Nee hoor, ik ken mensen die nooit de schuld bij zichzelf leggen, maar juist altijd alles aan een ander wijten. Volgens mij is het juist mens-eigens dat iedereen anders op dit soort dingen reageert.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:36 schreef BlondT het volgende:
Over dat schuldgevoel wat ik in alle berichten mis, dat zou best nog wel kunnen komen, maar is dat niet iets mens-eigens? Als er iets gebeurt, dat je direkt de schuld bij jezelf legt? Had ik maar niet dit, of was ik maar niet dat...
Ha ja. Heb ik dus toch niet de reanimatietijd met de afwezigtijd verward.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:36 schreef BlondT het volgende:
Anneja, ik heb ook wat berichten terug gelezen en vond het volgende :"Oja, en val de jehova getuigen niet aan hierop, ik had een goed gesprek met ze. En voor hetzelfde geld had ik met iemand anders 10 minuten aan de deur gestaan" (vorige week dinsdag).
Ik kan hier alleen maar voor mezelf spreken, maar wat ik bij mezelf voel of denk (dat iets bijzonder erg mijn schuld is) is iets heel anders dan wat ik primair naar buiten zou willen brengen (jamaar dit, jamaar dat, draaikont draaikont). Af en toe verras ik mijzelf en spreek ik een gemeend mea culpa uit, maar dat komt minder vaak voor dan ik zou willen.quote:Ik kan best wat kort door de bocht reageren, maar ik reageer op wat ik lees. Over dat schuldgevoel wat ik in alle berichten mis, dat zou best nog wel kunnen komen, maar is dat niet iets mens-eigens? Als er iets gebeurt, dat je direkt de schuld bij jezelf legt?
Ik ook, maar zo lang het hen troost biedt en ze mij niet proberen te bekeren probeer ik wanhopig me er niet aan te ergerenquote:Ik mag niet oordelen, maar ik word zo kriegelig van die godsdienstwaanzin
quote:De Heer is mijn herder, en ik zal zijn schaap zijn
tevreden en veilig, want hij zorgt voor alles;
hij weet waar het gras groeit, en hij laat me slapen
aan rimpelloos water. Daar kom ik tot rust.
Ik durf hem te volgen: de paden zijn veilig
zoals hij beloofd heeft, omdat hij de weg weet.
Hoe diep en hoe donker het dal is, u redt mij;
Uw herdersstaf troost mij. Ik ben niet alleen.
(Uit psalm 23, berijming: Menno van der Beek)
Nee, Hij haalt het kind niet terug uit ons huidige leven; het is voor het kind blijkbaar niet mogelijk om in deze niet-volmaakte wereld te leven. Daarom kan en mag het kind naar Hem terug. Dat is dus precies andersom. Die mensen kunnen dus hooguit blij zijn dat dit leven niet het laatste is, dat het hierna echt ophoudt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 23:17 schreef moussy het volgende:
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat die mensen op een God blijven rekenen... das toch ook diegene die het kind aan het terughalen is
Tja... ik ken kringen waar je niet eens mag rouwen om een dode, want "het was Gods wil". Ik vind dat zelf heel triest (Ben gelovig, maar geloof niet dat God mensen stuurt en terug haalt oid), je moet dan al je emoties die je menselijk maken (en de mens is dé schepping van God, geschapen naar zijn evenbeeld volgens de bijbel) gaan verstoppen, je moet eigenlijk een soort robot worden die slechts doet wat er van hem verwacht wordt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 23:17 schreef moussy het volgende:
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat die mensen op een God blijven rekenen... das toch ook diegene die het kind aan het terughalen is
OMG waar ben ik over begonnenquote:Op woensdag 30 november 2005 08:18 schreef Bright het volgende:
Overigens wel leuk dat je ook 'terug' gebruikt
ssssst... Dat weet ikquote:Op woensdag 30 november 2005 09:31 schreef moussy het volgende:
[..]
OMG waar ben ik over begonnenBright, tis niet mijn idee dat terughalen, maar mijn indruk die ik kreeg hoe de ouders er over denken.
Ik geloof niet in een god die mensen maakt, terughaalt of wat dan ook.
quote:Lieve allemaal,
Ik weet niet hoe ik beginnen moet. Het gesprek was zwaar, maar ook duidelijk en we hebben er een eerlijk en rechtvaardig gevoel aan overgehouden. Ik hoop dat ik het jullie goed kan beschrijven.
De medische situatie van Enzo is heel slecht, dat laat de EEG zien (de hersenschors is eigenlijk helemaal weg, en daar zit alles in: waarneming, voelen, denken, zien, persoonlijkheid, reageren op omgeving enz). De neuroloog heeft Enzo nog nauwkeurig bekeken en getest en concludeert dat hij een zeer zware hersenbeschadiging heeft. Enzo's score op de GCS-schaal (welke mate van bewustzijn hij heeft, de schaal loopt van 3 naar 15) is voortdurend onder de 8 gebleven, en ik had dat al op internet opgezocht: een score onder de 8 is heel laag en wordt "vegetatief comateus" genoemd. Ofwel, hij zal nooit verder komen dan zelf wat ademen en hoogstens een klein beetje hoesten. Bewustzijn, reacties op omgeving en persoonlijkheid zullen niet terugkomen. Het slikken, één van de basisfuncties waar je niet zonder kunt, doet hij nog steeds niet.
Niemand wil Enzo aandoen voor altijd buiten bewustzijn te blijven. Hij zal dat trouwens ook niet redden, omdat hij niet voldoende hoest om het slijm in zijn longen eruit te krijgen, en niet kan slikken. Dat zal hem opbreken. Daarom zal de kunstmatige beademing gestopt worden. Ze willen wel dat hij zelf de kans krijgt te doen wat hij kan.
Er zijn 3 scenario's wat er kan gebeuren als de beademing gestopt wordt:
1. Binnen enkele uren krijgt Enzo het benauwd, omdat het slijm snel ophoopt en zijn longen vult. Hij krijgt dat niet goed weg omdat hij bijna niet hoest. Zeer waarschijnlijk voelt hij niet dat hij het benauwd heeft, maar ze willen dat echt 100% zeker weten dus geven hem dan wat morfine, want ook de artsen vinden dat hij geen pijn moet lijden. Na een tijdje is de morfine uitgewerkt, wordt hij dan weer benauwd dan geven ze hem weer wat. Dat zal even doorgaan, tot hij helemaal stopt met ademen. Hoe lang dat in totaal duurt weten ze niet, waarschijnlijk een paar uur - maar de verwachting van de artsen is uiterlijk 24 uur.
2. Enzo kan het nog een poosje zelfstandig redden, bijvoorbeeld een dag of 5. Hij mag op een aparte kamer liggen, met ons. Dan volgt - volgens de artsen -toch waarschijnlijk het moment van benauwdheid, en krijg je alsnog scenario 1.
3. De buis van de beademing heeft zijn luchtpijp zodanig geirriteerd, dat daar een zwelling optreedt en de luchtpijp dreigt dicht te drukken. Op dat moment, zegt de arts, is dat niet eerlijk: Enzo krijgt dan eigenlijk niet echt de kans het zelf te doen, door iets dat van buitenaf veroorzaakt wordt. Dan leggen ze hem weer terug aan de beademing, behandelen de irritatie een dag of 4, en vervolgens gaat de beademing er weer af. Waarna het weer opnieuw afwachten is welk scenario er volgt.
Volgens de artsen komen we dus vroeg of laat altijd bij scenario 1 uit.
De arts, die weet dat je als ouders het moment altijd voor je uit zal blijven schuiven, wilde ons tegen onszelf in bescherming nemen en het op morgenochtend plannen. Ik raakte bijna in paniek want ik had ergens wel rekening gehouden met dat het deze week zou kunnen worden, maar niet morgenochtend. Dat was me te snel, en dat zei ik meteen en de arts pikte dat wel op. We kwamen er samen uit dat het vrijdagochtend 10:00 uur gaat gebeuren.
Het is ontzettend raar en ik wil hem gewoon zoooo graag weer terug... we blijven nog steeds bidden en hopen op een wonder. Er zijn momenten dat ik voel dat dat vast ook gebeuren zal, en momenten dat we het bijna niet durven hopen. Ontzettend moeilijk is het, en vooral 's avonds kan het je verschrikkelijk aanvliegen en verdrietig maken.
Gelukkig blijven mensen voor Enzo's gezondheid bidden en de hoop raakt nooit weg!
Op Enzo's kamertje op de intensive care hangt een prachtig adventsterretje te stralen. Van buitenaf duidelijk zichtbaar in dat grote donkere gebouw!
De muziek cd die we gekregen hebben staat naast zijn bedje op "repeat". We danken God voor elk moment dat we Enzo bij ons hebben!
Liefs
Geerke, Hans, Reimer, Enzo
omdat ie geen tact heeft..quote:Op woensdag 30 november 2005 18:03 schreef livelink het volgende:
Een koele reactie is tot daar aan toe, maar waarom in vredesnaam die smiley?
Mja... de volgende keer dat jij nog een topic opent met 'IEDEREEN MOET BIDDEN EN MET RESPECT REAGEREN EN ANDERS NIET' kan je vast op een heleboel sympathie rekenen...quote:Op woensdag 30 november 2005 17:54 schreef PeuRac het volgende:
Sorry voor mijn koele reactie, maar wij (een groepje vrienden) hadden ons hier al bij neergelegd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |