abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32491178
Eens kijken hoever een topic over de band Renaissance komt...
quote:
Progressieve Rock band (1972 - 1987 en 2000)

Renaissance werd in 1969 opgericht door Keith Relf en Jim McCarty, beide ex-Yardbirds. In verschillende bezettingen werden twee albums opgenomen. In 1971 hadden alle originele leden de band verlaten en waren vervangen door nieuwe leden. In 1972 sloot zangeres Annie Haslam zich bij de groep aan. Het eerste album in die samenstelling kwam in datzelfde jaar uit, Prologue. In de periode tot 1987 maakten zij een aantal albums, waarvan Ashes are Burning, Turn of the Cards en Scheherazade de bekendste zijn. In 1987 viel de groep uiteen, en Annie maakte een aantal soloplaten.
In de jaren 1990 vormden zowel Haslam als gitarist Dunford onafhankelijk van elkaar een band genaamd Renaissance, en maakten albums. In 2000 kwam de band bij elkaar voor een reünie-album, Tuscany, gevolgd door een opname van een live concert in Tokyo, Japan
]
bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance_(band)


Hun muziek doet eigenlijk een beetje middeleeuws of liever gezegd renaissancistisch aan, echt folk is het ook niet, kortom ze hebben een heel eigen geluid. Liefhebbers van een onderscheidende bassgitaar komen ook aan hun trekken. De hoofdattractie van de band is echter zonder twijfel Annie Haslam, met een bijna engelachtige stem. Persoonlijk vind ik het album Ashes are burning hun beste album, heerlijke anderwereldse, dromerige muziek.

Twee samples:
http://www.progarchives.c(...)hy_CD.asp?cd_id=3021
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:47:41 #2
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32491350
Eens kijken of er wat meer gepost wordt dan in het vorige topic :
Renaissance (de band)

Maar inderdaad, prima band. Ik heb er de laatste maanden weer erg veel naar geluisterd , en het meeste werk met Annie Haslam , plus de eerste 2 platen, eindeljk maar eens op cd aangeschaft.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:51:23 #3
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32491476
Ik heb trouwens voor de top-album-top-100 erg lang zitten twijfelen welk album er in moest.
Ashes Are Burning is inderdaad erg goed, maar Prologue, Turn of the Cards, Scheherazade en Novella zijn eigenlijk net zo goed.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:53:25 #4
14505 OProg
A Life in Music
pi_32491553
Novella en Turn of the Cards zijn altijd wel favorieten geweest bij mij.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:58:49 #5
14505 OProg
A Life in Music
pi_32491727
Trouwens, de eerste kennismaking met Renaissance waren ooit twee verzamelaars die echt van begin tot eind geweldig zijn:





"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_32492071
Novella, Prologue, Turn of the cards en Scherezade zijn ook prachtig. A song for all seasons vind ik eigenlijk ook heel mooi. Laatst heb ik trouwens nog twee live cd's van ze gehaald, van die discounts. Zijn het trouwens dezelfde nummers als op Live at Carnegie hall?

pi_32492198
Ik heb trouwens bij Ashes are burning dat ik ém altijd in één keer wil beluisteren, het is net of alles ook onlosmakelijk bij elkaar hoort. Terwijl het bij mijn weten niet echt een thema album is?
  dinsdag 22 november 2005 @ 22:57:27 #8
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32493883
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 22:09 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Laatst heb ik trouwens nog twee live cd's van ze gehaald, van die discounts. Zijn het trouwens dezelfde nummers als op Live at Carnegie hall?
Komt aardig overeen, maar niet helemaal. Ocean Gypsy staat bv wel op Carnegie hall, maar niet op die cd's van jouw. Die twee cd's die jij hebt zijn trouwens ook uitgebracht als "King Biscuit Flower Hour vol 1 & 2".

Uit die zelfde tijd is er ook nog een dubbel-cd "BBC Sessions" , met nog een live-uitvoering van bijna de zelfde tracks.

Ik heb zelf alleen Carnegie Hall, dus ik kan ze verder niet echt vergelijken.

(zie ook de discografie hier)
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_32555864
Hee dit topic heeft al meer reacties dan mijn poging

Ik denk dat er niet veel Fokkers zijn die dit kan bekoren. Of anders gezegd, die de moeite nemen om er iets van te zoeken. Renaissance wordt niet op de radio of TV gedraaid, staat niet in de hitparade en het is "oubollig" of op z'n best "niet cool". Muzieksmaak wordt tegenwoordig helaas bepaald door image, en niet kwaliteit van de muziek of eigen smaak.

Maaruh, Renaissance is inderdaad Ik kan niet 1 nummer noemen wat mijn favoriet is, er zijn er zoveel. Even een copy/paste uit het andere topic:

Things I don't Understand (Turn of the Cards album)
Black Flame (idem)
Cold is Being (idem)
Mother Russia (idem)
Can You Understand (Ashes Are Burning album)
Let it Grow (idem)
Carpet of the Sun (idem)
Flood at Lyons (Azure d' Or Album)
Dreammaker (Songs from Renaissance Days album)
Flight (Timeline album)
Face of Yesterday (Illusion album)
Golden Thread (idem)
Dolphin's Prayer (Tuscany album)

[ Bericht 14% gewijzigd door StefanP op 25-11-2005 22:31:17 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32557833
Renaissance...Ik heb de LP "Novella" nog in de kast staan. Heeft me nooit heel erg kunnen boeien.
Heb ik gewoon het verkeerde album van deze band gekocht?
  vrijdag 25 november 2005 @ 16:34:21 #11
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32570522
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 07:27 schreef cafca het volgende:
Renaissance...Ik heb de LP "Novella" nog in de kast staan. Heeft me nooit heel erg kunnen boeien.
Heb ik gewoon het verkeerde album van deze band gekocht?
Als je Novella niet mooi vindt dan ben ik bang dat je de rest ook niet erg boeiend zult vinden ...
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_32574261
Ik heb laatst ook goede recensies gelezen van de twee albums die Renaissance 1 onder de naam Illusion heeft uitgebracht, ik post ze hier gewoon:
quote:
ILLUSION- OUT OF THE MIST

Year Of Release: 1977
Overall rating = 12

Excellent blend of classical, folk & prog, and some of this rocks, unlike 'classic' Renaissance.
Best song: FACE OF YESTERDAY

Track listing: 1) Isadora; 2) Roads To Freedom; 3) Beautiful Country; 4) Solo Flight; 5) Everywhere You Go; 6) Face Of Yesterday; 7) Candles Are Burning.

An excellent beginning, and easily the best 'prog' album of 1977, without any efforts nudging out both Jethro Tull's Songs From The Wood and Genesis' Wind & Wuthering, not to mention Renaissance's own Novella. Funnily, though, it seems as if the band had been caught in a time warp: the album sounds like a completely natural sequel to Illusion, a record that came out a whole six years ago. So it's no wonder that the best track off Illusion gets repeated on here: it's 'Face Of Yesterday', one of the band's signature tunes. They don't vary the arrangement too much, though: I'd even bet they used the same basic track, editing out some guitars and backing vocals for the listener to fully concentrate on Jane Relf's magnificent vocals. I'm not really sure whether it was that necessary to duplicate the song, considering that the band were by no means short on new material; even so, it's certainly the most impressive song on the whole record.
Not that the others are far worse or anything. They do sound a bit close to the 'classic' Renaissance, but there are some serious differences, as well. One of the most serious ones is that Renaissance Mark 1/Illusion never relied so heavily on folk patterns; they preferred to mostly draw their inspiration from classical music, throwing in a few rock reminiscences from the Yardbirds' past (after all, don't forget that Jim McCarty used to play in a rough'n'tough Psycho Blues Rock band in his better days!) Therefore, this presumes (a) John Hawken's swirling classical piano parts and (b) John Knightsbridge's impressive guitar fills on many of the songs. Unlike Renaissance, Illusion were never as 'purist-oriented', and they were never afraid to throw in a gentle, or even a distorted, guitar part if they felt it fitted in the mood. Synthesizers are also prominent, but moderately: they pop up much more often than with 'classic' Renaissance, but they never dominate the sound or smell of cheese as with 'late' Renaissance. And, by the way, the band usually prefers the Mellotron.
The record is brilliantly constructed, too. The songs never run for far too long, and the more lengthy, 'epic' numbers are wisely interspersed with simpler, poppier ballads, making the album seem more diverse and involving. And, of course, the most essential thing is that most of the songs are swell, fully displaying the rich potential of McCarty's songwriting (he wrote all of the seven numbers, collaborating with John Hawken on a few). The record is 'framed' by two gorgeous odes: 'Isadora' and 'Candles Are Burning'. 'Isadora' presents itself as a melancholic, depressing number, graced by Jim's mournful singing and the band's tear-inducing vocal harmonies; and the guitar solos will tear your heart right out of your chest, especially if you ever lost a love or two. 'Candles Are Burning', on the other hand, starts out as a desperate, ferocious rocker, with Hawken and Knightsbridge duelling on their instruments and the latter engaging in more awesome solos, until the song suddenly subsides into a slow, solemn, optimistic, spirit-lifting (and album-closing) hymn. It's unclear if the song was conceived as a special 'counterpoint' to Renaissance's 'Ashes Are Burning', but if so, it acts as an almost cheerful, optimistic opposition to the dark, creepy pessimism of 'Ashes'. And the very fact gladdens my heart, you know, the poor heart yearning for something cheerful at long last.
Elsewhere, Jim gets to sing lead vocals on the strangest number on the record - the somewhat more hard-rockin' 'Solo Flight'. I'd probably never have paid much attention to the song were it not for the awesome wah-wah line on the chorus: each time Jim chants his 'you gotta get out on your solo flight' refrain, Knightsbridge complements his voice with a scary, howling wah-wah lead that sounds completely out of this world. And his mad wah-wah solo in the mid-section bleeds so hard you'd hardly expect something like that on a 'Renaissance family album'. But that's fine by me, I love surprises.
The other three songs on here are a bit blander - three slightly sugary ballads with diluted melodies that at times border on generic ('Everywhere You Go'), but are always saved by at least three factors. First, I simply can't resist Jane Relf's vocals; like I said, she might be far less technically gifted than Annie, but her vocals gain in humanistic emotion and pure beauty where Annie gains in skilfullness and range. Second, I simply can't say a bad thing about the arrangements: the pianos, the strings, and the guitars all sound completely in place, never a missed or an unnecessary note, never an occasion to be disappointed or annoyed. And third, they're all so moody and inviting you to share the 'Unbelievable World Of Fantasy' that I really don't mind. It's been half a month now that I've been listening to this, and I still can't memorize 'Roads To Freedom' or 'Beautiful Country', but each time they burst into the speakers I feel so good, I could scream and shout...
In brief, The Steering Committee comes up with the following resume: the very fact that the album is out of print and does not seem to be available on CD anywhere but in Russia is one of the greatest crimes of taste against 'progressive rock'. Please scan the Web for used LP stores to find it; I'd even ask you to make some CDRs and distribute them illegally, but I'm afraid that would be breaking the law. Therefore, I give you the warning: please do not transfer this music on CDRs and do not distribute it illegally. DO NOT BREAK THE LAW!
(And do not throw me in the thorn bush, either).
En de tweede:
quote:
ILLUSION

Year Of Release: 1978
Overall rating = 9

Some fascinating tunes on here, but the atmosphere is simply not too friendly.
Best song: MADONNA BLUE

Track listing: 1) Madonna Blue; 2) Never Be The Same; 3) Louis' Theme; 4) Wings Across The Sea; 5) Cruising Nowhere; 6) Man Of Miracles; 7) The Revolutionary.

Eeeeh... Not as good. They're starting to move towards lengthier, more complicated and twisted patterns, and they're much too often neglecting their main strength (vocal harmonies), concentrating on instrumental sections and 'moods'. In other words, they're mostly replicating the main error of Renaissance itself: being ruined by ambitions. Seven songs on here, too, but most of them are just nowhere near as thrilling as before. Hardcore prog lovers will probably love it; me, I'm a bit more moderate and I say yawn.
Of course, the awesome start of this album has nothing to do with the ensuing mediocrity. 'Madonna Blue' is Illusion par excellence, maybe I'd even go as far as to call it the band's absolute peak: a stunning ballad of incredible power and conviction. Particularly impressive is the contrast between the main vocal section of the song, a great showcase for the band's harmonies, and the desperate tragedy of the instrumental section, totally dominated by John Knightsbridge's weeping guitar solo. While the song lacks a certain 'hidden charm' that lies at the heart of several of their other tunes, most notably 'Face Of Yesterday', it's inarguably their most powerful statement. And no better way to follow it than with a mellow folkish acoustic ballad - 'Never Be The Same', with a delicious, catchy melody and such a warm feeling all around it that it makes you forget all the passion and torture in a moment. If released as the two sides of a single, this would be the Ultimate Prog Single of all time. (Actually, 'Madonna Blue' was released as a single, backed with 'Everywhere You Go' - a slightly worse choice, as the song is somewhat sappier and poppier, but I guess it did work anyway).
And that's about it. Now I don't really want to say that there's nothing worthwhile coming in after these two songs. But truthfully, the next five tracks sound to me as pale, insipid outtakes from earlier sessions. 'Louis' Theme' drags on for nearly eight minutes, during all of which it is based on a nagging bass line copped from some classical piece. Not even Jane's beautiful vocals can save the composition: it's essentially mood music, and I'd better go listen to a real classical composition than have to endure the brain-muddling monotonousness of the composition for minutes on end. By the way, the song seems to have earned Louis Cennamo his sole writing credit in the band. He couldn't have harmed his reputation in a better way.
Aaarrggh. That's just the beginning. 'Wings Across The Sea'? Sucks. I'm out of inspiration by the time I write this review ('scuse me please if you'll catch me repeating the same things over and over and over, as I simply ran out of English words on the way), so I'll just say that 'Wings Across The Sea' sucks. Mood music, again, with a lot of angelic harmonies and all, but either I'm just getting tired or it's them that start getting repetitive and, well, simplistic. The melody is way too simplistic for me, and it's me who says that! Hey, I actually gave From Genesis To Revelation an eleven!
And have you heard the robotic synth beat of 'Cruising Nowhere'? Yuck. For some reason, they decided to give the song a harsh electronic treatment which puts it completely out of place on the album. And the chorus sounds as if it were ripped off of Blind Faith's 'Do What You Like' (not an ideal comparison, if you have no idea what I'm talking about). The idea was apparently to produce a disturbing, apocalyptic track that would update the vibe of Renaissance's 'Kings And Queens' for the late Seventies, but it only succeeds partly. Man, I hate these laser blasts in the middle of the song. Maybe they were planning on upgrading to the status of a technopop band in the future? Thanks Goodness they disbanded, then...
'Man Of Miracles' is a strange one: an old ballad written by McCarty, Hawken and Keith Relf himself - before he died, I think, though I'm not really sure. And once again it's simply mood music, all based around a pretty little 'pattern' with a glockenspiel imitation and the band's harmonies. The synths and echoey vocals make the track sound particularly dark, darker than anything else on here, but darkness is one thing and impressive darkness is another. This here darkness is anything but impressive; Brian Eno would not be honoured. Finally, they drag the album to a close with 'The Revolutionary', a song that stands true to its title, as it forms a (presumably) rousing climax to the whole listening experience. But Jim McCarty fails to shatter my senses with his shaking, insecure vocals this time (maybe it would be a better idea to handle the track over to Jane), and rousing, hurly-burly climaxes are really not Illusion's forte. Not to mention the near-ambient coda...
...wait a minute. If you're going to condemn me, refrain. The album is not at all bad. I just feel that, like in the case of Scheherazade, the band made the mistake of breaking the catchiness/pomp balance in this case in favour of pomp. There are nasty synth embarrassments. There are insecure attempts at ambient. There's but one impressive guitar solo - on 'Madonna Blue'. There's also only one true Jane Relf showcase, and accidentally it's 'Louis' Theme'. What a bummer. What a shame. Only their second album, and they're giving it up. Nevertheless, buy it still if you see it, if only for the totally incomparable 'Madonna Blue'.
Is iemand hier uberhaupt bekend mee?
pi_32579271
De platen uit de 'topperiode' zoals Renaissance, Illusion, Prologue, Ashes are burning, Azure d'or , Camera camera en de Tales of 1001 nights zijn inderdaad , maar het latere werk van Haslam (ook onder de naam van Renaissance) zoals Blessing in disguise en Live under Brazilian skies is echt heeeelemaal niks, goedkope ripp-offs
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_32579389
Oh, en met Illusion bedoelde ik overigens de plaat uit 1971 van Renaissance, de latere Illusion variant ken ik niet (maar ben wel benieuwd)
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_32581624
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:37 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb laatst ook goede recensies gelezen van de twee albums die Renaissance 1 onder de naam Illusion heeft uitgebracht, ik post ze hier gewoon:
[afbeelding]
[..]

En de tweede:
[afbeelding]
[..]

Is iemand hier uberhaupt bekend mee?
Nee... helaas. Alhoewel ik wel nummers van die eerste CD heb, maar schijnbaar zijn dat andere arrangementen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 26 november 2005 @ 07:05:09 #16
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32588906
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 21:11 schreef kwintenstraler het volgende:
De platen uit de 'topperiode' zoals Renaissance, Illusion, Prologue, Ashes are burning, Azure d'or , Camera camera en de Tales of 1001 nights zijn inderdaad , maar het latere werk van Haslam (ook onder de naam van Renaissance) zoals Blessing in disguise en Live under Brazilian skies is echt heeeelemaal niks, goedkope ripp-offs
Het verbaast me een beetje dat iemand Camera Camera (of Time-Line) tot de top-periode rekent ; ik heb altijd begrepen dat het toen wel erg hard achteruit ging ..... Maar goed, ik ken deze platen zelf niet, dus ik heb er verder ook geen mening over. Misschien moet ik er toch maar een keer achteraan gaan ?

Die cd's van Illusion heb ik trouwens ook nog niet .
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_32594637
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 07:05 schreef fripper het volgende:

[..]

Het verbaast me een beetje dat iemand Camera Camera (of Time-Line) tot de top-periode rekent ; ik heb altijd begrepen dat het toen wel erg hard achteruit ging .....
Eigenlijk......heb je helemaal gelijk! Camera Camera is al van minder niveau, maar nog stukken beter dan wat Annie Haslam later nog uitgebracht heeft, ook nog soms onder de naam Renaissance. Ik denk dat A song for all seasons en Azure d'or zo'n beetje de laatste uit de topperiode zijn (maar dat is mijn mening )
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_32700302
Wat ik overigens wel altijd wat vreemd gevonden heb, is dat ze nog al eens gebruik maken van stukken klassieke muziek, waar dan al of niet zang overheen gezet wordt, maar waar dan niks van terug te vinden is in de credits. Ik vind dat je dat dan (de componist) ook best bij de hoesteksten mag vermelden.
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_32701023
Overigens (nu ik toch weer even in de Renaissance-mood ben ) : Annie Haslam heeft borstkanker gehad, dat is in de jaren '90 geconstateerd, en ze is daar weer bovenop gekomen met oa chemokuren en zo. Dat is allemaal natuurlijk heel mooi, maar ik vraag me af of dat de reden is dat haar stem sindsdien enorm veel slechter is dan in de Renaissance-tijd. Vroeger haalde ze 5 octaven (en zuiver!), en nu ik bv net weer de Unplugged cd van het live-concert in 2000 draai, valt me op hoe onzuiver het af en toe toegaat, en hoeveel minder haar stem hier klinkt. Weet iemand daar misschien meer over?
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:50:57 #20
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_34028966
Gisteren uit de uitverkoopbak een cd gehaald met de 2 albums van Illusion. Wel leuk, maar een beetje wisselvallig. Vooral het tweede album heeft wat nummers die niet heel sterk zijn. Het eerste album is een stuk constanter van kwaliteit, en sluit aardig aan bij de eerste 2 Renaissance-albums (Renaissance en Illusion) .

Leuke aanschaf, maar zeker niet zo goed als de Renaissance-albums met Annie Haslam.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')