ik volg je even niet>?quote:Op dinsdag 15 november 2005 16:39 schreef Invictus_ het volgende:
Een voorbeeld van nogal jammere subjectiviteit is die zeecontainer die hoe dan ook bewees dat Sadam megabioterrorshit had. Je kan altijd zien als je het maar genoeg wilt (zie ook de topics over rudeonline).
Wat de wetenschap doet is een hypothese opstellen en deze vervolgens toetsen aan de werkelijkheid. Vaak voorspellen deze hypotheses dingen die nog nooit waargenomen zijn, en achteraf gaan ze dan experimenteel kijken of die dingen waargenomen kunnen worden. En als dat dan zo is, dan maakt dat de theorie zeer aannemelijk. Betekent niet dat deze sluitend is of geldt in alle gevallen natuurlijk (zoals de wetten van newton niet voldoen aan de relativiteitstheorie).quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:06 schreef Boswachtertje het volgende:
Wetenschap is voor mij ook redelijk subjectief aangezien het uitgaat van een aantal hypotheses welke helemaal aan het begin staan. Eigenlijk is alles subjectief. Want iedereen interpreteert bv jouw onderwerp net iets anders, waardoor het volgende probleem van subjectiviteit naar boven komt: taal. Taal is per definitie niet objectief te interpreteren.
Maar ik neem aan dat de logisch positivisme vooral bezig zijn met logica, rede en wetenschap.. dus staat dat redelijk los van mijn bovenstaande text..
Precies wat ik denk ja!quote:Daadwerkelijke objectiviteit bestaat volgens mij niet, omdat je bepaalde subjectieve criteria moet aanhouden voor wat objectief is en wat niet
Nee, taal is juist een centraal thema binnen het logisch positivisme.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:06 schreef Boswachtertje het volgende:
Wetenschap is voor mij ook redelijk subjectief aangezien het uitgaat van een aantal hypotheses welke helemaal aan het begin staan. Eigenlijk is alles subjectief. Want iedereen interpreteert bv jouw onderwerp net iets anders, waardoor het volgende probleem van subjectiviteit naar boven komt: taal. Taal is per definitie niet objectief te interpreteren.
Maar ik neem aan dat de logisch positivisme vooral bezig zijn met logica, rede en wetenschap.. dus staat dat redelijk los van mijn bovenstaande text..
Subjectieve informatie is subjectief - en daardoor normatief: de schrijven hanteert zijn eigen normen en waarden. Daardoor is het niet wetenschappelijk (maar daarmee nog geen onzin, logisch postiivisten laten het gewoon buiten beschouwing: zij zijn op zoek naar algemeen geldige uitspraken, niet naar iemands mening).quote:Volgens de logisch-positivisten moeten alle zinvolle uitspraken te herleiden zijn tot basiszinnen die een direct verslag geven van de waarneming van feiten. Uitspraken waarbij dat niet het geval is, zoals bijvoorbeeld die over een of andere bovennatuurlijke wereld ('God is oneindig') zijn volgens hen onzinnig, want we kunnen niet controleren of ze waar of onwaar zijn.
• Huidige positie
Aanleiding tot huidige discussies vormen vooral de opvattingen der logisch-positivisten over waarden en normen. Carnap had al opgemerkt dat alleen beschrijvende zinnen waar of onwaar kunnen zijn.
Ethische uitspraken, zoals 'Men behoort het leven te eerbiedigen', zijn geen beschrijvende zinnen en het zijn ook geen analytische zinnen.
Het zijn dus helemaal geen beweringen en men kan er niet langs wetenschappelijke weg overeenstemming over bereiken. Dergelijke opvattingen zijn vooral uitgewerkt door Ayer en de analytische ethicus C.L. Stevenson (geb. 1908). Zij proberen na te gaan welke functie ethische uitspraken in de taal vervullen. Het zijn bijvoorbeeld uitdrukkingen van gevoelens, middelen om ande
ren te overreden tot een bepaald gedrag, enz. Het is duidelijk dat door dit soort theorieën de ethiek nogal gerelativeerd wordt. Ze leiden tot de conclusie dat er geen algemeen geldige uitspraken over waarden en normen mogelijk zijn.
Daartegen zijn bezwaren gerezen met name van de zijde van neomarxistische filosofen, die van mening zijn dat waarde-uitspraken wel degelijk direct kunnen worden afgeleid uit onze waarneming van de werkelijkheid.
Een van de blijvende resultaten van de activiteit van het logisch positivisme is de aandacht voor wetenschapsfilosofie, het onderzoek naar de aard en de geldigheid van wetenschappelijke kennis. Door de manier waarop die taak is uitgevoerd, heeft het de methodiek van andere wetenschappen (psychologie, sociologie) beïnvloed en met name de taalfilosofie gestimuleerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |