abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32375626
Tja, ik moet er wel een nieuw topic over openen, ook al is het maar een heel klein vraagje.
Wat is een boekje waarin de Nederlandse spelling heel goed wordt uitgelegd. Voornamelijk het ontleden en de d/t/dt regels moeten er duidelijk in worden uitgelegd.

op bol.com staan er wel een boel, maar als iemand ervaringen erin heeft is dat wat fijner kiezen.
Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:19:26 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32375940
Geen ervaringen, maar wel een tip: let er even op of de uitgave al is aangepast aan de nieuwe spelling (2005). Als de uitgave nog is gebaseerd op die van 1995, zou je regels kunnen tegenkomen die inmiddels zijn verouderd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32380158
Het Groene Boekje
geen twijfel mogelijk, is net een nieuwe uitgave van verschenen
*** er zijn momenten waarop ik eeuwenlang mijmerend volmaakt gelukkig ben *** J. T'Hooft
  vrijdag 18 november 2005 @ 20:10:02 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32382412
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 18:53 schreef paradisac het volgende:
Het Groene Boekje
geen twijfel mogelijk, is net een nieuwe uitgave van verschenen
Ja, daar staat ook een uitleg voorin van spellingregels. Maar daar heb ik niet zulke goede dingen over gelezen. Bovendien denk ik dat TS meer heeft aan een boekje met basisgrammatica. Ik denk niet dat in het Groene Boekje ontleden aan de orde komt.
pi_32384718
Fijn topic dit, ik heb dit boekje ook nodig, voornamelijk om een aantal zaken uit te leggen aan een aantal vrienden van me
Billie Holiday is Lady Day!
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:34:52 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32384755
www.woordenlijst.org is de online versie van het groene boekje. Verder kan je goede tips bij www.onzetaal.nl halen.

Of je opent hier gewoon een goed topic
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_32389355
*edit*
(Moet nog nakijken, of het wel klopt wat ik hier zit te beweren.)
pi_32389375
Hier staat dus ook de uitleg van voltooit deelwoord in, stam + t, enz?
pi_32389530
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 00:30 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Hier staat dus ook de uitleg van voltooit deelwoord in, stam + t, enz?
voltooit deelwoord

sorry. maar in zo'n topic is het best leuk
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_32389542
Oh neee!
wat een spelfoud hahaha
dat was echt per ongeluk maar behoorlijk fout hihi
pi_32403071
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 20:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, daar staat ook een uitleg voorin van spellingregels. Maar daar heb ik niet zulke goede dingen over gelezen. Bovendien denk ik dat TS meer heeft aan een boekje met basisgrammatica. Ik denk niet dat in het Groene Boekje ontleden aan de orde komt.
Mja, ik moet voor school een spellingstoets doen (25 zinnen waar een woord in zit wat eindigd op d/t/dt). Daar mag ik er 3 van fout hebben en ondanks dat ik toch al 20 jaar Nederlander ben, tijdens gewoon schrijven en typen maar weinig fouten maak en dat ik het kofschip en alles uit mn kop ken, kan ik het maar niet halen
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:06:52 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32403291
Dus het gaat echt om werkwoordvervoegingen?

Lijkt me dat daar op internet wel een goede uitleg voor te vinden moet zijn.

Wanneer is de volgende toets?

En krijg je ook uitleg bij je fouten, zodat je snapt wat je fout doet?

Welke opleiding doe je?
pi_32422183
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:06 schreef Lienekien het volgende:
Dus het gaat echt om werkwoordvervoegingen?

Lijkt me dat daar op internet wel een goede uitleg voor te vinden moet zijn.

Wanneer is de volgende toets?

En krijg je ook uitleg bij je fouten, zodat je snapt wat je fout doet?

Welke opleiding doe je?
Het gaat puur en alleen om d/t/dt zinnen ja. Op het internet heb ik al erg veel opgezocht over de regels maar toch haal ik het steeds niet. Uitleg krijgen we niet, wel bijlessen als je geluk hebt. Die heb ik nu dus ook aangevraagd.
Ik doe Small Business & Retail Management. De reden waarom we die spellingstoets krijgen is omdat we bij een geschreven rapport later ook spelfoutloos moeten kunnen schrijven. Nu alleen nog de vraag, wanneer in godsnaam moet je een geschreven rapport geven wat niet voor een directe collega of klad is. Als ik een rapport moet schrijven zijn de eerste 10 zinnen goed leesbaar, en daarna lacht een 5-jarige me uit om mijn schrijfstijl
pi_32430956
Je moet gewoon elke persoonsvorm in je hoofd vervangen door een makkelijk werkwoord, bijvoorbeeld lopen:

ik word - want ook: ik loop
jij wordt - want ook: jij loopt (en dus NIET: jij loop)
word jij? - want ook: loop jij? (en dus NIET: loopt jij?)
hij wordt - want ook: hij loopt (en zeker niet: hij loop)
wordt hij? - want ook: loopt hij? (niet NIET: loop jij?)

Zo bekijk ik het. Kan weinig mee misgaan denk ik zo.
  zondag 20 november 2005 @ 18:23:30 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32431077
Dat is alleen nog maar de vervoeging van de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd.
pi_32431403
Sinds wanneer heeft de verleden tijd een -dt dan? De problemen liggen juist bij de tegenwoordige tijd. Verleden tijd (voltooid deelwoord op -d of -t) is gewoon het woord verlengen (doden, hij doodDe, dus gedood, maar: douchen, hij douchTe, dus gedoucht). Indien daar nog problemen mee zijn kan je gewoon 't Kofschip gebruiken. Werkwoord min -en, als dan de laatste letter een T, K, S, H of P is eindigt het voltooid deelwoord op -t en in de andere gevallen op -d.

Bij dit soort dingen moet je niet nadenken maar gewoon de regels toepassen.
  zondag 20 november 2005 @ 18:38:38 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32431502
En toch redt TS het niet met 'gewoon' de regels toepassen. En hij is zeker niet de enige.
pi_32433446
Ik denk dat dat komt doordat mensen onnodig veel nadenken en piekeren over dit soort dingen. Desnoods ga je bij elk werkwoord kijken op welke letter hij eindigt na het verwijderen van de -en. Wat kan er dan in vredesnaam nog misgaan?
  maandag 21 november 2005 @ 11:37:47 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32448359
Als je de regels snapt, niet veel. Als het abacadabra voor je is, de gekste dingen. Voorbeelden te over van mensen die het wel goed willen doen, maar er niks van snappen.
  maandag 21 november 2005 @ 11:54:47 #20
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_32448754
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:37 schreef Lienekien het volgende:
Als je de regels snapt, niet veel. Als het abacadabra voor je is, de gekste dingen. Voorbeelden te over van mensen die het wel goed willen doen, maar er niks van snappen.
Hoe kan iemand die paar glasheldere, voor 99,999% uitzonderingsloze regeltjes in vredesnaam niet snappen?
  maandag 21 november 2005 @ 12:16:25 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32449243
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:54 schreef Frollo het volgende:

[..]

Hoe kan iemand die paar glasheldere, voor 99,999% uitzonderingsloze regeltjes in vredesnaam niet snappen?
Slecht taalgevoel? Niet goed opgelet op de basisschool? Slecht onderwijs?
pi_32456308
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:37 schreef Lienekien het volgende:
Je hoeft ze niet te snappen, je hoeft ze alleen maar in je hoofd te stampen.
  maandag 21 november 2005 @ 17:09:32 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32456464
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:03 schreef LedZep het volgende:

[..]

Je hoeft ze niet te snappen, je hoeft ze alleen maar in je hoofd te stampen.
Oeverloos, dit.
pi_32456755
Inderdaad.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 november 2005 @ 19:11:14 #25
862 Arcee
Look closer
pi_32459541
quote:
Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!
Vul maar in.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')