abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32481163
Een week of drie geleden ben ik met mijn vriendin op een woonboot gaan samenwonen. Harstikke leuk, gezellig en mooi. Echter een week nadat we er woonden is de CV installatie kapot gegaan. Nu, twee weken later, is de CV nog steeds niet gerepareerd. De huurbaas heeft meerdere malen (vriendelijk) een poging gedaan om het te repareren, maar dit is tot op heden nog steeds niet gelukt. Wij hebben al die tijd geduld gehad en we zijn vriendelijk geweest ondanks het feit dat we geen warm water, geen douche en geen kachel hebben.

Gisterenavond is hij weer komen repareren en hebben op een normale manier laten doorschemeren dat het toch wel een vervelende situatie is. Toen is de hel losgebarsten, onverwachts (hij zegt nooit veel) is hij uit zijn vel gesprongen en gaan schreeuwen. De detaills zal ik achterwege laten. Ik heb hem later nog gebeld, omdat ik niet snap waar dit vandaan kwam en met als voornaamste insteek om de verstandhouding tussen ons normaal te houden. Hij vindt dat het de schuld van de huurders is dat de CV stuk is, omdat dat ding blijkbaar nooit onderhouden is. Onze huisgenoten weten van niets, ze weten niet hoe een CV werkt en hun is nooit verteld dat er iets gedaan moet worden. De vorige bewoners van ons gedeelte van de boot hebben hoogstwaarschijnlijk ook nooit iets aan onderhoud gedaan, wellicht omdat hun dit nooit verteld is.

Zeker na het telefoongesprek vind ik dat de huurbaas zich asociaal en onbehoorlijk heeft gedragen. Hij was niet voor rede vatbaar en kwam slechts met butargumenten en drogredenen. Ik heb de indruk dat het weleens lang zou kunnen gaan duren voordat de situatie hier weer is opgelost. Er zitten inmiddels voor 400 euro aan nieuwe onderdelen in de ketel (voor rekening vd huurbaas) en ik heb het vermoeden dat er toch echt een nieuwe moet. Uit het telefoongesprek kwam naar voren dat hij geen zin heeft om te betalen.

Mijn vraag is? Wat zijn mijn rechten en wat zijn mijn plichten?

In het huurcontract staat dat het onderhoud van de kachels (dus geen CV?) voor rekening van de huurder is. Verder staat er over dit alles niets in mijn contract.

Onze pret van het leuke wonen hier is inmiddels goed de grond in gedrukt en het liefst lossen we dit op een normale manier op. Maar mocht het zo zijn dat de huurbaas niet meer komt opdagen, wat ik ergens wel verwacht, wat kan ik dan het beste ondernemen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb ook al contact gehad met de rechtsbijstand en jurofoon, maar wil me op dit punt graag uitgebreid laten informeren.

Alvast bedankt!

Rob
pi_32481480
heb je verhaal niet gelezen... maar de huurcommissie kan je vast wel helpen.
pi_32481607
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:34 schreef RdeK het volgende:
In het huurcontract staat dat het onderhoud van de kachels (dus geen CV?) voor rekening van de huurder is. Verder staat er over dit alles niets in mijn contract.
nou als het er zo in staat als je nu zeg, dan ben ik bang dat je een probleem heb, want een kachel == CV volgens mij. ik weet natuurlijk niet wat voor andere warmte bronnen je daar nog meer heb, zoals een aparte kachel in je kamer ofzoiets.
maar als je rechtsbijstand heb, kan het nooit kwaad om die te raadplegen daar betaal je tenslote voor
really..
  dinsdag 22 november 2005 @ 16:20:58 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_32482430
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:49 schreef DiNoW het volgende:

[..]

nou als het er zo in staat als je nu zeg, dan ben ik bang dat je een probleem heb, want een kachel == CV volgens mij. ik weet natuurlijk niet wat voor andere warmte bronnen je daar nog meer heb, zoals een aparte kachel in je kamer ofzoiets.
maar als je rechtsbijstand heb, kan het nooit kwaad om die te raadplegen daar betaal je tenslote voor
In het contract staat alleen vermeld dat onderhoud door de huurder betaald dient te worden?!

Reparaties vallen daar dus niet onder.

Wat ik vroeger een keer gedaan heb is:

• CV monteur bellen
  • Hem laten repareren
  • Rekening betalen
  • Inhouden van eerstvolgende huur betaling

Let erop dat je wel iedere maand een beetje huur betaald. Dus als de reparatie meer is dan de maandelijek huur moet je het in termijnen verrekenen! In de omschrijving iets als huur maand X minus reparatie-installatie CV ketel. Factuur voor inzage beschikbaar.

Dan geef je wel aan huur te willen betalen, maar dat je je kosten vergoed wilt zien.

Wat ook mogelijk is is om iedere maand een bedrag van bv 300 euro in te houden, en in de omschrijving iets te zetten als huurbetaling minus onkosten defecte CV.
  • Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 22 november 2005 @ 16:33:40 #5
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_32482748
    Hem aansprakelijk stellen voor de reparatie. Stel je op het standpunt in dat door zijn gefreubel dat ding nog erger verziekt is. Geef hem een periode waarin je verwacht dat ie 'm laat maken. Gebeurt er niks, dan huur je zelf iemand in en verreken je dat met de huur. Wel aangetekend doen. Denk dat je vrij sterk staat in deze aangezien je een woning met verwarmin (ketel) huurt.
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
      dinsdag 22 november 2005 @ 16:34:27 #6
    38929 TrenTs
    _O_ Jimi Hendrix _O_
    pi_32482768
    Hij heeft gewoon jouw CV ketel te vervangen, en snel ook.

