abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32270759
Bij mijn werkgever is het gebruikelijk iedere 2 jaar een nieuwe leaseauto te ontvangen.

Nu heeft mijn werkgever nog een auto staan waarvan het contract nog 1 jaar loopt en wil P&O dat ik eerst dit contract afrijdt. Uiteraard voor hetzelfde leasebedrag, wat dus miv jan 2006 fors omhoog gaat (bijtelling wordt gelijk door werkgever verrekend). Ik heb mij ingesteld om een nieuwe auto en ik was dan ook behoorlijk beuterd toen ik dit hoorde. Ik kan mij voorstellen dat medewerkers die voor het eerst in aanmerking komen voor een leaseauto in afwachting van de bestelling eerst een auto uit het bestaande wagenpark meekrijgen, maar vraag mij af waarom ik voor dezelfde kosten als een nieuwe auto een "oude, 2e handse" auto moet gaan rijden. Het aflopen van mij huidig contract is namelijk bekend. Klinkt verwend, maar een nieuw auto rijden is toch een van de lusten van een leaseauto. Deze lusten wegen zwaarder dan de redelijk "zware" lasten. De kick van een nieuwe auto is dus nu weg.

Is dit gebruikelijk bij jullie werkgever, en dan ook voor een lange periode van 1 jaar?
pi_32271276
Ja dit is standaard je werkgever gaat toch niet dubbel betalen omdat mevrouw een nieuwe auto wenst
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_32271383
ik mag met het openbaar vervoer 1e klas, zelf voorschieten en pas na 2 maand terug. Wees blij dat je uberhaupt een auto krijgt.

Ik kan trouwens wel auto's van de zaak lenen, maar aangezien ik bij de politie werk zijn dit meestal opvallende auto's en dat rijd niet echt lekker omdat ik dan ook bijv. mensen moet helpen als ik een ongeluk zie en ik heb geen ehbo diploma of niks (ben informatiespecialist bij de politie).
pi_32271480
wat ik uit je verhaal niet helemaal begrjip:
- krijg je een gelijkwaardige auto tov die je nu hebt?
- blijven de kosten hiervoor gelijk?

Je zegt dat het leasebedrag flink omhoog gaat, maar de reden hiervoor ontgaat me...

Ik snap wel dat je werkgever eerst bestaande contracten wil opmaken, maar ik vind het wel een beetje een rare situatie... staat er niks in je contract hierover?
  maandag 14 november 2005 @ 22:14:07 #5
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32271730
Het komt wel eens voor ja. Sneu als het je overkomt omdat de lasten zoals gezegd ook erg fors meewegen. Vanuit de werkgever gezien is het wel vrij logisch.

Ik zou m'n verlies pakken en dat later bij andere zaken eens goed proberen te maken.
Vampire Romance O+
  maandag 14 november 2005 @ 22:27:09 #6
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_32272268
Kun je niet alsnog je huidige contract verlengen? Vriend van me heeft dat ook gedaan en dat kon gewoon.

Daarnaast kun je de fiscale bijtelling flink laten verminderen. Je rijd namelijk in een tweede hands auto en voor zover ik weet kun je nog steeds bij het nemen van een gebruikte lease auto de bijtelling laten verminderen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_32272443
De kosten gaan omhoog omdat dit een nieuwe belastingregel is. Dit geldt voor iedereen en staat volledig los van de regeling die men nu heeft lopen. Het is de bedoeling dat miv jan 2006 de werkgver namelijk de bijtelling van het loon inhoudt ipv dat je dit aan het einde van je fiscaal jaar moet doen. Voor veel mensen betekent dit dat de kosten per maand omhoog gaan, per saldo zal dit echter niets uitmaken.

Dit heeft dus ook niets te maken met wel of niet een lopend contract afrijden, maar de gevoelswaarde hiervan is er voor mij wel. Ik betaal voor een gebruikte auto hetzelfde als voor een nieuwe. Had het iets anders moeten omschrijven.

Overigens krijg ik geen auto hoor, wat een misvatting altijd zeg. Het is bewoon een regeling waar gebruikt van gemaakt kan worden tegen betaling. Je rijdt een nieuwe auto, krijgt goede services tegen een tarief waar je normaal niet zo gauw een nieuwe auto van kan kopen en onderhouden. Het ligt er dus aan hoeveel je rijdt en of het idd voordelig is, maar een auto krijgen van je baas way
pi_32272566
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:14 schreef MouseOver het volgende:
Het komt wel eens voor ja. Sneu als het je overkomt omdat de lasten zoals gezegd ook erg fors meewegen. Vanuit de werkgever gezien is het wel vrij logisch.

Ik zou m'n verlies pakken en dat later bij andere zaken eens goed proberen te maken.
Tuurlijk, je hebt gelijk. Ik denk ook zeker dat mijn werkgever een goed punt heeft. Maar ik was wel sneu toen ik het hoorde. Ik wacht het netjes af en probeer er dan uit te halen wat er in zit.

De vraag was ook meer of het bij andere bedrijven ook op deze wijze wordt gedaan of dat zo'n auto dan puur als poolauto wordt gebruikt.
  maandag 14 november 2005 @ 22:38:18 #9
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_32272663
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:35 schreef danosa het volgende:

[..]

Tuurlijk, je hebt gelijk. Ik denk ook zeker dat mijn werkgever een goed punt heeft. Maar ik was wel sneu toen ik het hoorde. Ik wacht het netjes af en probeer er dan uit te halen wat er in zit.

De vraag was ook meer of het bij andere bedrijven ook op deze wijze wordt gedaan of dat zo'n auto dan puur als poolauto wordt gebruikt.
Over het algemeen worden ze als pool/reserve auto gebruikt, totdat er een nieuweling komt die dan het contract uitdient. Maar nogmaals, je hoeft hier dan geen volledige bijtelling van een nieuwe auto voor op te hoesten
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_32273135
Ik ben bang dat je hier niet gelijk in hebt Stinkie. Zie mijn post over de met grote waarschijnlijkheid aangenomen nieuwe regeling van de belastingdienst. De bijtellingen van de werkgever komen te vervallen, deze houden straks de bijtelling (22% meende ik) van de cataloguswaarde gelijk in op je loon.

Ik ben erg benieuwd wat mijn werkgever gaat doen, heb uiteraard een prachtig betoogje gehouden vandaag over wat teksten uit leasecontracten en beschreven autoregelingen
Zoals ik met een collega vandaag heb afgesproken gaan wij alleen vechtend ten onder
Nooit geschoten is altijd mis, zo moet jemaar denken.
pi_32273689
Bij ons bedrijf waren na een reorganisatie ook veel leaseauto's over. Nieuwe leasers moesten daar eerst uit kiezen maar die auto's waren ook goedkoper voor de werknemers. Logisch want een tweedehandsauto is bij de dealer ook goedkoper. dus hoort dat in de lease ook te zijn.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_32274747
niet zeuren zeg, enig idee wat zo'n auto die stilstaat kost?! en zeker als je ze maar kort (= tot 2 jaar) least
  maandag 14 november 2005 @ 23:46:42 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32274792
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:45 schreef Ratt het volgende:
niet zeuren zeg, enig idee wat zo'n auto die stilstaat kost?! en zeker als je ze maar kort (= tot 2 jaar) least
Als het zoveel kost is het ze vast wat korting waard in de eigen leasebijdrage
Vampire Romance O+
pi_32278427
1. De bijtelling over een gebruikte auto is dezelfde als over een nieuwe auto (22%)
2. De bijtelling wordt niet op je salaris ingehouden, alleen de belasting over de bijtelling, maar die betaal je nu ook al.
3. Het enige wat van invloed kan zijn is dat sommige premies zometeen ook over je bijtelling gerekend gaan worden, maar dan krijg je daardoor ook weer bijvoorbeeld een hoger pensioen.

En voor de rest is eea afhankelijk van de omstandigheden: hoeveel werknemers, hoe vaak per jaar wordt er door het bedrijf een nieuwe auto gekocht/least ? Als het een klein bedrijf waar ze elk jaar 3 contracten afsluiten, dan is belachelijk als je niet in die auto die er al staat wilt rijden; als er elke maand 10 contracten afgesloten worden, dan heb je groot gelijk.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 15 november 2005 @ 08:52:57 #15
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_32278472
Gewoon die auto nemen en na een maandje total los rijden ! Effe achteruit een paaltje vol pakken of op een bussluis rammen en klaar ben je !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 15 november 2005 @ 09:02:11 #16
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32278571
Hahahahaha...
Welkom in de wereld die werkgevers vs. werknemers heet.

Je krijgt gewoon een poolauto omdat je baas die heeft staan omdat een vorig werknemer is vertrokken. Je baas heeft namelijk een overeenkomst met de leusemaatschappij afgesloten voor een auto voor een bepaalde tijd. In jouw geval 2 jaar. Als een werknemer vertrekt voordat het leasecontract is afgelopen zal de auto in de pool komen. Je baas betaalt dan toch voor de auto!
Als er dan een nieuwe medewerker komt, in dit geval TS, zal deze in de poolauto gezet worden omdat dit het goedkoopst is.

In mijn geval ben ik toen ik hier begonnen ben in een bijna 4 jaar oude Ford Focus gezet. (omdat ik gevraagd had om een aude poolauto, omdat ik het spelletje al kende )
Na dus drie maanden daarin gereden te hebben heb ik een nieuwe auto besteld waar inmiddels ook al weer 5k km op de teller staan.

Oh, als bijkomende regeling hebben ze hier @ werk ook nog eens een eigen bijdrage.
Als je een bepaald salarisniveua hebt, en een bepaalde functieschaal, kun je een auto kiezen uit 7 categorieėn.
Als je een auto bestelt en je moet dus een eigen bijdrage (max ¤ 79,97 per maand) betalen.
Mocht je dan voor het einde van het leasecontract vertrekken bij je baas, moet je de gehele eigen bijdrage in 1 keer betalen. Dus als je 3 maanden nadat je leasecontract is ingegaan je baan opzegt en je eigen bijdrage is ¤ 50,- moet je dus 45 x ¤ 50,- = ¤ 2.250,- ineens ophoesten....
Ik heb dus een auto ZONDER eigen bijdrage besteld zoals je wel kunt begrijpen..
  dinsdag 15 november 2005 @ 09:51:48 #17
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32279259
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 08:47 schreef _-rally-_ het volgende:
1. De bijtelling over een gebruikte auto is dezelfde als over een nieuwe auto (22%)
2. De bijtelling wordt niet op je salaris ingehouden, alleen de belasting over de bijtelling, maar die betaal je nu ook al.
3. Het enige wat van invloed kan zijn is dat sommige premies zometeen ook over je bijtelling gerekend gaan worden, maar dan krijg je daardoor ook weer bijvoorbeeld een hoger pensioen.

En voor de rest is eea afhankelijk van de omstandigheden: hoeveel werknemers, hoe vaak per jaar wordt er door het bedrijf een nieuwe auto gekocht/least ? Als het een klein bedrijf waar ze elk jaar 3 contracten afsluiten, dan is belachelijk als je niet in die auto die er al staat wilt rijden; als er elke maand 10 contracten afgesloten worden, dan heb je groot gelijk.
De regeling zoals ze hem uitlegt klopt wel Rally. Alles verandert per 1/1 .. dus ook de manier waarop de bijtelling berekent / betaald wordt.


Wat ik me afvraag in dit kader is wel het volgende:

De kosten blijven toch gelijk? Ik bedoel als je nu een voorlopige aanslag hebt vanwege je leaseauto.. en je betaalt die per maand. Dan blijf je netto toch op hetzelfde elke maand? Je krijgt 150 euro minder binnen, maar hoeft ook 150 euro minder uit te geven elke maand?
Of sla ik de plank mis...?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_32279487
Zoals ik al eerder schreef wacht ik gewoon netjes af wat mijn werkgever op mijn betoog zegt.

Ik ben overigens NIET een nieuwe werknemer, ben al 5 jaar in dienst. Het een megagroot bedrijf met veel leaseauto's. We krijgen iedere maand een soort van personeelsblaadje en ik zie er iedere maand wel nieuwe benoemingen in (nieuwe werknemers) en dat is ook precies wat ik in mijn betoog hebt gezegt. In de autoregeling staat exact beschreven dat medewerkers die voor het EERST in aanmerking komen voor de regeling in afwachting van een leaseatuo verplicht kunnen worden een gebruikte auto/contract te rijden. Ik heb getekend bekend te zijn met deze regeling en hoop dus terug te kunnen vallen op het feit dat ik zeker geen nieuwe medewerker ben en er genoeg nieuwe medewerkers zijn om een voorloper te krijgen. Een nieuwe leaseauto wordt namelijk pas besteld als men de proefperiode door is. Maar of dit ook stand houdt, ik vraag het mij af. Ben dan ook erg benieuwd wat het wordt. Ben bang dat ik toch aan het korste eind trek, maar allez dan heb ik het iig geprobeert!
pi_32279530
je moet 1 jaar wachten? Das toch wel te overzien... wees blij met die korte leasetermijnen...
Bij mijn vorige werkgever was het standaard 4 jaar....

Nu bepaal ik lekker zelf wanneer ik wil ruilen van auto.....

Ik zou inderdaad mijn verlies nemen. Wellicht pakt het goed uit en komt er volgend jaar ineens een super-auto uit en wil je die graag leasen.

Ik zou er niet te zwaar over in zitten
  dinsdag 15 november 2005 @ 11:31:27 #20
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_32281289
Wij leasen voor 4,5 jaar of 180.000 km.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_32282016
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 09:51 schreef avotar het volgende:

[..]

De regeling zoals ze hem uitlegt klopt wel Rally. Alles verandert per 1/1 .. dus ook de manier waarop de bijtelling berekent / betaald wordt.
Leg me dan eens uit wat het verschil het tussen 22% en 22% ?
quote:
Wat ik me afvraag in dit kader is wel het volgende:

De kosten blijven toch gelijk? Ik bedoel als je nu een voorlopige aanslag hebt vanwege je leaseauto.. en je betaalt die per maand. Dan blijf je netto toch op hetzelfde elke maand? Je krijgt 150 euro minder binnen, maar hoeft ook 150 euro minder uit te geven elke maand?
Of sla ik de plank mis...?
Precies !
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 15 november 2005 @ 12:27:40 #22
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_32282762
In principe heeft Rally gewoon gelijk. Er kan overigens nog wel wat verschil zitten in uiteindelijk netto loon met de situatie nu: omdat bijtelling bij het bruto loon gaat horen, worden er nu ook premies over berekend die voorheen niet werden berekend.

Een verder heikel punt was het feit dat de werkgever verantwoordelijk zou zijn voor de km-administratie: zou deze niet juist zijn, dan zou de boete voor de werkgever zijn. Uiteraard een onacceptabele situatie, en dit is dan ook gewijzigd: als leaserijder ben je zelf verantwoordelijk voor een juiste opgaaf en draai je dus ook zelf op voor evt. consequenties.

Tenslotte is er nog een punt: leaserijders die ook in 2005 bijtelling hadden, krijgen in 2006 niet alleen te maken met een maandelijks lager loon, bij de aangifte inkomstenbelasting dienen zij ook nog gewoon die van 2005 in z'n geheel te verwerken! Kortom, de koopkracht van sommige leaserijders zou in 2006 nog wel eens flink kunnen worden aangetast.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  dinsdag 15 november 2005 @ 12:51:55 #23
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32283379
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 11:57 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Leg me dan eens uit wat het verschil het tussen 22% en 22% ?
[..]

Precies !
Er zat nog even te weinig koffie in.. je m'excuse..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_32283983
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 12:27 schreef horney_dorney het volgende:
!Kortom, de koopkracht van sommige leaserijders zou in 2006 nog wel eens flink kunnen worden aangetast.
Nu hebben leaserijders wel het voordeel dat ze zelf geen auto hoeven te kopen en onderhouden!
  dinsdag 15 november 2005 @ 13:32:14 #25
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32284579
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 13:11 schreef Jaymza het volgende:

[..]

Nu hebben leaserijders wel het voordeel dat ze zelf geen auto hoeven te kopen en onderhouden!
Uiteraard, maar niet voor iedereen is dat even voordelig om daar 150 euro in de maand aan uit te geven.. of nog maar..

en laten we niet vergeten dat een leaseregeling gewoon een (afgedwongen) secundaire arbeidsvoorwaarde is..


en in het geval van TS een wel hele ruime voorwaarde.. elke 2 jaar een andere auto.. hoeveel rijdt TS?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')