FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Princess Juliana International Airport.
pberendswoensdag 23 november 2005 @ 17:18
Princess Juliana International Airport


The photo at left is of the international airport of St. Maarten. Located on the Dutch side, the airport has just one runway which barely accomodates the landing of 747's. Here is the link to the Princess Juliana International Airport's web page


KLM 747 coming in for a landing at SXM airport over Maho Beach. What a thrill it is to be that close to this fantastic airplane. This photo was taken from the Sunset Beach Bar March 2004, in the lower right corner the blue that you see is the fellows cap that was next to me also taking photo's of the 747.
The Dutch Military had both still and video cameras setup to take photo's of this KLM 747 coming in for the landing, it was my guess they would be using them for tourism photos or maybe for security review purposes.


A great shot of the Corsair 747 landing over Maho Beach ready to "KISS" the tarmack. The yellow roof shack next to the beach is the famous Sunset Beach Bar.











Bron: http://www.qsl.net/pj7b/airport.html (slome site)

Sint Maarten de gekste!
MrX1982woensdag 23 november 2005 @ 17:33
Mooie naam heeft dat eiland

Het lijkt me overigens niet zo goed voor je gehoor. Een 747 zo dichtbij
Harmen1984woensdag 23 november 2005 @ 17:38
Mooi is dat ja... ik heb hier nog een filmpje van een vertrekkende 747-400, die de mensen zo van het strand de zee inblaast... even hosten.
indahnesia.comwoensdag 23 november 2005 @ 17:47
okay, nu beginnen diezelfde foto's wel een beetje saai te worden hoor.
SlaadjeBlawoensdag 23 november 2005 @ 17:51
Ik heb zo'n gevoel dat je niet uit wil schieten bij die landingsbaan.
Alexxxxxwoensdag 23 november 2005 @ 17:52
Hm, ik dacht dat dat niet meer mocht? Strand afgelsoten en zo?

Toch zou ik er graag eens foto's maken vliegtuigen hebben immers ook wielen
nixxxwoensdag 23 november 2005 @ 17:58
wel cool.. als je daar moet landen... dan wil je echt geen probleem met je flaps hebben ofzo... ziet er wel erg kort uit op die fotos
Steijnwoensdag 23 november 2005 @ 18:31
Ik meen dat ze het strand hebben afgesloten, of liever gezegd, hebben laten verdwijnen. Het strand is afgegraven en opgevuld met stortsteen. Helaas pindakaas.
Drifter__woensdag 23 november 2005 @ 18:34
quote:
Op woensdag 23 november 2005 17:33 schreef MrX1982 het volgende:
Mooie naam heeft dat eiland

Het lijkt me overigens niet zo goed voor je gehoor. Een 747 zo dichtbij
Wanneer een vliegtuig landt draaien de motoren niet zo hard
M5woensdag 23 november 2005 @ 19:11
je mag er nog steeds foto's maken. d'r zijn ok filmpjes te vinden op http://www.flightlevel350.com/index.php kun je zien dat je soms gezandstraalt wordt als je daar staat (goed voor de lens van je camera) en hoe close de aanvlieg route ligt.
Repeatwoensdag 23 november 2005 @ 22:52
Echt gaaf dit

Lijkt me tof om een keer zo dichtbij te staan
Intrepiditywoensdag 23 november 2005 @ 23:26
Lijkt me de ultieme spottersplek
Helaas te dure vlucht om even te gaan kijken
Public_NMEwoensdag 23 november 2005 @ 23:32
Ik ga er in Februari voor 2 weekjes naar toe, en ga zeker op Maho beach ff spotten! Leuk weetje is dat SXM het grootste vliegveld is in de omgeving en dit daardoor als hub gebruikt wordt! (directe vluchten naar NYC, Miami, Washington, San Juan, A'dam, Paris etc.)
In de 2e wereldoorlog werd NL overgenomen door de Duitsers en toen hebben de Fransen toezicht gehouden op het NL gedeelte, helaas waren die een paar weken later ook de pineut en toen hebben de Amerikanen het overgenomen en toen SXM gebouwd!

Dure vlucht valt wel mee trouwens, met (10.000) airmiles kan je voor net boven de 400e retour vliegen. Goede prijs voor een 9u durende vlucht!
Intrepiditywoensdag 23 november 2005 @ 23:34
quote:
Op woensdag 23 november 2005 18:34 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Wanneer een vliegtuig landt draaien de motoren niet zo hard
Wacht maar totdat de reversers aangaan
H3NKdonderdag 24 november 2005 @ 14:47
Ik ben daar vorig jaar geweest.
Als je van vliegtuigen houdt kun je daar in ieder geval je lol op.
Veel 747's, 757's, ATR's, bussines jets en oude meuk. Op z'n minst 2x per week vliegen 2 oude DC3 vracht heen en weer en de Air France A340 komt er elke dag.
Vooral de (geupgrade) 727's maken echt een tering herrie

Je kunt daar bij de Sunset Beachbar lekker aan de bar hangen en naar de vliegtuigen kijken. Leuker is om aan het hek bij de startbaan te gaan hangen. Bij een 747, hoofd naar beneden, twee handen stevig aan het hek en hopen dat je geen steen tegenkomt.

























En nog een filmpje. Durfde het niet aan om achter een 747 te gaan hangen met in een hand m'n camera en de andere aan het hek. Vandaar slechts een 757tje
filmpje
Saabmobieldonderdag 24 november 2005 @ 15:26
Gave foto's!!! en die DC3
ToXiCitYdonderdag 24 november 2005 @ 17:47
Op een rechtopstaande surfplank bij die Sunset Bar staan de tijden waarop de vliegtuigen langskomen. Lekker met een biertje erbij vliegtuigjes kijken, je hoeft niet eens van je barkruk af te komen. Er staan ook speakers waarop de torenfrequentie gezet is, als je er wat van kan volgen hoor je ze hun approach maken.

De Koninklijke Luchtmacht komt ook vaak langs op Sint Maarten met hun F-60M, als vervanging voor de P-3C van de Marine die hierboven nog op de foto staat.

En als je besluit achter een startende 747 of A340 te gaan staan, 2 tips:
- Bedek je ogen
- Hou je vast aan het hek, je zal niet de eerste zijn die de zee in geblazen wordt .

Owja, het strand is inderdaad een stuk afgegraven dus je kan er niet meer met een handdoekje liggen, maar je kan nog wel langs het water lopen.

[ Bericht 9% gewijzigd door ToXiCitY op 24-11-2005 17:49:45 (aanvullinkje) ]
StefanPvrijdag 25 november 2005 @ 05:59
* 10 jaar op Sint Maarten gewoond heeft.

* ineens de bom is
Jaguarizedvrijdag 25 november 2005 @ 09:08
Geweest, gezien, meegemaakt.
Public_NMEmaandag 5 december 2005 @ 15:14
Heb vandaag mijn ticket geboekt en vanaf 31 jan ben ik voor 11 dagen op SXM, dus zal t.z.t. wel ff kiekjes posten!!
truStehmaandag 5 december 2005 @ 16:32
Lijkt me echt te vet Wil ook wel ff de zee in geblazen worden Toen ik die foto's in de eerste post zag dacht ik dat het photoshops waren, niet dus Ziet er vet uit
ikookhiermaandag 5 december 2005 @ 17:33
Daar werk ik nu aan het nieuwe airport
tupolev141maandag 5 december 2005 @ 17:47
Het is zaak van nog snel te gaan kijken want ik geloof dat ze de runway gaan verlengen, en dan is het afgelopen met de schitterende plaatjes en het weggeblazen worden

Trouwens, wie hetzelfde wil maar dan goedkoper (en de vliegtuigen zijn kleiner, A320, B737 en af en toe een B757) moet naar Lanzarote.

Kleffe_Dopmaandag 5 december 2005 @ 19:25












Sjoerd102maandag 5 december 2005 @ 19:44
Best lachen, nu nog een naaktstrand
StefanPdinsdag 6 december 2005 @ 01:13
Vroegah, toen was er op die foto's niks. Dat enorme hotel niet, die stompzinnige bar aan de andere kant niet, die landfill rommel in de lagune, die gebouwen linksonder niet, en die strook groen rechts naast de landingsbaan was de weg. Dat lelijke grijze parkeervlak in het midden was een plas met mangroves. Vroegah voor de commercie en toeristen was alles beter. Ik ben nog twee keer terug geweest en veel schoonheid is weg. Het eiland is veruit niet zo mooi als vroegah, alles is volgestampt met hotels, prullaria e.d. Orient Bay was ooit het mooiste strand ter wereld maar is nu van voor tot achter volgestampt met winkeltjes, bedden, waterskis en alle conches zijn allang weggehaald.

[ Bericht 30% gewijzigd door StefanP op 06-12-2005 01:25:51 ]
StefanPdinsdag 6 december 2005 @ 01:18
De luchthaven van Saba is trouwens veel indrukwekkender. Daar mag je officieel niet eens landen omdat het te gevaarlijk is, het is de kleinste luchthaven ter wereld. WinAir heeft als enige een uitzondering. Als je aankomt denk je te pletter te vliegen omdat de landingsbaan 2 meter na het begin van een 30 meter hoge klif begint, en als je weggaat stort je van diezelfde klif in de afgrond om vervolgens op te trekken. Bij het opstijgen houdt de piloot ook zo lang mogelijk de remmen in om zoveel mogelijk vermogen op te bouwen voor de start, tot het hele vliegtuigje schokt, trilt en zowat uit elkaar valt.

Saba >>>>> SXM



Check ook eventjes de weg die er heen loopt om een impressie te krijgen hoe stijl het is.
Hugsterdinsdag 6 december 2005 @ 02:05
WOW
ikookhierdinsdag 6 december 2005 @ 17:29
quote:
het is zaak van nog snel te gaan kijken want ik geloof dat ze de runway gaan verlengen, en dan is het afgelopen met de schitterende plaatjes en het weggeblazen worden

Nee hoor hij blijft in het begin het zelfde en wordt aan het einde langer,dus die kiekjes kan je blijven maken
Jaguarizeddinsdag 6 december 2005 @ 17:34
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 01:18 schreef StefanP het volgende:
De luchthaven van Saba is trouwens veel indrukwekkender. Daar mag je officieel niet eens landen omdat het te gevaarlijk is, het is de kleinste luchthaven ter wereld. WinAir heeft als enige een uitzondering. Als je aankomt denk je te pletter te vliegen omdat de landingsbaan 2 meter na het begin van een 30 meter hoge klif begint, en als je weggaat stort je van diezelfde klif in de afgrond om vervolgens op te trekken. Bij het opstijgen houdt de piloot ook zo lang mogelijk de remmen in om zoveel mogelijk vermogen op te bouwen voor de start, tot het hele vliegtuigje schokt, trilt en zowat uit elkaar valt.

Saba >>>>> SXM

[afbeelding]

Check ook eventjes de weg die er heen loopt om een impressie te krijgen hoe stijl het is.
Ook geweest.
nixxxdinsdag 6 december 2005 @ 17:38
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 01:18 schreef StefanP het volgende:
De luchthaven van Saba is trouwens veel indrukwekkender. Daar mag je officieel niet eens landen omdat het te gevaarlijk is, het is de kleinste luchthaven ter wereld. WinAir heeft als enige een uitzondering. Als je aankomt denk je te pletter te vliegen omdat de landingsbaan 2 meter na het begin van een 30 meter hoge klif begint, en als je weggaat stort je van diezelfde klif in de afgrond om vervolgens op te trekken. Bij het opstijgen houdt de piloot ook zo lang mogelijk de remmen in om zoveel mogelijk vermogen op te bouwen voor de start, tot het hele vliegtuigje schokt, trilt en zowat uit elkaar valt.

Saba >>>>> SXM

[afbeelding]

Check ook eventjes de weg die er heen loopt om een impressie te krijgen hoe stijl het is.
dat lijkt me nou cool