abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32440431
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Christenen deze verzen in de praktijk brengen, ik ben wel nieuwsgierig hoe de praktische ervaringen hiermee zijn bij Christenen. Dus; hoe vaak gaat het mis, besteed je er veel aandacht aan, houd je er ook in de virtuele wereld rekening mee? Het is namelijk nogal wat om je vijand lief te hebben, dat gaat tot op het diepst van je ziel en het lijkt me niet meer dan logisch dat dit in praktijk vaak mis gaat. Voorbeelden te over in de politiek, de geschiedenis maar zeker ook in het klein, want daar begint alles natuurlijk.

De verzen:
quote:
Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven
quote:
Mat 5
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.
quote:
Luc 6
27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed.
Praktijk ervaringen gevraagd dus.
  zondag 20 november 2005 @ 23:35:04 #2
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_32440497
ach een soort conflicthantering uit een ver verleden. Niet dat het niet nuttig is, maar het is net zo utopisch als een communistische heilstaat. Je kunt alleen je best doen, meer niet.
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_32440536
Ideaal en realiteit staan vaak ver van elkaar af.
pi_32441764
Een christen is ook maar een mens, dus het blijft een persoonlijke strijd om Christus na te volgen, maar dat doet niets aan de betekenis van Zijn woorden af. Bij mijzelf hebben deze woorden van Christus wel een matigende en positieve invloed op mijn denken en handelen.
pi_32441808
Ja ik ben er ook benieuwd naar, vooral ook de Christenen die het scheppingsverhaal als waarheid aannemen... Ik bedoel dan moeten ze dit ook echt helemaal aannemen, anders zijn ze hypocriet.. (ik vind zelf dat Christenen inderdaad hypocriet zijn)
Hebt u een oorlog in Irak besteld?
Onie da?!
pi_32442188
quote:
Op maandag 21 november 2005 00:23 schreef mindflick het volgende:
Ja ik ben er ook benieuwd naar, vooral ook de Christenen die het scheppingsverhaal als waarheid aannemen... Ik bedoel dan moeten ze dit ook echt helemaal aannemen, anders zijn ze hypocriet.. (ik vind zelf dat Christenen inderdaad hypocriet zijn)
Waarom zijn christenen dan hypocriet? Zijn alle christenen naar jouw mening overigens hypocriet? Ik heb trouwens het vermoeden dat jijzelf in een christelijke omgeving en bij een christelijke familie bent opgegroeid, is mijn vermoeden juist?
pi_32442431
ze zijn dan hypcriet omdat ze het ene deel (scheppingsverhaal van Genesis) van de bijbel wel letterlijk nemen, en het andere deel weer meer (de hierboven geciteerde verzen) interpreteren en niet letterlijk nemen omdat dat in de praktijk nogal moeilijk gaat (iemand 490x vergeven is toch wat tijdrovend)
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  maandag 21 november 2005 @ 09:24:02 #8
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_32445795
Volgens Luc 6:29 had bush nooit achter Osama aan mogen gaan, maar hadden ze een bulls-eye op andere flats moeten schilderen. En ik meen te lezen dat je met verkrachting moet meewerken.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_32445942
quote:
Op maandag 21 november 2005 00:53 schreef Malebolgia het volgende:
ze zijn dan hypcriet omdat ze het ene deel (scheppingsverhaal van Genesis) van de bijbel wel letterlijk nemen, en het andere deel weer meer (de hierboven geciteerde verzen) interpreteren en niet letterlijk nemen omdat dat in de praktijk nogal moeilijk gaat (iemand 490x vergeven is toch wat tijdrovend)
Volgens mij bedoelt hij dat je 7x70 credits hebt zeg maar om iemand vergeving te schenken dus 1 voor 1 en niet 490x in een keer... als die op zijn mag je aan de jihad!
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_32445972
Als christen heb ik die dingen wel geprobeerd. Mijn andere wang zal ik niet snel toekeren (Weglopen lijkt mij verstandiger), ik haat niemand (ook mijn vijanden niet, al heb ik er niet zoveel), en vergeven doe ik alleen als ik er vertrouwen in heb dat iemand het betreffende niet meer doet..

Dit is eigenlijk precies zoals het was toen ik mezelf nog als christen beschouwde.
  maandag 21 november 2005 @ 09:36:43 #11
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32445979
quote:
Op maandag 21 november 2005 00:53 schreef Malebolgia het volgende:
hoe kom je daarbij?

ik geloof absoluut in de waarde van vergeving. Vergeving is alleen heel lastig zoals ok in de TS wordt aangegeven. Het is zeker moeilijk als mensen je keer op keer (bewust) tegenwerken. Maar als ik even naar mezelf kijk. Ik heb geen vijanden (Ielijk woord), ik koester geen wrok jegens bepaalde personen in mijn omgeving en zeker in mijn relatie heb al vaak vergeven (en ben ook vaak vergeven). Ik denk dat dit zeker leid tot een prettige sociale omgeving.
Ik ben vaak op korte termijn wel boos etc. maar op een gegeven moment is het wel klaar. Ik loop er niet te lang mee rond, dit in tegenstelling tot 4 jaar geleden toen ik me daar niet zo druk over maakte.

Ben ik nu hypocriet door te stellen dat het goed is om 7x70 maal (eeuwigheids getal) te vergeven en het niet altijd zelf te doen? ik denk van niet, het zijn vooral INTENTIES en niet zozeer PRETENTIES. ik doe er wel mijn best voor iig.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 21 november 2005 @ 09:37:50 #12
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32445994
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:34 schreef Fixxxer het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt hij dat je 7x70 credits hebt zeg maar om iemand vergeving te schenken dus 1 voor 1 en niet 490x in een keer... als die op zijn mag je aan de jihad!
nee, het is een getal om de eeuwigheid aan te geven. je hebt dus eeuwig credits, zeg maar
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_32447380
Ah kijk, k hoop dat die grijzaard daarboven ook aan denkt als ik aankom
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_32448112
Niet het feit dat je erin gelooft dat het goed is altijd iemand te vergeven, en zelf de intentie hebt om dat altijd te doen (ook al lukt het misschien niet altijd) is wat hypocriet is. Zoals je zelf aangeeft, interpreteer jij de 70x7 als een symbolisch getal.

Nu is het punt van mindflick (denk ik), dat christenen die het scheppingsverhaal letterlijk nemen (dus ook geloven in de tijdsspanne van 7 dagen) en dan zich niet LETTERLIJK gedragen naar de rest van de bijbel, maar in plaats daarvan de rest interpreteren als 'best-practice' regels, hypocriet zijn. Want zoals 70x7 een symbolisch getal is om eeuwigheid aan te duiden, zo is de 7 dagen van de schepping dat natuurlijk ook om een hele lange periode aan te duiden ipv een weekje. (bewijs genoeg hiervoor).
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  maandag 21 november 2005 @ 11:41:23 #15
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_32448442
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:36 schreef Alicey het volgende:
Als christen heb ik die dingen wel geprobeerd. Mijn andere wang zal ik niet snel toekeren (Weglopen lijkt mij verstandiger), ik haat niemand (ook mijn vijanden niet, al heb ik er niet zoveel), en vergeven doe ik alleen als ik er vertrouwen in heb dat iemand het betreffende niet meer doet..

Dit is eigenlijk precies zoals het was toen ik mezelf nog als christen beschouwde.
de metafoor van de andere wang toekeren heeft ook alles te maken met vergiffenis.
Wat je eigenlijk doet met je andere wang toe te keren is de ander een ultieme kans tot vergiffenis bieden. Want als hij niet voor een tweede keer slaat dan bekent die eerste een soort schuld voor hetgeen eerst gebeurde, en is er al een vorm van vergiffenis geschonken.

Ik heb geen vijanden, en vergeven doe ik vrij rap. Zo ver van de realiteit staan die twee principes ook niet.
pi_32448471
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:27 schreef Malebolgia het volgende:
Niet het feit dat je erin gelooft dat het goed is altijd iemand te vergeven, en zelf de intentie hebt om dat altijd te doen (ook al lukt het misschien niet altijd) is wat hypocriet is. Zoals je zelf aangeeft, interpreteer jij de 70x7 als een symbolisch getal.
Ik denk symbolisch in de zin dat je altijd moet proberen te vergeven, ook na de 490ste keer.
quote:
Nu is het punt van mindflick (denk ik), dat christenen die het scheppingsverhaal letterlijk nemen (dus ook geloven in de tijdsspanne van 7 dagen) en dan zich niet LETTERLIJK gedragen naar de rest van de bijbel, maar in plaats daarvan de rest interpreteren als 'best-practice' regels, hypocriet zijn. Want zoals 70x7 een symbolisch getal is om eeuwigheid aan te duiden, zo is de 7 dagen van de schepping dat natuurlijk ook om een hele lange periode aan te duiden ipv een weekje. (bewijs genoeg hiervoor).
'De Christenen' bestaan natuurlijk niet, er zijn genoeg Christenen die het scheppingsverhaal wat symbolischer nemen en juist de leer van Jezus zo nauwkeurig mogelijk proberen na te volgen.
Toch nog een vers wat die mentaliteit weergeeft:
quote:
2 Kor 3
6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
pi_32448528
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:41 schreef placebeau het volgende:

[..]

de metafoor van de andere wang toekeren heeft ook alles te maken met vergiffenis.
Wat je eigenlijk doet met je andere wang toe te keren is de ander een ultieme kans tot vergiffenis bieden. Want als hij niet voor een tweede keer slaat dan bekent die eerste een soort schuld voor hetgeen eerst gebeurde, en is er al een vorm van vergiffenis geschonken.
Het is meer iemand een spiegel voorhouden, en een deescalerende daad doen.. Maar het hangt maar net af van de reden waarom iemand slaat of het effectief is. In de praktijk zou ik per geval sowieso anders handelen, maar terug slaan is iets wat ik sowieso niet snel zou doen (Zit niet in me).
quote:
Ik heb geen vijanden, en vergeven doe ik vrij rap. Zo ver van de realiteit staan die twee principes ook niet.
Ze zijn door iedereen prima uitvoerbaar, lijkt me.
  maandag 21 november 2005 @ 23:10:51 #18
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32466548
quote:
Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven
Ik vat dit wel op als, wanneer iemand dan ook om vergeving vraagt. Dan zal ik persoonlijk ook trachten immer te vergeven.
quote:
Mat 5
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.
Ik zie dit als: Haat het kwade in de mens maar niet de mens zelf. Zo kan ik een bepaalde ideologie ten strengste afkeuren en mogelijk zelfs bestrijden, maar diegene die de ideologie aanhangen wel als mens en naaste blijven zien. (die dus fout zit)
quote:
Luc 6
27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed.
Ik zie dit vooral als een voorbeeld binnen 1 op 1 of persoonlijke relaties, jezelf niet in een conflict storten maar altijd klaar voor iemand staan en laten zien dat je er bent om de ander te helpen.

Dit zijn maar even korte reacties op jouw verzen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32466691
quote:
Ik bedoel dan moeten ze dit ook echt helemaal aannemen, anders zijn ze hypocriet.. (ik vind zelf dat Christenen inderdaad hypocriet zijn)
Er zitten een verschil tussen aannemen en uitvoeren, theorie en praktijk.

Eigenlijk zou het wel goed zijn om vrijwilligerswerk te doen, maar wie zet die stap ook echt? Eigenlijk zou je moeten opstaan voor een oud vrouwtje, maar wie doet dat ook echt?
pi_32484740
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:35 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
ach een soort conflicthantering uit een ver verleden. Niet dat het niet nuttig is, maar het is net zo utopisch als een communistische heilstaat. Je kunt alleen je best doen, meer niet.
Geen conflicthantering, maar de essentie van alles wat is. Enkel door op een dergelijke manier in het leven te staan kun je het koninkrijk van God 'betreden'. Utopisch is het alleen als je er niet in gelooft.
pi_32484811
quote:
Ik vind niet dat christenen bij voorbaat al hypocriet zijn. Dat is voor iedere christen weer anders. Hypocriet ben je wanneer je A zegt en B doet. Veel christenen zijn zo inderdaad en dus zijn ze hypocriet. Bijvoorbeeld het in bedwang houden van de vleselijke lusten en daar zondag''s pal achter staan nadat ze de avond er voor in een steegje naast de kroeg de zoveelste lustenzonde begaan zijn. Maar niet iedere christen is zo.
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:04:06 #22
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32484952
Christenen beweren ook niet 'betere' mensen of minder zondig te zijn dan ongelovigen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:11:54 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32485173
ik vond het voorbeeld van de paus die zijn aanslagpleger liefhad en vergaf wel mooi.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:19:29 #24
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32485386
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:11 schreef zoalshetis het volgende:
ik vond het voorbeeld van de paus die zijn aanslagpleger liefhad en vergaf wel mooi.
Laatst die docu ook gezien?
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:21:28 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32485442
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:19 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Laatst die docu ook gezien?
neen, welke was het?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen