abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32383316
hallo,

Ik werk al geruime tijd bij een tandartsengroepspraktijk.
Nu heeft het volgende zich voorgedaan: er werkte al ruim een jaar een receptioniste van marokkaanse afkomst. Ze deed haar werk prima en kon met iedereen goed overweg.
Nu had ze besloten om een hoofddoek te dragen, en kwam zo ook op de werkvloer. Alleen werd dit niet door alle wergevers getolereerd. Hierdoor escaleerde de boel en is de receptioniste opgestapt.

ik vind dit echt belachelijk en volgens mij is dit discriminiatie. bovendien is dit wettelijk gezien toch niet mogelijk???

graag wil ik jullie mening horen.

met vriendelijke groet,

martini rosso
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
pi_32383663
Niets mis met een hoofddoek
Maar dit is nog geen islamitische samenleving hier in Nederland.
Dus op zo'n opvallende functie zou ik ook geen hoofddoekje willen hebben.
pi_32383694
Zijn gewoon kledingvoorschrijften, net zo goed als dat je geen brommerhelm opzet als je bij de receptie zit. Ik vind dat wel logisch........wat is het voor die Marokkaanse dame nou voor moeite om dat ding af te laten, dat deed ze immers altijd al
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
pi_32383776
Wanneer ze naar de rechter was gestapt, had ze vast een schadevergoeding gekregen.
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:02:34 #5
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_32383912
Als ze zelf opstapt staat ze juridisch gezien niet echt sterk als ze het aan wil vechten.....
.
..
...
....
pi_32384146
als ik ergens werk en ik heb ineens een hanenkam in 3 kleuren, krijg ik ook problemen.....
daar loopt bijna niemand er meer mee en hier moeten ze allemaal op. Prima, dan in je vrije tijd...
uit een aspergernest
pi_32384181
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:11 schreef wendytje het volgende:
als ik ergens werk en ik heb ineens een hanenkam in 3 kleuren, krijg ik ook problemen.....
daar loopt bijna niemand er meer mee en hier moeten ze allemaal op. Prima, dan in je vrije tijd...
Een hanekam draag je niet uit geloofsovertuiging.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_32384262
als jij in het contract heb gezet dat uiten van geloof overtuiging niet is toegestaan tijdens het werk dan mag je een hoofdoek gewoon weigeren.
maar het dragen van een kruis is dan ook verboden.
als dit in het contract van de werknemer staat kan ze nergens op terug vallen.
he buur!
pi_32384283
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:16 schreef tiez het volgende:

als jij in het contract heb gezet dat uiten van geloof overtuiging niet is toegestaan tijdens het werk dan mag je een hoofdoek gewoon weigeren.
maar het dragen van een kruis is dan ook verboden.
als dit in het contract van de werknemer staat kan ze nergens op terug vallen.
Je mag niet zomaar rare dingen in een contract proppen.
Zal nietig worden verklaard.
pi_32384355
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:17 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je mag niet zomaar rare dingen in een contract proppen.
Zal nietig worden verklaard.
er zijn natuurlijk wel kleidng voorschriften; deze moet netjes en verzorgd zijn. er staat niks vermeld over geloofsovertuiging
pi_32384406
Bij een praktijk in de Randstad is een nette, niet-overdreven hoofddoek (geen halve sluiers) geen reden om iemand te mogen ontslaan, lijkt me.

Kassières mogen er ook niet om ontslagen worden.
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:25:08 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_32384482
Ik vind dat een hoofddoek wel moet kunnen, ze deed haar werk toch goed? Is dat dan opeens anders met hoofddoek?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_32384545
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:25 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik vind dat een hoofddoek wel moet kunnen, ze deed haar werk toch goed? Is dat dan opeens anders met hoofddoek?
dit is ook mijn mening. we leven toch in een multiculturele samenlevenng (oja het is in de randstad)
pi_32384563

Wellicht is een sluier juist wel handig trouwens. .
pi_32385049
Vervelend voor dat meisje. Echter een hoofddoek geeft wel een bepaalde uitstraling, die niet alle mensen als even prettig ervaren. Als receptioniste ben je natuurlijk wel een visitekaartje voor het bedrijf waar je voor werkt. Een werkgever zou er ook niet blij mee zijn als bijvoorbeeld een receptioniste opeens met een paarse haardos op haar werk verschijnt. Een receptioniste wordt ook mede uitgekozen op bepaalde representatieve kenmerken.

Vaak gelden er in bedrijven bepaalde, vaak ongeschreven, regels over wat wel en niet kan op het gebied van kleding en uiterlijk. Ik neem aan dat het meisje bij haar sollicitatie ook geen hoofddoekje heeft gedragen. Mocht zij dat destijds wel hebben gedaan, dan hadden de werkgever(s) een meer afgewogen keuze kunnen maken. Een ander vervelend gevolg kan zijn, dat de werkgever(s) in het vervolg besluiten om geen (niet-westerse) allochtone meisjes/ vrouwen meer aan te nemen, om te voorkomen dat zij weer ongewild met een dergelijke situatie te maken krijgen.
pi_32385413
Een oud artikel:
quote:
Supermarkt weert tulband

DELFT – Een 19-jarige Delftenaar heeft aangifte gedaan van discriminatie door een Delftse supermarkt.

De man, een sikh, die een tulband draagt, solliciteerde bij de winkel als vakantiewerker. Daar werd hem te verstaan gegeven dat het dragen van religieuze hoofddeksels, zoals ook hoofddoeken, niet is toegestaan.

Hij weigerde zijn tulband af te doen en daarom was er voor hem geen werk, zo vertelde de sikh aan de politie. Omdat de politie onderzoekt of er echt sprake is van discriminatie, maakt de woordvoerder niet bekend om welke supermarkt het gaat. Wel wil hij kwijt dat de winkel deel uitmaakt van een landelijke keten.

In 1997 probeerde het Golden Tulip Barbizon-hotel op Schiphol een sikh te ontslaan die met tulband, baard en dolkmesje op zijn werk verscheen. Na te zijn gedoopt, kwam die werknemer ineens met die uitmonstering naar het hotel.

Uitspraken van de rechter in Haarlem en de Commissie Gelijke Behandeling zorgden ervoor dat het hotel de ontslagprocedure introk. Wel moest de man het dolkje onzichtbaar dragen en een tulband in de kleuren van het hotel aanschaffen.
  zaterdag 19 november 2005 @ 09:25:32 #17
3542 Gia
User under construction
pi_32392705
Als zij eerst geen hoofddoek droeg lijkt het mij duidelijk dat ze dat niet belangrijk vond.
Had ze dat wel gedaan, dan was ze waarschijnlijk niet geschikt bevonden voor deze baan en was de keuze op een ander meisje gevallen.
Je werkgever na een bepaalde tijd ineens confronteren met het 'verplicht' moeten dragen van een hoofddoek slaat dus in dit geval nergens op.

Daarbij, ze is zelf opgestapt, ze is niet ontslagen.
pi_32392739
Die Sikh in het artikel kwam ook ineens in vol ornaat op zijn werk... hij was bekeerd.
  zaterdag 19 november 2005 @ 09:42:17 #19
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32392847
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:12 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Een hanekam draag je niet uit geloofsovertuiging.
Dus je mag wel zomaar met een hoofddoek aankomen, want dat is uit geloofsovertuiging, maarje mag niet ongevraagd met een hanekam komen aankakken? Over discriminatie gesproken.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 19 november 2005 @ 09:50:07 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32392919
Burka is een een hoofddoekje verbieden wat anders. En als we hoofddoekjes gaan verbieden?? Laten we dan maar alle kruisen en kerken verbranden tijd voor een hernieuwde beeldenstorm.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')