Verder sluit ik me aan bij de opmerking over het verschil tussen onderhoud en reparatie.
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_32482885
    quote:
    Op dinsdag 22 november 2005 16:33 schreef stinkie het volgende:
    Hem aansprakelijk stellen voor de reparatie. Stel je op het standpunt in dat door zijn gefreubel dat ding nog erger verziekt is. Geef hem een periode waarin je verwacht dat ie 'm laat maken. Gebeurt er niks, dan huur je zelf iemand in en verreken je dat met de huur. Wel aangetekend doen. [...]
    Goed punt.
    Je staat inderdaad aanzienlijk sterker omdat die kerel er zelf aan geprutst heeft.

Volgens mij hoort het onderhoud van de verwarming bij de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Ik weet niet of je dat contractueel kunt uitsluiten, maar er vanuit gaande dat dat inderdaad kan: Jij hoeft beslist niet te betalen voor de gevolgen van zijn hobby-onderhoud.
    pi_32483864
    Harstikke bedankt voor alle reacties. Het klinkt misschien raar, maar het is fijn om te horen dat ik zelf niet verantwoordelijk ben voor dat ding en ook niet voor de kosten moet opdraaien. Dat lijkt me ook wel logisch in principe. Ik wacht het nog even af, ik weet niet wat die kerel gaat doen, om de verstandhouding goed te houden is het misschien slim om eventjes af te wachten alvorens (aangetekende) stappen te ondernemen.
    Ik houd jullie op de hoogte! Vr Gr, Rob
    pi_32493290
    quote:
    Op dinsdag 22 november 2005 16:34 schreef TrenTs het volgende:
    Verder sluit ik me aan bij de opmerking over het verschil tussen onderhoud en reparatie.
    Dat is wel snel door de bocht. Als je maar lang genoeg geen onderhoud pleegt kom je vanzelf op reparaties uit.
    pi_32511564
    Maar het niet onderhouden is niet mijn fout geweest, maar de nalatigheid van de vorige bewoners of de slechte instructie van de huurbaas. Deze bewoners wisten namelijk van niets.
      woensdag 23 november 2005 @ 17:01:05 #11
    12348 _Flash_
    Heeft altijd blackjack
    pi_32511795
    Jij hebt er helemaal niks mee te maken omdat je er pas 3 weken woont. Geef aan dat je geen bezwaar hebt om klein onderhoud te plegen aan de CV (1 keer per jaar stof er af blazen bv). Maar de verhuurder moet zorgen dat er een werkbare, onderhouden CV installatie aanwezig is. Dat dit onderhoud niet gepleegd is door de vorige huurders, daar heb jij niks mee te maken. Dat is een geschil tussen verhuurder en vorige huurders.

Het beste kan je hem toch een aangetekende brief sturen waarin je tot een oplossing verzoekt. Geef hem bijvoorbeeld 2 weken daarvoor, meldt dat hij al een paar pogingen heeft gehad en dat je na die twee weken zelf iemand inschakeld voor zijn rekening. Probeer het wel een beetje vriendelijk en verstandig te verwoorden want hij klinkt emotioneel niet helemaal stabiel.
    Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
    pi_32517239
    Iedereen weet toch wel dat een CV onderhoud nodig heeft? Of moet de huurbaas ook vertellen dat je de WC moet doortrekken omdat het anders gaat stinken?
    FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
    Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
      woensdag 23 november 2005 @ 21:23:29 #13
    94405 Tarak
    Follow the white rabbit...
    pi_32519694
    Er staat een hoop gelul in dit topic.

Een centrale verwarming is aard-en nagelvast dat betekent dat onderhoud voor de verhuurder is tenzij een huurderzelf een centrale verwarming heeft aangebracht. Dit betekent dat als je er net nieuw woont de verhuurder verantwoordelijk is voor het functioneren van de centrale verwarming. Overigens heeft een verhuurder wel het recht om een servicecomponent in de huur op te nemen voor het jaarlijks controleren van de ketel.

Een boiler, geiser of kachel kan wel voor onderhoud van een huurder zijn.

Als er een conflict over is, dan kun je de verhuurder schriftelijk aansprakelijk stellen, komt hij zijn verplichtingen niet na, dan zul je je recht bij de kantonrechter moeten claimen.
    Eventueel kun je ook zelf de centrale verwarming laten repareren, en de verhuurder verantwoordelijk stellen voor de kosten. Wel moet je de verhuurder eerst schriftelijk op de hoogte hebben gesteld en hem een redelijke termijn geven om het probleem op te lossen. In dit geval kan die termijn kort zijn omdat de verhuurder er blijk van heeft gegeven op de hoogte te zijn van de situatie.

Aangezien het gaat om een langdurige storing en jullie dus geen warm water zonder dat de verhuurder zich kan beroepen op overmacht, zou je ook een procedure bij de huurcommissie kunnen beginnen om te vragen om huurverlaging. Ik weet echter niet of de huurcommissie bevoegd is om uitspraken te doen over verhuurde woonboten. Volgens mij was daar iets mee, dat weet de huurcommissie uiteraard wel.
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
    pi_32536477
    Hij komt morgen langs, naar het schijnt met een monteur. Ik ben zeer benieuwd.....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')