abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 november 2005 @ 14:54:56 #1
81237 releaze
best of both worlds
pi_32286873
Recept voor basisseitan (niet geschikt voor mensen met een glutenallergie)

ingredienten (voor ongeveer 600 gram seitan)
2 kg tarwebloem
Kombu Zeewier (te koop bij natuurvoedingswinkels)
Tamari (te koop bij natuurvoedingwinkels) Gewone zoute sojasaus voldoet ook
Heel veel water (gewoon in de kraan laten zitten :’) )
Beetje zout (zeezout, mineraalzout, kruidenzout, wat je wilt)
Gember / gemberpoeder

Benodigdheden:
Ruime pan
Kleine pan die in de ruime pan past
Keukenemmertje
Evt. Fijnmazig vergiet
evt: keukenmachine

Seitan maken is een makkelijk maar zeer arbeidsintensief proces. Als je alles handmatig doet moet je er van uitgaan dat je minimaal toch een uur of 3 bezig bent totdat je basisseitan in je pannetje hebt liggen.

Ikzelf heb een keukenmachine, dus ik ga ernstig tekort schieten in het eerste deel van dit recept wat betreft handelingen.

Omdat we van de bloem een soort deeg gaan maken is het misschien handig om dit in porties van 500 gram te doen. Bij iedere 500 gram deeg gooi je wat zout en mix je dit door elkaar. Hierbij voeg je iedere keer iets meer water totdat je een mooi stevig stuk deeg hebt dat niet al te veel tussen je vingers kleeft.

Dit deeg gooi je in je in een met koud water gevulde keukenemmer. Als je klaar bent met de twee kilo deeg dan laat je de inhoud van de emmer minimaal een half uurtje in het water weken. Het schijnt voor het seitanproces beter te zijn om het een aantal uur te laten weken, je houdt dan ook wat meer seitan over, maar het is niet broodnodig.

Na het weken moet je de seitan “spoelen” met koud water. Met 2kg bloem ben je hier ruim een half uur mee bezig.
Je zal zien dat er met dit spoelen heel erg veel wit spul vrijkomt. Dit is het zetmeel dat in de bloem zit. Door dit spoelproces wordt de zetmeel van de gluten gescheide. Seitan is in princiepe pure gluten!

Om de seitan te spoelen zet je de keukenemmer onder de kraan en zet je deze zacht open. Met je handen kneed je de seitan constant fijn. Je zal merken dat het deeg uit elkaar begint te vallen en begint te rafelen. Dit hoort! Op een gegeven moment zul je merken dat er stukjes seitan doorgespoeld worden. Dit is een goed moment om het kneden voort te zetten in je fijnmazige vergiet.

Na ongeveer een half uur zal je gemerkt hebben dat de seitan steeds minder rafelig wordt en alles meer naar elkaar toe trekt. Het wordt langzaam weer een bal deeg dat een soort kauwgom textuur heeft. Ook is het water stukken minder wit dan eerst: dit betekent dat je de meeste zetmeel hebt uitgespoeld en dat je een voornamelijk gluten in je handen hebt. Het is handig om door te gaan totdat het water vrijwel kleurloos is en de bal weinig opgekropte stukjes zetmeel bevat.

Als je hiermee klaar bent zet je de ruime pan op het gas. Vul het zo ver met water zodat alle seitan ruim kopje onder zullen zijn. Breng het water aan de kook. Als het water kookt zet je het vuur laag en gooi je er een scheut Tamari doorheen zodat het water donker van kleur wordt. Voeg hier ook een stengel of een, twee Kombu zeewier aan toe en wat gember of gemberpoeder.

Terwijl je hiermee bezig bent scheur of snij je de seitan in stukken. Ik scheur er meestal stukken van af, lekker snel klaar. Leg deze stukken op een bord of op een plank,

Vul het kleinere pannetje met water.

Gooi in een keer de seitan in de ruime pan en zet de kleine pan bovenop de seitan.

Waarom doe ik dit?
Wanneer de seitan in contact komt met kokend water zal het zich binnen no time uitzetten. Je krijgt dan een seitan met een wat sponzige structuur en deze smaakt in z’n algemeen een stuk wateriger dan seitan met een tweede pannetje er boven op. Je kan het tweede pannetje ook laten zitten als je voor wat voor’n reden dan ook een soort sponzigere seitan wilt hebben. (ik wil dit nog eens proberen voor iets dat eruit ziet als Hachee)

Op laag vuur laat je dit minimaal een half uurtje koken. Je houdt dan een basisseitan over die je kan kruiden en verder op kan bakken of gebruiken in een ovenschotel. Als je niet van plan bent deze seitan op een andere manier nog te koken of bakken oid, laat het er dan wat langer inzitten.

Als je hier eenmaal mee klaar bent, dan heb je een basisseitan! De smaak hiervan is nog behoorlijk lauw, maar hier komen je eigen keukenprinseskwaliteiten goed van pas.

Persoonlijk vind ik het heerlijk om de seitan, in kleine stukjes gehakt, te kruiden met een mix van:

Tamari,
Teentje knoflook
Kwart-half uitje
Gemalen komijnzaad (djintan, in het kruiden of “oosters” schap van de supermarkt)
Kruidenmix voor vlees (ff kijken op de achterkant, de albertheijn heeft een grote bus die geheel vegetarisch is)

Seitan hier even in laten trekken en dan opbakken en voila!

In het volgende topic hebben ze ook nog een heel lijstje met vleesmarinades, misschien ook wel handig hiervoor…
Marinade's

Met deze seitan kan je allerhande dingetjes maken. Mijn favorieten zijn “gehakt”, saté (eerst opbakken, daarna aan een stokje rijgen) en sauseitanbroodjes! (sauzijenbroodjes, dit is een heel knutselwerkje maar echt verrukkelijk)

Dit is een verschrikkelijk goedkoop alterntief voor vlees en vleesvervangers.

Tamari 500ml ong. ¤5-6
Kombu 50gr ong ¤3
2 kg bloem ¤ .50ct (minder waarschijnlijk)
kruiden per potje ¤1

Met de tamari en kombu kan je wel een keer of 10 seitan maken.
  dinsdag 15 november 2005 @ 16:21:15 #2
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_32288947
Ik zal het eens proberen, als ik tijd heb. Jammer genoeg heb ik daar meestal te kort van, helaas...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_32321913
Jammergenoeg ben ik echt niet geschikt voor dit soort recepten , bv bij het water bij de bloem doen zou ik helemaal vastlopen er veel te veel of te weinig bij doen..
Daarna zou ik waarschijnelijk ipv het zetmeel de gluten eruit spoelen en eindigen met een zetmeel bal die ontploft als ik hem onderwater onder een pannetje duw ..
Nee ik ben geen keukenprincess in dit soort dingen , maar ik ga het toch proberen volgende week , ik laat het nog wel weten als mijn keuken uit eindelijk is afgebrand of niet
[=[_]=]
[+[_]::]
pi_32380196
Ik wil dit best een keer proberen maar heb nog wat vragen.

Dit recept is voor 600 gram seitan. Hoe lang doe je daar mee met twee personen (dus hoeveel heb je nodig per maaltijd)? Hoe goed is het houdbaar in de koelkast? Heb je nog wat meer recepten om de seitan verder te verwerken?
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:51:30 #5
81237 releaze
best of both worlds
pi_32388551
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 18:55 schreef lizardtattoo het volgende:
Ik wil dit best een keer proberen maar heb nog wat vragen.

Dit recept is voor 600 gram seitan. Hoe lang doe je daar mee met twee personen (dus hoeveel heb je nodig per maaltijd)? Hoe goed is het houdbaar in de koelkast? Heb je nog wat meer recepten om de seitan verder te verwerken?
tja hoelang doe je er mee.. dat ligt er eigenlijk aan hoeveel je zelf wilt. wij hebben 2x een portie voor twee personen en dan zit er aardig wat seitan door het eten..
als je seitan zelf maakt is het handig het in de vriezer te bewaren, in een plastic zak met wat tamari of sojasaus. als je het dan nodig hebt dan ontdooi je het, in warm water bijvoorbeeld

en recepten... we gebruiken seitan in lasagna, op pizza, (gemalen ter grootte van gehakt zeg maar) als "brokken" door de mie/mihoen heen zoals dat ook met kip gedaan wordt, of een saté ervan maken, dan kruid ik het eerst en een heeeel klein beetje pindasaus, dan bak ik het, doe de brokken op een stokje, die stokjes dan weer in een zakje met pindasaus en dat kan je in de vriezer gooien of het zakje warm maken in kokend water (moet je wel kook vaste zakjes hebben maar die schijnen nogal duur te zijn, wij hebben ze voor hobbydoeleinden in huis liggen)

tja.. Sauseitanbroodjes dus, het seitangehakt kruiden met vleeskruiden, of ander soort kruiden, met een beetje maizena of ketchup een bindmiddel maken, dit in een plakje bladerdeeg leggen, dubbelvouwen en dan de oven in

tot nu toe hebben we het vooral daarvoor gekruid. ik zelf ben een vleeseter (of was, want vlees eten in dit huishouden is uit den boze ) en ik was zelf vooral opzoek naar een alternatief voor gehakt en kip, het enige vlees dat ik echt at. Ik denk dat je het dus bij allerlei recepten kan gebruiken als vervanger voor gehakt of kip.

Ohja.. we gebruiken het ook in de teriyaki (?), past erg goed bij dit gerecht vanwege de tamari/sojasaus

maar goed,
ik zou zeggen, proef eerst de smaak van de seitan. ik weet niet meer precies hoe seitan uit een potje smaakt, het smaakt in ieder geval wel anders dan de hierboven beschreven seitan (niet zo vreemd natuurlijk). Het is een meelproduct en dat proef je ook, en je kan het kruiden zoveel je wilt, die "nasmaak" krijg je niet echt gecamoufleerd. Of in ieder geval, zover ben ik persoonlijk nog niet.
Maar in z'n algemeen vind ik het stukken beter smaken dan tofu.
  maandag 21 november 2005 @ 03:20:31 #6
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_32444278
Dit is een korter recept... of tenminste zo lijkt het:
quote:
Seitan is een veganistisch product.
Te gebruiken als vleesvervanger.
Lekker in bijvoorbeeld rijstgerechten.

Benodigdheden:

grote kom

1 kilo tarwebloem
1 theelepel zout
550ml water
2 eetlepels Gemberpoeder/of 100 gram gember(plak)
100 ml sojasaus
3 eetlepels Tamari

Bereidingswijze:

Doe de meel, zout en het water in een kom.
Soepel deeg van kneden(goed kneden minstens 8/10 minuten)

Daarna het deeg onderdompelen in een pan/kom in lauw/warm water.
Laat dat 5 uur staan(ik heb er een theedoek over heen gelegd, om het water wat langer op temperatuur te houden)

Daarna het water uit de pan/kom halen, en vervolgens met koud water beginnen te spoelen, laat het deeg in de pan/kom!

Let op! je moet met koud water beginnen!, daarna afwisselend van koud naar warm blijven spoelen.
Terwijl je om en om spoelt, moet je het deeg stevig blijven kneden.

Ga hier net zolang mee door tot het water helder wordt.

En eindig met koud water!

Het deeg moet een beetje rubberig aanvoelen.

Daarna het vocht uit de kom/pan halen en de sojasaus, gember, en Tamari door het deeg kneden.

Vervolgens het deeg in een pan met water aan de kook brengen.
(zorg er voor dat het deeg ondergedompeld blijft!)

45 to 60 minuten laten koken.

En klaar!
Seitan smaakt gebakken het lekkerst.
Voeg kruiden naar wens toe.
Heb hierna ook iets van 500gr aan seitan.
  maandag 21 november 2005 @ 03:23:06 #7
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_32444286
Vorige keer heb ik met seitan gehaktballetjes gemaakt, kroketjes en bitterballen.
De seitan heel fijn maken. Meng dit met de gewenste kruiden en doe er panneermeel door. Kneed het tot een deeg. Maak er gehaktballetjes van en bak in een pannetje met wat olie.

Maar je kan ook de balletjes in panneermeel extra rollen en je hebt een bitterballetje. Of maak de vorm als kroketje. Je kan ook door het deeg wat groente doen, stukjes wortel of erwten.
  maandag 21 november 2005 @ 09:33:55 #8
81237 releaze
best of both worlds
pi_32445930
die gehaktballetjes, kroketjes en bitterballen ook eens proberen ik neem aan dat je die laatste twee gewoon frituurt?
  maandag 21 november 2005 @ 14:34:38 #9
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_32452729
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:33 schreef releaze het volgende:
die gehaktballetjes, kroketjes en bitterballen ook eens proberen ik neem aan dat je die laatste twee gewoon frituurt?
Ja inderdaad. Gewoon frituren Deze week ga ik weer seitan maken. Ik denk dat ik dan kroketjes maak met seitan, stukjes wortel, erwten (misschien kikkererwten), en couscous.
En dan diverse kruiden erin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')