Boe Rutte!quote:'Studenten moeten harder studeren'
Uitgegeven: 21 november 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 21 november 2005 08:12
DEN HAAG - Studenten moeten zich meer bezig gaan houden met studeren, zegt VVD-staatssecretaris Mark Rutte (Onderwijs) maandag in een gesprek met de Telegraaf. Hij zegt dit naar aanleiding van de Studentenmonitor 2004, die hij maandag naar de Tweede Kamer stuurt.
Uit het onderzoek blijkt volgens de krant dat studenten aan een universiteit gemiddeld slechts 29 uur per week studeren en rechtenstudenten zelfs maar 24 uur.
Rutte: "Ik ben daar enorm van geschrokken. Hoger onderwijs wordt de komende jaren nog belangrijker dan het al is. We moeten onze concurrentiepositie ten opzichte van China en de VS verbeteren, en dat vraagt om nieuwe leiders in ons land. Die moeten voor een belangrijk deel uit het hoger onderwijs komen."
De staatssecretaris vindt verder dat universiteiten en hogescholen studenten meer moeten uitdagen door bijvoorbeeld de studiedruk op te voeren. "De samenleving steekt veel geld in het hoger onderwijs en mag dan ook verwachten van de onderwijsinstellingen dat ze hun studenten zinvol aan het werk zetten", aldus Rutte.
Ik heb ook een blauwe maandag gestudeerd, en kan het beamen. Zeker in vergelijking met het buitenland is het schunnig. Buitenlandse studenten in Nederland maken een verschrikkelijk ijverige indruk ivm hun Nederlandse collega's. Natuurlijk, je bent jong en wilt feesten (of je wilt wilde feesten), helemaal prima, maar zoals sommigen van zuipen en feesten hun primaire taak maken, niet normaal meer.quote:Op maandag 21 november 2005 15:30 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Boe Rutte!
Alsof we alleen maar aan het zuipen en aan het stappen zijn!![]()
De Britse en Ierse studenten kunnen toch ook aardig meezuipen.quote:Op maandag 21 november 2005 15:32 schreef kippenek het volgende:
[..]
Ik heb ook een blauwe maandag gestudeerd, en kan het beamen. Zeker in vergelijking met het buitenland is het schunnig. Buitenlandse studenten in Nederland maken een verschrikkelijk ijverige indruk ivm hun Nederlandse collega's. Natuurlijk, je bent jong en wilt feesten (of je wilt wilde feesten), helemaal prima, maar zoals sommigen van zuipen en feesten hun primaire taak maken, niet normaal meer.
quote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
Dan mag die stufi ook wel omhoog. Ik werk 22 uur per week, dus met die 29 uur erbij, draai ik meer dan fulltime.
Precies, ik werk er meestal tussen de 20 en 25 uur per week bij. En studeer een ruime 25 uur per week. Samen ga je dan al snel richting de 50 uur per weer. Het spijt me zeer maar van die karige stufi kun je niet eens je huur betalen.quote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
Dan mag die stufi ook wel omhoog. Ik werk 22 uur per week, dus met die 29 uur erbij, draai ik meer dan fulltime.
Jemag je werkuren natuurlijk niet meetellen als studie-uren.quote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
maar wel als productieve uren, aangezien dit weer een onderzoekje lijkt te zijn wat het beeld wil bevestigen dat studenten eigenlijk maar luie uitvreters zijn.quote:Op maandag 21 november 2005 15:49 schreef kippenek het volgende:
[..]
Jemag je werkuren natuurlijk niet meetellen als studie-uren.
Wat jij in die blauwe maandag hebt gedaan en je dat dan tevens gebruikt als afspiegeling voor een beeld van studenten is behoorlijk illustratief voor de reden waarom je het niet hebt gered.....quote:Op maandag 21 november 2005 15:32 schreef kippenek het volgende:
[..]
Ik heb ook een blauwe maandag gestudeerd, en kan het beamen.
Rutte zei er ook bij dat studenten teveel moeten werken om aan geld te komen. Weer typisch iets wat ze zelf veroorzaakt hebben dus......15-20 jaar geleden hoefde je geen zak te doen, amper tijdsdruk en kreeg je in vergelijking met nu veel meer stufi......dat vonden ze te gek worden......dus dat hebben ze verandert. Nu is er weer een andere uiterste, veel tijdsdruk.....weinig stufi en dus moeten studenten veel werken om in hun onderhoud te voorzien, dat is niet goed voor de studie......maar dat zag je van te voren wel aankomen. Ze zijn soms echt dom daar, ik kan me voorstellen dat ze veel nieuwe leiders zoeken om zichzelf te laten vervangenquote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
Dat beseft hij vermoedelijk ook wel, maar hij ziet (wat mij betreft terecht) geen reden om daar rekening mee te houden. Goh, dan bouw je een studieschuld op, join the club.quote:Op maandag 21 november 2005 15:49 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Hij moet eens beseffen dat lenen voor erg veel studenten erg afschrikkend werkt.
Constructief hoor. Als we toch zo bezig zijn, staat die 81 in je username voor je IQ? Wat een aannames weer, en dan nog zo'n persoonlijk oordeel erachter aan. Goed hoor!quote:Op maandag 21 november 2005 15:54 schreef Simon81 het volgende:
[..]
Wat jij in die blauwe maandag hebt gedaan en je dat dan tevens gebruikt als afspiegeling voor een beeld van studenten is behoorlijk illustratief voor de reden waarom je het niet hebt gered.....![]()
Er zit wat in. Echter: veel studenten zijn goedkoper om in te huren dan chronisch werkelozen van boven de veertig.quote:Op maandag 21 november 2005 16:11 schreef McCarthy het volgende:
eigenlijk . . . . heeft Rutte volkomen gelijk.
Veel studenten werken, dat is echt onzin. Ze horen gewoon een grotere toelage te krijgen van de overheid. De overheid haalt dat geldt maar van de bijstand die werklozen krijgen, WANT die kunnen het vrijgekomen werk doen. Slim he (observatie: syp wynia 2005)
zat studenten verdienen 10 euro per uur. Prima loon voor de onderkant van de samenleving. Bij een normale werkweek kom je dan op 20 800 euro per jaar uit. Dan kan je zelfs nog een goed leven hebben.quote:Op maandag 21 november 2005 16:34 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Er zit wat in. Echter: veel studenten zijn goedkoper om in te huren dan chronisch werkelozen van boven de veertig.
Studenten moeten harder studerenquote:Op maandag 21 november 2005 16:40 schreef Vassili_Z het volgende:
Studenten moeten harder studeren...hoe moeten ze dat dan doen als ze ook nog hard moeten werken om hun studiekosten/woonkosten/etc te kunnen betalen?
beetje warrig verhaal door de structuur maar ik begrijp je punt wel.quote:Op maandag 21 november 2005 16:41 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Studenten moeten harder studeren
Probleem is, studenten doen vaak werk dat representatief is en waar je nog een beetje intelligentie voor nodig hebt. Niet dat call centers of horeca nu zoveel van je eisen, maar de gemiddelde langdurig werkeloze zal er niet snel kunnen beginnen.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zat studenten verdienen 10 euro per uur. Prima loon voor de onderkant van de samenleving. Bij een normale werkweek kom je dan op 20 800 euro per jaar uit. Dan kan je zelfs nog een goed leven hebben.
zeg je nou dat werklozen lelijke ongeschoren beren zijn?quote:Op maandag 21 november 2005 16:43 schreef Lexie het volgende:
[..]
Probleem is, studenten doen vaak werk dat representatief is en waar je nog een beetje intelligentie voor nodig hebt. Niet dat call centers of horeca nu zoveel van je eisen, maar de gemiddelde langdurig werkeloze zal er niet snel kunnen beginnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |