Bron: FPquote:De Amerikaanse president George Bush wilde vorig jaar een bombardement uitvoeren op het hoofdkantoor van de Arabische nieuwszender Al Jazeera. Volgens de Britse krant The Daily Mirror zou Bush zich zo aan de berichtgeving van de zender over de oorlog in Irak hebben geërgerd, dat hij het hoofdkantoor wilde platgooien.
De Britse premier Tony Blair zou Bush overtuigd hebben het plan niet voort te zetten, omdat een dergelijk bombardement wereldwijd tot hevige protesten zou leiden. Al Jazeera is gevestigd in Qatar, een land dat geldt als bondgenoot van de Verenigde Staten. De krant baseert zich op een zeer geheim document uit Downing Street 10, waar Blair kantoor houdt. Volgens een anonieme bron van de krant is het document "explosief en zeer schadelijk voor Bush".
Bush en Blair zouden hun onderhoud in april vorig jaar hebben gehad, terwijl Amerikaanse troepen probeerden opstandelingen in het rebellenbolwerk Fallujah in bedwang te krijgen. Zowel Washington als Londen ergerde zich enorm aan de berichtgeving van Al Jazeera, die filmde achter de linies van de rebellen en beelden toonde van dode militairen en Iraakse slachtoffers.
De voormalig Britse minister van Defensie, Peter Kilfoyle, heeft dinsdag opgeroepen het document te publiceren. "Het is beangstigend te bedenken dat een man die zo machtig is als Bush, dergelijke achteloze actie kan voorstellen", aldus de partijgenoot van Blair.
Dan pas?quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:11 schreef Chielus het volgende:
Dan zitten we hier met een hele gevaarlijke debiel opgescheept.
quote:PRESIDENT Bush planned to bomb Arab TV station al-Jazeera in friendly Qatar, a "Top Secret" No 10 memo reveals.
But he was talked out of it at a White House summit by Tony Blair, who said it would provoke a worldwide backlash.
A source said: "There's no doubt what Bush wanted, and no doubt Blair didn't want him to do it." Al-Jazeera is accused by the US of fuelling the Iraqi insurgency.
The attack would have led to a massacre of innocents on the territory of a key ally, enraged the Middle East and almost certainly have sparked bloody retaliation.
A source said last night: "The memo is explosive and hugely damaging to Bush.
"He made clear he wanted to bomb al-Jazeera in Qatar and elsewhere. Blair replied that would cause a big problem.
"There's no doubt what Bush wanted to do - and no doubt Blair didn't want him to do it."
A Government official suggested that the Bush threat had been "humorous, not serious".
But another source declared: "Bush was deadly serious, as was Blair. That much is absolutely clear from the language used by both men."
Yesterday former Labour Defence Minister Peter Kilfoyle challenged Downing Street to publish the five-page transcript of the two leaders' conversation. He said: "It's frightening to think that such a powerful man as Bush can propose such cavalier actions.
"I hope the Prime Minister insists this memo be published. It gives an insight into the mindset of those who were the architects of war."
Bush disclosed his plan to target al-Jazeera, a civilian station with a huge Mid-East following, at a White House face-to-face with Mr Blair on April 16 last year.
At the time, the US was launching an all-out assault on insurgents in the Iraqi town of Fallujah.
Al-Jazeera infuriated Washington and London by reporting from behind rebel lines and broadcasting pictures of dead soldiers, private contractors and Iraqi victims.
The station, watched by millions, has also been used by bin Laden and al-Qaeda to broadcast atrocities and to threaten the West.
Al-Jazeera's HQ is in the business district of Qatar's capital, Doha.
Its single-storey buildings would have made an easy target for bombers. As it is sited away from residential areas, and more than 10 miles from the US's desert base in Qatar, there would have been no danger of "collateral damage".
Dozens of al-Jazeera staff at the HQ are not, as many believe, Islamic fanatics. Instead, most are respected and highly trained technicians and journalists.
To have wiped them out would have been equivalent to bombing the BBC in London and the most spectacular foreign policy disaster since the Iraq War itself.
The No 10 memo now raises fresh doubts over US claims that previous attacks against al-Jazeera staff were military errors.
In 2001 the station's Kabul office was knocked out by two "smart" bombs. In 2003, al-Jazeera reporter Tareq Ayyoub was killed in a US missile strike on the station's Baghdad centre.
The memo, which also included details of troop deployments, turned up in May last year at the Northampton constituency office of then Labour MP Tony Clarke.
Cabinet Office civil servant David Keogh, 49, is accused under the Official Secrets Act of passing it to Leo O'Connor, 42, who used to work for Mr Clarke. Both are bailed to appear at Bow Street court next week.
Mr Clarke, who lost at the election, returned the memo to No 10.
He said Mr O'Connor had behaved "perfectly correctly".
Neither Mr O'Connor or Mr Keogh were available. No 10 did not comment.
http://www.mirror.co.uk/n(...)dally-name_page.html
rioolblaadje van het allerergste soort, ik geloof er vooralsnog niks van, bush is dom maar ook weer niet zo domquote:Op dinsdag 22 november 2005 15:11 schreef Chielus het volgende:
Weet iemand trouwens hoe betrouwbaar de Daily mirror normaal gesproken is??
