Ik ben het ergens wel eens met het voorstel maar: Wie is de regering om voor te schrijven wie zich wel en niet voor mag planten. Nattuurlijk kan je beargumenteren dat het beter is voor het kind niet geboren te worden maar....quote:
Binnenland
PvdA: desnoods gedwongen anticonceptie
DEN HAAG - Moeders die hun kind ernstig hebben verwaarloosd of mishandeld, moeten kunnen worden gedwongen tot gebruik van anticonceptiemiddelen zodat nieuwe zwangerschappen worden voorkomen. Het Tweede Kamerlid Van Dijken (PvdA) dient hiertoe binnenkort een initiatief-wetsvoorstel in, zo heeft ze woensdag bekendgemaakt in het Radio 1 Journaal.
De rechter moet de straf opleggen. Volgens Van Dijken staat nog niet vast hoe de vrouw gedwongen moet worden tot het gebruik van de anticonceptie, en wie moet toezien op uitvoering van de wet. Ze hoopt dat haar wetsvoorstel nog voor de zomervakantie door de Tweede Kamer zal worden behandeld.
Van Dijken is aan de voorbereiding van haar wetsvoorstel begonnen na discussies in de Tweede Kamer over de vraag of mensen met verstandelijke beperkingen kinderen mogen krijgen. Zij vindt dat ouders met verstandelijke handicaps in principe kinderen moeten kunnen krijgen. Als de rechter vaststelt dat ouders ernstig hebben gefaald in de opvoeding van hun kind, mag naar haar mening pas worden ingegrepen
Voorspelbare, doch nog steeds milde reactie.quote:Op woensdag 23 november 2005 10:29 schreef desiredbard het volgende:
Halo daar,
[/quot]
Ook halo.
[quote]
Ik ben het ergens wel eens met het voorstel maar: Wie is de regering om voor te schrijven wie zich wel en niet voor mag planten. Nattuurlijk kan je beargumenteren dat het beter is voor het kind niet geboren te worden maar....
Maar heeft dat zwakbegaafde dan nog toegevoegde waarde?quote:Op woensdag 23 november 2005 12:29 schreef nebelung het volgende:
In dat geval ben ik wel voorstander. Als gewoon al bewezen is en blijkt dat de zwakbegaafde ouder niet voor een kind kan zorgen, dan ben ik zeker een voorstander van gedwongen anti-conceptie.
Ik snap niet wat je vraag is precies?quote:Op woensdag 23 november 2005 13:26 schreef jessie het volgende:
[..]
Maar heeft dat zwakbegaafde dan nog toegevoegde waarde?
Bron: pvda.nlquote:In februari kaartte PvdA Tweede-Kamerlid Marjo van Dijken dit probleem al aan. Na het drama rond de dood van een baby in Amsterdam hoopt ze op voldoende steun voor haar voorstel.
Van Dijken: 'Het gaat om situaties waarbij sprake is van uithuisplaatsing van een kind, of wanneer ouders bij een strafzaak wegens mishandeling of verwaarlozing betrokken zijn. Kortom, situaties waarin er al een kind van de rekening rondloopt. Met, voor het kind, alle gevolgen van dien. Ik zou het in dergelijke situaties goed vinden’, zegt Van Dijken, ‘als mensen voorlopig niet nóg een kindje mogen krijgen. De rechter zou bijvoorbeeld de prikpil kunnen voorschrijven. Na ieder half jaar kan bekeken worden of verlenging nodig is.’
Voorstellen voor gedwongen anticonceptie gaan meestal over de kinderwens van zwakbegaafden. Volgens Van Dijken is dat te eng geformuleerd. 'Want', zo zegt ze, 'niemand kan garanderen dat iemand met een HBO-opleiding per definitie wél een goede ouder is. Maar mocht het nodig zijn, dan kan eventuele gedwongen anticonceptie voor een verstandelijk gehandicapte lopen via de rechter, een curator of voogd. Voor hulpverleners is het prettig als zij dat niet zelf hoeven te beslissen.' Ook de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Verstandelijk Gehandicapten heeft zich uitgesproken voor een dergelijk voorstel.
'In alle situaties verdient het natuurlijk de voorkeur om via voorlichting, ondersteuning of training te komen tot een situatie waarin iemand zélf inziet dat de bestaande kinderwens beter niet vervuld kan worden', aldus Marjo van Dijken.
Dat vat mijn gedachten over dit onderwerp aardig samen. Waar trek je de grens?quote:Op woensdag 23 november 2005 11:51 schreef jessie het volgende:
En waar ligt de grens dan?
Een verstandelijke handicap, in welke en tot welke gradatie? Gedrags stoornissen zelfde verhaal. Het is sowieso vaak al heel moeilijk om een diagnose te stellen (niet iedereen heeft het Down syndroom zoals men vaak nog denkt)
Psychiatrisch verleden?
Ik ben geen voorstander.
Hoogstens zou je het zo iemand sterk af kunnen raden om aan kinderen te beginnen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 11:22 schreef Mwanatabu het volgende:
Maar bij een zwakzinnige dame die misschien heel lief gaat zijn voor haar eerste kindje (maar dus ook een kans van 66% van niet) dan weet ik het al niet meer.
Ik snap dat je tegen de overheid als sex-politieman bent. De burger heeft immers rechten. Maar daarna neem je slechte ouders wel hun kinderen af. De kinderen zullen daar niet beter van worden. Weegt het belang van het kind niet zwaarder dan het belang van de ouders?quote:Op vrijdag 25 november 2005 08:51 schreef sigme het volgende:Naar mijn mening mag de overheid zich niet uitspreken over de wenselijkheid van conceptie. En uitspreken is al kwalijk genoeg: een overheid die conceptie gedwongen wil voorkomen gaat vér buiten de bevoegdheden die een overheid mag hebben.
Zelfs als je van iemand vindt dat 'ie beter niet verwekt had kunnen worden geeft dat geen mens het recht te vinden dat een niet-verwekte niet verwekt mag worden.
Bewezen kindermishandelaars met gevaar voor recidive bij nieuwe kinderen kunnen kinderen ontnomen worden zodra die kinderen er zijn. Dat is voldoende waarborg om kindermishandeling te voorkómen waar deze nog niet eens heeft plaatsgehad. Preventie dus.
? Worden kinder die bij slechte ouders worden weggehaald daar niet beter van?quote:Op zaterdag 26 november 2005 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
Maar daarna neem je slechte ouders wel hun kinderen af. De kinderen zullen daar niet beter van worden.
Jawel, wat mij betreft wel. Het kind heeft een belang (fatsoenlijk opgroeien), de gemeenschap heeft een belang (fatsoenlijk opgegroeide nieuwe leden), de ouders hebben weinig belang, die hebben een gewoonte/natuurrecht: zeggenschap over kroost. Dat normale recht van zeggenschap over eigen kroost kan wat mij betreft wijken bij abnormale invulling die het belang van kind en gemeenschap schaden.quote:Weegt het belang van het kind niet zwaarder dan het belang van de ouders?
Inderdaad niet geweldig geformuleerd. Maar bij het weghalen van het kind ga je ervan uit dat de overheid wel een goede pleegouder is. Ik waag dat te betwijfelen. Ik zou mijn kinderen nooit aan de overheid toevertrouwen. Iedere ouder zou dezelfde denkwijze moeten hebben. En niet eerst een kind verwekken en dan maar es kijken hoe het gaat.quote:Op zaterdag 26 november 2005 06:19 schreef sigme het volgende:
? Worden kinder die bij slechte ouders worden weggehaald daar niet beter van?
Ik denk dat je ongelukkig formuleert, je bedoelt toch niet dat je die kinderen net zo goed of beter bij de slechte ouders zou kunnen laten, of wel?
Dat is allemaal mooi en aardig in een sprookjeswereld. Zo zou het moeten zijn. Dat ben ik met je eens. Maar in de werkelijkheid ligt het toch anders. Dat tonen de afgrijselijke Savanna berichten wel aan. Zou jij die ouders werkelijk een tweede kans geven??quote:Jawel, wat mij betreft wel. Het kind heeft een belang (fatsoenlijk opgroeien), de gemeenschap heeft een belang (fatsoenlijk opgegroeide nieuwe leden), de ouders hebben weinig belang, die hebben een gewoonte/natuurrecht: zeggenschap over kroost. Dat normale recht van zeggenschap over eigen kroost kan wat mij betreft wijken bij abnormale invulling die het belang van kind en gemeenschap schaden.
Maar dat is héél wat anders dan lichamen hun natuurlijke functies ontzeggen, en het is héél wat anders dan van niet-verwekte kinderen zeggen dat deze niet-verwekt mogen worden.
Het eerste is ontoelaatbare staatsingrijpen in lichamelijke integriteit, het tweede getuigt van goddelijke aspiraties waarvan een staat zich zou moeten onthouden.
De overheid is geen pleegouder, goddankquote:Op zaterdag 26 november 2005 06:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Inderdaad niet geweldig geformuleerd. Maar bij het weghalen van het kind ga je ervan uit dat de overheid wel een goede pleegouder is. Ik waag dat te betwijfelen.
Ik vind dat er omstandigheden zijn waarin je een kind nog beter aan de overheid kan toevertrouwen dan aan de ouders. En dat ouders die hun kind *nooit* aan de overheid zouden toevertrouwen (en dus jouw denkwijze delen) soms hun kinderen heel slecht behandelen. Als de overheid dan het kind wil beschermen kan de consequentie van deze gedachtengang zijn dat mensen hun kinderen laten verdwijnenquote:Ik zou mijn kinderen nooit aan de overheid toevertrouwen. Iedere ouder zou dezelfde denkwijze moeten hebben.
Mwah. In werkelijkheid is 'kijken hoe het gaat' de uitgangsituatie voor ieder mens dat geen kinderen heeft opgevoed en eraan begint.quote:En niet eerst een kind verwekken en dan maar es kijken hoe het gaat.
Nee. Ik zou er voorstander van zijn wanneer we de mogelijkheid hebben dit soort ouders bij veroordeling ook toekomstig ouderrecht te ontnemen. Ouderrecht ontnemen, niet kinderrecht ontnemen. Dus niet het ontnemen van de mogelijkheid tot conceptie, maar het voogdijschap -bij voorbaat.quote:[..]
Dat is allemaal mooi en aardig in een sprookjeswereld. Zo zou het moeten zijn. Dat ben ik met je eens. Maar in de werkelijkheid ligt het toch anders. Dat tonen de afgrijselijke Savanna berichten wel aan. Zou jij die ouders werkelijk een tweede kans geven??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |