abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32461365
Het begint langzaam aan weer kouder te worden,en voor de veiligheid van mij en andere weggebruikers ben ik dus op zoek naar winterbanden.

Het gaat hier om een Audi 80 2.3 E uit 1994.
De maat die er nu op ligt is 195/65VR15.

Iemand een goed advies omtrent winterbanden?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 21 november 2005 @ 20:49:47 #2
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32462424
Ja,

Bel de eerste beste bandenboer (niet de kwik-fit aub) en vraag fatsoenljk advies.

En i.t.t. wat veel mensen waarschijnlijk gaan posten is het ook in NL zeer zinvol om op winterbanden te gaan rijden.
  maandag 21 november 2005 @ 21:28:56 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32463492
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok

Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?

BRON1
quote:
Dimension 195/65 R 15 T

Hinter dem "Overall-Winner" Goodyear UG 7 landen auf den Spitzenrängen der Dimension 195/65 R 15 T, der Dunlop Wintersport 3D (gleich gut auf Nässe, im Trockenen sogar noch angenehmer als der UG7) und der Vredestein Snowtrac 2 (optimierte Gummimischung schafft Bestwerte auf Schnee und leisen Auftritt).
Auch der nicht mehr ganz so junge Pirelli Snowcontroll (höchste Laufleistung) hält sich vorne.

Die gewohnten Sieger der Conti Gruppe leisten sich hingegen einen doppelten Ausrutscher: "Sowohl auf Schnee als auch auf Eis kann der neue Conti TS 810 die neuerdings bei uns sehr hoch angesetzten Hürden knapp nicht überspringen", berichtet Matzke. "Der Bruder Uniroyal MS plus 55 rutscht auf Schnee und Eis aus und hat obendrein den höchsten Rollwiderstand, was wiederum mehr Spritverbrauch bedeutet."

Bridgestone hat ein leichtes Manko im Schnee, der verwandte Firestone kann auch auf Nässe nicht voll überzeugen. Bei Michelin passt auch der Auftritt auf eisigem Parkett nicht mehr, nur im Verschleiß ist man noch vorne mit dabei.

ÖAMTC-Kaufempfehlung: "Der Dunlop Wintersport 3D ist ein sehr guter Allrounder, leise und etwas preiswerter als die übrigen Testsieger", begründet der Reifenexperte die Empfehlung.

BRON2


Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)

Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32472153
Winterbanden zijn zeker zinvol. Ik was ook jaren sceptisch t.o.v. het nut van winterbanden in Nederland maar was na 1 milde winter overtuigd. De toegevoegde grip (je merkt gewoon dat de banden zachter blijven bij koude temperaturen) geven mij een zeer prettig gevoel. Ik rij zelf momenteel op Bridgestone Blizzak LM18's. Bevallen prima en kwamen vorig jaar zeer goed uit de ADAC test. Als ik nu winterbanden zou vervangen zouden het of de nieuwe Blizzak LM20's of de Goodyear Ultra Grip 7 worden. Vredestein is me afgeraden in Nederland, schijnen onder de auto weg te smelten als het een beetje warmer wordt.

Waarom winterbanden in Duitsland zo populair zijn? Nou, het feit dat de verzekering niks uitbetaald bij ongevallen op zomerbanden onder winterse omstandigheden zal ongetwijfeld meetellen.
Zouden ze hier ook eens moeten doen... tsssk.. hoeveel idioten rollen er niet net na de winter met 1.6mm profiel door de APK en vervolgens met quasi geen profiel het volgende jaar de winter in. Zie je zo vaak he, wel enorme velgen kopen en dan bezuinigen op de banden .

en ook:
Bald Winterreifen-Pflicht in Deutschland
Wer im Schnee mit falschen Reifen erwischt wird, muss ab dem kommenden Jahr (=2006) bis zu 40 Euro Strafe zahlen, heißt es aus dem Bundesverkehrsministerium.
  dinsdag 22 november 2005 @ 07:57:23 #5
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_32472161
gewoon doorrijden tot dat ze glad zijn en dan zet je er weer nieuwe onder
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  dinsdag 22 november 2005 @ 08:48:12 #6
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_32472560
Gewoon naar de bandenboer en winterbanden scoren! Rijdt zoveel lekkerder met regen/gladheid/sneeuw/etc.. Ik heb het gecombineerd met nieuwe velgen. Oude velgen -> winterbandjes. Scheelt 2x per jaar een ritje bandenboer en m'n nieuwere velgen blijven een beetje gespaard in de winter van ranzigheid/strooizout/split etc..

En... winterbanden zijn per saldo niet zo duur als het misschien lijkt. Vergeet niet dat je nu 2 setjes banden hebt die (dus) 2x zo lang meegaan...
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_32487213
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:28 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok

Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?

BRON1
[..]


BRON2


Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)

Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
in duitsland zijn winterbanden verplicht...

toch?
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 22 november 2005 @ 20:58:26 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_32489878
rijd ook met winterbanden. Er zaten 2 geen id banden onder en 2 Kleber. Vorig jaar de 2 geen id banden verbvangen omdat ze glad waren door 2 vredestein snowtracs, en heb gister voor de 2 klebers ook 2 vredestein snowtracs besteld.

Winterbanden: Veel meer grip! In rijd veel in duitsland, en bij veel stoplichten kan ik nu het kouder wordt bij het optrekken merkend at ik kalm aan meot doen, en ook in bochten vaart minderen moet!

Met winterbanden kan ik gewoon normaal doorrijden (tenzij er echt eccht sneeuw ligt, dan moet je gewoon je rijstijl aanpassen!!
pi_32490485
Ik heb het even allemaal uitgezocht en het is de conti wintercontact geworden,de ts 790 ofzo.

En in de maat 195/65 TR 15,dus tot 190 km/h is hard zat .

Voor 330 euro worden ze geleverd inclusief monteren en balanceren.
Netjes toch?

Ik wou ook de ultra grip 7 maar die zijn momenteel erg slecht leverbaar.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_32537884
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Guess who's back in the motherfucking house, with a fat dick for your motherfucking mouth!
pi_32543909
quote:
Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef Aarschbaard het volgende:
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Winterbanden zijn onder koude temparaturen altijd beter dan all weather banden.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_32561074
Als je weinig en over het algemeen kalm rijdt zijn all-weather banden echter wel het overwegen waard. Stel je rijd 5000km of minder per jaar. Zou je dan elk seizoen van banden wisselen dan zou je het wel 10 jaar met een set kunnen volhouden, voordat ze op zijn. Dan zijn de banden echter qua rubber waarschijnlijk totaal poreus/uitgehard en qua techniek totaal inferieur t.o.v. nieuwe banden dan.

Het blijven natuurlijk compromis-banden maar als je niet altijd on-the-edge rijdt prima, en je staat op dagen als vandaag niet meteen achterstevoren op de weg. Denk aan de Vredestein Quatrac 2 of de Goodyear Vector. Beiden hebben als ik me niet vergis de M+S (Mud+Snow) stempel.
  vrijdag 25 november 2005 @ 15:01:39 #13
5673 heijx
Qui que boue
pi_32567645
quote:
Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef Aarschbaard het volgende:
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Het is zeker niet verkeerd, maar bij auto's als de Aygo is het minder snel nodig door:

1. smallere banden. Hoe breder de (zomer)band, hoe meer moeite hij heeft met sneeuw en ijs.
2. Lagere snelheidsbanden. S en T klasse (gekeurd tot 180 en 190 km/h) hebben betere koudweer eigenschappen dan H, V, W en Z klasse banden (210, 240 en hoger).

Het meeste profijt van winterbanden heb je als je auto op 235/40ZR18 walsen rijdt, terwijl je met 155/70SR13 ook min of meer fluitend de winter doorkomt.

Het hangt er natuurlijk ook van af of je je rijstijl 's winters aanpast. ("MIJ kan nix gebeuren want IK heb winterbanden" is gevaarlijker dan "laat ik het maar wat rustiger aan doen want ik heb zomerbanden".)
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_33456725
Ik wil binnenkort ook winterbanden onder mijn auto zetten ivm 2 geplande wintersport-vakanties. In Nederland zie ik voor mij het nut er niet zo van in, aangezien ik niet veel kilometers maak.

Maar nu heeft mijn vader 2 winterbanden besteld, want hij vertelde dat je ze alleen op de aandrijfwielen nodig zou hebben, net als sneeuwkettingen. Klopt dit? Het lijkt mij niet, omdat je achterkant dan kan gaan schuiven.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_33457445
Zelfs bij mijn voorwieltrekker heb ik het liefst mijn beste banden achteraan. Als je dan toch winterbanden oplegt doe er dan ineens 4. Ten eerste zijn winterbanden verplicht als ik me niet vergis (op alle wielen) in bepaalde landen (oostenrijk, zwitserland?) en ten tweede wat ben je met extra grip op je aandrijfas als de andere as van je auto maar wat aanzwabbert?

Ik weet het niet voor Nederland maar in Belgie is het alleszins niet verboden om maar 2 winterbanden te hebben, maar persoonlijk vind ik het een verkeerde 'besparing'

uittreksel uit wegcode:
"Uitrusting per as

Banden op dezelfde as moeten momenteel dezelfde afmetingen, loadindex en snelheidsindex hebben. Indien dit niet het geval is, krijgen ze een code 2 (herkeuring binnen de 14 dagen).

Vanaf 1 januari 2004 moeten de banden op eenzelfde as dezelfde technische kenmerken hebben. Onder "technische kenmerken" worden het merk, de afmetingen, het laadvermogen, de snelheidsindex, de tekening van de hoofdgroeven en de slijtagegraad over 3/4 van het loopvlak verstaan.

Een normale band en een winterband (M+S) op dezelfde as is niet toegelaten. "
pi_33457552
Nee 4 winterbanden is veel veiliger omdat de banden op elkaar afgestemd zijn, met 2 banden kan het bijv. gebeuren dat de kant waar de winterbanden op zitten nog grip heeft en de andere kant niet waardoor je een uitbrekende voor of achterkant krijgt in de bochten!
pi_33459061
Heeft iemand de tests in de autoweek gelezen in de editie van afgelopen week? Winterbanden presteren alleen beter onder winterse omstandigheden (sneeuw,ijs) Bij droog,nat en koud (<0) wegdek zijn zomerbanden de b0mb. Ja ook bij nat, according to de autoweek. Stond ik ook ff van te kijken. Testauto was een 530i.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sloper op 28-12-2005 00:47:47 (typo) ]
  woensdag 28 december 2005 @ 01:13:42 #18
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_33459566
Ik heb ze er vandaag weer onder gesleuteld.

Mijn Pirelli's doen het in 195 breed buitengewoon goed onder de MB 190.

Ik gebruik de winterbanden met de verstandige wetenschap dat ze in veel gevallen minder presteren dan mijn reguliere banden. Die wetenschap maakt dat ik er doordachter mee rijd. Wanneer er door profiel in de sneeuw of hagel moet worden geklauwd om vooruit te komen of, nog veel belangrijker, krachtig moet worden geremd wegen de voordelen van de regeluriere banden op goed berijdbaar wegdek niet op tegen de kostbare meters winst die ik boek wanneer weer en materiaal een meer dan normale invloed hebben.

Jawohl Herr Kaloin!
  woensdag 28 december 2005 @ 08:51:08 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33462091
Snap eerlijk gezegt niet dat in NL winterbanden niet verplicht zijn, er is van alles en nog wat verplicht cq verboden als het om verkeersveiligheid gaat, maar winterbanden niet.
Je hebt echt beter grip.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33466123
quote:
Op woensdag 28 december 2005 08:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap eerlijk gezegt niet dat in NL winterbanden niet verplicht zijn, er is van alles en nog wat verplicht cq verboden als het om verkeersveiligheid gaat, maar winterbanden niet.
Je hebt echt beter grip.
Alleen in de sneeuw heb je dus betere grip. En aangezien in de winter in nederland het veel vaker regent (en je dus MINDER grip hebt dan met je zomerbanden) zullen je juist meer files ontstaan.
pi_33466163
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:13 schreef Sloper het volgende:

[..]

Alleen in de sneeuw heb je dus betere grip. En aangezien in de winter in nederland het veel vaker regent (en je dus MINDER grip hebt dan met je zomerbanden) zullen je juist meer files ontstaan.
ehhh

winterbanden zijn dus NIET alleen voor in de sneeuw, he. Bij nat weer geven ze ook beter grip.
Calm down, please!
pi_33466205
Incorrect. De autoweek van afgelopen week bevestigde het vermoeden wat ikzelf al had. Bij nat weer geven winterbanden dus MINDER grip dan zomerbanden. Iemand die toevallig dat stukje in kan scannen?
  woensdag 28 december 2005 @ 12:25:07 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33466438
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:16 schreef Sloper het volgende:
Incorrect. De autoweek van afgelopen week bevestigde het vermoeden wat ikzelf al had. Bij nat weer geven winterbanden dus MINDER grip dan zomerbanden. Iemand die toevallig dat stukje in kan scannen?
daar staat tegenover dat zomerbanden bij koud weer harder worden en daardoor minder grip leveren.
Banden zijn altijd een compromis tussen verschillende factoren, en winterbanden zijn optimaler in winterse omstandigheden, zomerbanden in zomerse.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33470316
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:28 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok

Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?

BRON1
[..]


BRON2


Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)

Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
Ik hoorde dat het in Duitsland tegenwoordig verplicht is om s'winters op winterbanden te rijden.. .
  woensdag 28 december 2005 @ 15:06:33 #25
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_33471229
Volgende info m.b.t. aansprakelijkheid en winterbanden kreeg ik van de lease-maatschappij. Misschien wel handig om te weten.
quote:
Winterbanden en aansprakelijkheid voor ongevallen in het buitenland

Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en reden zijn voor strafrechtelijke vervolging. Reden daarvoor is dat een bestuurder met een auto zonder winterbanden in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.

Uit de recente winterbandentest gebleken dat het verschil tussen zomer- en winterbanden steeds groter wordt. Het gevolg is dat zomerbanden steeds ongeschikter zijn voor het gebruik in de winter.

Op grond van het Nederlandse Voertuigreglement moeten auto’s met Nederlands kenteken voorzien zijn van banden die voldoen aan richtlijn 92/23/EEG. Het Voertuigreglement kent geen onderscheid tussen zomer- en winterbanden.

In Europa kent alleen Finland een algehele verplichting voor winterbanden. Toch kan in andere wintersportlanden het niet gebruiken van winterbanden wel juridische consequenties hebben.
Overzicht per land

Duitsland
Nog geen verplichting, het wordt aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de bestuurder overgelaten. Rijgedrag moet aan omstandigheden worden aangepast. Bij twijfel auto laten staan. In 2006 wordt wetswijziging verwacht. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en in dat geval ook leiden tot verkeersboetes.
Als winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Deze maximum snelheid van de banden moet met een voor de bestuurder duidelijk stickertje op de voorruit worden aangebracht.

Italië
Geen algehele verplichting. Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en ook strafrechtelijke gevolgen hebben.

Frankrijk
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.

Oostenrijk
Geen algemene verplichting. Voor bergwegen kan wel “Winterausrüstung (sneeuwkettingen of winterbanden)” verplicht gesteld worden. Bij gebruik van winterbanden moeten banden minimaal 4 mm profiel hebben, winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden gezien als zomerbanden. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.

Zwitserland
Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.

Zweden
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen, spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding wordt degene zonder winteruitrusting aansprakelijk gehouden voor de schade.

Noorwegen
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding wordt degene zonder winteruitrusting aansprakelijk gehouden voor de schade. In Noorwegen kunnen zelfs in de maand juni nog gladde wegen voorkomen.

Finland
Winterbanden, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 december tot 1 maart.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')