Klopt. Maar in de werkelijke wereld, hier en nu, bestaan er Nederlanders met een dubbele nationaliteit. Wanneer een kindeke geboren wordt in Nederland met Nederlandse ouders vraagt dat kindeke noch diens ouders de Nederlandse nationaliteit aan. Het krijgt het, ongevraagd.quote:Op donderdag 17 november 2005 22:48 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
1) Nederland kan grondwettelijk gezien de Nederlandse nationaliteit niet weigeren aan een individu gebaseerd op wetten die buiten de Nederlandse invloedsfeer vallen. Met andere woorden, ze kunnen een Marokkaan de Nederlandse nationaliteit niet weigeren omdat deze voor de Marokkaanse wet ALTIJD een Marokkaan gezien zal worden.
Heeft niks met de Grondwet te maken.
Als de Grondwet stipuleert, dat de dubbele nationaliteit niet kan dan hebben degenen met een dubbele nationaliteit een probleem.
De nederlandse wet heeft niks te maken met de Marokkaanse wet.
De Nederlandse wet kan eisen stellen aan hen die de Nederlandse nationaliteit wensen te verwerven.
Maar je zult een kind niet straffen voor de zonden van diens ouders.quote:Lieden die na de geboorte van hun kind meteen naar de Marokkaanse ambassade lopen voor een paspoort voor hun kind, zijn profiteurs.
Klopt. Maar een land waarin de babytjes geboren in dat land aan staatsburgers van dat land waarin die babytjes *niet* automatisch het staatsburgerschap van hun ouders en hun land krijgen plaatst zich buiten iedere normaliteit.quote:2) Nederland heeft geen enkele bevoegdheid met betrekking tot de Marokkaanse nationaliteit, dus ze kunnen de Marokkaanse nationaliteit niet afpakken. Dat kan alleen de Marokkaanse regering, en deze doen dat dus niet.
Klopt.
Nederland heeft daarentegen elke bevoegdheid t.a.v. de Nederlandse nationaliteit.
De desbetreffende wettelijke bepalingen kunnen in het politieke proces geformuleerd worden.
Ja maar het gaat dus niet over een of ander naturalisatieproces. Het gaat over de nieuwgeborenen van eigen staatsburgers.quote:3) Het gevolg is dat de ENIGE manier om Marokkanen tot Nederlander te laten naturaliseren is het toelaten van de Nederlandse nationaliteit met behoud van de Marokkaanse. Er zijn vele mensen die hier vanaf willen, en omdat de enige manier om hier echt vanaf te komen bij de Marokkaanse authoriteiten ligt zullen we de oplossing daar moeten zoeken. Dat probeerd Nederland ook al jaren, en daar gaat het artikel in de OP dus over.
Als dat de ENIGE manier is, dan pleit ik er voor om ons wetgevend proces en daarmee de naturalisatiewetgeving niet te laten ringeloren door de marokkaanse wet.
Je vergist je. Je voorstel behelst geen staatsburgerschap voor kinderen van eigen staatsburgers.quote:Helaas dus.
Geen Nederlandse nationaliteit voor Marokkanen.
En zo ligt de oplossing van het probleem weer in Nderland.
Da's wel heel simpel.quote:Op vrijdag 18 november 2005 08:43 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Eigenlijk interesseert het me geen donder op welke manier je de vraag stelt en welke vraag je stelt.
Voldoende is het voor de marokkanen te weten, dat ze door de houding van de marokkaanse regering in de problemenen kunnen komen terzake van hun Nederlandse nationaliteit.
Simpel.
En een discussiërende. Hoe Nederlandsquote:Op vrijdag 18 november 2005 09:12 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Zoals je al opgemerkt hebt, behoor ik tot de categorie zeer discutabele Nederlanders
Prima, maakt mij niet uit. Alleen is niet iedereen in de omstandigheid dat verworven nationaliteiten beëidigd kunnen worden. Duidelijke voorkeur of niet.quote:Ten behoeve van mijn kinderen heb ik dan ook een duidelijke keuze gemaakt.
Ik ben Nederlander en verder niks (meer).
Eh? Ik herken geen 'arme kindertjes'-argument. De ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinders, dat maakt kinders niet verantwoordelijk voor daden van hun ouders. Als iemand dankzij een actie van z'n ouders is opgezadeld met een niet-ophefbare nationaliteit is dat niet iets dat die persoon (het kind) op enerlei wijze valt aan te rekenen.quote:En kom asjeblieft niet meer aan met je "arme kindertjes' - argument. Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Tout court. Kinderen als chantagemiddel gebruiken in een discussie is erg laf.
Nee, maar indien deze persoon misdaden tegen ons land pleegt, kan hem wel de Nederlandse nationaliteit afgenomen worden, aangezien hem dat niet stateloos maakt.quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:24 schreef sigme het volgende:
Evenmin valt het een persoon aan te rekenen op welke wijze dan ook, dat een vreemde mogendheid de persoon een nationaliteit aanbied, of zelfs opdringt.
Dat is een misvatting. Ook iemand die alleen de NL nationaliteit heeft, kan het staatsburgerschap ontnomen worden bij misdaden waarop de straf: ontneem staatsburgerschap staat.quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar indien deze persoon misdaden tegen ons land pleegt, kan hem wel de Nederlandse nationaliteit afgenomen worden, aangezien hem dat niet stateloos maakt.
En da's dan weer wel prettig.
Je stelt het dan inderdaad wel heeeel erg simpel. Hiermee bevestig je dus dat Nederland zich het recht zou kunnen behouden de Nederlandse nationaliteit te weigeren aan iemand die door de wetgeving in het thuisland de eigen nationaliteit op geen enkele wijze kan kwijtraken.quote:Op vrijdag 18 november 2005 08:43 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Eigenlijk interesseert het me geen donder op welke manier je de vraag stelt en welke vraag je stelt.
Voldoende is het voor de marokkanen te weten, dat ze door de houding van de marokkaanse regering in de problemenen kunnen komen terzake van hun Nederlandse nationaliteit.
Simpel.
Maar dan moet je wel die misdaden definieren. Momenteel is dit namelijk alleen mogelijk in extreme gevallen, namelijk het plegen van hoogverraad (spionage voor een vijand van Nederland, in het leger gaan bij een vijandelijke staat, verkoop van staatsgeheimen, etc, etc) of het plegen van terroristische daden. En bij sommigen zijn straatmarokkaantjes al terroristen natuurlijk, maar wat onder terrorisme valt is netjes vastgelegd in de wet en dan moet je dus denken aan gebeurtenissen a-la London/Madrid/New York/Bali, etc.....quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:49 schreef Gia het volgende:
Nee, maar indien deze persoon misdaden tegen ons land pleegt, kan hem wel de Nederlandse nationaliteit afgenomen worden, aangezien hem dat niet stateloos maakt.
En da's dan weer wel prettig.
Maar iemand met ALLEEN de Nederlandse nationaliteit kan die Nederlandse nationaliteit ontnomen worden indien de Nederlander wordt veroordeeld voor hoogverraad oid.quote:Op maandag 21 november 2005 22:20 schreef maartena het volgende:
Maar dan moet je wel die misdaden definieren. Momenteel is dit namelijk alleen mogelijk in extreme gevallen, namelijk het plegen van hoogverraad (spionage voor een vijand van Nederland, in het leger gaan bij een vijandelijke staat, verkoop van staatsgeheimen, etc, etc) of het plegen van terroristische daden
Het mag in ieder geval vast staan dat als iemand ALLEEN de Nederlandse nationaliteit bezit, dat je er ook voor het leven aan deze persoon vast zit.
Heb je hier wat meer informatie over toevallig? Ik ben wel geïnteresseerd in wat dat voorstel van Verdonk precies inhield.quote:Verdonk heeft wel voorstellen aan de Kamer gedaan om dit aan te passen naar lichtere straffen, maar het potentieel van misbruik is te groot blijkbaar, in ieder geval kreeg ze het er nog niet door de Kamer heen.
Nee. Zelfs iemand die hoogverraad pleegd kan de Nederlandse nationaliteit niet worden afgenomen als deze geen andere nationaliteit bezit. Zo'n iemand wordt op toepasselijke wijze veroordeeld en slijt een zeer lange tijd in de gevangenis. Iemand mag namelijk niet staatsloos worden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 08:27 schreef sigme het volgende:
Maar iemand met ALLEEN de Nederlandse nationaliteit kan die Nederlandse nationaliteit ontnomen worden indien de Nederlander wordt veroordeeld voor hoogverraad oid.
http://www.elsevier.nl/opinie/commentaar-artikel/asp/artnr/15104/quote:Heb je hier wat meer informatie over toevallig? Ik ben wel geïnteresseerd in wat dat voorstel van Verdonk precies inhield.
De mensenrechten zeggen idd dat elk mens recht heeft op een nationaliteit.quote:Op dinsdag 6 december 2005 07:58 schreef sigme het volgende:
..
Volgens mij heb ik afgelopen week nog ergens iets gelezen over een naar Canada uitgeweken oorlogsmisdadig uit WOII, die na opsporing & berechting statenloos werd.
Ik meen me ook statenloos wordende communisten te herinneren die veroordeeld werden voor vechten in de Spaanse burgeroorlog (jaren '30 vorige eeuw).
Maar mogelijk zijn de regels aangepast.
Het zal zo zijn dat ratificatie van een verdrag waarin Nederland zich daaraan commiteert onze eigen wetten overschrijft.quote:Op dinsdag 6 december 2005 08:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
De mensenrechten zeggen idd dat elk mens recht heeft op een nationaliteit.
bron Rijkswet op het Nederlanderschap, Hoofdstuk 5. Verlies van het Nederlanderschap, artikel 15quote:Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
a.
door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;
b.
door het afleggen van een verklaring van afstand;
c.
indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
d.
door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij het Nederlanderschap is verleend, welke kan plaatsvinden, indien de betrokkene heeft nagelaten na de totstandkoming van zijn naturalisatie al het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen;
e.
indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |