Ik voel een scriptie opborrelen......quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef _-rally-_ het volgende:
't Is weer typisch punt dat aantoont dat wij eigenlijk alleen maar geleerd hebben dat we nog veel te leren hebben.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef _-rally-_ het volgende:
Sterker nog, wanneer de aanhouding door de politie een nieuwe zou zijn, dan zou dat inhouden dat iemand voor de tweede keer, zonder 'nieuwe bezwaren' aangehouden wordt en dat is niet geheel de bedoeling.
quote:En hier ben ik het helemaal met je eens; de aangeroerde materie is interessant. De manier waarop het gebracht kan, nog afgezien van het debiliterende gebruik van smileys, niet echt op mijn waardering rekenen.
quote:'t Is weer typisch punt dat aantoont dat wij eigenlijk alleen maar geleerd hebben dat we nog veel te leren hebben.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:39 schreef Argento het volgende:
Ik voel een scriptie opborrelen......
Dan zijn wij het daar niet over eens.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:38 schreef Oversight het volgende:
Voor mij niet, en voor het begrip heterdaad óók niet, zie eerder.
Ik. Het verschil tussen een aanhouding op heterdaad overdragen aan de politie, of het doen van aangifte op grond van de verplichting kennis van een strafbaar feit te delen met de politie.quote:Wie heeft het over aangite?
Waarnemen is al een ruim begrip en als je geen grenzen wilt leggen bij WAT je waarneemt, dan is het begrip sowieso te ruim om te hanteren als criterium voor de uiterst vergaande bevoegdheden van de particuliere aanhouder. Je bent het toch met me eens dat het ingrijpen in de persoonlijke vrijheid van een ander, een verregaande bevoegdheid is?quote:dát ik waarneem, en dat daarheterdaad uit kan voortvloeien.
Prima, maar wie is 'wij' want ik heb nog niemand gezien die jouw zienswijze wil ondersteunen en waar is die jurisprudentie?quote:jij je gezaghebbende auteurs
die "officieel erkend" zijn, wij de jurisprudentie oké?
Er is nog nooit iemand voorgeleid na een aanhouding die achteraf onrechtmatig bleek te zijn?quote:Dan zou er nooit een voorgeleiding hebben plaatsgevonden, laat staan strafrechtelijke vervolging, ongeacht de uitkomst ervan.
De schade die jij lijdt omdat je, toen je werd aangehouden, op weg was naar een belangrijke bespreking met het doel een of ander winstgevend contract te sluiten, waarvan we in redelijkheid mogen aannemen dat het gesloten zou worden mits je niet onrechtmatig werd aangehouden. Het lijkt me niet te ver gezocht de particuliere aanhouder op je positief contractsbelang aan te spreken. Ik noem maar een dwarsstraat.quote:welke schade ?
Ik heb het ook over de strafrechter.quote:Daarover wordt hem géén oordeel gevraagd, dat is al gegeven door de strafrechter.
De burgerlijke rechter oordeelt op grond van de eis en als die eis inhoudt dat de aanhouding moet worden aangemerkt als een onrechtmatige daad in de zin van 6:162 BW, dan heeft de burgerlijke rechter aan de criteria van 6:162 te toetsen en die zijn anders dan de criteria waaraan de strafrechter de aanhouding toetst.quote:Klopt, en jouw burgerlijke rechter al hélemaal niet.
Hoe komt de politie tot dat oordeel en wat is de status van de aangehouden persoon gedurende die afweging?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:42 schreef Oversight het volgende:
[..]De politie houdt de verdachte opnieuw aan voordat ze de verdachte transporteert, of besluit ter plekke dat er géén sprake is van een aanhouding die overeind blijft voor de (h)OvJ, en zend de verdachte ter plekke heen, dát is de praktijk.
Leef je uit. Brrr, een strafrechtscriptie, ik moet er niet aan denken.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:39 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik voel een scriptie opborrelen......
quote:
quote:en wat is de status van de aangehouden persoon gedurende die afweging?
Hoe kan dat? De aanhouding dient toch op goede (en wettelijke) gronden te steunen? Anders ontbreekt de vrijheidsbenemende bevoegdheid. In de tijd dat de politie aan het afwegen of de aanhouding wel rechtmatig was, en dus vooralsnog niet vaststaat dat de aanhouding op goede gronden steunt, waar steunt de aanhouding gedurende die tijd dan wel op?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:06 schreef Oversight het volgende:
[..]
Door met gezond verstand te toetsen aan de hand van de wet, gebaseerd op de verklaringen van de aanhouder, én de verdachte, waarbij er in de praktijk aan het woord van de verdachte weinig waarde wordt gehecht.
Men gaat er simpelweg vanuit dat de aanhouder niet al die moeite zou doen om de verdachte te pesten....
[..]
aangehouden verdachte.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:22 schreef Argento het volgende:
[..]
Hoe kan dat? De aanhouding dient toch op goede (en wettelijke) gronden te steunen? Anders ontbreekt de vrijheidsbenemende bevoegdheid. In de tijd dat de politie aan het afwegen of de aanhouding wel rechtmatig was, en dus vooralsnog niet vaststaat dat de aanhouding op goede gronden steunt, waar steunt de aanhouding gedurende die tijd dan wel op?
Ja, dat snap ik, maar dan breekt volgens jou het moment aan waarop de politie NIET de aanhouding van jou overneemt, maar eerst nagaat of de aanhouding rechtmatig is geweest om vervolgens, als inderdaad blijkt dat die aanhouding rechtmatig is geweest, een NIEUWE aanhouding te doen.quote:Op zondag 20 november 2005 01:04 schreef Oversight het volgende:
[..]
Op het feit dat ik de verdachte heb verteld dat ie is aangehouden, en ik hem heb vastgepakt én hem tijdelijk van zijn vrijheid heb beroofd, in afwachting van de politie die ik heb gebeld voor transport van verdachte en aangever.
Praktijk !
quote:Op zondag 20 november 2005 10:11 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar dan breekt volgens jou het moment aan waarop de politie NIET de aanhouding van jou overneemt, maar eerst nagaat of de aanhouding rechtmatig is geweest om vervolgens, als inderdaad blijkt dat die aanhouding rechtmatig is geweest, een NIEUWE aanhouding te doen.
Mijn vraag is dan, wat is de status van de verdachte tussen de eerste en de tweede aanhouding, dus op het moment dat de politie de eerste aanhouding aan de rechtmatigheidseisen toetst (sinds wanneer doet de politie dat?), want op dat moment kan, naar jouw theorie, onmogelijk voldoende grond bestaan waarop de aanhouding steunt, want die grond wordt nu juist onderzocht.
Of ga je uit van zoiets als een voorwaardelijke aanhouding?
Dan zit die agent er naast. Hij had moeten zeggen 'U bent door dhr. O. aangehouden en ik ga u nu zo spoedig mogelijk aan een (h)OvJ voorgeleiden.'quote:Op maandag 21 november 2005 13:17 schreef Oversight het volgende:
De politieagent zegt tegen de verdachte: " U bent bij deze aangehouden", en neemt de verdachte mee.
Moet de agent de 'verdachte' op dat moment de cautie geven? Is de 'verdachte' verplicht te antwoorden op die vraag? Als de verdachte geen antwoord geeft, of ontkennend antwoordt, is de verklaring van de particuliere aanhouder dan maatgevend voor de status van de 'verdachte' en de grond voor aanhouding?quote:Op maandag 21 november 2005 13:17 schreef Oversight het volgende:
De politieagent kijkt naar de verdachte en vraagt hem of dit klopt.
De verdachte vertelt dat dit klopt.
quote:
quote:Hij had moeten zeggen 'U bent door dhr. O. aangehouden en ik ga u nu zo spoedig mogelijk aan een (h)OvJ voorgeleiden.'
Scheelt 'm een hoop gezeur, omdat anders O. moeten komen getuigen wanneer de R-C moet beoordelen of de aanhouding wel correct is verlopen. Nu doet de agent net alsof de verdachte niet volgens de wet aangehouden is, maar slechts verzocht is te wachten tot de agent arriveerde; daarmee wordt de aanhouding door de agent de eerste daad van vervolging en heeft O. verder niks meer met het opsporingsonderzoek te maken.quote:Op maandag 21 november 2005 21:01 schreef Oversight het volgende:
En wát zou nou de reden zijn dat die agent dat niet deed ?
quote:Op maandag 21 november 2005 19:05 schreef Argento het volgende:
Moet de agent de 'verdachte' op dat moment de cautie geven?
quote:Is de 'verdachte' verplicht te antwoorden op die vraag?
is mijn verklaring het enige feit tijdens de voorgeleiding, terwijl de weggenomen goederen nog steeds (welliswaar wederechtelijk maar dat zal pas later kunnen blijken) eigendom van de verdachte.quote:Als de verdachte geen antwoord geeft, -knip-
quote:of ontkennend antwoordt, is de verklaring van de particuliere aanhouder dan maatgevend voor de status van de 'verdachte' en de grond voor aanhouding?
quote:Op maandag 21 november 2005 21:08 schreef _-rally-_ het volgende:
Scheelt 'm een hoop gezeur, omdat anders O. moeten komen getuigen wanneer de R-C moet beoordelen of de aanhouding wel correct is verlopen.
quote:Nu doet de agent net alsof de verdachte niet volgens de wet aangehouden is, maar slechts verzocht is te wachten tot de agent arriveerde; daarmee wordt de aanhouding door de agent de eerste daad van vervolging en heeft O. verder niks meer met het opsporingsonderzoek te maken.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:58 schreef Oversight het volgende:
Wat doet dat met de rechtspositie van de verdachte nádat ik hem heb aangehouden, en vóódat de agent dat overdeed?
De vraag is volgens mij vooral wat het doet met de positie van de verdachte/arrestant *na* de aanhouding door de politie. Ik zou argumenteren dat de wet geen ruimte biedt voor die tweede aanhouding en dat derhalve die aanhouding onrechtmatig is.quote:Op dinsdag 13 december 2005 13:10 schreef Oversight het volgende:
[..]
subtiel kickje, iemand een antwoord ?
quote:Op dinsdag 13 december 2005 13:57 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
De vraag is volgens mij vooral wat het doet met de positie van de verdachte/arrestant *na* de aanhouding door de politie. Ik zou argumenteren dat de wet geen ruimte biedt voor die tweede aanhouding en dat derhalve die aanhouding onrechtmatig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |