Wederom is nog nergens gebleken dat hij extremistisch was, sinds wanneer is de politie vragen om opheldering 'niet zo slim' of zoals jij het stelt zelfs 'logisch dat je omgelegd' wordt?quote:Op woensdag 16 november 2005 20:17 schreef 1.000.000 het volgende:
Vervelend voor de man. Maar als je als links extremist in allerlei zaakjes zit te roeren die je niets aangaat moet je natuurlijk niet vreemd opkijken als je een keer tegen de lamp loopt.
Ik het criminele circuit vallen ze ook bij bosjes nadat ze zich met de zaakjes van een paar Joegoslaven hebben bemoeid. Dat hoort niet, maar niemand kijkt er raar van op.
In het links extremistische circuit zijn bedreigingen, geweld en moord ook goed ingeburgerd.
Het criminele circuit en het links extremistische circuit verschillen dan ook vast niet zoveel van elkaar..
Een zeer goede vent dus, jammer dat we hem moeten missen juist nu de burgervrijheden meer dan ooit onder druk staan. R.i.v. en sterkte aan de nabestaanden.quote:Op woensdag 16 november 2005 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Het lijstje van verdiensten waarmee deze man nu bij Petrus staat.
[Van BVD-dossiers tot veganistische maaltijd
Door MARTIJN VAN BEEK
NIJMEGEN - De dinsdagavond vermoorde activist Louis Sévèke (41) was een bekende naam in Nijmegen en daarbuiten. Met zijn dossierkennis en volhardendheid won hij tal van processen.
Iedere kraker en activist in Nijmegen moet zijn nummer gekoesterd hebben. Louis Sévèke trad namens hen op in tal van processen. En vaak met succes.
Zijn dossierkennis en doorzettingsvermogen maakten dat rechters hem vaak gelijk gaven in zijn links-princiëpele standpunten. Al gingen er soms jaren overheen: zo oordeelde de Raad van State in 2004 dat oud-korpsbeheerder en burgemeester van Nijmegen Ed d’Hondt in 2000 ten onrechte politiedocumenten geheim had gehouden. Het betrof informatie over milieuactivisten die protesteerden tegen de aanleg van de Betuwelijn.
De Nijmegenaar deed ontelbaar veel van dit soort zaken. Zo hielp hij mensen om inzage te krijgen in hun eigen BVD-dossiers, hij kreeg het voor elkaar dat de gemeente Nijmegen de gebiedsverboden-verordening moest aanpassen en de politie zette voortaan slippers en veganistische maaltijden klaar in het cellencomplex als er weer eens een kraakpand ontruimd moest worden.
Sévèke bood steun en juridisch advies vanuit bureautjes met namen als Onderzoeksburo Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, Werkgroep Klachten Politieoptreden en Steunpunt Inzage PID. Steevast droeg hij een spijkerbroek, zwarte trui, Palestinasjaal en donker jack. De laatste jaren was hij wat kalend en iets gezet geworden.
In 1986 kraakte hij met studievrienden zijn eerste pand. De kraakbeweging was toen al over het hoogtepunt heen, maar beleefde volgens hem eind jaren negentig een kleine opleving. Een tegenreactie op de verrechtsing van de samenleving, vermoedde hij. „De nieuwe krakers zijn andere mensen in een andere tijd, maar met dezelfde idealen”, zei hij in een interview in 2004 met de Gelderlander.
Lange tijd woonde Sévèke in de Grote Broek in de Van Broekhuysenstraat, het oudste en meest bekende kraakpand in Nijmegen. In 1998 publiceerde hij het boek ‘Operatie Homerus’; over de ontmaskering van een BVD-agent die undercoveroperaties deed, ondermeer om te achterhalen wie wie was in het kraakpand. Operatie Homerus leest als een minutieuse ‘tegen-operatie’.
Toen de gemeente in 2002 aankondigde de Grote Broek te willen kopen om het te kunnen legaliseren, stak een storm van protest op. Ondermeer bij de ondernemers in de Van Broekhuysenstraat en omliggende straten.
Sévèke, die zelf al niet meer in de Grote Broek woonde, ontpopte zich toen als een betrokken organisator op de achtergrond. Hij was dé gesprekspartner voor de gemeente, voor de woningcorporatie die het pand zou overnemen. Met verve verdedigde hij de waarde van de Grote Broek als culturele broedplaats. In het pand zijn ondermeer een boekwinkel en restaurant gevestigd. Er zijn regelmatig optredens, filmavonden en discussiebijeenkomsten.
Op het moment dat hij werd vermoord was hij betrokken bij meerdere lopende zaken. De afgelopen weken had hij namens cliënten tweemaal aangifte gedaan tegen politieagenten. De ene beschuligde een agent van meineed, de ander zei dat hij na zijn arrestatie was mishandeld. Ook stond hij krakers bij die hun woning moesten verlaten omdat de gemeente het pand te brandgevaarlijk vond. ]
Al zou het door de overheid gebeurt zijn, is dit wel dé manier om een voorbeeld te stellen in het wereldje.quote:Op woensdag 16 november 2005 21:36 schreef BabeWatcher het volgende:
Volgens mij gaat het hier om een rip-deal. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat onze veiligheidsdiensten mensen op straat doodschieten, dan hadden ze hem ook kunnen oppakken en daarna laten 'verdwijnen'.
Ik heb het niet gevolgd vandaag maar ik weet wel dat in de periodes die jij aanhaalt ook diverse users zijn geband.quote:Op woensdag 16 november 2005 23:54 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een klein succesje moet het toch wel zijn om te zien dat alle ongenuanceerde users vandaag ff kalt gesteld zijn?
Iemand die zojuist vermoord is zonder enige aanwijzing hieromtrent als crimineel omschrijven (vaak zuiver op basis van zijn politieke overtuiging) en dan ook nog eens het gebeurde als iets 'positiefs' omschrijven gaat gewoon te ver. Lijkt me duidelijk.quote:Op woensdag 16 november 2005 23:53 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat deze Severe op een of andere manier zich bezighield met zaken die het daglicht niet konden verdragen.
Deze manier van liquideren lijkt erg op de manier waarop een aantal "collega's" van hem in Amsterdam zijn vermoord. Bij criminelen mag je zeggen opgeruimd staat netjes waarom nu niet?
Natuurlijk mag je dat roepen. Alleen het lijkt mij nogal voorbarig. Voor hetzelfde geld is hij door iemand uit zijn 'eigen kring' doodgeschoten. Bijzonder triest overigens dat deze man is doodgeschoten.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:11 schreef SCH het volgende:
Kwam de kogel van rechts?
In ieder geval een macaber verhaal zeg - als het toeval is dan is het wel weer heel toevallig dat het net om deze man gaat. In ieder geval sterkte voor nabestaanden.
Ik speculeer enkel met de liquidaties in de Amsterdamse onderwereld in het achterhoofd dat is iets anders.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:14 schreef Monidique het volgende:
Je zegt dat-ie crimineel is. Je antwoordt op kLowJow dat hij kennelijk kwaad bloed gezet had - wat me vrij logisch lijkt, ja - en dat is kennelijk je enige uitleg. In dat geval zijn Pim Fortuyn en Theo van Gogh ook criminelen, en zouden we het toe moeten juichen dat ze vermoord/geliquideerd zijn.
Het feit dat je wordt doodgeschoten door iemand die blijkbaar weet hoe het moet en meteen verdwenen is doet je wel in die richting denken ja.quote:Omdat ze criminele banden hadden, ja. Is er daar nu sprake van?
Ik weet niet of dat te ver gaat. De krakerscene is een goed georganiseerd netwerk. Net zomin als ik een georganiseerde club van motorliefhebbers als de Hells Angels uitsluit van criminele activiteiten, sluit ik ook de krakerscene (uiteraard delen daarvan) hiervan niet uit. Zeker gezien de nauwe banden die zogenaamde autonome groepen onderhouden met bijvoorbeeld de ETA en Koerdische afscheidingsbewegingen. Deze onafhankelijkheidsbewegingen zitten tot aan hun nek in de wapen- en drugshandel. Een crimineel ziet alleen een groot, vrij afgesloten netwerk, die ruikt z'n kans om daar gebruik van te maken.quote:Op woensdag 16 november 2005 23:56 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Iemand die zojuist vermoord is zonder enige aanwijzing hieromtrent als crimineel omschrijven (vaak zuiver op basis van zijn politieke overtuiging) en dan ook nog eens het gebeurde als iets 'positiefs' omschrijven gaat gewoon te ver. Lijkt me duidelijk.
Nee. Het is mogelijk. Maar als je kundig wordt neergeschoten - waar ik dan even van uitga -, impliceert dat nog steeds geen criminele banden. Vooralsnog heb je geen bewijzen, je hebt zelfs geen aanwijzingen. Ik sluit het overigens niet uit, uiteraard.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:18 schreef MrX1982 het volgende:
Het feit dat je wordt doodgeschoten door iemand die blijkbaar weet hoe het moet en meteen verdwenen is doet je wel in die richting denken ja.
Het komt in me op door de recente gebeurtenissen in Amsterdam maar we zullen wel zien mocht het ooit opgehelderd worden en er een dader gepakt wordt.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:20 schreef Monidique het volgende:
Nee. Het is mogelijk. Maar als je kundig wordt neergeschoten - waar ik dan even van uitga -, impliceert dat nog steeds geen criminele banden. Vooralsnog heb je geen bewijzen, je hebt zelfs geen aanwijzingen. Ik sluit het overigens niet uit, uiteraard.
Ik heb nergens gezegd dat speculeren over de mogelijkheid dat hij banden met criminelen had, dan wel zelf crimineel was, an sich niet zou kunnen.quote:
dat begon vooral met de mod die in het begin al riep dat de kogel van rechts kwam. waarna enkele zeer intelligente users hem vermaande met de woorden "dat lijkt me nogal voorbarig".quote:Op donderdag 17 november 2005 00:30 schreef DionysuZ het volgende:
ik heb nog niets anders dan speculatie gehoord
Schutters? Dat heb ik gemist. Waren er meer dan één?quote:Op donderdag 17 november 2005 00:28 schreef zoalshetis het volgende:
gezien de schutters nederlandstalig waren denk ik vooralsnog niet dat hij bij de groep bruinsma hoorde. ik denk eerder een groep die eigenlijk wel genoeg had van deze man die het krakers heel gemakkelijk maakte en zij hun eigendommen verloren zagen gaan aan mensen die stinken en in het bezit zijn van een onverzorgde herdershond. maar dit is dus puur speculatie aangezien dit het juiste tijdstip is om te maken.
Die kogel van ..... , is meer een running gag.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat begon vooral met de mod die in het begin al riep dat de kogel van rechts kwam. waarna enkele zeer intelligente users hem vermaande met de woorden "dat lijkt me nogal voorbarig".
lolquote:Op donderdag 17 november 2005 00:39 schreef Tarak het volgende:
[..]
Die kogel van ..... , is meer een running gag.
"De kogel komt (weer) van links" was mijn post in het Verdonk en de buts in het raam topic, waarna ik gelijk door Verbal gecorrigeerd werd dat ik dat toch echt niet kon concluderen. Hij zal me er wel een note voor gegeven hebben.
en dat terwijl de aivd de meer mensen natrekt en afluistert dan welk willekeurig land ter wereld.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:39 schreef Godslasteraar het volgende:
Wel amusant dat er nogal wat mensen zijn die geloven dat de AIVD betrokken is. Soms krijg ik het gevoel dat er mensen zij die eigenlijk een beetje jaloers zijn op geheime diensten zoals we die kennen uit Zuid-Amerikaanse bananen republieken. Of eigenlijk kennen uit Hollywood films over Zuid-Amerikaanse bananen republieken.
ik kan het ook verkeerd gelezen hebbenquote:Op donderdag 17 november 2005 00:34 schreef Tarak het volgende:
[..]
Schutters? Dat heb ik gemist. Waren er meer dan één?
Ik denk niet dat het vastgoedhandelaren waren. Die durven dat niet. Of het zou een kleintje moeten zijn die failliet ging doordat z'n pand gekraakt was en hij er niets mee kon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |