitkering uit hoofde van de Wet studiefinanciering 2000 of
- een uitkering op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) of
- op persoonsgebonden aftrek wegens uitgaven voor levensonderhoud van kinderen volgens artikel 6.1 en afdeling 6.4. van de Wet inkomstenbelasting 2001, juncto artikel 35 en 36 van de Uitvoeringsregeling Inkomstenbelasting 2001.

Ik vroeg me met name af wat het vetgedrukte punt nu inhoudt. Weet iemand dat wellicht?

Moderators, ik dit bewust niet in het centrale nieuwe zorgstelsel-topic geplaatst. Dit omdat het in principe niks met het nieuwe zorgstelsel te maken heeft. Deze regeling gold namelijk voorheen ook al jaren
<b>Facing what consumes you is the only way to be free.
Released from those poisonous fears.
Resurrected once and for all.</b>
pi_32537100
Werk je of heb je studiefinanciering?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32537857
Uit die artikelen blijkt dat je vader de kosten voor levensonderhoud van zijn kinderen moet kunnen aftrekken bij de belasting. Uit artikel 6.14 blijkt dat dit kan voor "de uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar die ten minste in belangrijke mate door de belastingplichtige worden onderhouden".

Al die voorwaarden houden in dat je vader op 1 of andere manier wettelijk recht heeft op een tegemoetkoming (kinderbijslag, uitkering of belastingaftrek).

Overigens, ik zit zelf ook bij IZZ. Het is wel goed om je te realiseren dat die voordelige regeling in principe stopt als je vader zelf stopt met werken. Dan mag je alsnog gewoon zelf de volle hap betalen. En dat is echt niet zoveel minder dan studentenverzekeringen bij andere maatschappijen. Bijv. dubbel aanvullend verzekerd is iets van 45 euro per maand (wordt straks +/- 85 per maand).
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_32538063
quote:
Op donderdag 24 november 2005 14:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Werk je of heb je studiefinanciering?
Ik werk. Vast contract onbepaalde tijd, maar wel op oproepbasis.
pi_32538285
quote:
Op donderdag 24 november 2005 15:06 schreef Étoile het volgende:
Uit die artikelen blijkt dat je vader de kosten voor levensonderhoud van zijn kinderen moet kunnen aftrekken bij de belasting. Uit artikel 6.14 blijkt dat dit kan voor "de uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar die ten minste in belangrijke mate door de belastingplichtige worden onderhouden".

Al die voorwaarden houden in dat je vader op 1 of andere manier wettelijk recht heeft op een tegemoetkoming (kinderbijslag, uitkering of belastingaftrek).

Overigens, ik zit zelf ook bij IZZ. Het is wel goed om je te realiseren dat die voordelige regeling in principe stopt als je vader zelf stopt met werken. Dan mag je alsnog gewoon zelf de volle hap betalen. En dat is echt niet zoveel minder dan studentenverzekeringen bij andere maatschappijen. Bijv. dubbel aanvullend verzekerd is iets van 45 euro per maand (wordt straks +/- 85 per maand).
Dank voor je toelichting. Ik woon nog thuis, en mijn ouders betalen mijn levensonderhoud (lees onderkomen+eten). Ik ben tevens jonger dan 30, dus dan zou ik daarvoor in aanmerking komen.

Zoals ik het begrepen heb betaal ik dan 85euro per maand aan het IZZ voor mijn basisverzekering. Mijn vader is aanvullend verzekerd. Ik ben dan automatisch 'gratis' aanvullend verzekerd, via mijn vader toch? *
Dat zou dan betekenen dat ik per maand maar 85euro betaal, en daarvoor dan aanvullend verzekerd ben. Het aanbod wat ik van mijn huidige zorgverzekeraar ontvangen heb behelst een maandelijkse premie van meer dan ¤100.

Als mijn vader stopt met werken kan ik mij altijd alsnog elders verzekeren. Maar sowieso denk ik dat ik eerder de 30 bereik dan dat mijn pa stopt me werken (hij is pas 46 ofzo).

* Ik ben dus 4 jaar duur aanvullend verzekerd geweest, terwijl dat gratis via mijn vader's particuliere verzering had gekund destijds
pi_32538550
Ik zou trouwens voor de zekerheid gewoon alsnog even de helpdesk van IZZ bellen, 0900 - 0274 , dan weet je gelijk zeker hoe het zit en welke formulieren je vader moet invullen.

Ik moet overigens zelf ook eens precies uitzoeken hoe dat met die bedragen bij dat nieuwe zorgstelsel zit. Ik bedenk me trouwens nu wel, ik ben nog student, dus ik weet niet of die bedragen en dergelijk ook nog wel voor jou gelden.

Nouja, even naar ze bellen dus!
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')