Wat is dit nou weer voor iets belachelijks; ik bepaal zelf of ik iets aan goede doelen geef of niet.quote:PARIJS De Franse regering is van plan
om vliegtuigpassagiers een heffing voor
arme landen te laten betalen.Een ticket
wordt dan maximaal tientallen euro's
duurder.De hoogte is afhankelijk van
economy of business class.
Chirac wil dat de solidariteitsheffing
ten goede komt aan de bestrijding van
ziekten en honger in de wereld.Alleen
Groot-Brittannië en Chili hebben ook
plannen in deze richting.De Franse
president heeft zich er internationaal
sterk voor gemaakt.
Air France/KLM ziet niets in het plan.
Directeur Spinetta is bang dat klanten
zullen weglopen door de prijsverhoging.
Dan vlieg je toch met niet franse maatschappijen?quote:Op woensdag 23 november 2005 22:32 schreef static het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor iets belachelijks; ik bepaal zelf of ik iets aan goede doelen geef of niet.
Korting geven op tickets van derde wereld maatschappijtjes.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:41 schreef Lucille het volgende:
Als Chirac het zo belangrijk vindt dan moet hij meer geven via staatsgelden.
Ik vlieg altijd Air France/KLM.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan vlieg je toch met niet franse maatschappijen?
Moet je een andere zoeken.quote:
Maar is het niet.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:54 schreef Enchanter het volgende:
Zou een idee van GL/SP kunnen zijn
Mijn mening is dat het te onzinnig voor woorden is. 30 jaar ontwikkelingshulp heeft geen zoden aan de dijk gezet en waarom dit dan wel zou helpen is dus onzin.quote:Frankrijk belast vliegreis voor Afrika
(Reuters, AP)
PARIJS, 30 AUG. De Franse regering wil volgend jaar een belasting invoeren op vliegtickets. De opbrengst zal worden gebruikt voor extra hulp aan Afrika. De Franse president Jacques Chirac zei dat gisteren in Parijs tegen Franse ambassadeurs.
Chirac kondigde aan dat Frankrijk samen met andere landen zal pleiten voor een internationale belasting op vliegtickets. Dat gebeurt op de VN-top over armoedebestrijding midden volgende maand. Hij zei dat zijn plan door Duitsland, Spanje, Algerije, Brazilië en Chili wordt gesteund.
Frankrijk wil niet wachten tot andere landen het initiatief overnemen en zal laten zien dat de opzet werkbaar is, zei de Franse president. De regering is bezig met de voorbereidingen voor de noodzakelijke wetgeving. De belasting moet nog wel door het parlement worden goedgekeurd. De partij van Chirac heeft daarin een flinke meerderheid.
De Franse president heeft het plan al in januari gelanceerd. Hij becijferde destijds dat een belasting van 5 euro voor elke ticket economy class en van 20 euro voor elk ticket business class jaarlijks 10 miljard euro zou kunnen opleveren aan extra ontwikkelingsgeld. De G8, de groep van rijkste industrielanden plus Rusland, reageerde in juli welwillend op het initiatief, al zeiden de Verenigde Staten meteen dat zij niet zouden meedoen. VN-secretaris-generaal Kofi Annan betuigde vorige maand in de Financial Times zijn steun voor het plan. Sommige landen zoals België willen de belasting verplicht stellen. Andere landen zoals Ierland en Cypres vinden dat reizigers zelf moeten kunnen uitmaken of ze de opslag betalen.
De Franse minister voor Financiën Thierry Breton noemt de ,,solidariteitsbelasting'' ,,een van de meest belovende instrumenten om de halvering van de armoede in de wereld te financieren''. Hij zei dat vliegtickets waren gekozen omdat vliegtuigpassagiers ,,doorgaans niet de armste burgers zijn'' en omdat luchtvaartmaatschappijen weinig belasting betalen.
De International Air Transport Association (IATA) verzet zich fel tegen het plan. De organisatie waarschuwt dat het internationale toerisme zwaar onder de belasting zal lijden en dat ook ontwikkelingslanden daarvan het slachtoffer zullen zijn.
quote:Op donderdag 24 november 2005 00:43 schreef Kluupkluup het volgende:
Arme landen zijn natuurlijk wél steeds vaker de dupe van onze consumptiemaatschappij.
Ik vind een beetje besef, wat voor invloed de vlucht kan hebben op de oogst in arme landen, zeker niet verkeerd.. 'compensatie' in de vorm van een extra heffing vind ik wel een goed idee.
het zijn de meest hypo gasten die er zijnquote:Op donderdag 24 november 2005 01:37 schreef Steijn het volgende:
Maar meneer houdt wel de landbouwsubsidies in stand.
De negatieve effecten van uitlaatgassen op de oogst? (kerosine -> CO2 --> broeikaseffect)quote:
In dat zelfde stuk staat trouwens ook een alternatief:quote:Tussen 1990 en 2003 is de uitstoot door vliegtuigen met 73 procent toegenomen. Zonder maatregelen zou dat groeien tot 150 procent in 2012. Veel andere sectoren stoten juist minder uit. De luchtvaart zou zelfs een kwart van alle CO2-maatregelen in andere sectoren ongedaan maken, berekende Dimas.
BRON
Maargoed, het zal dan hoe dan ook op de reiziger verhaalt worden en ik ben er wel vóór.quote:Brussel stelt dat de emissie-eisen een beter effect hebben dan alternatieve maatregelen, zoals belastingen of toeslagen. Het heeft hetzelfde milieuvoordeel voor een lagere prijs, aldus de Europese Commissie.
Dit is al geruime tijd een stokpaardje van de Fransen; een heffing op de kerosine van vliegtuigen om ontwikkelingshulp te betalen. Dubbel fout lijkt mij; een Europese industrie om zeep helpen om met onverantwoorde uitgaven in Afrika de locale economie daar kapot te maken.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:32 schreef static het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor iets belachelijks; ik bepaal zelf of ik iets aan goede doelen geef of niet.
Dat zie je dus verkeerd.Tenzij je besluit niet te gaan vligen natuurlijk. Maar wat is nou een euro of vier op een ticket van 300 euro? Dat kan je best missen als je zo decadent bent om te vliegen.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:32 schreef static het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor iets belachelijks; ik bepaal zelf of ik iets aan goede doelen geef of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |