quote:Dimension 195/65 R 15 T
Hinter dem "Overall-Winner" Goodyear UG 7 landen auf den Spitzenrängen der Dimension 195/65 R 15 T, der Dunlop Wintersport 3D (gleich gut auf Nässe, im Trockenen sogar noch angenehmer als der UG7) und der Vredestein Snowtrac 2 (optimierte Gummimischung schafft Bestwerte auf Schnee und leisen Auftritt).
Auch der nicht mehr ganz so junge Pirelli Snowcontroll (höchste Laufleistung) hält sich vorne.
Die gewohnten Sieger der Conti Gruppe leisten sich hingegen einen doppelten Ausrutscher: "Sowohl auf Schnee als auch auf Eis kann der neue Conti TS 810 die neuerdings bei uns sehr hoch angesetzten Hürden knapp nicht überspringen", berichtet Matzke. "Der Bruder Uniroyal MS plus 55 rutscht auf Schnee und Eis aus und hat obendrein den höchsten Rollwiderstand, was wiederum mehr Spritverbrauch bedeutet."
Bridgestone hat ein leichtes Manko im Schnee, der verwandte Firestone kann auch auf Nässe nicht voll überzeugen. Bei Michelin passt auch der Auftritt auf eisigem Parkett nicht mehr, nur im Verschleiß ist man noch vorne mit dabei.
ÖAMTC-Kaufempfehlung: "Der Dunlop Wintersport 3D ist ein sehr guter Allrounder, leise und etwas preiswerter als die übrigen Testsieger", begründet der Reifenexperte die Empfehlung.
in duitsland zijn winterbanden verplicht...quote:Op maandag 21 november 2005 21:28 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok
Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?
BRON1
[..]
BRON2
Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)
Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
Winterbanden zijn onder koude temparaturen altijd beter dan all weather banden.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef Aarschbaard het volgende:
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Het is zeker niet verkeerd, maar bij auto's als de Aygo is het minder snel nodig door:quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef Aarschbaard het volgende:
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Alleen in de sneeuw heb je dus betere grip. En aangezien in de winter in nederland het veel vaker regent (en je dus MINDER grip hebt dan met je zomerbanden) zullen je juist meer files ontstaan.quote:Op woensdag 28 december 2005 08:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap eerlijk gezegt niet dat in NL winterbanden niet verplicht zijn, er is van alles en nog wat verplicht cq verboden als het om verkeersveiligheid gaat, maar winterbanden niet.
Je hebt echt beter grip.
ehhhquote:Op woensdag 28 december 2005 12:13 schreef Sloper het volgende:
[..]
Alleen in de sneeuw heb je dus betere grip. En aangezien in de winter in nederland het veel vaker regent (en je dus MINDER grip hebt dan met je zomerbanden) zullen je juist meer files ontstaan.
daar staat tegenover dat zomerbanden bij koud weer harder worden en daardoor minder grip leveren.quote:Op woensdag 28 december 2005 12:16 schreef Sloper het volgende:
Incorrect. De autoweek van afgelopen week bevestigde het vermoeden wat ikzelf al had. Bij nat weer geven winterbanden dus MINDER grip dan zomerbanden. Iemand die toevallig dat stukje in kan scannen?
Ik hoorde dat het in Duitsland tegenwoordig verplicht is om s'winters op winterbanden te rijden..quote:Op maandag 21 november 2005 21:28 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok
Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?
BRON1
[..]
BRON2
Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)
Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
quote:Winterbanden en aansprakelijkheid voor ongevallen in het buitenland
Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en reden zijn voor strafrechtelijke vervolging. Reden daarvoor is dat een bestuurder met een auto zonder winterbanden in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.
Uit de recente winterbandentest gebleken dat het verschil tussen zomer- en winterbanden steeds groter wordt. Het gevolg is dat zomerbanden steeds ongeschikter zijn voor het gebruik in de winter.
Op grond van het Nederlandse Voertuigreglement moeten auto’s met Nederlands kenteken voorzien zijn van banden die voldoen aan richtlijn 92/23/EEG. Het Voertuigreglement kent geen onderscheid tussen zomer- en winterbanden.
In Europa kent alleen Finland een algehele verplichting voor winterbanden. Toch kan in andere wintersportlanden het niet gebruiken van winterbanden wel juridische consequenties hebben.
Overzicht per land
Duitsland
Nog geen verplichting, het wordt aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de bestuurder overgelaten. Rijgedrag moet aan omstandigheden worden aangepast. Bij twijfel auto laten staan. In 2006 wordt wetswijziging verwacht. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en in dat geval ook leiden tot verkeersboetes.
Als winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Deze maximum snelheid van de banden moet met een voor de bestuurder duidelijk stickertje op de voorruit worden aangebracht.
Italië
Geen algehele verplichting. Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en ook strafrechtelijke gevolgen hebben.
Frankrijk
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.
Oostenrijk
Geen algemene verplichting. Voor bergwegen kan wel “Winterausrüstung (sneeuwkettingen of winterbanden)” verplicht gesteld worden. Bij gebruik van winterbanden moeten banden minimaal 4 mm profiel hebben, winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden gezien als zomerbanden. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.
Zwitserland
Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.
Zweden
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen, spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding wordt degene zonder winteruitrusting aansprakelijk gehouden voor de schade.
Noorwegen
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding wordt degene zonder winteruitrusting aansprakelijk gehouden voor de schade. In Noorwegen kunnen zelfs in de maand juni nog gladde wegen voorkomen.
Finland
Winterbanden, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 december tot 1 maart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |