abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32261592
quote:
Nederlandse huishoudens staan steeds meer rood op hun bankrekeningen. Het negatieve saldo was eind september bij elkaar 7,3 miljard euro. Dat is zes procent meer dan een jaar eerder en het hoogste bedrag dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ooit gemeten heeft.

Een huishouden met een negatief saldo staat gemiddeld 2400 euro rood. Dat is 14 procent meer dan een jaar eerder. Eerder verklaarde het CBS de hoge stand door een combinatie van een afname van de koopkracht en door het gedrag van consumenten. Tevens wordt roekelozer omgesprongen met betaalrekeningen en nam het consumptief krediet af.

Het rood staan wordt ook steeds vaker als excuus gebruikt om op een makkelijke manier geld te lenen.

Bron: Nieuwszicht.com
Dit is volgens mij het effect van het feit dat de media maar blijft roepen dat het slecht gaat met de Nederlandse economie.

Hierdoor houden mensen de hand op de knip -> er wordt minder 'verdiend' en dus uitgegeven -> reserves raken op en in het rood staan is het gevolg. Of is dit wel heel kort door de bocht?
pi_32261697
Wat een nietszeggende cijfers. Als het consumptief krediet afneemt en het tekort op betaalrekening neemt toe, weet je nog niet of die lui nu meer of minder schuld hebben dan een jaar terug.
GIRO 800800
  maandag 14 november 2005 @ 16:49:31 #3
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_32261885
quote:
Op maandag 14 november 2005 16:36 schreef NZ het volgende:

[..]

Dit is volgens mij het effect van het feit dat de media maar blijft roepen dat het slecht gaat met de Nederlandse economie.

Hierdoor houden mensen de hand op de knip -> er wordt minder 'verdiend' en dus uitgegeven -> reserves raken op en in het rood staan is het gevolg. Of is dit wel heel kort door de bocht?
Dat lijkt me een beetje kort door de bocht, ja.
Slechter ecomie kan ook beteken dat mensen minder gaan uitgeven en spaart met wat men overhoudt in plaats van dure aankopen er van te doen. Waardoor er minder geleend hoeft te worden.
Het rood staan heeft denk ik meer te maken met het consumptie gedrag van de Nederlander. En al die talloze goedkope lening reclames op tv.
pi_32262184
Zouden er serieus mensen in die reclames van Frisia en Postkrediet stappen dan?
pi_32262314
quote:
Op maandag 14 november 2005 16:49 schreef Lonewolf2003 het volgende:

................. En al die talloze goedkope lening reclames op tv.
het artikel zegt dat dat juist afneemt.
GIRO 800800
pi_32262475
ben ik blij dat ik geen lening heb, ook geen hypotheek, en nog wat cash op m'n rekening.
pi_32262481
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:01 schreef NZ het volgende:
Duizenden!

Nederlanders hebben blijkbaar moeite om met geld om te gaan. En inderdaad, bepaalde dingen snap ik niet. Zaken zoals studenten die gaan lenen om een dure, gave wagen te kunnen kopen, koop dan een wrak totdat je het wel kunt betalen. Rijd je je wagen in elkaar zit je met een lening en geen wagen...
Uhm...
  maandag 14 november 2005 @ 17:14:52 #8
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_32262543
quote:

Lijkt me niet kloppen nee. Ik denk eerder dat er minder wordt verdiend, maar nog steeds teveel wordt uitgegeven, waardoor mensen te laat in de gaten krijgen dat de reserves op zijn.
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
pi_32262669
quote:

onzin.... het 'meer rood' staan, komt juist doordat mensen hun bestedingspatroon moeilijk terug kunnen schroeven.. oftewel, er wordt juist teveel uitgegeven, terwijl daartegenover geen loonsverhogingen of meerinkomsten staan ....

daarbij durven mensen geen 'officieel krediet' aan te nemen, en laten ze eerder hun betaalrekeningen gewoon verder in het rood lopen...

Ik denk overigens dat het een vertraagd effect is van de enkele jaren terug veel makkelijker aangegane 'kredietregelingen' ... die geven mensen een maandelijkse belasting die ze dan dus niet kunnen besteden... ze moeten steeds meer afbetalen ... dat werkt zich altijd enkele jaren later uit op de bestedingen ...
Daarbij zijn de prijzen voor juist levensmiddelen in nederland de laatste paar jaar wel flink gestegen, incl. de energieprijzen (brandstof) dat zijn vaste uitgaves, waarop je moeilijk zomaar kunt besparen.

Nu moeten veel huishoudens gewoon gaan bezuinigen, om eerst hun schulden deels terug te werken, en dat kan gepaard gaan met 'rood staan' (zolang men niet gewend is aan een lager bestedingspatroon) ....
waarschijnlijk is er nu ook een grotere voorzichtigheid wat betreft het aangaan van kredieten, dus de schulden lossen zich op de middellange termijn weer gewoon enigszins op....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32262691
Ales is duurder door de euro, maar het klinkt nog steeds goedkoop, dus geld wordt gewoon uitgegeven als water, ook om niet onder te doen voor anderen . En dan gaat het fout.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32262878
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:12 schreef indahnesia.com het volgende:
ben ik blij dat ik geen lening heb, ook geen hypotheek, en nog wat cash op m'n rekening.
Als je een keer een huis wilt kopen, zul je gewoon een hypotheek moeten nemen en dat is ook volstrekt normaal
٩๏̯͡๏)۶
pi_32263034
quote:

[..]

Dat is inderdaad kort door de bocht.

Hoe wil men nog rondkomen van per maand zeggen en schrijven, minumumloon momenteel
Bereken dit hier bv

Bv. iemand van 30 werkt 40 uur per week,
loon is dan

¤ 1.264,80 Bruto & ¤ 1.045,00 Netto

Minimum weekloon voor 40 uur/week ¤ 291,90 ¤ 241,00
Minimum uurloon ³ ¤ 7,30 ¤ 6,03

Trek hier de vaste lasten af per maand, kom je uit op om en nabij de 400 euro om van te leven.

De media wil ons doen geloven dat 400 euro overeenkomt met circa 800 gulden
(ons inkomen is allemaal met de helft verminderd immers met de komst van de euro!)
Maar in verhouding klopt dit dus niet.
Alles is veel duurder momenteel, zeker de kosten voor het dagelijks onderhoud.
400 euro komt in verhouding overeen met toendertijd 580 gulden!

reken het allemaal maar eens netjes na, plus het feit dat men het ene gat met het andere dicht momenteel, en dan de mega snelle deurwaarders die men per direkt op je afstuurd .
Dit maakt het alles niet gemakkelijker.

Stel je verdiend iets meer, dan heb je ook iets meer luxere dingen in je leven zoals bv een auto, als je de kosten hiervoor ook aftrekt van je vaste lasten zit je op hetzelfde niveau qua inkomen als iemand met het minimum. Alleen diegene met iets meer geld die sport erbij, doet een cursus, gaat wat vaker uit, of naar een restaurant.

Gobaal gezien hebben we in principe allemaal een bedrag van om en nabij de 400 over om van te leven, en oke laten we dan een middenweg nemen,
500 euro dan!

Dat is fucking kut weinig hoor!

En dit baseer ik op gegevens nav een pol die ik ergens plaatste ooit :

Met aftrek maandelijkse lasten,hoeveel euro houd jij over om van rond te komen?

maximaal 400 euro -73%
400 tot 500 euro -7%
500 tot 600 euro -6%
600 tot 700 of hoger -14%
Aantal stemmen: 389
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_32263639
quote:
Volgens mij ontstaat rood staan doordat je teveel uitgeeft. Bovendien is rood staan op de betaalrekening natuurlijk wat anders dan financieële problemen hebben.

En wat betreft de economie, mensen zouden zich eens wat minder op moeten laten jutten en gewoon hun boerenverstand gebruiken. De reclameuitgaven van bedrijven zijn volgens mij een prima graadmeter voor de economie, en de stapel folders bij ons in de bus neemt alleen maar toe de laatste tijd. Met andere woorden de economie loopt zo slecht nog niet.
pi_32264440
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:53 schreef Steijn het volgende:

[..]

Volgens mij ontstaat rood staan doordat je teveel uitgeeft. Bovendien is rood staan op de betaalrekening natuurlijk wat anders dan financieële problemen hebben.

En wat betreft de economie, mensen zouden zich eens wat minder op moeten laten jutten en gewoon hun boerenverstand gebruiken. De reclameuitgaven van bedrijven zijn volgens mij een prima graadmeter voor de economie, en de stapel folders bij ons in de bus neemt alleen maar toe de laatste tijd. Met andere woorden de economie loopt zo slecht nog niet.
Juist wel, vandaar de hoeveelheid folders slimmie, men verkoopt te weinig momenteel! Dus hopen ze dit via reclamefolders toch nog aan de man te brengen wat niet lukt want we zijn BLUTTTTTTTTTTTTTTTTTTT letterlijk en figuurlijk
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_32265011
quote:
Op maandag 14 november 2005 18:18 schreef zhe-devilll het volgende:
Juist wel, vandaar de hoeveelheid folders slimmie, men verkoopt te weinig momenteel! Dus hopen ze dit via reclamefolders toch nog aan de man te brengen wat niet lukt want we zijn BLUTTTTTTTTTTTTTTTTTTT letterlijk en figuurlijk
Nee hoor adverteren is een kenmerk van een goed draaiende economie. Dan is de concurrentie groot en geeft men veel uit aan reclame om de consument te bereiken en de concurrent zodoende de loef af te steken. Economische activiteit is goed voor de economie.
pi_32265475
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:29 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Als je een keer een huis wilt kopen, zul je gewoon een hypotheek moeten nemen en dat is ook volstrekt normaal
Ik heb andere plannen en nee, niet huren en nee, ik blijf niet thuis wonen
pi_32265599
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:21 schreef longinus het volgende:
Ales is duurder door de euro, maar het klinkt nog steeds goedkoop, dus geld wordt gewoon uitgegeven als water, ook om niet onder te doen voor anderen . En dan gaat het fout.
Ben je nu echt zo stom om te geloven dat de munteenheid, Euro, de prijzen heeft opgedreven?
pi_32265618
quote:
Op maandag 14 november 2005 18:36 schreef Steijn het volgende:

[..]

Nee hoor adverteren is een kenmerk van een goed draaiende economie. Dan is de concurrentie groot en geeft men veel uit aan reclame om de consument te bereiken en de concurrent zodoende de loef af te steken. Economische activiteit is goed voor de economie.
Nou ik heb geen goeddraaiend bedrijf, maar ik zou als kleinbedrijf zeker wel geld uitgeven aan reclame maken, als het niet goed zou gaan met mijn bedrijf!
Juist dan is het een harde noodzaak, maar goed kijk om je heen en zie hoeveel bedrijven en zaken er al failliet zijn gegaan en wat nog gaat komen.
  maandag 14 november 2005 @ 23:06:46 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_32273565
quote:
Op maandag 14 november 2005 18:58 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Nou ik heb geen goeddraaiend bedrijf, maar ik zou als kleinbedrijf zeker wel geld uitgeven aan reclame maken, als het niet goed zou gaan met mijn bedrijf!
Juist dan is het een harde noodzaak, maar goed kijk om je heen en zie hoeveel bedrijven en zaken er al failliet zijn gegaan en wat nog gaat komen.
Als je geld uit kan geven aan reclame betekent dat dat je daar geld voor 'over' hebt. Dan is het dus niet zo slecht gesteld met een berdijfje. Reclame is geen garantie voor inkomsten, het blijft altijd een beetje een gok als bedrijf zijnde. Die neem je niet zomaar als je bijna failliet gaat.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_32274315
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:06 schreef TC03 het volgende:

[..]

Als je geld uit kan geven aan reclame betekent dat dat je daar geld voor 'over' hebt. Dan is het dus niet zo slecht gesteld met een berdijfje. Reclame is geen garantie voor inkomsten, het blijft altijd een beetje een gok als bedrijf zijnde. Die neem je niet zomaar als je bijna failliet gaat.
Nou gok..? Als je een beetje een marketingplan hebt kun je denk ik wel verwachten wat de kosten en de baten gaan worden. Ik snap dat je dat niet altijd precies kunt voorspellen of berekenen maar toch. Door ervaring leert men.
pi_32289053
Niet verwonderlijk als je je uitgavepatroon niet wijzigt. Alles is veel duurder geworden de laatste jaren. Kijk maar naar het OV, brandstofprijzen, gemeentelijke belastingen gaan steeds meer op roof lijken, energiekosten en ook de normale inflatie gaat ook gewoon door terwijl de lonen niet of nauwelijks zijn gestegen.
pi_32294671
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:01 schreef NZ het volgende:
Tuurlijk, de meeste mensen zijn echt dom. Vergeet dat niet. Die zien bijvoorbeeld dat Frisia spotje en denken dat het een officiele journaaluitzending is... "dan moet het wel betrouwbaar zijn toch?" .
pi_32294715
quote:
Op maandag 14 november 2005 18:58 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Kom nou, als je geld hebt voor reclame heb je dus geld. Het maken van reclame is zooooo overhyped. Je kunt beter investeren in kwaliteit dan in gebakken lucht.
  FOK!fotograaf dinsdag 15 november 2005 @ 20:17:46 #24
18921 freud
Who's John Galt?
pi_32295408
Meer reclame om te lenen, mensen zijn dom en lenen voor dingen die ze niet nodig hebben en mensen denken niet vooruit.

Ik heb met het merendeel van de mensen met een schuld ABSOLUUT geen medelijden. Eigen schuld, dikke bult.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_32303989
Ik denk dat er niet echt één oorzaak voor aan te wijzen is. Het zal, zoals bijna altijd, een samenloop van omstandigheden zijn. Sinds de euro zijn de vaste lasten echt wel omhoog gegaan. Ook luxe dingen zoals uitgaan, uit eten gaan, vakanties etc. zijn duurder geworden. Aan de andere kant hebben mensen niet het vermogen om zich aan te passen en dus wat zuiniger met geld om te gaan. Dus niet als je al zwaar in de schulden zit een nieuwe auto kopen of iets dergelijks. Dat gebeurt echt wel en dat zijn meestal ook de mensen waar Frisia en Becam en noem ze maar op (allemaal dsb, dus eigenlijk één en hetzelfde bedrijf) lekker door binnenlopen.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')