quote:Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven
quote:Mat 5
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.
Praktijk ervaringen gevraagd dus.quote:Luc 6
27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed.
Waarom zijn christenen dan hypocriet? Zijn alle christenen naar jouw mening overigens hypocriet? Ik heb trouwens het vermoeden dat jijzelf in een christelijke omgeving en bij een christelijke familie bent opgegroeid, is mijn vermoeden juist?quote:Op maandag 21 november 2005 00:23 schreef mindflick het volgende:
Ja ik ben er ook benieuwd naar, vooral ook de Christenen die het scheppingsverhaal als waarheid aannemen... Ik bedoel dan moeten ze dit ook echt helemaal aannemen, anders zijn ze hypocriet.. (ik vind zelf dat Christenen inderdaad hypocriet zijn)
Volgens mij bedoelt hij dat je 7x70 credits hebt zeg maar om iemand vergeving te schenkenquote:Op maandag 21 november 2005 00:53 schreef Malebolgia het volgende:
ze zijn dan hypcriet omdat ze het ene deel (scheppingsverhaal van Genesis) van de bijbel wel letterlijk nemen, en het andere deel weer meer (de hierboven geciteerde verzen) interpreteren en niet letterlijk nemen omdat dat in de praktijk nogal moeilijk gaat (iemand 490x vergeven is toch wat tijdrovend)
hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 21 november 2005 00:53 schreef Malebolgia het volgende:
ze zijn dan hypcriet omdat ze het ene deel (scheppingsverhaal van Genesis) van de bijbel wel letterlijk nemen, en het andere deel weer meer (de hierboven geciteerde verzen) interpreteren en niet letterlijk nemen omdat dat in de praktijk nogal moeilijk gaat (iemand 490x vergeven is toch wat tijdrovend)
nee, het is een getal om de eeuwigheid aan te geven. je hebt dus eeuwig credits, zeg maarquote:Op maandag 21 november 2005 09:34 schreef Fixxxer het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt hij dat je 7x70 credits hebt zeg maar om iemand vergeving te schenkendus 1 voor 1 en niet 490x in een keer... als die op zijn mag je aan de jihad!
de metafoor van de andere wang toekeren heeft ook alles te maken met vergiffenis.quote:Op maandag 21 november 2005 09:36 schreef Alicey het volgende:
Als christen heb ik die dingen wel geprobeerd. Mijn andere wang zal ik niet snel toekeren (Weglopen lijkt mij verstandiger), ik haat niemand (ook mijn vijanden niet, al heb ik er niet zoveel), en vergeven doe ik alleen als ik er vertrouwen in heb dat iemand het betreffende niet meer doet..
Dit is eigenlijk precies zoals het was toen ik mezelf nog als christen beschouwde.
Ik denk symbolisch in de zin dat je altijd moet proberen te vergeven, ook na de 490ste keer.quote:Op maandag 21 november 2005 11:27 schreef Malebolgia het volgende:
Niet het feit dat je erin gelooft dat het goed is altijd iemand te vergeven, en zelf de intentie hebt om dat altijd te doen (ook al lukt het misschien niet altijd) is wat hypocriet is. Zoals je zelf aangeeft, interpreteer jij de 70x7 als een symbolisch getal.
'De Christenen' bestaan natuurlijk niet, er zijn genoeg Christenen die het scheppingsverhaal wat symbolischer nemen en juist de leer van Jezus zo nauwkeurig mogelijk proberen na te volgen.quote:Nu is het punt van mindflick (denk ik), dat christenen die het scheppingsverhaal letterlijk nemen (dus ook geloven in de tijdsspanne van 7 dagen) en dan zich niet LETTERLIJK gedragen naar de rest van de bijbel, maar in plaats daarvan de rest interpreteren als 'best-practice' regels, hypocriet zijn. Want zoals 70x7 een symbolisch getal is om eeuwigheid aan te duiden, zo is de 7 dagen van de schepping dat natuurlijk ook om een hele lange periode aan te duiden ipv een weekje. (bewijs genoeg hiervoor).
quote:2 Kor 3
6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Het is meer iemand een spiegel voorhouden, en een deescalerende daad doen.. Maar het hangt maar net af van de reden waarom iemand slaat of het effectief is. In de praktijk zou ik per geval sowieso anders handelen, maar terug slaan is iets wat ik sowieso niet snel zou doen (Zit niet in me).quote:Op maandag 21 november 2005 11:41 schreef placebeau het volgende:
[..]
de metafoor van de andere wang toekeren heeft ook alles te maken met vergiffenis.
Wat je eigenlijk doet met je andere wang toe te keren is de ander een ultieme kans tot vergiffenis bieden. Want als hij niet voor een tweede keer slaat dan bekent die eerste een soort schuld voor hetgeen eerst gebeurde, en is er al een vorm van vergiffenis geschonken.
Ze zijn door iedereen prima uitvoerbaar, lijkt me.quote:Ik heb geen vijanden, en vergeven doe ik vrij rap. Zo ver van de realiteit staan die twee principes ook niet.
Ik vat dit wel op als, wanneer iemand dan ook om vergeving vraagt. Dan zal ik persoonlijk ook trachten immer te vergeven.quote:Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven
Ik zie dit als: Haat het kwade in de mens maar niet de mens zelf. Zo kan ik een bepaalde ideologie ten strengste afkeuren en mogelijk zelfs bestrijden, maar diegene die de ideologie aanhangen wel als mens en naaste blijven zien. (die dus fout zit)quote:Mat 5
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.
Ik zie dit vooral als een voorbeeld binnen 1 op 1 of persoonlijke relaties, jezelf niet in een conflict storten maar altijd klaar voor iemand staan en laten zien dat je er bent om de ander te helpen.quote:Luc 6
27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed.
Er zitten een verschil tussen aannemen en uitvoeren, theorie en praktijk.quote:Op maandag 21 november 2005 00:23 schreef mindflick het volgende:
Ik bedoel dan moeten ze dit ook echt helemaal aannemen, anders zijn ze hypocriet.. (ik vind zelf dat Christenen inderdaad hypocriet zijn)
Geen conflicthantering, maar de essentie van alles wat is. Enkel door op een dergelijke manier in het leven te staan kun je het koninkrijk van God 'betreden'. Utopisch is het alleen als je er niet in gelooft.quote:Op zondag 20 november 2005 23:35 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
ach een soort conflicthantering uit een ver verleden. Niet dat het niet nuttig is, maar het is net zo utopisch als een communistische heilstaat. Je kunt alleen je best doen, meer niet.
Ik vind niet dat christenen bij voorbaat al hypocriet zijn. Dat is voor iedere christen weer anders. Hypocriet ben je wanneer je A zegt en B doet. Veel christenen zijn zo inderdaad en dus zijn ze hypocriet. Bijvoorbeeld het in bedwang houden van de vleselijke lusten en daar zondag''s pal achter staan nadat ze de avond er voor in een steegje naast de kroeg de zoveelste lustenzonde begaan zijn. Maar niet iedere christen is zo.quote:Op maandag 21 november 2005 00:23 schreef mindflick het volgende:
Ja ik ben er ook benieuwd naar, vooral ook de Christenen die het scheppingsverhaal als waarheid aannemen... Ik bedoel dan moeten ze dit ook echt helemaal aannemen, anders zijn ze hypocriet.. (ik vind zelf dat Christenen inderdaad hypocriet zijn)
Laatst die docu ook gezien?quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:11 schreef zoalshetis het volgende:
ik vond het voorbeeld van de paus die zijn aanslagpleger liefhad en vergaf wel mooi.
neen, welke was het?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |