Je ziet hem heel veel bij wedstrijden van het Schotse elftal. Volgens mij is het meer een nationaal symbool, net zoals oranje vlaggen bij wedstrijden van het Nederlands elftal.quote:Op donderdag 17 november 2005 12:35 schreef parterrepact het volgende:
Kijk, dat is de nuttige info! bedankt!!
Nog 1 klein vraagje en dan ben ik helemaal blij..
Wordt deze vlag misschien door of Celtic of Rangers gebruikt of juist verafschuwd??
Vandaar dat veel Schotten een Franse naam hebben die verbasterd is naar Brits, zoals ikquote:Op donderdag 17 november 2005 01:09 schreef Dagonet het volgende:
Dit is de vlag van de Schotse koning William I 'The lion' uit de twaalfde eeuw, de langst regerende (echte) Schotse koning.
De vlag is onderdeel van de koninklijke standaard, wanneer de koning(in) in Schotland is dan gebruiken ze
[afbeelding]
(Schotland, Engeland, Ierland, Schotland)
In andere delen van het VK is de verdeling Engeland, Schotland, Ierland, Engeland.
William I is vooral bekend vanwege bijvoorbeeld het opstellen van het eerste defensieve bondgenootschap (tussen Schotland, Frankrijk en Noorwegen), een onderdeel van het verdrag was dat alle Schotten bijvoorbeeld ook Franse burgers waren tot de twintigste eeuw!
Ik niet, maar mijn vaders kant is wel helemaal Schots, alleen heeft er een aantal generaties (ik geloof 3) in Frankrijk gewoond ten tijde van het vedrag. Er zijn wel veel Franse namen maar je herkent ze slecht omdat ze heel anders worden uitgesproken. Let maar is op namen die eindigen op -er enzo.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:59 schreef mcintosh het volgende:
He dat van die fransen wist ik niet
Kheb dan ook een oerschotse achternaam
Weer wat geleerdquote:Op donderdag 17 november 2005 20:02 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik niet, maar mijn vaders kant is wel helemaal Schots, alleen heeft er een aantal generaties (ik geloof 3) in Frankrijk gewoond ten tijde van het vedrag. Er zijn wel veel Franse namen maar je herkent ze slecht omdat ze heel anders worden uitgesproken. Let maar is op namen die eindigen op -er enzo.
Dat niet alleen. Door de Auld Alliance kreeg het Scots ook een spelling die erg op het Frans gebaseerd is. Neem de koninklijke familie van toen: ze heetten Stewart, maar omdat het Frans toen geen w kende, moest het als Stuart gespeld worden. In de 20ste eeuw, meen ik, heeft de toenmalige Pretendent in samen spraak (of op laste van?) de spelling weer (terug) veranderd naar Stewart.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:38 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Vandaar dat veel Schotten een Franse naam hebben die verbasterd is naar Brits, zoals ik
quote:Op woensdag 23 november 2005 09:24 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Dat niet alleen. Door de Auld Alliance kreeg het Scots ook een spelling die erg op het Frans gebaseerd is. Neem de koninklijke familie van toen: ze heetten Stewart, maar omdat het Frans toen geen w kende, moest het als Stuart gespeld worden. In de 20ste eeuw, meen ik, heeft de toenmalige Pretendent in samen spraak (of op laste van?) de spelling weer (terug) veranderd naar Stewart.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |