abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 november 2005 @ 12:47:07 #1
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_32340407
Ik neem het foldertje van mijn zorgverzekering net ff door, en lees daar iets wat ik niet goed begrijp. Wellicht kan iemand die er wat verstand van heeft, het mij even toelichten.

U betaalt straks voor de nieuwe zorgverzekering een inkomensafhankelijke bijdrage en apart daarvan een nominale premie aan de zorgverzekeraar.

De inkomensafhankelijke bijdrage gaat af van van uw brutoloon (geldt vor het brutoloon tot circa ¤ 30.000,-) Afhankelijk van uw situatie is deze:

* 6,5 % voor werknemers en mensen met een uitkering, De bijdrage wordt dan betaald door uw werkgever of uitkeringsinstantie
*4,4 % voor mensen met prepensioen of een aanvullend pensioen en voor zelfstandige ondernemers. Dan betaalt u deze bijdrage zelf.

Studeert u of hebt u geen inkomen, dan betaalt u geen inkomensafhankelijke bijdrage.

De nominale premie die u aan de zorgverzekeraar betaalt is meestal hoger dan nu bij het ziekenfonds. Dat is het geval bij alle zorgverzekeraars.

Die nominale premie is de 1050-1200 per jaar die je rechtstreeks aan je zorgverzekeraar betaalt toch? Maar wat houdt die inkomensafhankelijke bijdrage in?
Geldt die nu ook al? En hetzelfde percentage?
Of gaat dit ook nog meer kosten dan dat het nu doet?

Of wordt het gewoon door je werkgever betaald, en merk je er zelf niets van? En kost het de werkgever dus (meer) geld?
pi_32340781
Je hebt op dit moment ook al een inkomens afhankelijke premie.
De ZFW heffing is op dit moment 1.45% (werknemersdeel), als ik mijn loonstrookje bekijk dan zal het werkgeversdeel ongeveer 6.75% bedragen (ik heb voor dat laatste alleen een bedrag, geen percentage).
Zoveel verschil zal het voor je werkgever dus niet zijn, de oude en de nieuwe stuatie
  donderdag 17 november 2005 @ 13:24:23 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32341356
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:02 schreef frederik het volgende:
Je hebt op dit moment ook al een inkomens afhankelijke premie.
De ZFW heffing is op dit moment 1.45% (werknemersdeel), als ik mijn loonstrookje bekijk dan zal het werkgeversdeel ongeveer 6.75% bedragen (ik heb voor dat laatste alleen een bedrag, geen percentage).
Zoveel verschil zal het voor je werkgever dus niet zijn, de oude en de nieuwe stuatie
Die ZFW-heffing komt straks te vervallen. Het werkgeversdeel blijft nagenoeg gelijk. En voor de werknemer verandert er wat dit betreft volgens mij ook niet zoveel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32343868
Je werkgever betaald het inkomensafhankelijke deel maar de belasting daarover (= ongeveer een derde) moet je zelf betalen en dat kan dus ook wel aardig oplopen.

VOor jantje modaal (= 2200 bruto p/m) is het inkomensafhankelijke deel dus ongeveer 143 euro en dat kost jou zelf dus 47 euro extra in de maand (dat komt dus bovenop de premie die je al moest betalen van pak em beet 80 euro in de maand... (en aangezien jantje modaal teveel verdient voor zorgtoeslag) vraag ik me nog steeds af hoe ze op de site van de nieuwe zorgverzekering allemaal mooie rekensommetjes hebben staan dat iedereen erop vooruit gaat met het nieuwe stelsel!
  donderdag 17 november 2005 @ 14:52:20 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32343993
Dat je belasting betaalt over dat inkomensafhankelijke deel was ook al zo. Dus per saldo scheelt dat niet met de oude situatie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32349974
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')