Dit gaat al de goede kant op dunkt me. Wat iedereen er ook over zegt vanuit zijn eigen "deskundigheid", ik heb het huidige vakkenpakket altijd als iets prettigs ervaren. Algemene vakken, profiel, vrije deel.quote:De tweede fase vanaf augustus 2007 - Trouw donderdag 17 november 2005
In de tweede fase verdwenen de vakkenpakketten die leerlingen zelf mochten kiezen. Alle leerlingen volgen nu algemeen vormende vakken (zoals Nederlands, Engels en een vorm van wiskunde). Daarnaast kiest elke leerling een van de vier profielen (en bijbehorende vakken): natuur en techniek, natuur en gezondheid, cultuur en maatschappij en economie en maatschappij. Daar bovenop volgt nog een aantal ’vrije vakken’.
Dit programma bleek te strak, versnipperd en overladen. De minister wil –na overleg met de scholen– de volgende wijzigingen invoeren per augustus 2007:
Voor alle vwo-ers: geen deeltalen (alleen spreken of alleen lezen) verplicht voor Frans en Duits, wel één volledige taal kiezen.
Geschiedenis en aardrijkskunde worden ’robuuste’ vakken: een combinatie van bronnenonderzoek en kennisoverdracht.
In natuur en gezondheid: natuurkunde is niet meer verplicht, leerlingen kunnen ook aardrijkskunde kiezen of een nieuw bètavak (namelijk natuur, leven en techniek).
In natuur en techniek: er komt een ’degelijk’ vak wiskunde B voor iedereen en een (voortgezet) keuzevak wiskunde D.
quote:
Studiehuis / ’Stem hoger onderwijs beter af’ - Trouw donderdag 17 november 2005
Het studiehuis moet op de schop – daarover zijn scholen en minister Van der Hoeven (onderwijs) het inmiddels eens. Te overladen en versnipperd is het eindexamenprogramma voor havo- en vwo- leerlingen.(...)
Universiteiten en hogescholen moeten meer rekening houden met de veranderingen die in het onderwijsprogramma op middelbare scholen hebben plaatsgevonden.(...)
„Uit de nieuwe onderwijsprogramma’s zijn allerlei dwingend opgelegde onderdelen verwijderd die feitelijk bepalende onderwijsvormen aan leraren opleggen”, schrijft Van der Hoeven. „Leraren zijn niet meer verplicht om nog volgens deze vormen onderwijs te geven.”(...)
„Het vervelende hiervan is dat jongeren met de uitkomst dat ’de kennis kennelijk achteruit gaat’ onrecht wordt aangedaan. Zij worden gedemotiveerd en kunnen geen weerwoord hebben: wat echt de noodzakelijke kennis is, kunnen zij immers nog niet overzien.”(...)
Mjah, wat is het nieuwe hieraan? In 1980 kon ik mijn eigen pakket al samenstellen mits er tenminste een exact vak en een moderne taal in zat plus Nederlands.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:01 schreef freako het volgende:
Het ruikt als het oude systeem, waar je gewoon 7/8 vakken kon kiezen.
Die eis van een exact vak was er bij mij (in '96) niet, maar dat kan best per school verschillend zijn geweest.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mjah, wat is het nieuwe hieraan? In 1980 kon ik mijn eigen pakket al samenstellen mits er tenminste een exact vak en een moderne taal in zat plus Nederlands.
Dat ligt ook aan de instelling van de leerling. Ik denk dat het oude systeem, hoe dan ook, een keer hervormd moest worden.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:09 schreef freako het volgende:
[..]
Die eis van een exact vak was er bij mij (in '96) niet, maar dat kan best per school verschillend zijn geweest.
Op zich was er ook weinig mis met het oude systeem. Ik heb de noodzaak tot vernieuwing nooit gezien.
allemaal heel leuk en aardig maar waarom natuurkunde uit N&G halenquote:Op donderdag 17 november 2005 13:57 schreef tudoros het volgende:
Het mocht tijd worden!
[..]
Dit gaat al de goede kant op dunkt me. Wat iedereen er ook over zegt vanuit zijn eigen "deskundigheid", ik heb het huidige vakkenpakket altijd als iets prettigs ervaren. Algemene vakken, profiel, vrije deel.
Meer quotes uit bijgaand artikel:
[..]
Ik vind het ook een beetje vreemd (lees: heel erg vreemd), maar het is, denk ik, omdat anders niemand NT kiest (het profiel der profielen). En ach... Natuurkunde inruilen voor Aardrijkskunde... das ook wel een ontzettend boeiend vak. Dat andere vage anw vak is wel een raadsel ja...quote:Op donderdag 17 november 2005 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
allemaal heel leuk en aardig maar waarom natuurkunde uit N&G halen![]()
en nog zo`n anw vak erbij![]()
de rest klinkt allemaal heel logisch enigste mindere is nog dat je als beta student opgescheept blijft zitten met 3 talen
op de tu is voor de meeste opleidingen nat2 verplicht.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:31 schreef tudoros het volgende:
[..]
Ik vind het ook een beetje vreemd (lees: heel erg vreemd), maar het is, denk ik, omdat anders niemand NT kiest (het profiel der profielen). En ach... Natuurkunde inruilen voor Aardrijkskunde... das ook wel een ontzettend boeiend vak. Dat andere vage anw vak is wel een raadsel ja...
ik had precies hetzelfde vakkenpakketquote:Op donderdag 17 november 2005 15:36 schreef EdwardSeepers het volgende:
Hiero een N leerling.
Pleur op, natuurkunde weghalen bij N&G. Zijn ze nou helemaal? Maak de Nederlandse jeugd nóg dommer.
*Blij is dat hij NT + biologie totaalvak en informatica heeft kunnen koppelen*.
Het systeem wérkt nu toch, láát het dan zo.
Wel zou het goed zijn Frans te kunnen dumpen voor een totaalvak duits, of andersom. Verder allemaal alleen maar dom.
En geef leerlingen de ruimte als ze willen studeren! Ik heb nu nog maar 2 van de 3 'normale' biologie lessen écht les in een lokaal, omdat in 1 uur mijn Wiskunde B2 uur valt.
De docent ging ermee accoord dat ik dit uur dan thuis doe, en ik haal alsnog een gebundeld-profiel-diploma binnen.
Aan mijn school.
Aan plannen die de leerlingen mogelijk nog dommer gaan maken dan ze al zijn.
En maximaal drie moderne vreemde talen dacht ik, maar dat kan ook een regel van mijn middelbare school zijn geweest.quote:Op donderdag 17 november 2005 16:14 schreef DionysuZ het volgende:
(2 verplichte uitzonderingen ofzo, nederland en vreemde taal?).
vriend van mij is havo gaan doen vanwege de talen had op zijn diploma een 9 voor b12.quote:Op donderdag 17 november 2005 16:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Lol wat weer grote onzin, ;d. Het is van de gekke om natuurkunde uit natuur en gezondheid te halen, als je N&G hebt heb je maar natuurkunde 1, nou das echt niet verschrikkelijk moeilijk hoor, en zo mis je wel wat varianten als je wel scheikunde en wiskundeB hebt. Omdat beide vakken in combinatie staan met natuurkunde.
Maar 2 the point. CKV en ANW mogen beide afgeschafd worden, vrij zinlose bagger vakken.
En ik ben wel tevreden met duits1 en frans1, is wat simpeler dan een totaal vak, veel N&T leerlingen zijn nou niet bijster goed in talen. Iig dat was bij mij op school zo.
EN!, zo maak je degradeer je wel zeker het profiel Cultuur en maatschappij ;d, wat dan helemaal niks meer voorsteld als die mensen samen met NT( het profiel!) duits1,2 of frans1,2 doen. Die mensen blinken dan alleen uit in .. sja CKV2, of CKV3 of tekenen ;>
Vergeet niet dat bij veel biologische studies ook natuurkunde vereist wordt.quote:Op donderdag 17 november 2005 17:16 schreef tudoros het volgende:
Ik begon de OP met het idee dat het iig over het algemeen een beetje beter is geworden dan het geval was!
Maar ja, ieder valt meteen over Natuurkunde![]()
Alleen Natuurkunde valt buiten de boot. Nu is het zo dat de meeste mensen Natuurkunde leuker vinden dan wiskunde, omdat natuurkunde gewoon minder droog is (toch???). Dus ik denk niet dat Natuurkunde zo buiten de boot valt.. Het heeft natuurlijk ook consequenties als je het laat vallen - dan kun je geen technische studies meer doen.
aha, weer wat geleerd. Is biologie niet exact trouwens? ... of is het iets voor meiden, dan is het sowieso niet exact.quote:Op donderdag 17 november 2005 17:45 schreef EdwardSeepers het volgende:
[..]
Vergeet niet dat bij veel biologische studies ook natuurkunde vereist wordt.
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |