Ik moet voor school een beschouwing schrijven over de hedendaagse Nederlandse cultuur. Ik moet het hebben over helden, symbolen, rituelen en waarden. Ik heb onderstaande al bedacht. Iemand nog aanvullingen?
--
<Titel>
DE Nederlandse cultuur, bestaat die eigenlijk wel? Met zoveel bevolkingsgroepen en subculturen is het Nederlandse volk nogal divers. Kunnen we zeggen dat we allemaal dezelfde cultuur hebben? Of hebben we misschien allemaal een andere cultuur, met een aantal overeenkomsten omdat we toevallig samen in een land wonen?
Laten we beginnen met de vraag of we gemeenschappelijke helden hebben. Zodra het voetbalseizoen begint kunnen we zien dat dit het geval is. Voetballers en sommige coaches worden elk jaar weer uitgeroepen tot helden. Nederland wordt gek als ?onze jongens? van Duitsland winnen.
Er zijn ook ?martelaars?, die afgelopen jaren zijn opgestaan. In 2000 (toch?) kwam er een kale homofiel de landelijke politiek in, die ?zei wat het volk dacht?. Pim Fortuyn is zelfs uitgeroepen tot Grootste Nederlander, na zijn dood. Ook Theo van Gogh is na zijn dood uitgeroepen tot martelaar, omdat hij -net als Fortuyn- werd gedood om zijn denkbeelden en uitlatingen.
& mensen die anderen redden
Symbolen: Drugs, sex, fietsen, oranje, ?tolerantie?
Rituelen: Oranjekoorts, sinterklaas, beschuit met muisjes, rijst bij trouwen..
Waarden: Respect
Vergeleken met de UK: Onbeschoft, geen orde, we gaan nooit in een rij staan, laten mensen niet voorgaan.
Mon 'en!