abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32298599
Ik zit op dit moment in mijn tweede studiejaar van een HBO opleiding.
Ik loop 2 dagen per week stage, gedurende het hele schooljaar.
Nu heb ik zojuist (pas!) de stagegids ontvangen waarin dit letterlijk staat:
"Begeleiding door de opleiding
........Verder zal de portfoliobegeleider een telefonisch gesprek hebben met de begeleider op de werk-of stageplek en het functioneren van de stagiaire bespreken. En tenslotte zal hij of zij het werkveldverslag beoordelen."

Goed, het komt er dus op neer dat er gedurende het hele schooljaar slechts 1 telefonisch contact is tussen mijn school en mijn stageplek.
Ik vind dit persoonlijk nergens op slaan, vind dat ze een stagebezoek moeten brengen. Anders kan er in mijn ogen ook niet goed beoordeeld worden omdat men geen indruk heeft van de stageplek.
Nu heb ik dit eens nagevraagd op de administratie van school en ook zij zeggen dat de school eigenlijk verplicht is een bezoek af te leggen.
Ik wil hierover eigenlijk een brief sturen naar de examencommissie o.i.d. maar dan moet ik wel hard kunnen maken dat het wettelijk verplicht is een stagebezoek af te leggen.
Dus heb ik eens wat gezocht op Google, LsvB, stageplaza etc.
Bij de laatste vond ik wel iets: http://www.stageplaza.nl/(...)en/tijdens_stage.asp
Onder het kopje "Afstudeer - en stagebegeleider" staat het volgende:
"Wanneer je stage loopt krijg je een afstudeer- en stagebegeleider vanuit school toegewezen. Sommige scholen hebben aparte stagebureaus, terwijl een aantal scholen het helemaal aan jou overlaten. Informeer tijdig hoe het bij jou op school is geregeld. Wanneer jij een afstudeerbegeleider aangewezen krijgt zal de aangewezen persoon 1 à 2 keer langskomen op het stagebedrijf.

Een afstudeer -en stagebegeleider helpt jou met een aantal zaken en zal bijsturen waar het nodig is. Je kunt bij hem ook voor vragen en problemen terecht. Je begeleider kijkt jouw stageverslag na en / of scriptie en zal hij aanwezig zijn bij je eindpresentatie."

Nou dit lijkt me duidelijk, maar de site stageplaza lijkt me nou niet echt een site die vanuit de overheid wordt gerund. Ah nee ik zie het al, Stageplaza is in 1998 opgericht door Gijs Bodenstaff en Thijs Sins, twee studievrienden van de Haarlem Business School en de Universiteit van Amsterdam. Zo staat op de site.

Na dit lange verhaal komt nu toch eindelijk mijn vraag....heeft er iemand een idee waar ik op een officiele site (vanuit de overheid bijv.) kan vinden dat mijn school verplicht is om een stagebezoek af te leggen? Of bij welke instantie ik dit kan opvragen?
pi_32299432
quote:
wettelijk verplicht is een stagebezoek af te leggen.
Denk niet dat dit soort zaken bij wet worden vastgelegd...
pi_32299582
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 22:29 schreef B03S het volgende:

Denk niet dat dit soort zaken bij wet worden vastgelegd...
Dat denk ik ook niet. Zeker omdat het nogal ondoenlijk kan worden. Bij een MBO-instelling zullen de meeste scholieren nog wel in de buurt een stage zoeken. Maar bij HBO en WO ligt dat een stuk minder makkelijk. Of moet een begeleider maar naar de andere kant van het land, of zelfs de andere kant van de wereld, reizen?

Als jouw instelling je stage als onvoldoende beoordeelt zou je mogelijk kunnen aanvoeren dat zij dat niet kunnen weten omdat er één keer telefonisch contact is geweest, meer niet. Maar op het moment kun je nx doen. En waarom zou je iets wíllen doen?

Als je het wil navragen, je kunt het altijd proberen bij het ministerie van Onderwijs... Je weet nooit wat zij kunnen vertellen. Beetje assertief zijn, is alleen maar goed voor je stagebeoordeling
pi_32323636
Jullie hebben idd gelijk als je zegt dat de stage in het buitenland is. Kan me voorstellen dat het dan niet mogelijk is.
Wel is het zo dat mijn opleiding nog startende is (pas 4 jaar oud) en ze dus de stageplaatsen hard nodig hebben. Ook betaal ik maar liefst 2535 euro collegegeld per jaar en dan heb ik dus nog geen boeken. Daarvoor kunnen ze wel een keer op en neer rijden als je het mij vraagt.
De stagecoordinator van school woont in Nijmegen en mijn stage is iets onder Den Bosch, lijkt me nou toch niet echt een heel grote afstand.
Mijn stageplaats vindt het ook niet oke en zegt dat ze in het ergste geval geen zaken meer doen met mijn school. Met andere woorden, de school is het op deze manier aan het verkloten voor (komende) studenten die een stage zoeken....
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:49:40 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32385163
Heb je al aan je stagebegeleider (van de school dus) gevraagd of hij een keer langskomt?
pi_32387109
Wettelijk kan je geen bezoek afdwingen. De school kan zelf beslissen hoe ze de stage beoordelen. Vervolgens kan je op basis van die beslissing in beroep gaan. Ik vraag me echter af of je dat moet willen. Je zit daar voor jezelf, je hebt wellicht iets geleerd en verder wil je graag een voldoende. Ik zou gewoon bij je begeleider op een normale manier peilen hoe hij gaat beoordelen en of hij een indicatie kan geven of het voldoende of onvoldoende is.

Misschien vindt hij je geschreven rapportage al geschikt voor een voldoende. Waarom zou je de instelling dan op de tenen trappen? Neem in dat geval je voldoende en laat ze lekker. Dreig je echter een onvoldoende te krijgen, dan het argument van "niet eens komen kijken, dus geen goede beoordeling" gebruiken. Kwestie van een beetje afwegen of je er zelf beter of slechter van wordt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32450799
Je stagebegeleider/ school is niet verplicht je op te zoeken. Ik loop nu zelf ook stage en mijn stagebegeleider komt mij ook niet opzoeken. Aangezien je maar twee dagen per week stage loopt neem ik aan dat je niet in het buitenland zit?
"Let's get decadent!"
Bubba Ho-Tep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')