Goedemorgen!
Van 9 tot 22 november was ik op de Filipijnen. Ik heb een rondreis gemaakt op het noordereiland Luzon en heb het eiland Mindoro deels verkend. Hieronder een reisverslagje
![]()
8 November: Vandaag de hele dag in het vliegtuig gezeten. Een non-stop flight naar Manila duurt ruim 13 uur en het is 7 uur later op de Filipijnen, dus ik kwam 9 november pas echt aan. Op Schiphol had ik het grootste deel van mijn groep al gesproken. Gewoon iedereen aanspreken met een **** label, het bleek te werken! Ondanks dat de vlucht met KLM was, heb ik een prima vlucht gehad. Boeing 777, vrij veel ruimte, eigen videoscherm, keuze uit zo'n 60 films en 100 CD's, zelfs email en sms was mogelijk, goed eten, prima bediening. We vlogen over Duitsland, Polen, Letland, Rusland, Kazachstan, Mongolie, China en Hong Kong. Helaas kan ik nooit slapen in het vliegtuig, dus kwam ik 9 november enigszins moe aan in Manila.
9 November: Om 7 uur lokale tijd was het dan zover: eindelijk op Filipijnse bodem! Eenmaal buiten de douane heb ik nog even kennis gemaakt met de rest van mijn groep en met de chauffeur en lokale gids, Nonoy. Het bleek dat we gelijk een programmaverandering hadden, jammer dat ik het niet van tevoren wist, dan had ik de groep een beetje voor kunnen bereiden, maar helaas. We reden direct de stad in voor een 6-uur durende citytour.
Manila is erg groot, ongeveer 15 miljoen mensen wonen in deze stad die uit 7 aan elkaar gelegen steden bestaat. Het zakencentrum vol wolkenkrabbers heet Makati, het uitgaanscentrum heet Malate en het historische centrum heet Intramuros. Zoals de naam al aangeeft is dat gedeelte ommuurd. Het eerste wat we bezochten was de markt. Het viel me gelijk op dat de mensen heel bescheiden waren. Ze stormden niet op je af met allerlei koopwaar en er werd nauwelijks gebedeld. Op de markt was een hele straat die vol stond met kraampjes waar je tarot kaarten kon laten leggen en je hand kon laten lezen. Helaas hadden we geen tijd om het te laten doen, er was nog zoveel te zien!
Na de markt bezochten we het Chinese kerkhof. Dit enorme kerkhof is net een stad, heel indrukwekkend. Er staan mausoleums zo groot als huizen, sommigen zelfs met airco en zwembad. Foto's nemen was een beetje riskant, vanwege het grote aantal (overigens zeer vriendelijke) bewakers dat er rondliep. Als je wilde, kon je ook een mausoleum van binnen bekijken. Natuurlijk liet een groot gedeelte van de groep dat zich geen twee keer zeggen. Ik besteedde mijn tijd echter aan het doornemen van het programma met Nonoy, de gids.
Na het kerkhof reden we een stukje door de wijk Makati waar overigens ook ons hotel was gelegen. Hierna gingen wij naar Intramuros. Intramuros is een rustig gebied vergeleken de rest van Metro Manila, want hier waren voor de verandering geen files. Manila is één en al file, als je een afspraak hebt in de stad kan je beter 2 uur van tevoren vertrekken al je op tijd wil komen!
Intramuros is het 16e eeuwse centrum, dit is de plek waar de Spanjaarden de stad overnamen. We bezochten een prachtige kathedraal, helemaal in Spaans-koloniale stijl. Tegenover de kathedraal lag het Casa Manila, een oud herenhuis met patio, wat nu was omgebouwd tot een museum. Er stonden prachtige houten meubelen uit de koloniale tijd en de houten vloer was perfect onderhouden (je mocht er ook niet op lopen).
De Spanjaarden regeerden 333 jaar over de Filipijnen. De gouverneur van Mexico, die weer onder het gezag van Spanje stond, was degene die de Filipijnen bestuurde. Daarom hebben de Filipijnen veel gemeen met dit Midden-Amerikaanse land. De munteenheid op de Filipijnen is de peso, bijna alle steden hebben Spaanse namen en het Tagalog, de nationale taal, betsaat zo'n 20% uit de Spaanse taal. Ook is de taal erg verwant met het Maleis. Toch spreken de Filipino's geen Spaans. De 2e taal is Engels en deze wordt zonder uitzondering door iedereen gesproken. Het onderwijs is ook Engelstalig, kinderen leren dus Engels vanaf het moment dat ze naar school gaan. Er is weinig analfabetisme, 90% van de bevolking kan in enige mate lezen en schrijven, wat een behoorlijk hoog percentage is voor een ontwikkelingsland.
Toen de Spanjaarden in 1898 de Filipijnen hun vrijheid teruggaven, namen de Amerikanen het land gelijk over. Er waren hevige protesten maar de Amerikanen hielden voet bij stuk. Uiteindelijk hebben de Amerikanen gezorgd voor een betere infrastructuur, betere scholing en hebben ze in de 2e wereldoorlog samen met de Filipino's gevochten tegen de Japanners. De Filipino's gingen de Amerikanen beetje bij beetje als hun vriend zien, in plaats van hun vijand. In 1946 werd de Filipijnen eindelijk een zelfstandige republiek. De Amerikanen hebben meer nagelaten dan alleen een betere infrastructuur. Ze hebben namelijk de Jeepney achtergelaten. De Jeepney is een soort van legerauto en wordt gebruikt als openbaar vervoer middel. Jeepney's zijn beschilderd in de prachtigste kleuren en lijken in de verte wel een beetje op de zogenaamde chickenbussen die je in Guatemala zoveel ziet.
![]()
Wordt vervolgd
[ Bericht 1% gewijzigd door Vogue op 23-11-2005 10:25:08 ]