abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32498011
Heykes iedereen,

Ons dochtertje is nu al 2 jaar en een paar maanden maar ze wil nog altijd niet "op het potje" gaan. Dat wil zeggen... als we haar op haar potje zetten blijft ze wel zitten (soms al spelend maar meestal onder luid protest en met veel geween) maar ze houd zich simpelweg in. En het is zeker dat ze zich inhoud want als we haar er dan afhalen en haar een pamper aandoen moet die na een kwartier al terug ververst worden. We hebben ook al geprobeert van haar zonder pamper te laten lopen in de hoop dat ze...als ze dan in haar broek plast...het vies zal vinden maar nee hoor. Ze doet gewoon verder met wat ze bezig was en trekt er zich niets van aan. Als we haar dan met "de feiten" confronteren geeft ze doodleuk de schuld aan de hond. Die heeft dan in haar broek geplast .
We hebben al zowat alles geprobeert. De vriendelijke aanpak, heel streng zijn, haar proberen om te kopen . Niets helpt . Ze vertikt het gewoon . In al die maanden dat we er nu al mee bezig zijn heeft ze al welgeteld 2 keer een beetje (met de nadruk op beetje) geplast op dat potje. We hebben haar dus ook die beide keren uitbundig bestoeft en geknuffeld maar veel indruk heeft dat blijkbaar niet gemaakt.
Heeft er soms iemand tips voor ons want het begint nu toch wel stillaan tijd te worden dat ze het leert hé.

Alvast bedankt.

Greetz...

Vlammeke.
Hoera bij ons is't feest,
want de ooievaar is op gesprek geweest.
...nog 18 weken...
pi_32498058
Nog altijd niet?

Mijn neefje is 4, en die gaat nu pas... nu is 4 ook wel laat, maar 2 jaar moet toch wel kunnen?!

Nichtje van 2 plast soms al wel op de WC, die vind het wel leuk.
  woensdag 23 november 2005 @ 07:53:27 #3
130873 lisegirl
irresistable me
pi_32499534
hey Vlammeke,
die van ons wordt over een maandje 2, en begint nu zo af en toe aan te geven als hij moet...

ik hoorde trouwens laatst van iemand, dat kinderen ergens tussen de 2 en 5 jaar zindelijk worden.
hier in nederland over het algemeen gaat men er vanuit dat ze zindelijk zijn als ze naar de kleuterschool gaan (zo tegen de 3½-4 jaar.).

maar als je je echt afvraagt hoe en wat, neem dan is contact op met het cb (kind en gezin in belgië)..

groetjes Lise
Nog vragen? Geen vragen? Mooi! Gaan we door!
pi_32499579
Vanaf 2 jaar kunnen sommige kinderen het, andere daarentegen moeten het.
Jouw kind geeft aan dat zij er niet aan toe is.
Jij gaat een machtstrijd aan en die verlies je.
Zij is niet zover omdat jij denkt dat het nu de tijd er voor is.

Laat het gewoon een paar maanden rusten, wat maakt het nu helemaal uit. Wanneer je het voor haar doet, laat je de spanning en stress die jullie nu veroorzaken weg. Geniet van elkaar en begin in januari of zo wanneer de drukte van de feestdagen voorbij zijn, gewoon met vragen of ze misschien op het potje wil op de tijden dat ze normaal nat wordt.

Wanneer je als opvoeder na een paar weken consequent iets geprobeerd hebt en het werkt niet moet je een andere strategie zoeken. Maar altijd in liefde.
Kinderen willen graag je liefde / aandach, aan je verwachting voldoen en doen daar alles voor. Zelfs de hond de schuld geven. Leg de lat dus niet te hoog.

Elk kind is anders. Geniet samen van alles wat goed gaat i.p.v. te stressen over dat ene wat straks bijna vanzelf gaat.

pi_32499593
Allé Vlammeke

Mijn middelste( nu bijna drie jaar) was ook niet zo vlot met zindelijk worden, ik ben pas begonnen met de training toen hij zelf aangaf interesse te hebben in het potje. Dat was bij hem pas met ongeveer 2,5 jaar. Maar toen ging het dan ook als een trein, ik ben nooit boos geworden om ongelukjes, ik denk zelf dat dat niet werkt. Misschien is het een idee om de hele training even te laten rusten om over een poosje weer met een frisse start te beginnen?
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_32499945
Mmmm, 2 jaar is ook redelijk jong, onze 3 kids waren zo tussen de 3 en 4 jaar zindelijk.
Forceren helpt echter niet, we lieten ze hun gang maar gaan en toen ze 3 waren brachten we het regelmatig ter sprake, hadden een erg leuk potje gekocht en bij de laatste hadden we de pampers actie met zindelijkheids boekje erbij, gewoon maar wat proberen, niet forceren
" - Carter Williams is taking more hits than a Paris Hilton website! - "
  † In Memoriam † woensdag 23 november 2005 @ 08:58:52 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_32499982
die van mij van 2 weet van boven nog niet dat ie van onderen ook leeft, soms wil hij ook even op de wc zitten, prima, hij heeft alleen nog niet door dat je er niet in je blote kont gaat zitten om met je piemel te spelen komt vanzelf wel, ik maak me er niet druk om.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 23 november 2005 @ 09:00:17 #8
116937 reni
Mama van Serissa&Fachelle
pi_32499994
ieder kind zijn eigen tempo.
Serissa was 3 en een paar maanden .
Ook eerder mee bezig geweest ,maar ze had er gewoon geen interesse in .
Toen ze dus 3 was ,was ze ook in 2 weken zindelijk.
Fachelle was net 2 geweest,maarja die zag alles ook van haar grote zus dus die was voor haar 2,5 zindelijk.
Het komt echt wel , als je gaat dwingen bereik je meestal het tegen overgestelde.
succes ermee
pi_32500044
Vlammeke, 2 is nog erg jong. hoor. Je zit nu in een "je moet"-sfeertje en daarom lukt het niet. Laat het idd een paar maanden rusten totdat ze zélf interesse krijgt (doordat ze bijvoorbeeld jou op de WC ziet plassen).
Ik heb hier een ventje van 2,5 en die mag elke keer dat het lukt een sticker plakken of hij krijgt een dropje ofzo, werkt prima. Hij wou zelf net als grote broer ook op de pot en het lukte ineens.
(Hoewel hij ook wel eens met zijn piemel gaat zitten spelen idd )
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_32501184
Elise is ook al een paar maandjes 2 jaar, maar heeft er ook nog maar weinig trek in. Ze gaat hooguit op het potje zitten opdat ze met een boekje kan spelen of wordt voorgelezen. Maar plassen doet ze dan nog echt niet.
Ach, het komt wel vanzelf, hopen we. Gewoon zo af en toe een opmerking maken dat ze ook op het potje mag.
pi_32516618
Mijn dochter was een week na haar 3e verjaardag zindelijk, na het uitzoeken van mooie nieuwe onderbroekjes. Mijn zoon was bijna 4 toen hij zindelijk werd, met het sticker beloningsysteem + zelf uitlaten trekken van natte en vieze spullen.
Dus even geduld. Je kunt de po wel aanbieden, maar dwang helpt niet. Van de zomer gewoon lekker in de blote bips of klein zwembroekje aan buiten laten spelen, potje erbij en soms valt het kwartje dan wel bij de kleine omdat ze dan voelen dat ze nat worden.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 23 november 2005 @ 20:49:03 #12
95752 crew  Chell
Kluns
pi_32518475
Kennissen van mij hebben een dochtertje van een maand of acht, die ze nu al op de pot en wc zetten. Volgens hun houdt ze het inmiddels echt al op tot ze haar op de pot zetten en gebruiken ze nog nauwelijks luiers.
Beetje raar verhaal vind ik....
  woensdag 23 november 2005 @ 21:49:42 #13
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_32520617
Yoni, daar geloof ik inderdaad helemaal geen snars van.

Maar ruim 2 is nog redelijk jong om zindelijk te zijn tegenwoordig. Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd rond of iets voorbij 3 jaar. TS heeft dus nog alle tijd.
Ze doen 't toch pas als ze er zelf aan toe zijn en het hele gebeuren snappen.
Ik zou haar gewoon op het potje/wc zetten als ze er zelf om vraagt of belangstelling toont als mama of papa naar de wc gaan. Ik vind het nog rijkelijk vroeg om te gaan 'dwingen' oid.

Zoals al eerder geopperd, volgende zomer lekker in d'r blote billen rond laten lopen, waarschijnlijk merkt ze dan af en toe dat ze plast en dan stimuleren om dat op potje/wc te doen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_32521221
Ach, ze heeft nog tijd zat. Mijn dochter was net na haar derde verjaardag zindelijk, maar en daarvoor al een behoorlijke tijd 's nachts droog.
Ze deed meteen alles op de wc en de ongelukjes zijn op één hand te tellen, maar toch wilde ze nog maandenlang een luier voor het geval ze een ongelukje zou krijgen. Ben je eindelijk uit de luiers, zit je nog in de luiers. Zoiets. .

Word nooit boos en ga niet dwingen, want dat werkt altijd averechts. Zet die pot midden in de kamer en besteed er verder geen aandacht aan. Waarschijnlijk zal ze zelf ineens erop gaan zitten en of ze dan een plasje doet of niet: prijs haar!

Je hebt ook kans dat ze helemaal niet op het potje wil, maar op de wc. Mijn dochter wilde haar eigen bril zodat ze ook op de wc kon. (Opstapje bij de wc zetten!)
Koop zo'n bril en laat één keer zien waar die bril voor is. Laat die bril op de wc zitten, zodat je dochter erop kan wanneer ze wil en ook hier: prijs haar als ze erop gaat, ook als ze niets doet.

Kortom: het nergens meer over hebben, maar de hemel in prijzen als ze erop gaat. .

Maar als ze er nog niet aan toe is, houdt het op. Ze geeft het vanzelf wel aan.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_32529424
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:49 schreef E.T. het volgende:
Dat deed ik ook niet, maar ik heb het met mijn eigen ogen gezien. In Armenië zijn luiers schreeuwend duur, en die vrouwen hebben ook geen zin om naast al het huishoudelijk werk ook nog eens luiers uit te wassen (mannen steken in de regel echt geen poot uit daar), en die zetten ook baby's op het potje. Soms komt er niets, maar vaak wel! Eerlijk waar! Dus daar is zindelijk worden een proces van jaren dat op de leeftijd van 2,5 jaar eindigt.
Vraag me niet hoe ze het doen, maar ik heb het gezien.
Heb het zelf niet geprobeerd
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_32531539
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:49 schreef E.T. het volgende:
...
Ik wel; ik heb ook van die kennissen. (Misschien wel dezelfden?)
quote:
Maar ruim 2 is nog redelijk jong om zindelijk te zijn tegenwoordig. Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd rond of iets voorbij 3 jaar. TS heeft dus nog alle tijd.
Ze doen 't toch pas als ze er zelf aan toe zijn en het hele gebeuren snappen.
Ik zou haar gewoon op het potje/wc zetten als ze er zelf om vraagt of belangstelling toont als mama of papa naar de wc gaan. Ik vind het nog rijkelijk vroeg om te gaan 'dwingen' oid.

Zoals al eerder geopperd, volgende zomer lekker in d'r blote billen rond laten lopen, waarschijnlijk merkt ze dan af en toe dat ze plast en dan stimuleren om dat op potje/wc te doen.
Precies - dat probeerden we afgelopen zomer met Elise ook al, maar dat was gewoon te vroeg. Nou, volgende zomer beter hoor...
(Elise ging laatst snel staan in bad, omdat ze uds moest poepen. In plaats van dat ze dat dan even aangeeft, ging ze staand in bad poepen - bah)
pi_32531914
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:05 schreef Bright het volgende:

[..]

Ik wel; ik heb ook van die kennissen. (Misschien wel dezelfden?)
[..]

Precies - dat probeerden we afgelopen zomer met Elise ook al, maar dat was gewoon te vroeg. Nou, volgende zomer beter hoor...
(Elise ging laatst snel staan in bad, omdat ze uds moest poepen. In plaats van dat ze dat dan even aangeeft, ging ze staand in bad poepen - bah)
Haha, dat geintje ken ik hier ook ja. Alleen is die van mij dan zo "netjes" om uit bad te stappen en het lekker op de tegeltjes te doen.
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2005 @ 11:40:55 #18
7074 moussy
kuttekop
pi_32532460
Ehm, mijn moeder zat met 9 maanden op een pot en was toen ze haar eerste verjaardag vierde zindelijk er zijn foto's van!
  Vis een optie? vrijdag 25 november 2005 @ 01:38:39 #19
70532 loveli
N
pi_32556021
Die heerlijke droge luiers zijn niet bevorderlijk voor zindelijkheid. Als een kind katoen aanheeft wil het graag van de natte zooi af en wordt snel zindelijk, maar super droge Pampers hebben dat effect niet. Onnodig te vermelden dat daardoor bij Pampers giga winst wordt gemaakt.

Mijn moeder heeft mij heel snel zindelijk gekregen. Als ik een plas deed op de pot of wc, kregen mijn 'grote' zus en ik allebei een lollie. Mijn zus sleepte me te pas en te onpas naar de wc, ik was eerder zindelijk dan zij (zus is een jaar ouder).
crap in = crap out
pi_32558726
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 01:38 schreef loveli het volgende:
Die heerlijke droge luiers zijn niet bevorderlijk voor zindelijkheid. Als een kind katoen aanheeft wil het graag van de natte zooi af en wordt snel zindelijk, maar super droge Pampers hebben dat effect niet. Onnodig te vermelden dat daardoor bij Pampers giga winst wordt gemaakt.

Mijn moeder heeft mij heel snel zindelijk gekregen. Als ik een plas deed op de pot of wc, kregen mijn 'grote' zus en ik allebei een lollie. Mijn zus sleepte me te pas en te onpas naar de wc, ik was eerder zindelijk dan zij (zus is een jaar ouder).
Haha

Elise moest gisteravond nog een stukje appel opeten, maar daar had mevrouw gen zin in. Halverwege ging ze wel lekker haar luier volpoepen, maar ze werd pas verschoond nadat ze haar appel op had. Dit was ook eigenlijk de eerste keer dat ze 'last' had van een vieze luier, dus ze merkt het nu wel. Dat lijkt me al stap nummer 1
en, ja, ze heeft haar stukje appel nog wel opgegeten
pi_32558883
loveli, slim dat je grote zus ingezet werd bij jouw zindelijkheidstraining!

bright, wat een onsympathieke aanpak om elise d'r appel op te laten eten.
pi_32559162
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 01:38 schreef loveli het volgende:

Mijn jongste sleept mijn oudste mee naar de WC. ("Dan krijg je een sticker, Lukas!")
De jongste plast alleen uit baldadigheid expres in zijn broek soms, verder doet hij het prima.
De oudste is wel en niet zindelijk tegelijk: hij kan alles op de WC, maar hij geeft het zelf niet aan ivm autistische stoornis. Elk half uur erop zetten dus... De jongste helpt gelukkig
pi_32559789
Lara is nu ruim (erg ruim) twee en vind het naar de WC gaan een leuk spelletje.
Ik zet haar nu elke avond op de wc in de badkamer en na even wachten doet ze trouw een plasje. Soms niet waarna ze blijft uitroepen: 'Hij doet 't niet!'
Verder gaat ze soms uit haarzelf maar als je dan gaat kijken blijkt ze met het fonteintje te spelen, of met het WC papier. Nou ja, we zien het wel. Zo langzamerhand komt het wel.
De oudste twee werden vanzelf met 3 jaar en 3 maand zindelijk in de zomervakantie, toen ze niet in het zwembad wilde plassen (nee dat juich ik ook echt niet toe, maar ze werd zich er in eens van bewust) en van schrik maar helemaal (dag en nacht!) zindelijk werd. De ander volgde na een week.
Screw them.
We're going home.
pi_32560098
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 09:23 schreef bixister het volgende:
[...]
bright, wat een onsympathieke aanpak om elise d'r appel op te laten eten.
ja he ... Heel onsympathiek dat ze gaat poepen op zo'n moment. We 'dwingen' haar niet vaak, maar als we het doen, dan mag ze ook best weten dat ze moet luisteren.
pi_32560246
denk je dat ze met opzet ging poepen?
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2005 @ 10:42:33 #26
7074 moussy
kuttekop
pi_32560295
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 10:30 schreef Bright het volgende:

[..]

ja he ... Heel onsympathiek dat ze gaat poepen op zo'n moment. We 'dwingen' haar niet vaak, maar als we het doen, dan mag ze ook best weten dat ze moet luisteren.
je maakt toch geen combinatie van eten & poep? Oke het heeft met elkaar te maken, maar niet op deze manier
  vrijdag 25 november 2005 @ 10:47:08 #27
24188 Belana
kloon van belana
pi_32560391
Het gaat er hier niet over, maar Bright, ik kan de methode ook niet waarderen

magoe, over zindelijk worden, ik maak me daar niet zo druk om hoor, komt vanzelf wel.
stormy waters...
sailin'
pi_32560393
Ik moet ook weleens heel nodig ineens naar de wc! Dan is het niet gek dat zo'n kind ook ineens naar de wc moet soms toch??
Ik vind daar niets onsympathieks aan...

(overigens ben ik ook niet zo vóór het dwingen van iets eten van een kind...)

(sorry, niet echt ontopic, maar moest even inbreken)
pi_32560447
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 10:39 schreef bixister het volgende:
denk je dat ze met opzet ging poepen?
Geen idee; het kwam haar wel goed uit. En we proberen te voorkomen dat iets haar goed uitkomt als ze iets niet wilt.
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 10:42 schreef moussy het volgende:
[..]
je maakt toch geen combinatie van eten & poep? Oke het heeft met elkaar te maken, maar niet op deze manier
nee, we hebben geen aandacht aan de poep besteed totdat ze klaar was met het stukje appel (het was maar 1/8e appel hoor)

We zijn echt niet zulke erge ouders hoor, maar we proberen haar wel consequent op te voeden.
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2005 @ 10:51:26 #30
43556 miss_dynastie
pi_32560489
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 10:30 schreef Bright het volgende:

[..]

Ja, jeetje, wat onwijs onsympathiek zeg, ik denk ook zeker dat ze het deed om jullie te pesten Sorry hoor, als je moet, dan moet je, dat geldt zelfs voor een kind.
pi_32560515
voor alle duidelijkheid: ik laat piet ook wel eens even met een poepbroek zitten omdat het op dat moment slecht uitkomt om 'm te verschonen. maar om het bewust bij wijze van 'straf' te doen vind ik erg stom.
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2005 @ 10:52:38 #32
43556 miss_dynastie
pi_32560516
quote:
Op woensdag 23 november 2005 01:55 schreef Vlammeke het volgende:
We hebben al zowat alles geprobeert. De vriendelijke aanpak, heel streng zijn, haar proberen om te kopen . Niets helpt . Ze vertikt het gewoon .
Dan zou ik het gewoon eens proberen met de enige aanpak die jullie niet geprobeerd hebben: geduld, afwachten, en over een tijdje nog eens proberen.
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2005 @ 10:54:02 #33
7074 moussy
kuttekop
pi_32560555
Ik zal eens een keer ontopic zijn

Ik was zelf 3 en keutelde de hele dag door, als een konijntje Ik heb overigens nu nog darmproblemen, maar ben geen nijntje meer Mijn vader vond het ooit eens nodig om mijn hand in een volle luier te proppen, met als resultaat dat ik 3 weken niet heb gepoept, en daarna een stortbevalling had

René heb ik beloond, genegeerd, bejubeld, bestickerd en gechanteerd met kadootjes, níks werkte!! Tot ik het zat was en het zindelijk worden links heb laten liggen, opeens was ze uit zichzelf zindelijk Behalve het poepen, daar wilde ze per sé een luier voor Maar toen ze naar de kleuterschool ging kwam ze er achter dat ze daar niet in een luier kon poepen. Het was er ook niet uit te krijgen, tot ik zei dat de centjes op waren voor luiers. En zo poepte ze op de wc
pi_32560590
joepie, krijgen we weer iedereen over ons heen ...
Ze werd er echt niet minder , hoor. En dwingen om te eten doen we niet zo snel. Maar als we haar verplicht hebben iets te eten (of te doen), dan moet ze het ook eten/doen. Het gaat erom dat ze weet dat als wij 'ja' zeggen, het ook 'ja' is.

Zullen we nu weer on topic gaan en het over de 'zindelijkheidstraining ja wadde' hebben?
  vrijdag 25 november 2005 @ 14:59:18 #35
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_32567586
Mijn dochter is ruim 1,5 en dus nog te jong voor zindelijkheidstraining. Ze zegt het nu wel altijd keurig als ze gepoept heeft. "Mamaaaa? Poepe!" met een grote grijns. En als ik naar de wc ga, zegt ze "Platjeeehh!" (plasje, maar de s wil nog niet zo goed lukken ).
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met zindelijkheidstraining, vandaar deze tvp .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_32570556
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 10:55 schreef Bright het volgende:
joepie, krijgen we weer iedereen over ons heen ...
Ze werd er echt niet minder , hoor. En dwingen om te eten doen we niet zo snel. Maar als we haar verplicht hebben iets te eten (of te doen), dan moet ze het ook eten/doen. Het gaat erom dat ze weet dat als wij 'ja' zeggen, het ook 'ja' is.

Zullen we nu weer on topic gaan en het over de 'zindelijkheidstraining ja wadde' hebben?
Volgens mij gaat het er meer om dat je schijnt te denken dat ze expres ging poepen, om die appel maar niet te hoeven eten. Dat je haar consequent wil opvoeden, okee, maar om dan als opvoedmiddel haar in een vieze luier te laten zitten.. Nouja, ieder z'n manier, maar ik vind het ook een beetje vreemd .

En over zindelijkheidstraining: bij de kinderen in mijn omgeving (een forse kudde neefjes en nichtjes) was die rondscharrelmethode in de zomer ook zeer effectief. (Dus gewoon zonder luier laten lopen.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')