De soundtrack van donnie darko is ook écht 80squote:Op maandag 19 december 2005 21:36 schreef Dannie_Dorka het volgende:
Donnie Darko
The Lost Boys (geen geintje,maar de soundtrack is ècht 80's)
quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:11 schreef StefanP het volgende:
De echt goede film scorers verdienen dan ook vet respect, ze doen m.i. niet onder voor componisten als Mozart, Tchaikovski e.d.
Het 2e let ik in eerste instantie op. Ik luister wel is een hele soundtrack maar dat is pas nadat het mij in de film is opgevallen. Daarnaast vind ik muziek speciaal voor de film gecomponeerd meestal niet echt boeiend (uitzondering daar gelaten, Amelie bijv) en gaat mijn voorkeur naar bestaande muziek die gebruikt wordt op de jusite momentenquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:11 schreef StefanP het volgende:
Zijn er hier nog mensen die echt naar soundtracks luisteren? Of baseren jullie het enkel op de film met hier en daar een fragmentje.
Ik hoop dat je dit niet meentquote:Op vrijdag 30 december 2005 19:18 schreef StefanP het volgende:
Hoezo overdrijven? Heb je bv de 3 scores voor de LOTR films gehoord? Hoe verschilt dat van klassiek werk? Een volledig symfonie orkest met koren. Dat verschilt geen druppel van klassieke werken.
Ga nou toch ns weg met dat elfjesgewauwel man!quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:18 schreef StefanP het volgende:
Hoezo overdrijven? Heb je bv de 3 scores voor de LOTR films gehoord? Hoe verschilt dat van klassiek werk? Een volledig symfonie orkest met koren. Dat verschilt geen druppel van klassieke werken.
Het was maar een voorbeeld hoor kneus, wat ik ook genoemd had er is altijd wel iemand die dat nou juist niet goed vindt. Verder preek je tegen het koor dus bespaar je de moeite want ik weet dat er 100'en goede soundtracks zijn. Componisten als Alan Silvestri of Jerry Goldsmith doen niets onder voor hun soortgenoten uit het verleden. Het enige verschil is dat er een paar honderd jaar tussen zit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:49 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ga nou toch ns weg met dat elfjesgewauwel man!
Er zijn 100x mooiere soundtracks dan die van LOTR, daarnaast moet je al helemaal niet met de grote klassieke werken gaan vergelijken... daar zit toch echt nog wel een subtiliteitsverschil tussen van enkele lichtjaren
Honderd jaar geleden waren er ook middelmatige componisten (hun 'soortgenoten' dus), dat klopt. Maar die zijn nu al lang vergeten, net zoals Silvestri, Goldsmith en Howard Shore over honderd jaar vergeten zullen zijn. Maar de werkelijk grote componisten van vroeger (dus Mozart, Tsjaikovsky, en nog een stuk of 30 anderen) zullen we dan nog steeds kennen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
Componisten als Alan Silvestri of Jerry Goldsmith doen niets onder voor hun soortgenoten uit het verleden. Het enige verschil is dat er een paar honderd jaar tussen zit.
Bekijk Alexander Nevsky (1938) van Sergei M. Eisenstein is. De muziek is gecomponeerd door de Russische componist Sergei Prokofiev. Volgens velen (en ook volgens mij) de beste film muziek ooit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld hoor kneus, wat ik ook genoemd had er is altijd wel iemand die dat nou juist niet goed vindt. Verder preek je tegen het koor dus bespaar je de moeite want ik weet dat er 100'en goede soundtracks zijn. Componisten als Alan Silvestri of Jerry Goldsmith doen niets onder voor hun soortgenoten uit het verleden. Het enige verschil is dat er een paar honderd jaar tussen zit.
De enige componisten die mensen daadwerkelijk bij naam kennen zijn ennio morricone, jerry goldsmith of john williams misschien... en voornamelijk omdat ze beelden perfect weten te begeleiden. Hulde daarvoor, maar je kunt dat toch niet met een geheel concert van Bach gaan zitten afzettenquote:Op vrijdag 30 december 2005 23:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld hoor kneus, wat ik ook genoemd had er is altijd wel iemand die dat nou juist niet goed vindt. Verder preek je tegen het koor dus bespaar je de moeite want ik weet dat er 100'en goede soundtracks zijn. Componisten als Alan Silvestri of Jerry Goldsmith doen niets onder voor hun soortgenoten uit het verleden. Het enige verschil is dat er een paar honderd jaar tussen zit.
quote:Op zaterdag 31 december 2005 01:14 schreef __Saviour__ het volgende:
Gladiator was pas ook weer op tv. Ook erg mooie muziek heeft die film
Prokofiev is dan ook een volwaardig componist, die thuishoort in het rijtje moderne Russische grootheden zoals Rachmaninov, Scriabin en Shostakovich.quote:Op zaterdag 31 december 2005 01:07 schreef JelleS het volgende:
[..]
Bekijk Alexander Nevsky (1938) van Sergei M. Eisenstein is. De muziek is gecomponeerd door de Russische componist Sergei Prokofiev. Volgens velen (en ook volgens mij) de beste film muziek ooit.
Componisten als Silvestri of Goldsmith komen niet eens in de buurt.
Idd. Verschil is dat Prokofiev echt speciaal componeerde voor films. Helaas heb ik alleen nog Alexander Nevsky gezien ( en Red Heat natuurlijkquote:Op zaterdag 31 december 2005 01:18 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Prokofiev is dan ook een volwaardig componist, die thuishoort in het rijtje moderne Russische grootheden zoals Rachmaninov, Scriabin en Shostakovich.
Daar zijn de Hollywood filmmuziekcomponisten echt niet mee te vergelijken.
eindelijk een medestander, ik had dit al eerder vermeld in het topicquote:Op zaterdag 31 december 2005 01:07 schreef JelleS het volgende:
[..]
Bekijk Alexander Nevsky (1938) van Sergei M. Eisenstein is. De muziek is gecomponeerd door de Russische componist Sergei Prokofiev. Volgens velen (en ook volgens mij) de beste film muziek ooit.
Componisten als Silvestri of Goldsmith komen niet eens in de buurt.
Ik neem aan dat je deel 5, battle on the ice bedoeld. Trouwens in dit kader is het ook goed de muziek van shostakovich te noemen, die niet bepaald pro Russisch was om het maar in jouw woordne te zeggen. Dit heeft hij verwerkt in zijn muziek en wel op zo'n manier dat de toenmalige leiders van de sovjets het fantastisch vondenquote:Op zaterdag 31 december 2005 12:48 schreef JelleS het volgende:
Ja, als je er voor open staat is het een geweldige film. De veldslag is bijv. één van de beste ooit, helemaal voor die tijd. Het mooie is ook dat het als propaganda film perfect werkt. Je zou er bijna direct pro-Russisch van worden.
Link werkt bij mij niet, maar Prokofievs muziek voor die film ken ik al wel (en is zeker de moeite waard!).quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:48 schreef JelleS het volgende:
Ja, als je er voor open staat is het een geweldige film. De veldslag is bijv. één van de beste ooit, helemaal voor die tijd. Het mooie is ook dat het als propaganda film perfect werkt. Je zou er bijna direct pro-Russisch van worden.
Pantserkruiser Potemkin vond ik trouwens wel erg goed. Alexander Nevsky is denk ik wel iets toegankelijker.
Hier is trouwens een stukje van de muziek uit Alexander Nevsky. Denk hierbij een scene waarbij het volk opgehitst en klaargestoomd wordt voor de strijd tegen de Duitsers.
http://www.boosey.com/pag(...)l.asp?sampleid=10292
Ja die ken ik wel (in tegenstelling tot de film) en is schitterend, maar in welke hoedanigheid heb je die dan gespeeld? (of proberen te spelen?quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:06 schreef komrad het volgende:
@Soul79 ken je de muziek alexander nevsky ook? is echt ontzettend mooi (and on a personal note: lastig te spelen)
Gaaf, gezien de bezetting lijkt me dat idd geen pretje of was het in een arrangement?quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:12 schreef komrad het volgende:
gewoon met orkest, koor van 120 man/vrouw en een soliste
was wel een arrangement, maar dat maakt het niet minder lastig hoor, ik moet zeggen dat het bv erg lastig is 13 noten in een tel te spelen en daarna 9 en daarna 14, dat soort grappenquote:Op zaterdag 31 december 2005 15:17 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Gaaf, gezien de bezetting lijkt me dat idd geen pretje of was het in een arrangement?
ah leuk, paar jaar geleden werd volgens mij ook nog een uitvoering van de muziek gedaan in Vredenburg. Ik moet zelf nog is de cd gaan halen, maar eerst maar de dvd. Lastig te vinden en vooral erg duur. Ik had hem zelf geleend van een Russin, die er in Moskou 5 euro voor had betaald. (en het was nog Criterion ook)quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:20 schreef komrad het volgende:
[..]
was wel een arrangement, maar dat maakt het niet minder lastig hoor, ik moet zeggen dat het bv erg lastig is 13 noten in een tel te spelen en daarna 9 en daarna 14, dat soort grappen
Maar over het algemeen goed te doen behalve dat het in 6/7 kruizen en 5 mollen geschreven was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |