Vorig jaar november hebben een vriend en ik een transmongoliereis geboekt met Tiara Tours, niet de goedkoopste reis (toch zo'n 3000 euro) maar het leek ons ontzettend gaaf dus dat hadden we er wel voor over! Die reis heeft afgelopen september plaatsgevonden en was in principe prima geregeld, als in: iedereen was op de afgesproken tijden waar ze moesten zijn en hotels/excursies waren inderdaad ook geboekt.
Helaas hadden we toch nogal wat op- en aanmerkingen over (soms kleine) problemen waar we tegenaanliepen tijdens de reis.
Onder andere waren dit: een waardeloze gids in St. Petersburg, het eten dat af en toe niet in orde was zoals een mongoolse bbq die bestond uit een stuk bot met minimaal vlees en veel vet en niet het beloofde stoofpotje
![]()
(we hadden honger ja!
![]()
) en het gebruikelijke rijst met koolsla, de bezuiniging op het toetje in een hotel
![]()
, en water dat halverwege de woestijntocht op was terwijl er wel beloofd was dat het er zou zijn. Maar ook het hotel dat 'problemen met het water' had toen we terug kwamen uit de woestijn na 8 dagen (de gasten die er al zaten/incheckten wisten nergens van, overboekt misschien?) en we dus ergens anders ondergebracht werden, een hotel dat veeeeel slechter was dan ons eigenlijke hotel. Het nieuwe hotel was namelijk erg onveilig (verlichting deed het niet op de gangen, deuren konden moeilijk dicht/open, ramen konden niet open, gaten in de vloer waar gewoon tapijt overheen gelegd was etc.) en vies! Verder waren er nog wat kleine dingen maar dit waren wel de belangrijkste.
Al met al vonden we dat we hiermee wel reden tot klagen hadden. We weten wel dat er in die landen niet altijd alles op en top goed geregeld kan worden, maar we hadden toch zoiets van dit is zo simpel moet toch wel gewoon goed verzorgd kunnen zijn.
Goed, 12 oktober een mail gestuurd met onze klachten en vandaag eindelijk een reactie gekregen. Het zijn 2 a4'tjes reactie dus vergeef me dat ik het hier niet neertyp maar het kwam er op neer dat ze alles aan de instanties ter plaatse hebben voorgelegd en reactie hebben gekregen (natuurlijk dat ze het vervelend vinden en het in de toekomst gaan voorkomen door bepaalde dingen in de reisgidsen/-materialen op te nemen, maar er voor ons niets aan kunnen doen) en die reactie dus aan ons hebben doorgegeven en we krijgen ter compensatie een DVD van de transmongolie express van yorin travel met daarbij jawel reclamemateriaal voor de reis! Het is dus gewoon een klote promo dvd waar ze er tig van hebben liggen en normaal ook al gratis versturen, echt schandalig zeker ook nog omdat het er maar 1 is en we met z'n 2en zijn, dus nu moeten we nog gaan delen ook!
![]()
Nou ja we zijn er dus niet zo blij mee dat we gewoon afgescheept worden met een dvd.
Tiara Tours, we hadden zeker van jullie, beter verwacht!
Bedankt voor de aandacht