quote:Op zondag 20 november 2005 18:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het Nederlands Dagblad - Krant voor Christenen.... Ja, erg objectief, vermoed ik zo.
Een dergelijk onderzoek is natuurlijk selectief te lezen; en op verschillende manieren te interpreteren... iets waar mensen -en zeker christenen- hebben bewezen erg goed in te zijn...quote:Op zondag 20 november 2005 18:01 schreef SCH het volgende:
[..]
![]()
Clingendael is ook heel christelijk natuurlijk![]()
Het onderzoek is volgens mij vrij helder - 'vaak postief' is de conclusie, en het verzwijgt niet de negatieve rol die religie (of liever gezegd: gelovigen) kan hebben.quote:Op zondag 20 november 2005 18:18 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Een dergelijk onderzoek is natuurlijk selectief te lezen; en op verschillende manieren te interpreteren... iets waar mensen -en zeker christenen- hebben bewezen erg goed in te zijn...![]()
Nee, maar als ik de namen van de onderzoekers lees, ga ik zelf ook twijfelen:quote:Op zondag 20 november 2005 18:01 schreef SCH het volgende:
![]()
Clingendael is ook heel christelijk natuurlijk![]()
Heb je een link naar het rapport? Ik kan het zelf nog niet vinden op de site. Van de omschrijving haal ik er eigenlijk alleen uit dat gelovige hulporganisaties positief zijn, niet de religie zelf. Het bewijs lijkt dan gedaan door een case study bij de genoemde hulporganisaties en een introspectieve vragenlijst voor de hulporganisaties zelf, tsja.quote:Op zondag 20 november 2005 19:20 schreef SCH het volgende:
Het onderzoek is volgens mij vrij helder - 'vaak postief' is de conclusie, en het verzwijgt niet de negatieve rol die religie (of liever gezegd: gelovigen) kan hebben.
In Aceh is er een onafhankelijkheidsstrijd die al in de 19e eeuw begon.quote:Op zondag 20 november 2005 18:35 schreef indahnesia.com het volgende:
Zolang er bijv. in Indonesië nog diverse brandhaarden (Aceh, Centraal Sulawesi, Molukken) zijn die op religie gebaseerd zijn, heb ik er een erg hard hoofd in dat diezelfde religies deze conflicten ook weer kan oplossen.
http://www.ffrf.org/timely/dawkins.phpquote:How can I say that religion is to blame? Do I really imagine that, when a terrorist kills, he is motivated by a theological disagreement with his victim? Do I really think the Northern Ireland pub bomber says to himself "Take that, Tridentine Transubstantiationist bastards!" Of course I don't think anything of the kind. Theology is the last thing on the minds of such people. They are not killing because of religion itself, but because of political grievances, often justified. They are killing because the other lot killed their fathers. Or because the other lot drove their great grandfathers off their land. Or because the other lot oppressed our lot economically for centuries.
My point is not that religion itself is the motivation for wars, murders and terrorist attacks, but that religion is the principal label, and the most dangerous one, by which a "they" as opposed to a "we" can be identified at all. I am not even claiming that religion is the only label by which we identify the victims of our prejudice. There's also skin color, language, and social class. But often, as in Northern Ireland, these don't apply and religion is the only divisive label around. Even when it is not alone, religion is nearly always an incendiary ingredient in the mix as well.
It is not an exaggeration to say that religion is the most inflammatory enemy-labelling device in history. Who killed your father? Not the individuals you are about to kill in 'revenge.' The culprits themselves have vanished over the border. The people who stole your great grandfather's land have died of old age. You aim your vendetta at those who belong to the same religion as the original perpetrators. It wasn't Seamus who killed your brother, but it was Catholics, so Seamus deserves to die "in return." Next, it was Protestants who killed Seamus so let's go out and kill some Protestants "in revenge." It was Muslims who destroyed the World Trade Center so let's set upon the turbaned driver of a London taxi and leave him paralyzed from the neck down.
Gaan we nou de kwaliteit van het onderzoek ter discussie stellen louter op basis van de achternamen van de onderzoekers?quote:Op maandag 21 november 2005 01:12 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, maar als ik de namen van de onderzoekers lees, ga ik zelf ook twijfelen:
De onderzoekers Tsjeard Bouta, S. Ayse Kadayifci-Orellana en Mohammed Abu-Nimer. De religieuze achtergrond van Bouta weet ik niet, de andere twee laten zich raden. Daarbij halen ze al een initiatief in Khartoum aan, waarbij een moslim en christelijke geestelijke over hun conflict heenstappen. De vraag hoe dat conflict er in de eerste plaats was ontstaan doet zich dan natuurlijk ook opdringen.
En dat van Ardenne staat te juichen mag nauwelijks verwonderend zijn. Voor de rest is Clingendael natuurlijk wel bekend om onafhankelijk onderzoek.
Heel koket maar zullen we het voor iedereen begrijpelijk houdenquote:Op maandag 21 november 2005 09:38 schreef speknek het volgende:
een a priori bias.
Eh, sorry. Het is van het begin af aan bevooroordeeld, en dus kunnen er naar conclusies gezocht worden die niet zondermeer gemaakt kunnen worden uit de feiten.quote:Op maandag 21 november 2005 09:39 schreef SCH het volgende:
Heel koket maar zullen we het voor iedereen begrijpelijk houden![]()
Ohja prima, het belang ervan ontken ik ook niet. Evenzo ga je er dan wel vanuit dat dezelfde organisaties niet door zouden gaan onder humanitaire, ipv religieuze, vlag. Maar ik denk dat ook niemand voorstander is van het ene op de andere dag om zeep helpen van de helft van de hulporganisaties.quote:Op maandag 21 november 2005 09:41 schreef SCH het volgende:
Er valt natuurlijk veel op het onderzoek af te dingen maar ik ben er altijd wel voor als er ook eens op andere effecten van religie wordt gewezen. (ik ben zelf niet religieus trouwens).
Als in Nederland vanaf vandaag bijvoorbeeld alle vrijwilligersinitatieven op religieuze basis zouden worden stopgezet, heeft ons land echt een groot probleem. Idem voor de charitas.
De gematigden doen natuurlijk niet aan aanwakkeren van geweld, dat zijn van beide kanten de extremisten.quote:Op maandag 21 november 2005 01:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In Aceh is er een onafhankelijkheidsstrijd die al in de 19e eeuw begon.
Religie is niet the issue, tenminste.... in zijn kern.
In Sulawesi en in de Molukken zijn het ethnische conflicten met als scheidslijn de religie.
In beginsel zijn het niet de gewone priesters en hun dogma's die oproepen tot geweld, maar het zijn de heethoofden onder de gelovigen die al dan niet uit naam van God 'wraak, vergelding, zuivering' nastreven.
In de Molukken is het nu betrekkelijk rustig. De burgeroorlog van 1999-2002 is opgelost.
Het zijn de gelovigen en hun priesters zelf die opriepen tot vrede. In die zin hebben die religies wél iets zelf 'opgelost'.
De scheidslijnen zoals die lang in Nederland waren (katholiek-protestant) zijn opgelost door verzuiling, relativering en daarna ontkerkelijking.
Dan zijn het ook bepaalde gelovigen die positief zijn in conflicten en niet de religie.quote:Op zondag 20 november 2005 19:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Het onderzoek is volgens mij vrij helder - 'vaak postief' is de conclusie, en het verzwijgt niet de negatieve rol die religie (of liever gezegd: gelovigen) kan hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |