Prachtig hoe VOLVOMEISTER de statistieken van het CBS gebruikt om zijn verhaal te staven terwijl het CBS zelf totaal andere conclusies trekt. Dat staat je natuurlijk vrij.
Het rapport dat eerder werd gepost was natuurlijk uitzonderlijk omvangrijk, maar het lezen van de conclusie op het einde had je er op kunnen wijzen dat men regelmatig de fout in gaat door de oorzaak van criminaliteit aan afkomst te koppelen. Het systeem van de maatschappij is natuurlijk veel ingewikkelder dan jij doet voorkomen.
De crux van deze hele discussie is eigenlijk of criminaliteit dan wel genetisch dan wel cultureel danwel sociaal economisch is van oorsprong. De keuze hiervan bepaalt ook de behandeling van criminelen.
Zelf geloof ik niet in de genetische of culturele oorzaken voor criminaliteit. Zoals ook al eerder werd gesteld in deze discussie is het verschil in genetisch materiaal tussen de mensen van verschillende nationaliteiten minimaal. Genen die zouden moeten aanzetten tot criminaliteit en de stoffen e.d die daarbij vrij zouden moeten komen zouden inmiddels wel al gevonden zijn en dan was deze discussie al lang afgerond.
Cultureel geloof ik ook niet in. In vrijwel geen enkele cultuur wordt misdaad verheerlijkt. Volgens mij is er in vrijwel elke menselijke samenleving een vorm van straffen ontwikkelt om criminaliteit te voorkomen aangezien dit de samenleving verstoord.
Dan kom ik uit bij de sociaal economische kant van het verhaal. Aanhangers van dit idee menen dat mensen verleid worden tot criminaliteit wanneer hen een troosteloze toekomst te wachten staat. Een 'easy way out'. De structuur van elke samenleving is altijd voor een aantal groepen in de samenleving nadelig. In veel landen is het zo dan minderheden en in het bijzonder allochtonen een achterstandspositie hebben ten opzichte van de autochtone Nederlander die het land heeft vormgegeven. De autochtoon is beter bekend met de gewoonten en de structuren binnen de maatschappij, de politiek en het bedrijfsleven in eigen land. Een achterstand die een allochtoon niet makkelijk inhaalt. De geschiedenis heeft laten zien dat vaak deze groepen vaker vervallen tot crimineel gedrag. Als meerdere mensen in de familie of de omgeving crimineel zijn dan speelt het sociaal kapitaal ook een nadelige rol. Sociaal kapitaal is een begrip in sociale wetenschap dat wijst op de bindingen die mensen met elkaar aangaan (door middel van familie, verenigingen, politieke overtuigen etc. etc. etc.), sociaal kapitaal zorgt voor mensen hun welzijn en welvaart (Robert D. Putnam e.a.). Mensen wenden hun netwerken aan om te krijgen wat ze in hun eentje niet kunnen bereiken: Voedsel, huizen, eigenlijk alle goederen, maar ook banen en geld. Een allochtoon met een sociaal economische achterstand levend in een wijk met verhoogde criminaliteit zal eerder een sociaal kapitaal opbouwen met criminele bindingen die voor hem/haar de groeimogelijkheden in de criminaliteit verhogen. Je ziet hier al een vicieuze cirkel ontstaan die heel erg moeilijk is open te breken. Men moet proberen de structuur op te breken. De sociale constructies waarbinnen wij leven open te breken om inzicht te krijgen in hoe macht verdeeld is in de samenleving (Foucault)
Het proces is dus heel ingewikkeld en daarom is de discussie er denk ik al zo lang. Maar het is het oplossen van problemen van botsende discoursen in een zeer ingewikkeld sociaal dilemma. Het deconstrueren van de bindingen van de verschillende mensen binnen de verschillende groepen van de samenleving is naar mijn mening echter de beste manier om tot de inzichtelijkheid te komen die kan leiden tot de oplossing van het probleem.
Alle goeds,
Don Gurgen
[ Bericht 0% gewijzigd door Don_Gurgen op 30-11-2005 13:49:00 (typo's) ]