Ik zit op dit moment in mijn tweede studiejaar van een HBO opleiding.
Ik loop 2 dagen per week stage, gedurende het hele schooljaar.
Nu heb ik zojuist (pas!) de stagegids ontvangen waarin dit letterlijk staat:
"Begeleiding door de opleiding
........Verder zal de portfoliobegeleider een telefonisch gesprek hebben met de begeleider op de werk-of stageplek en het functioneren van de stagiaire bespreken. En tenslotte zal hij of zij het werkveldverslag beoordelen."
Goed, het komt er dus op neer dat er gedurende het hele schooljaar slechts 1 telefonisch contact is tussen mijn school en mijn stageplek.
Ik vind dit persoonlijk nergens op slaan, vind dat ze een stagebezoek moeten brengen. Anders kan er in mijn ogen ook niet goed beoordeeld worden omdat men geen indruk heeft van de stageplek.
Nu heb ik dit eens nagevraagd op de administratie van school en ook zij zeggen dat de school eigenlijk verplicht is een bezoek af te leggen.
Ik wil hierover eigenlijk een brief sturen naar de examencommissie o.i.d. maar dan moet ik wel hard kunnen maken dat het wettelijk verplicht is een stagebezoek af te leggen.
Dus heb ik eens wat gezocht op Google, LsvB, stageplaza etc.
Bij de laatste vond ik wel iets:
http://www.stageplaza.nl/(...)en/tijdens_stage.aspOnder het kopje "Afstudeer - en stagebegeleider" staat het volgende:
"Wanneer je stage loopt krijg je een afstudeer- en stagebegeleider vanuit school toegewezen. Sommige scholen hebben aparte stagebureaus, terwijl een aantal scholen het helemaal aan jou overlaten. Informeer tijdig hoe het bij jou op school is geregeld. Wanneer jij een afstudeerbegeleider aangewezen krijgt zal de aangewezen persoon 1 à 2 keer langskomen op het stagebedrijf.
Een afstudeer -en stagebegeleider helpt jou met een aantal zaken en zal bijsturen waar het nodig is. Je kunt bij hem ook voor vragen en problemen terecht. Je begeleider kijkt jouw stageverslag na en / of scriptie en zal hij aanwezig zijn bij je eindpresentatie."
Nou dit lijkt me duidelijk, maar de site stageplaza lijkt me nou niet echt een site die vanuit de overheid wordt gerund. Ah nee ik zie het al, Stageplaza is in 1998 opgericht door Gijs Bodenstaff en Thijs Sins, twee studievrienden van de Haarlem Business School en de Universiteit van Amsterdam. Zo staat op de site.
Na dit lange verhaal komt nu toch eindelijk mijn vraag....heeft er iemand een idee waar ik op een officiele site (vanuit de overheid bijv.) kan vinden dat mijn school verplicht is om een stagebezoek af te leggen? Of bij welke instantie ik dit kan opvragen?