Hm, de regering geeft toe dat de suggestie is gedaan maar dat die humoristisch bedoeld was, dus we mogen aannemen dat Bush dit inderdaad gezegd heeft. Waar het dan om draait is of er een memo is van die strekking wat zou aangeven dat het niet om een grapje ging.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:25 schreef popolon het volgende:
The Daily Mirror.
Ik heb geen hoge pet van W. op, integendeel maar dit lijkt me erg ver gezocht.
Ik denk dat het in de VS nauwelijks nieuws zal zijn.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:34 schreef popolon het volgende:
Ik mag hopen dat 't een grapje is voor de Rep.
Als dit waar zou zijn, wat ik ergens wel hoop, dan verliezen ze nog meer steun.
En die loopt de laatste tijd al drastisch terug.
Ik denk 't niet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat het in de VS nauwelijks nieuws zal zijn.
Vind je dit zelf nou niet een erg gevaarlijke en verwerpelijke gedachtengang ? Ik vind het hetzelfde als die mensen die dolgraag een aanslag in nederland zouden zien want dan zal de regering eindelijk al die smerige moslims wel 'ns het land uitkieperen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:34 schreef popolon het volgende:
Als dit waar zou zijn, wat ik ergens wel hoop, dan verliezen ze nog meer steun.
Ik bedoelde meer het uitlekken van deze info.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Vind je dit zelf nou niet een erg gevaarlijke en verwerpelijke gedachtengang ? Ik vind het hetzelfde als die mensen die dolgraag een aanslag in nederland zouden zien want dan zal de regering eindelijk al die smerige moslims wel 'ns het land uitkieperen.
Waarom is het gevaarlijk en verwerpeljk om te hopen dat de Bush regering meer steun verliest?quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Vind je dit zelf nou niet een erg gevaarlijke en verwerpelijke gedachtengang ? Ik vind het hetzelfde als die mensen die dolgraag een aanslag in nederland zouden zien want dan zal de regering eindelijk al die smerige moslims wel 'ns het land uitkieperen.
In 2003 een journalist van Aljazeera gedood door de amerikanen. In 2002 een kantoor van aljazeera verwoest in Kabul, door de amerikanen. En ik dacht toch echt dat ze precisiebommen hadden. Heeft niets met domheid te maken, maar Aljazeera is gewoon een doorn in het oog. Gek genoeg voor beide partijen. In een spotje van Aljazeera laten ze een toespraak zien van Rumsfeld die Aljazeera beschuldigt van samenwerken met de vijand en in een ander spotje laten ze de ex-minister van informatie van Irak Al-Sahaf zien die hetzefde beweerde. Dus ja... aan wiens kant staan zij???quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
rioolblaadje van het allerergste soort, ik geloof er vooralsnog niks van, bush is dom maar ook weer niet zo dom
http://www.cnn.com/2005/W(...)l.jazeera/index.htmlquote:Op dinsdag 22 november 2005 15:36 schreef Tijger_m het volgende:
Ik denk dat het in de VS nauwelijks nieuws zal zijn.
ik heb bush nooit hoog ingeschat. dat hij dit zelf wel een goede gedacht vond kan ik me best indenken. Hij is zelf niet al te slim op dat gebied. hij weet gewoon de goede mensen omzich te binden. hij moet het niet van zijn individu hebben. Rove is 1 van de beste adviseurs die je kan hebben. In zijn visie dan, niet die van mij.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:52 schreef jpzegthallo het volgende:!
Bush die een aanval doet op Qatar, geloof je het zelf? Dát zou pas politieke zelfmoord zijn.
Kijk eens naar 'Outfoxed: Rupert Murdoch's War On Journalism', voor een voorbeeld van hoe er in Amerika journalistiek wordt bedreven.quote:Op zondag 27 november 2005 10:59 schreef Strolie75 het volgende:
Grappig dat al die linkse Amerika-haters die normaal elk bericht van de Telegraaf als overdreven onzin afdoen nu kritiekloos een artikel van de Daily Mirror, een engelse tabloid, geloven.
Volgens mij zijn er genoeg 'rechtse' mensen die redelijk wat kritiek op Amerika hebben. (Zelfs de VVD is even geen vriend meer van de VSquote:Op zondag 27 november 2005 10:59 schreef Strolie75 het volgende:
Grappig dat al die linkse Amerika-haters die normaal elk bericht van de Telegraaf als overdreven onzin afdoen nu kritiekloos een artikel van de Daily Mirror, een engelse tabloid, geloven.
...en het is dus niet de enige bronquote:Op dinsdag 22 november 2005 15:39 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik denk 't niet.
Zolang dit roddelblad de enige bron is ok .....
Als je Bush een idioot vindt dan heb je een hekel aan Amerika en ben je links. Wat moet het toch heerlijk zijn om zo simpel te kunnen denken Strolie.quote:Op zondag 27 november 2005 10:59 schreef Strolie75 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |