abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32327335
Ik vroeg me af hoeveel iemand op een HBO opleiding te besteden moet hebben volgens de overheid.
Je krijg namelijk vaak maar een bepaalt bedrag van de IB-Groep en de rest zouden je ouders moeten aanvullen.

Ik weet dat ik het een keer op de website van IB-Groep heb zien staan, maar ik kan het sinds ze de website hebben veranderd niet meer terug vinden.

Iemand enig idee?
pi_32328110
Hoe bedoel je? Hoeveel toelage of hoeveel een normale student per maand kwijt is?
Wartaal.
pi_32328340
De overheid vindt dat je een bepaalt bedrag per maand tot je beschikking moet hebben als student aan het HBO. Ze kijken naar hoeveel je ouders verdienen en aan de hand daarvan krijg je een bepaalt bedrag aan studiefinanciering. De rest van het geld moeten je ouders bijleggen.

x bedrag per maand = Studiefinanciering + Aanvulling van de ouders

Ik wil weten hoeveel dat bedrag x is.

Als je ouders meer verdienen dan krijg je minder studiefinanciering en als je ouders minder verdienen dan krijg je meer studiefinanciering. Het bedrag per maand zou ongeveer hetzelfde moeten blijven.

Ik wil dus weten hoeveel je zou moeten krijgen per maand
pi_32328414
Die theorie kun je in de prullenbak gooien. Niet elke student heeft evenveel te besteden.
Original Ratbiker
pi_32328480
Tja, als ik spiegel naar mijn situatie: gescheiden ouders met beide een net boven modaal salaris, maar wel beide een vrij forse schuld. Val je dus mooi overal buiten het bootje. En ik dus ook 8^)
Wartaal.
pi_32328600
Ik zeg ook niet dat elke student evenveel krijgt.
Ik zeg alleen dat de overheid vind dat een student een bepaalt bedrag per maand te besteden moet hebben.

Er zijn inderdaad een heleboel studenten die mooi de sjaak zijn. Hun ouders verdienen veel geld, daardoor krijgen ze weinig studiefinanciering (omdat de overheid ervan uit gaat dat de ouders de rest bij betalen), maar hun ouders geven de kinderen verder niks (tot bijna niks). Het is sowieso een krom systeem, tenzij de ouders zich eraan zouden houden.
pi_32328669
Zelfs als de ouders zich eraan houden is bedrag x onvoldoende, daarom bestaat bedrag x volgens mij niet.

Ik krijg dermate studiefinanciering dat ik volgens de IB-groep nu onafhankelijk ben van een ouderlijke bijdrage. Maar dit is nog lang niet genoeg voor de boeken, laat staan collegegeld, printgeld, andere onkosten en administratieve rompslomp.
Original Ratbiker
pi_32328738
http://www.ib-groep.nl/pa(...)js/Bedragen_2006.asp

"Basisbeurs" is wat je zowieso krijgt.

"Aanvullende beurs" is wat je krijgt als je ouders niet teveel verdienen. Hoe meer je ouders verdienen, hoe lager deze aanvullende beurs is. Bij mij is die dus 0 (bedankt pa!).

Daarintegen; als je geen aanvullende beurs krijgt, kan je dat bedrag wel extra lenen van de IB-Groep, bovenop het normale leenbedrag.
~Dannon
pi_32338099
IB Groep gaat er van uit dat 3 partijen aan je studie meebetalen, jij, ibgroep, ouders. Indien de ouders niet meebetalen kan je een lening afsluiten waarmee je bijvoorbeeld ook jouw deel ophoest. Dus infeiten totaal afhankelijk bent van de ib-groep.
Het kan ook zijn dat je ouders "weinig" verdienen dan krijg je aanvullende beurs, dit is dus vervanging voor de bijdrage van je ouders.
Boven de 40.000 euro per jaar inkomen kom je niet in aanmerking voor aanvullende beurs .
  donderdag 17 november 2005 @ 11:30:42 #10
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_32338278
quote:
Op donderdag 17 november 2005 11:23 schreef Brembo het volgende:
IB Groep gaat er van uit dat 3 partijen aan je studie meebetalen, jij, ibgroep, ouders. Indien de ouders niet meebetalen kan je een lening afsluiten waarmee je bijvoorbeeld ook jouw deel ophoest. Dus infeiten totaal afhankelijk bent van de ib-groep.
Het kan ook zijn dat je ouders "weinig" verdienen dan krijg je aanvullende beurs, dit is dus vervanging voor de bijdrage van je ouders.
Boven de 40.000 euro per jaar inkomen kom je niet in aanmerking voor aanvullende beurs .
Boven de ¤ 35.900 al niet meer ofzo
pi_32353384
Zou het dan niet zo zijn dat:

Hoe hoger je studiefinanciering is hoe minder geld je van IB-Groep mag lenen. Zou het dan zo zijn dat je studiefinanciering + de maximale lening (die je kan krijgen) samen het bedrag is dat je te besteden 'zou moeten hebben' (volgens de overheid, of volgens de IB-Groep?)

ik kan me voorstellen dat je met dat bedrag wel uit te voeten kan (ook inclusief boeken en schoolgeld etc.). Het blijft krap natuurlijk, maar dat is het studentenleven sowieso
pi_32356325
Met maximale lening heb je volgens mij iets van 700¤ per maand..

Maar je moet het dan nog wel eens terugbetalen, als je niet eerst 10 jaar uitkering wil trekken tot ze het kwijtschelden. Misschien iets voor de muzikanten? Dure studie, geen noemenswaardig loon

:edit: die 700 is als uitwonende, met inbegrip van basisbeurs.
Original Ratbiker
pi_32459193
Het is sowieso een maf systeem. Sommige mensen hebben rijke ouders die alles en dan ook echt alles betalen, terwijl anderen bijna omkomen door de honger vanwege hun te dure kamer in een achterbuurt van Amsterdam.

Maar goed, ik weet genoeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')