abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32307608
ik ben van plan om straks ff een stel banken te bezoeken en uit te vissen waar de beste hypotheek afgesloten kan worden
aangezien ik er eigenlijk geen verstand van heb wil ik om wat tips vragen
kan ik bv de banken tegen elkaar uit laten spelen
ik kan bv bij de rabobank een rente krijgen van 3.5 % over tien jaar en bij de fortis 3.8 over hetzelfde aantal jaren
kan ik dan tegen fortis zeggen " ja hee hoor es bij de rabo heb ik voor hetzelfde 0.3 % minder rente"
hetzelfde met afsluitprovisie, hoe houd ik die zo klein mogelijk ??
iemand die nog meer weet om mminder kwijt te zijn mag dat ook zeggen
pies on joe toe
pi_32307643
Wij waren ook naar de Rabo geweest, zelfde aanbieding gehad, maar dan moesten we alle verzekeringen bij hun oversluiten. Vaak zit er dus nog iets achter...

dat was het eigelijk
pi_32307851
Rente is 1 ding, maar er is ook nog zoiets als een levensverzekering (en ja, die verschillen onderling ook).

Het staat je vrij om te vragen of de afsluitprovisie te laten zitten of te onderhandelen over de rente.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32308425
Houd ook rekening met de renteopslag aan het einde van de rentevaste periode. Die verschilt per bank, meestal tussen de 0,2 en 0,5%, als nieuwe klant krijg je bij de meeste banken rentekorting. Kan dus lonen om een bank uit te kiezen die geen renteopslag kent.

Banken zou ik niet bezoeken, zou het via een Hypotheker of hypotheekshop doen, die kunnen veel sneller een vergelijk maken tussen de verschillende aanbieders en daarin rekening houden met jouw wensen.

Als je trouwens echt 3,5% kan krijgen bij de Rabobank voor 10 jaar dan zou ik daar gelijk voor gaan, met NHG zie ik geen aanbieders die daar onder gaan.
pi_32308624
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:55 schreef Ericr het volgende:
Banken zou ik niet bezoeken, zou het via een Hypotheker of hypotheekshop doen, die kunnen veel sneller een vergelijk maken tussen de verschillende aanbieders en daarin rekening houden met jouw wensen.

Ja (net echt)
quote:
Als je trouwens echt 3,5% kan krijgen bij de Rabobank voor 10 jaar dan zou ik daar gelijk voor gaan, met NHG zie ik geen aanbieders die daar onder gaan.

Dan kijk je niet goed, vrees ik. (ik kan er zo wel 4 noemen die dat bieden of eronder gaan). Daarnaast (nogmaals): rentestand is niet zaligmakend.
pi_32308756
die 3,5% was een voorbeeldje
een hypotheker denkt ook aan zijn geld en niet aan jou geld
maar onderhandelen over de afsluitprovisie is natuurlijk altijd een goed punt
en Five , welke banken zitten onder de 3.5 ?
pies on joe toe
pi_32309337
Meestal heb je de bijbehorende levensverzekering bij je hypotheekverstrekker. Dat moet, want die levensverzekering keert aan de bank uit als jij voortijdig dood gaat. Die verzekering is dus gekoppeld aan de hypotheek.
Mogelijk worden er ook andere verzekeringen aangeboden: Woonhuis, WA, etc. Bij de Rabo krijg je premiekorting naar mate je meer verzekeringen afsluit.
Maar niemand houdt je tegen om voor deze verzekeringen zelf te shoppen - kun je ook na een jaar doen natuurlijk.

Verdere verschillen: Rente, looptijd en kortingen.
De Postbank had onlangs een 'geweldige' aanbieding: 1% rentekorting in het 1e jaar. Klinkt leuk, maar de rente in de volgende 9 jaar lag gewoon hoger dan van de concurrenten. Sigaar uit eigen doos dus.

Looptijd: Ik heb net afgesloten voor 10 jaar tegen 3.9%. De rente is letterlijk nog nooit zo laag geweest als nu. Ik zou je afraden voor een rentevaste periode korter dan 5 jaar te gaan.

Afsluitprovisie: Is vaak de inzet van kortingen. Scheelt een leuke hoeveelheid geld, en is blijkbaar nogal onderhandelbaar.
pi_32310388
stel dat ik bij de rabobank dus een hypotheek afsluit met de daarbij behorende belangrijke verzekeringen, zorgen zij er dan voor dat de bestaande verzekeringen van miij over gesloten worden ??
en aangezien ik alleen woon heb ik toch eigenlijk geen levensverzekering nodig tot het moment dat ik de love of my life gevonden heb ?
pies on joe toe
pi_32310717
quote:
Op woensdag 16 november 2005 11:57 schreef bonke het volgende:
stel dat ik bij de rabobank dus een hypotheek afsluit met de daarbij behorende belangrijke verzekeringen, zorgen zij er dan voor dat de bestaande verzekeringen van miij over gesloten worden ??
Dat zou vrij normaal zijn.
quote:
en aangezien ik alleen woon heb ik toch eigenlijk geen levensverzekering nodig tot het moment dat ik de love of my life gevonden heb ?

Voor je hypotheek heb je die wél nodig.(zelfs al ben je alleen)
pi_32310789
quote:
Op woensdag 16 november 2005 11:26 schreef mgerben het volgende:

Looptijd: Ik heb net afgesloten voor 10 jaar tegen 3.9%. De rente is letterlijk nog nooit zo laag geweest als nu. Ik zou je afraden voor een rentevaste periode korter dan 5 jaar te gaan.
Een maand of twee terug was de rente zelfs nóg lager dan nu.
pi_32311292
weet je zeker dat een alleenstaande ook een hypotheek verzekering moet nemen ??
ik heb namelijk anders gehoord van bronnen die er waarschijnlijk iets minder verstand van hebben
pies on joe toe
  woensdag 16 november 2005 @ 12:30:35 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_32311428
Via mijn hypotheek adviseur heb ik een maatwerk hypotheek afgesloten bij de Postbank voor 3,4% tegen 10 jaar vast. Eerste 6 jaar betaal ik 3,4 en de resterende 4 jaar 3,6% (rente opslag zoals Ericr zegt)
Where law ends, tyrrany begins.
pi_32312263
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:26 schreef bonke het volgende:
weet je zeker dat een alleenstaande ook een hypotheek verzekering moet nemen ??
ik heb namelijk anders gehoord van bronnen die er waarschijnlijk iets minder verstand van hebben
Dat weet ik zeker (het is mijn werk )

Waarom: De hypotheekverstrekker moet er wel zeker van zijn dat de hypotheek wordt ingelost op het moment dat jij komt te overlijden. Wanneer jij bijvoorbeeld na anderhalf jaar komt te overlijden, zal de verkoop van de woning niet voldoende zijn om het restant aan hypotheek af te lossen.
(dan nog: hoe jonger je bent, hoe lager de lasten)

ik ga er wel vanuit dat het een eerste woning is, zonder eigen middelen
pi_32312481
is het dan de bedoeling dat de woning voor het hele bedrag verzekerd word of kan het een deel van het bedrag zijn
ivm overlijden zal een woning van 200.000 denk ik niet 50% in waarde zakken
dus die 100.000 halen ze altijd wel terug via de verkoop van de woning
pies on joe toe
pi_32312610
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:03 schreef bonke het volgende:
is het dan de bedoeling dat de woning voor het hele bedrag verzekerd word of kan het een deel van het bedrag zijn
ivm overlijden zal een woning van 200.000 denk ik niet 50% in waarde zakken
dus die 100.000 halen ze altijd wel terug via de verkoop van de woning
Niet het hele hypotheekbedrag.
Vaak kun je maximaal een bepaald percentage van de executiewaarde aflosvrij financieren (50-75%). Daaraan gerelateerd kun je de ook het overlijdensrisico zien.
Voorbeeld:

Hypotheek: 200.000,-- (125% executiewaarde)
Executiewaarde: 160.000,--
Dan dient er een risicodekking te zijn van 80.000,--
Dit alles als voorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')