bron; rtl nieuwsquote:Maximumsnelheid voor achtervolgende agenten
Voor agenten die met spoed uit moeten rukken, gaan vanaf volgend jaar nieuwe regels gelden. Een daarvan is de invoering van een maximumsnelheid van 160km/u buiten de bebouwde kom.
Toestemming sirene
Binnen de bebouwde kom mogen agenten voortaan maximaal 70km/u rijden. Verder mogen sirene en zwaailichten alleen na toestemming van de meldkamer aangezet worden.
Regels
De Raad van Hoofdcommissarissen heeft de nieuwe regels aangenomen. Het doel is om schade, letsel en dodelijke ongelukken die ontstaan tijdens deze spoedritten, terug te brengen.
Doden
Jaarlijks komen gemiddeld tussen de drie en vijf agenten jaarlijks om het leven bij zo'n spoedrit. Verder leiden per jaar tientallen van dit soort ritten tot een aanrijding.
Zwarte doos
Naast allerlei voorschriften worden de politiewagens uitgerust met een zwarte doos. Die slaat informatie op van 45 seconden voor een klap tot een halve minuut daarna, zodat achteraf is vast te stellen wat er is misgegaan. Ook beschikken de politieopleidingen over een rijsimulator zodat agenten bijvoorbeeld achtervolgingen kunnen nabootsen.
Ik zie 't al helemaal voor me.quote:Op maandag 14 november 2005 03:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Binnen de bebouwde kom 70 is echt absurd. Dan rijdt elke crimineel dus zonder problemen de politie eruit
en dus gaan de bankrovers vrijuit... omdat ze niet geheels volgens de regels zijn aangehouden....quote:Op maandag 14 november 2005 03:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik zie 't al helemaal voor me.![]()
Rechter tegen politieagent op rechtszaak: "hoe hard heeft u gereden tijdens de achtervolging waar de bankrovers klemgereden zijn? "
Er wordt nog wel eens vergeten dat politiemensen geen bionische Supermannen zijn maar ook gewoon mensen. En dus kun je niet verwachten dat ze ALTIJD de juist afweging maken. Jammer, maar waar.quote:Op maandag 14 november 2005 03:20 schreef BlueEyed het volgende:
[..]
bron; rtl nieuws
Onverantwoord mijns inziens.
Agenten dienen zelf in staat te moeten zijn een afweging van de risico's te maken, bijvoorbeeld tijdens een achtervolging.
Of gebeld worden door de collegas van je man dat íe niet meer thuiskomt omdat hij zich heeft doodgereden bij het achtervolgen van een paar mannetjes die een paar duizend euro hebben meegenomenquote:Het is toch van de gekke dat men een achtervolging van overvallers moet staken omdat de heren er met 90 binnen danwel 180 buiten de kom vandoor racen?![]()
Daar valt wat voor te zeggen natuurlijkquote:En als de agent het dan onverhoopt in z'n hoofd haalt toch te achtervolgen bij deze snelheden wordt ie achteraf drie dagen geschorst ofzo?![]()
Of je vriendin wordt om drie uur 's nachts hartje centrum Amsterdam verkracht door drie knapen, en de politie arriveert 5 minuten later dan haalbaar omdat de agenten uit een buitenwijk moeten komen en stipt 70 blijven rijden omdat de black box nu eenmaal alles registreert? In die situatie's kunnen net die 5 minuten cruciaal zijn.
Dat zal niet zoveel helpen. Hetzelfde geldt nl voor mensen die beweren wél te kunnen rijden met een lading bier achter hun kiezen: je bent niet altijd ZELF diegene die een ongeluk veroorzaakt.quote:Waar zijn ze in godsnaam mee bezig daar in Den Haag?![]()
Pomp dan 10 miljoen euro extra in rijopleidingen ofzo.
Kijk als Piraat vind ik 't een goed voorstel.quote:Op maandag 14 november 2005 03:46 schreef pacandor_ het volgende:
[..]
en dus gaan de bankrovers vrijuit... omdat ze niet geheels volgens de regels zijn aangehouden....![]()
te water vind ik een rubberboot van de bartsmit voldoende voor ze!quote:Op maandag 14 november 2005 03:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kijk als Piraat vind ik 't een goed voorstel.Ze moeten dat ook gelijk invoeren voor de Politie ter water en de Marine.
![]()
En die F16's gaan ook steeds te snel daar valt ook nog een flinke regelgeving op te zetten.![]()
Je leest het goed, maar het is niet alleen met uitrukken, klopt dus niet helemaal wat er staatquote:Op maandag 14 november 2005 07:30 schreef StefanP het volgende:
Volgens mij hebben jullie het mis. Ik lees alleen "bij uitrukken". Dus op weg ergens naar toe.
Als ze iemand achterna zitten, mogen ze nog steeds harder. Tenzij ik het helemaal verkeerd lees natuurlijk.
Anders is het gauw afgelopen, elke 1.6 opel loopt tegenwoordig al harder dan 160.
wat mogelijk de inbreker wasquote:Op maandag 14 november 2005 08:29 schreef Gabberhead het volgende:
Toch wel ironisch dat er juist vandaag een fietser wordt doodgereden door een politiebusje op weg naar een inbraak....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |