Sinds het systeem van SchuldSanering Natuurlijke Personen is ingevoerd hoor ik steeds vaker mensen daar over klagen. En dan gaat het om de mensen die in de WSNP zitten.
Ik hoor de mensen die er voor op draaien maar weinig. Maar nee, de mensen die de schuld veroorzaakt hebben, die klagen.
Voor wat ik weet over de WSNP, mensen die tot over hun nek ik de schulden terecht zijn gekomen en tegen een faillissement aan zitten, kunnen een regeling treffen waardoor ze in een aantal jaar van hun schulden af kunnen komen. Dat betekend dat ze niet alles hoeven te betalen, maar in veel gevallen 3 jaar flink moeten dokken om daarna met een schone lei te kunnen beginnen. De rest van de schuld wordt dan gewoonweg kwijtgescholden.
Voorbeeldje:
Jij hebt de afgelopen 4 jaar lekker bij de Wehkamp zitten shoppen en kan dat met jouw uitkering/salaris niet betalen of je hebt lekker op je klantenpasje inkopen gedaan.
Vervolgens heb je zoveel schuld gemaakt, dat je een flink bedrag kwijt bent aan het aflossen van deze schuld en je je biertje en sigaretten niet meer kan betalen. Gelukkig heb je dan nog wel een widescreen flatpanel tv, maar wat is nou leuker dan film kijken met een biertje. Zelfmedelijden alom. En zoals vaak gebeurt, om het verdriet te vergeten, koop je een mooie pc bij een bedrijf die gek is op klantenkaarten.
Nu is het genoeg geweest, je verdient net ¤ 1500 netto in de maand en je moet verdomme ¤ 1100 betalen aan die uitzuigers die jou alles zomaar verkocht hebben. Dan hou je maar ¤ 400 over en daar kan je net de huur van betalen. Maar ja, als je de huur betaald, blijft de energie rekening liggen en die hufters sluiten je zomaar af. Wat heb je dan nog aan je nieuwe pc en de mooie racebaan die je hebt gekocht voor je zoontje?
Gelukkig kan je dan voor hulp terecht bij een schuldhulpverlener. Die gaat het wel even voor je regelen. De schuldeisers worden onder druk gezet "U krijgt een klein gedeelte of helemaal niks als mijn client failliet gaat" en de WSNP is rond.
Het gevolg, de ¤ 1500 die je verdient wordt rechtsreeks op de rekening van de bewindvoerder gestort en de bewindvoerder zorgt er voor dat er voldoende geld op jouw rekening wordt gestort om te kunnen eten, de huur, energie en gas rekening te betalen en zeker nog wat overhoudt om eens wat leuks te kunnen doen.
Je kan denken aan een bedrag van rond de 8 a 900 euro.
Dus de beste mensen, komen er beter van af. Hun schulden worden betaald en ze hebben weer geld om normaal te kunnen leven.
Maar nee, de WSNP-ers (ik generaliseer ja
![]()
) hebben de kunst van het zielig doen niet verleerd. Ze kunnen niet rondkomen van hun centjes, tenminste, ze kunnen niet de nieuwste pc meer kopen en moeten het met een afdankertje doen die ze op Marktplaats gekocht hebben voor ¤ 200.
De TV gaat kapot en nu moeten ze met spoed een nieuwe hebben, maar de zielepoten hebben er geen geld voor. Klagen klagen klagen.
Ze maken schulden bij hun vrienden en familie. "Mag ik even een tientje lenen? Krijg je het terug als mijn geld gestort is."
Flikker een eind op, stelletje uitzuigers!
Jullie houden verdomme meer over dan voorheen en hebben alles wat je hartje begeert, maar zien nog kans om zielig te doen. En dan heb ik het niet eens over die tientalle websites die deze gasten allemaal hebben geopend waarin ze zielig lopen te doen over het onrecht wat hun is aangedaan. Ze beseffen niet eens dat ze dit doen van achter een stukje elektronica ter waarde van 6 maand eten, drinken en roken.
En alles is de schuld van een ander, nog nooit heb ik een WSNP-er horen zeggen: Ik heb mezelf in de nesten gewerkt en ik ben ontzettend stom geweest, ik ga zorgen dat het goed komt.
Nee, "de bewindvoerder is een lul en ik mag niks, de mensen die me in het verleden hebben opgelicht zijn de schuldigen en mijn familie hebben mij laten vallen en steunen me helemaal niet, ik kan niet rondkomen van dat schijtbedrag en ik krijg nog minder dan de bijstand..... "
WSNP-ers, krijg lekker de tering met je gejank! Over drie jaar kan je weer verder met schulden maken, nadat je tenminste de schuld bij je familie en vrienden die je de afgelopen drie jaar hebt gemaakt, hebt afgelost. Of moeten we daar ook even een regeling voor treffen.
[ Bericht 0% gewijzigd door vent op 19-11-2005 12:29:15 ]